handdator

Visa fullständig version : Ung & bortskämd

Cilia
2010-11-08, 20:19
Hamnade framför det programmet nu. Har inte riktigt fattat upplägget men bara presentationen av ungdomarna gör en ju mörkrädd. Försöker dom skoja? Eller finns det verkligen föräldrar som uppfostrar sina barn sådär (snarare inte uppfostrar alls)? Jag tycker det är snudd på barnmisshandel.

Någon som sett programmet?

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:20
Jag tycker det är snudd på barnmisshandel.

Katerina Janouch håller med:

http://svtplay.se/v/2228143/hur_bortskamd_kan_man_bli

tommie-92
2010-11-08, 20:21
Jag tittar på det i skrivande stund. Det är skrämmande, riktigt skrämmande.

agazza
2010-11-08, 20:22
Ja, det är en solklar pulshöjare.

EDIT: en sak förstår jag inte, varför skäms dom inte?

agazza
2010-11-08, 20:26
Dem mörka killen, är inte det han från paradise hotel? Han som påstod att han levt ett hårt liv när han väl var med i paradise?

Madame
2010-11-08, 20:28
varför åker mamman hem till gossen å städar å plockar? omfg

Pjotor
2010-11-08, 20:28
Huvva. Stackars barn.

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:29
Nu tittar jag, min främsta reaktion är jag att blir så besviken på SVT. :(

G_lund
2010-11-08, 20:31
LOOL, farsan!!

Madame
2010-11-08, 20:32
är han dum i huvvet?

agazza
2010-11-08, 20:34
Men heregud, det var inte en liten lägenhet hon fått, vem betalar hyra, och vad gör föräldrarna hela dagarna.

Vad har folk för inkomster som kan hålla på såhär, och hur har dom lyckats fått den med tanke på hur urbota dum dom måste vara.

Cilia
2010-11-08, 20:35
varför åker mamman hem till gossen å städar å plockar? omfg
eller dottern men jag håller med.

Förstår inte heller varför dom inte skäms men dom fattar väl inte bättre. Roligt att flera föräldrar inte tycker barnen är bortskämda utan väldigt omtänksamma och fina individer som gör sitt bästa i världen.

G_lund
Discovery hade väl en liknande serie?
Fast då var det en bortskämd unge per program o de fick flytta till sahara och leva på svalor osv?

agazza
Men heregud, det var inte en liten lägenhet hon fått, vem betalar hyra, och vad gör föräldrarna hela dagarna.

Vad har folk för inkomster som kan hålla på såhär, och hur har dom lyckats fått den med tanke på hur urbota dum dom måste vara.

Valvanto
2010-11-08, 20:37
Dem mörka killen, är inte det han från paradise hotel? Han som påstod att han levt ett hårt liv när han väl var med i paradise?

Stämmer bra, Jean-Pierre.

agazza
2010-11-08, 20:37
Discovery hade väl en liknande serie?
Fast då var det en bortskämd unge per program o de fick flytta till sahara och leva på svalor osv?

Det var ju faktiskt bra, dom fick ju ett riktigt wakeup call. Många av dom skärpte sig ju.

Dessa får jobba en halv dag och bo tillsammans i stort fint hus. Sätt dom i en studentkorridor istället.

G_lund
2010-11-08, 20:39
Det var ju faktiskt bra, dom fick ju ett riktigt wakeup call. Många av dom skärpte sig ju.

Dessa får jobba en halv dag och bo tillsammans i stort fint hus. Sätt dom i en studentkorridor istället.

Word
De få avsnitt jag sett var bra.

Det här är första avsnittet av serien eller?

agazza
2010-11-08, 20:42
Word
De få avsnitt jag sett var bra.

Det här är första avsnittet av serien eller?

Antar det eftersom ingen brytit ihop än.

En annan sak som stör mig är att dom flesta är flera år äldre än mig. Det är ju bara läskigt.

Madame
2010-11-08, 20:45
"assååå.... ingen såhära respekt för människorna som individer" sa tjejen om köttchefen som pressade dem så hårt. :)

agazza
2010-11-08, 20:45
FÖR HELVETE, varför i helvete fick dom betalt för det där, och vilken arbetsledare, där behövdes en seriösare ton och snack om konsekvenserna av att lalla på.

