handdator

Visa fullständig version : Extrahud - hur återhämtar sig huden?

Shpendi
2010-11-07, 20:47
Hej, jag har en fråga angående hur huden återhämtar sig efter viktminskning. Jag har en polare som pluggar ngt inom biologi, vet inte exakt vad.. Hon har iaf pluggat i ca 2-3 år och vi satt o diskuterade det här med extra hud, vi satte 2 exempel:

exempel1: Personen X går ner 30kg på 3 månader, och sedan håller sig på samma vikt(vi kan anta att inga muskler byggs heller) i ytterligare 9 månader.

exempel2: Person X går ner 30kg på 12 månader, och har exakt samma fett/muskel % som i exempel 1.

Av det lilla jag har läst, så ska inte någon av dessa exempel skilja sig vid slutresultat, när det gäller extrahud dvs. Har jag fel? Hon sa att Hudcellerna har lättare för att dra ihop sig om man går ner "lite i taget".

Min fråga lyder: Har jag eller hon rätt? eller finns det ett tredje alternativ?

MVH

Fredrik_S
2010-11-07, 21:25
Att tänka på är väl också att om man varit så tjock att det finns 30 kg fett att ta bort så har man väl permanent skaffat sig extra fettceller.
Fettceller kan aldrig försvinna bara bli fler eller minska och öka i storlek.

Vet dock inte om det är en faktor, det beror ju på hur små och stora de kan bli... Handlar det om att de kan bli 100 gånger större än minsta möjliga storlek gör det väl inte så mycket om det är många extra fettceller, men kan de bara bli 4 gånger större eller nått sånt så kan man ju tänka sig att det inte är nått vidare bra att ha skaffat sig extra fettceller genom viktuppgången...

Yes
2010-11-08, 07:19
Problem med extra mycket "envist fett" är individuellt. Visse skulle få problem med det, medan andra klarar sig.

Slutresultatet lär inte skilja sig i de båda fallen. Kanske att första exemplet skulle nå dit snabbare bara.

Shpendi
2010-11-09, 17:14
Ok tack för svaren, har ni kanske ngn källa ni kan länka?

MVH