Det där borde vara en total do over.

omnibus
2010-11-08, 20:46
Skönt uppvaknande dom kommer få när föräldrarna inte finns där längre.
Sen är det samma problem som i alla liknande program, folk brer ju på så in i...

Eddie Vedder
2010-11-08, 20:50
Soldatens ärtsoppa rakt ur burken, killen har klar Kolopotential.:D

stafh
2010-11-08, 20:53
Sitter föräldrarna och försvarar deras prestation nu? :confused:

omnibus
Haha föräldrarna är ju fan material till ett eget program :D

stevebc
Hahaha, vilket program. Orkade dock inte kolla mer.

"assååå.... ingen såhära respekt för människorna som individer" sa tjejen om köttchefen som pressade dem så hårt. :)Detta var det bästa idag.

agazza
2010-11-08, 20:55
Sitter föräldrarna och försvarar deras prestation nu? :confused:

Japp, den var ju helt Okej :D

Varför åker folk ut? Ett straff borde väl vara att dom får flytta till ett mindre hus och bo där längre och jobba längre dagar istället. Typ en hel jobbvecka.

The horror liksom.

Ame
2010-11-08, 20:55
Fattar inte varför de ska rösta ut den som är sämst, det är ju den som är i mest behov av att stanna. Programmet skulle ju vara roligare om de fick stanna.

Potatiskillen
2010-11-08, 20:58
Hur tänker dessa ungdomar? Frågan återstår ju om dessa föräldrar saknar självkänsla.

Robbelibob
2010-11-08, 20:58
Min mamma tycker då om att laga mat, och har sagt att hon skulle vilja ha varit en hemmafru. Inte fan lagar jag mat själv, om jag kan få mycket godare och varierande mat än det tråkiga jag gör. Hur vet man ens om dom där är helt friska? Jag har då väldigt mycket tvång, så det tar all min energi och lite till. Men knappast ovanligt med fördomsfulla svenska idioter.

Contribute
2010-11-08, 21:00
Usch vilka dumma människor, blir typ förbannad :P

agazza
2010-11-08, 21:01
hahaha :laugh::laugh:

"ska den gå ner här eller??"

"nää.. det ska det verkligen inte*mini"

Jockefoten
2010-11-08, 21:01
Fattar inte varför de ska rösta ut den som är sämst, det är ju den som är i mest behov av att stanna. Programmet skulle ju vara roligare om de fick stanna.

Låter inte det lite kontraproduktivt tycker du?

Eddie Vedder
2010-11-08, 21:15

Nej att den som skiter mest i att hjälpa till och svinar mest ska ju inte belönas för det. Det blir ju som "Sveriges sämsta bilförare", ju större trafikfara man är desto större chans att belönas.

Drfg
2010-11-08, 21:19
Nej att den som skiter mest i att hjälpa till och svinar mest ska ju inte belönas för det. Det blir ju som "Sveriges sämsta bilförare", ju större trafikfara man är desto större chans att belönas.

De ger ju faktiskt bort de finaste priserna först i SVB :)

Potatiskillen
2010-11-08, 21:19
Var det inte någon som tyckte att Kungarna över Tylösand ger en dålig bild på dagens ungdomar, vad är då det här?

Eddie Vedder
2010-11-08, 21:22
De ger ju faktiskt bort de finaste priserna först i SVB :)

Där ser man, jag kanske ska titta på programmen jag kritiserar.

Var det inte någon som tyckte att Kungarna över Tylösand ger en dålig bild på dagens ungdomar, vad är då det här?

Tycker du verkligen att det är jämförbart? De här ungdomarna uppmuntras väl inte att sätta på varandra och toksupa?

David Brent
2010-11-08, 21:26
Tycker du verkligen att det är jämförbart? De här ungdomarna uppmuntras väl inte att sätta på varandra och toksupa?

Och gjorde dom det skulle väl föräldrarna hjälpa till :D

Potatiskillen
2010-11-08, 21:37
Där ser man, jag kanske ska titta på programmen jag kritiserar.

Nej, men ungdomarna från vardera programmen behöver växa upp.

Olegh
2010-11-08, 21:38
Åh fy fan. Det här framkallar många känslor. Ilska, äckel, förundran, besvikelse och uppgivenhet.

tsp
2010-11-08, 21:43
Vilken jävla morsa hon, Fnuttan, Snuttan eller Fnoppe eller vad fan hon hette, hade. "Jag tycker det var duktigt gjort av henne! Fnuttan har så svårt för starka lukter så hon gjorde bra ifrån sig!" VADÅ SVÅRT FÖR STARKA LUKTER? Som om andra människor bara njuter av att fylla lungorna med den underbara doften av kadaver eller? Jävla idiot som inte fattar att hennes dotter bara är riktigt ordentligt bortskämd! Skälet till att normala människor inte har "svårt för starka lukter" är för att om man skulle hålla på och ojja sig och fjanta över det så hade en ordentlig förälder snabbt rytit åt en att skärpa sig och sluta fjanta och mesa sig.

stevebc
2010-11-08, 21:58
Haha.

Gillar, och delar, raseriet som uppvisas i tråden.

Eiken
2010-11-08, 21:59
Det här var det roligaste jag sett på tv på länge.

rolf
2010-11-08, 22:06
Det där var fan riktigt skrämmande, men samtidigt fruktansvärt underhållande att se på. Och så känner man sig som en bättre människa också.

stevebc
2010-11-08, 22:16
Bara jag som tyckte den rödhårige killen var lite av en blandning av Bachelor Frog och kanske Socially Awkward Penguin?

agazza
2010-11-08, 22:55

Dom belönas ju genom att få åka hem igen, hade varit bättre att gett dom en straffvecka extra.

Madame
2010-11-08, 23:00
Bara jag som tyckte den rödhårige killen var lite av en blandning av Bachelor Frog och kanske Socially Awkward Penguin?

:laugh: klockrent!

limenka
2010-11-08, 23:27
Sitter och kollar atm. Än så länge vill jag bara *slap* alla där*gah!*

Eddie Vedder
2010-11-09, 10:08
Nej, men ungdomarna från vardera programmen behöver växa upp.

Ja men programmen är inte jämförbara. I det ena fallet har programmet syftet att förvärra och i det andra att förbättra. Motsatser med andra ord.

vicarious
2010-11-09, 10:15
Det känns ändå lite överdrivet. Visst, ungarna är bortskämda så det skriker om det, men det är ju inte direkt någon Kalla Fakta dokumentär utan ett program som vill locka tittare. Så man bör kanske ta det med en liten nypa salt eller vad tror ni?

Eddie Vedder
2010-11-09, 10:17
Så man bör kanske ta det med en liten nypa salt eller vad tror ni?

Absolut. Just därför är jag så besviken på SVT. Det här är ju ett program på en nivå lämpad för TV3 eller 5:an.

Tomten
2010-11-09, 10:49
Absolut. Just därför är jag så besviken på SVT. Det här är ju ett program på en nivå lämpad för TV3 eller 5:an.

Ung & Bortskämd är väl knappast det enda tvivelaktiga program som kommit från SVT.

babidi
2010-11-09, 11:45
Skyll inte på svt utan lägg isåfall "skulden" på gemene tvtittaren. Det här är exakt vad h*n vill se.

Kryss
2010-11-09, 11:58

Instämmer, blev riktigt förvånad att svt sysslar med sån här produktion. Alldeles för mycket förnedringstv över det.

Eddie Vedder
2010-11-09, 12:40
Skyll inte på svt utan lägg isåfall "skulden" på gemene tvtittaren. Det här är exakt vad h*n vill se.

Det är ju min poäng. SVT ska inte basera sitt utbud utifrån vad en majoritet tycker är kul att se. Det är som sagt något som de kommersiella kanalerna drivs av.

Onigiri
2010-11-09, 14:07
Fast det skulle att vara bra gött att vara sådär vidrigt bortskämd i en vecka eller så :)

Mass-Tech
2010-11-09, 15:31

Att Hans Wiklund är speaker säger en hel del.

Jazen
2010-11-09, 15:36
en hel generation är ju sådär, blir tufft på arbetsmarknaden snart =)

The Swedish Oak
2010-11-09, 15:57
Gillar killen som fått en MC för 100.000kr som föräldrarna tagit lån för, dyra leksaker det där. ;)

ha:cl
2010-11-09, 16:05
Gillar killen som fått en MC för 100.000kr som föräldrarna tagit lån för, dyra leksaker det där. ;)

Tim-Joel. Helt okej kille egentligen. Han överdriver med stora mått med andra ord. Samma sak tror jag det är med Lorenzo, han verkar vara vettig.

Merparten är inte bortkämda, mer ouppfostrade och arroganta.

Sparven från Minsk
2010-11-09, 16:05
Det är ju min poäng. SVT ska inte basera sitt utbud utifrån vad en majoritet tycker är kul att se. Det är som sagt något som de kommersiella kanalerna drivs av.

Så..vad ska de basera sitt utbud på då? Det folk inte vill se? *screwy* Eller på det minoriteten vill se?

Eddie Vedder
2010-11-09, 16:24
Så..vad ska de basera sitt utbud på då? Det folk inte vill se? *screwy* Eller på det minoriteten vill se?

SVT har en plikt att även sända det som få vill se ja. Tror du att Oddasat, nyhetstecken och gudstjänster sänds på grund av de höga tittarsiffrorna? SVT har en plikt att både sända undervisande program samt program för alla intressen.

Tack och lov, utbudet som SVT har är än så länge oslagbart. Samma sak med SR.

agazza
2010-11-09, 17:58
en hel generation är ju sådär, blir tufft på arbetsmarknaden snart =)

Tufft? det blir väl snarare busenkelt att få jobb :D fast iof kommer skatten hamna på runt 90% strecket för att betala bidrag osv till alla dom där.

_slipknot1_
2010-11-09, 18:11
Tim-Joel. Helt okej kille egentligen. Han överdriver med stora mått med andra ord. Samma sak tror jag det är med Lorenzo, han verkar vara vettig.

Merparten är inte bortkämda, mer ouppfostrade och arroganta.

Man kan vara bortskämd utan att bli det med pengar och det tycker jag de flesta verkade vara. Även om det andra du skrev stämmer in också. Lorenzo var ju klart vettigaste personen i huset, verkade ju även begåvad i studier.

Curlinggenerationen är är....

2010-11-09, 18:44
Man kan vara bortskämd utan att bli det med pengar och det tycker jag de flesta verkade vara. Även om det andra du skrev stämmer in också. Lorenzo var ju klart vettigaste personen i huset, verkade ju även begåvad i studier.

Curlinggenerationen är är....

Ja i många fall går ouppfostrad och bortskämd hand i hand. Dock inte i alla.

Morrris
2010-11-09, 18:55
Köttstyckning? Skicka dem till ett demensboende för fan.

Eller, tja... De skulle säkert få vårdtagarna att laga mat/städa/diska.

supercharge
2010-11-09, 19:39
Curlade barn, det är ganska vidrigt ärligt talat. Det värsta är i skolor och idrottsklubbar när curlingföräldrarna ska lägga sig i allting. Och hemska tanke om någon vuxen försöker sätta gränser och regler för ungarna då blir det ett jävla liv.

SVT har en plikt att även sända det som få vill se ja. Tror du att Oddasat, nyhetstecken och gudstjänster sänds på grund av de höga tittarsiffrorna? SVT har en plikt att både sända undervisande program samt program för alla intressen.

Tack och lov, utbudet som SVT har är än så länge oslagbart. Samma sak med SR.

Det betyder dock inte att det är bra. SVT slösar bort enorma summor på ren dynga, och då pratar vi inte nyheter på finska eller samiska och varenda liten obskyr minoritet som av någon anledning har rätt att få program på sitt språk.

SVT har en budget på närmare 4 miljarder. TV4-Gruppen, alltså fyran plus alla nischkanaler, har en budget på runt halva det beloppet och då har man ändå: TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV 4 Science Fiction och TV4 Sport. Och naturligtvis alla Canal+ kanaler som de äger med alla rättigheter, och det var på den tiden när man sände Premier League varje vecka.

Det är knappast en effektiv organisation, och varför ska de vara det, de får ju sina pengar ändå. Och naturligtvis är det i viss mån en relik från tiden då det bara fanns två kanaler att titta på.

Med tanke på hur enormt mycket pengar vi plöjer in i det hela år efter år så är det egentligen anmärkningsvärt hur mycket skit man fyller tablåerna med och hur få vettiga saker man faktiskt visar.

Cilia
2010-11-10, 08:07
Olga Isabelle fattar inte varför folk pratar om dom som om dom vore efterblivna. Hon förstår inte att det är just så dom framstår när dom inte vet hur många timmar en normal arbetsdag är eller att man blir chockad över att det luktar lite på jobbet eller att man inte kan fika hela dagen och då tycker att arbetsledaren är omänsklig.

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2207360/psykolog-om-ung-och-bortskamd-foraldrarna-gor-sina-barn-en-bjorntjanst

Det måste vi ju förstå att skulle hon städa skulle hon inte hinna dansa och blogga. Att vanliga människor jobbar minst 8 h per dag, ofta hinner med att träna, kanske ta han dom familj, städa, tvätta, laga mat och umgås verkar hon inte förstå. Något slags uppvaknande verkar hon dock ha fått men det är långt kvar.

rooz
2010-11-10, 08:12
Hahaha. Tim-Joel:thumbup:

Knarkade och extremt skicklig MC-stuntare gone bortskämd:D

2010-11-10, 14:17
Hahaha. Tim-Joel:thumbup:

Knarkade och extremt skicklig MC-stuntare gone bortskämd:D

*flex*

Eddie Vedder
2010-11-11, 16:13
Med tanke på hur enormt mycket pengar vi plöjer in i det hela år efter år så är det egentligen anmärkningsvärt hur mycket skit man fyller tablåerna med och hur få vettiga saker man faktiskt visar.

Det är väl här våra åsikter går isär. Jag tycker som sagt att SVT:s utbud är överlägset.

eiri
2010-11-11, 16:16
håller med, svt har betydligt bättre utbud än tex, 3an och 5an som visar (big brother) liknande skit hela dagarna.

supercharge
2010-11-12, 10:59
Det är väl här våra åsikter går isär. Jag tycker som sagt att SVT:s utbud är överlägset.

Även om alternativet vore att du för samma pengar skulle kunna köpa in betydligt mer kvalitativa program om du slimmade kolossen till organisation och genomförde en välbehövlig effektivisering?

Jag förstår ärligt talat inte vart pengarna tar vägen, visst man sänder lite nyheter på samiska och för hörelskadade, och har lokala nyheter, men det senare har TV4 också. Trots det lyckas man bränna 2 miljarder mer än hela TV4-gruppen varje år, det är en ekvation som inte går ihop.

Eddie Vedder
2010-11-12, 11:40
Trots det lyckas man bränna 2 miljarder mer än hela TV4-gruppen varje år, det är en ekvation som inte går ihop.

Produktionerna kostar mer antagligen. Melodifestivalen, OS och fotbolls-VM och såna produktioner kostar ju väldigt mycket. Att utfyllnaden sedan inte bara är inköpta skitserier från USA utan kvalitetsprogram gör ju förmodligen kostnaderna högre.

Mantus
2010-11-12, 11:51
Även om alternativet vore att du för samma pengar skulle kunna köpa in betydligt mer kvalitativa program om du slimmade kolossen till organisation och genomförde en välbehövlig effektivisering?

Jag förstår ärligt talat inte vart pengarna tar vägen, visst man sänder lite nyheter på samiska och för hörelskadade, och har lokala nyheter, men det senare har TV4 också. Trots det lyckas man bränna 2 miljarder mer än hela TV4-gruppen varje år, det är en ekvation som inte går ihop.

Skillnaden är väl att svt gör sina produktioner själva medan fyran köper in. Se bara på SOS-alarm från 80-talet som går på tv4 sport på nätterna, inköpt från USA för en billig penning.
Program om t.ex. ett samiskt hårdrocksband eller om sverige-finska veteraners förhållande till sina två länder produceras ju in-house av svt, annars hade programmen aldrig blivit av. Jag tycker det är bra att de uppmärksammar de svenska lokala förhållandena och bevarar en del av det svenska kulturarvet istället för att köpa in skitpseudodokumentärer som t.ex. "cops" från USA.

Sniggel
2010-11-12, 13:46
Olga Isabelle fattar inte varför folk pratar om dom som om dom vore efterblivna. Hon förstår inte att det är just så dom framstår när dom inte vet hur många timmar en normal arbetsdag är eller att man blir chockad över att det luktar lite på jobbet eller att man inte kan fika hela dagen och då tycker att arbetsledaren är omänsklig.

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2207360/psykolog-om-ung-och-bortskamd-foraldrarna-gor-sina-barn-en-bjorntjanst

Det måste vi ju förstå att skulle hon städa skulle hon inte hinna dansa och blogga. Att vanliga människor jobbar minst 8 h per dag, ofta hinner med att träna, kanske ta han dom familj, städa, tvätta, laga mat och umgås verkar hon inte förstå. Något slags uppvaknande verkar hon dock ha fått men det är långt kvar.

Stackars unge när verkligheten uppenbarar sig. :(

supercharge
2010-11-16, 15:32
Produktionerna kostar mer antagligen. Melodifestivalen, OS och fotbolls-VM och såna produktioner kostar ju väldigt mycket. Att utfyllnaden sedan inte bara är inköpta skitserier från USA utan kvalitetsprogram gör ju förmodligen kostnaderna högre.

Jo men nu visade ju fyran också fotbolls-VM eftersom det delades mellan SVT och TV4 samt att de visar friidrott som tidigare gick mest på SVT, så att prata sport blir ju smått löjligt med tanke på att tv4-gruppen med canal+ i princip haft monopol. Man har kört egna program i premier league, allsvenskan, o.s.v vecka efter vecka, medan OS exempelvis går under ett fåtal veckor vartannat år som då måste sluka helt bisarra mängder pengar, om ditt argument överhuvudtaget ska ha någon bäring.

Sedan har ju fyran med sin betydligt mindre budget uppenbarligen råd att köra idol som alternativ till melodifestivalen ( som förövrigt mjölkas något fruktansvärt). Så frågan är om det är rimligt att tvingas plöja in 4 miljarder i SVT varje år när vi faktiskt idag inte längre har bara statliga kanaler att titta på.

Skillnaden är väl att svt gör sina produktioner själva medan fyran köper in. Se bara på SOS-alarm från 80-talet som går på tv4 sport på nätterna, inköpt från USA för en billig penning.
Program om t.ex. ett samiskt hårdrocksband eller om sverige-finska veteraners förhållande till sina två länder produceras ju in-house av svt, annars hade programmen aldrig blivit av. Jag tycker det är bra att de uppmärksammar de svenska lokala förhållandena och bevarar en del av det svenska kulturarvet istället för att köpa in skitpseudodokumentärer som t.ex. "cops" från USA.

SVT producerar egna program, men samtidigt har fyran också en hel del egna program, det är ju fånigt att påstå något annat. Är SVT är en effektiv organisation som använder sina pengar på bästa sätt?

Du skulle teoretiskt för samma summa kunna få Hela TV4-gruppen med allt som görs på TV4, TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV 4 Science Fiction och TV4 Sport samt alla kanaler i Canal+paketet, och utöver det kunna lägga ytterligare två miljarder på ännu mer egenproducerat material om samiska rockband, svensk-estniska båtbyggare eller Mikael Wiehes plågsamma översättning av dylanlåtar till svenska.

Så är det någon som på fullt allvar kan hävda att det inte är en groteskt ineffektiv organisation och ett nästan kriminellt byråkratiskt slöseri av vad som i praktiken är skattepengar?

Eddie Vedder
2010-11-16, 15:36
Jo men nu visade ju fyran också fotbolls-VM eftersom det delades mellan SVT och TV4 samt att de visar friidrott som tidigare gick mest på SVT, så att prata sport blir ju smått löjligt med tanke på att tv4-gruppen med canal+ i princip haft monopol. Man har kört egna program i premier league, allsvenskan, o.s.v vecka efter vecka, medan OS exempelvis går under ett fåtal veckor vartannat år som då måste sluka helt bisarra mängder pengar, om ditt argument överhuvudtaget ska ha någon bäring.

Ja jag vet det. Men svara på hela inlägget du citerar. Jag sa inte att de kommersiella kanalerna inte lägger pengar på stora evenemang men det är skillnad i utfyllnad bortsett från de dyrare produktionerna.

Jag tror nog att till exempel Kobra, Uppdrag Granskning, UR-reportage och välgjorda BBC-dokumentärer är dyrare än amerikanska komediserier.

Så är det någon som på fullt allvar kan hävda att det inte är en groteskt ineffektiv organisation och ett nästan kriminellt byråkratiskt slöseri av vad som i praktiken är skattepengar?

Jag kan hävda det.

shut teh face
2010-11-16, 15:56
Jag betalar inte tv-licens iaf. :D

Jag såg typ 40 min av programmet sen fick jag självmordstankar.

Fast det var ju vissa tjejer som inte var dryga, utan mest helt obenägna att göra något och var rätt söta, då kan de väl få curlas av sina föräldrar om de vill. Men jag tål inte idiottjejer som är cepe

Chrillee
2010-11-17, 00:16
Pallar inte ens kolla, blir bara så förbannad. Att curla så där hårt är ju att göra dem en riktig björntjänst, de lär ju avlida när dem ska ut ur boet och möta verkligheten.

supercharge
2010-11-17, 00:29
Ja jag vet det. Men svara på hela inlägget du citerar. Jag sa inte att de kommersiella kanalerna inte lägger pengar på stora evenemang men det är skillnad i utfyllnad bortsett från de dyrare produktionerna.

Jag tror nog att till exempel Kobra, Uppdrag Granskning, UR-reportage och välgjorda BBC-dokumentärer är dyrare än amerikanska komediserier.

Men nu generaliserar du grovt i att TV4 mest sänder komediserier. Naturligtvis är det dyrare att producera själv men det är inte det som är poängen. Du verkar bortse helt från den andra delen jag just skrev i mitt förra inlägg. Man gör av med två miljarder mer än vad hela tv4-gruppen lyckas med inklusive canal+ som sitter på en hel del väldigt dyra rättigheter.

Det är helt orimligt att en effektiv organisation gör av med två miljarder extra varje år för den merkostnad som finns för mellanskillnaden mellan SVT's mängd egenproducerade program och allt som finns i TV4-gruppen.

Värt att poängtera är också att Sveriges Utbildningsradio AB finansieras för sig självt och alltså inte är inkluderat i dessa fyra miljarder. Dessutom rör det sig bara om 300 miljoner för de som producerar klart mest material till SVT och för det fick man då år 2006: 656 timmar egenproducerat material i SVT:s två huvudkanaler, 1083 timmar i Kunskapskanalen samt ytterligare 584 timmar radio.

Att det skulle vara så gigantiska kostnader för egenproducerade program att det skulle väga upp det enorma glapp som finns mellan TV4-gruppen och SVT håller alltså inte.

Eddie Vedder
2010-11-17, 12:20
Men nu generaliserar du grovt i att TV4 mest sänder komediserier. Naturligtvis är det dyrare att producera själv men det är inte det som är poängen. Du verkar bortse helt från den andra delen jag just skrev i mitt förra inlägg. Man gör av med två miljarder mer än vad hela tv4-gruppen lyckas med inklusive canal+ som sitter på en hel del väldigt dyra rättigheter.

Det är helt orimligt att en effektiv organisation gör av med två miljarder extra varje år för den merkostnad som finns för mellanskillnaden mellan SVT's mängd egenproducerade program och allt som finns i TV4-gruppen.

Värt att poängtera är också att Sveriges Utbildningsradio AB finansieras för sig självt och alltså inte är inkluderat i dessa fyra miljarder. Dessutom rör det sig bara om 300 miljoner för de som producerar klart mest material till SVT och för det fick man då år 2006: 656 timmar egenproducerat material i SVT:s två huvudkanaler, 1083 timmar i Kunskapskanalen samt ytterligare 584 timmar radio.

Att det skulle vara så gigantiska kostnader för egenproducerade program att det skulle väga upp det enorma glapp som finns mellan TV4-gruppen och SVT håller alltså inte.

Jag är ingen ekonom och inte lika insatt som du i vad som krävs rent lönemässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att göra bra TV. Så det kanske "slösas", vad vet jag?

Men faktum kvarstår att jag anser att de har ett överlägset utbud och en kvalité på sitt utbud som står i en klass för sig. Kanske kan man få ner kostnaderna men att SVT har högre kostnader är ju helt rimligt med så mycket bättre program.