handdator

Visa fullständig version : Dessa blodådror

1684_
2010-11-07, 15:06
Varför syns mina blodådror så extremt??! Magen, LÅREN, brösten.. jag väger ca 58kg och e 170cm lång!
Jag tränar hårt och äter bra, men beror de på gener? Blodtryck? låg fett procent? Bara nyfiken, ibland stör de mig...

JakeShaft
2010-11-07, 15:34
Genetik, fettprocent.

spoty
2010-11-07, 15:48
Underhudsfett samt gener spelar en stor roll.

Jag skulle utan tvekan kunna betala för lite ådror, vilket mina gener inte direkt vill ha :(

Grotesk
2010-11-07, 15:53
Som man redan kommit fram till så beror det på underhudsfettet och genetik. Vet inte om det är mer än så.

Själv har jag fortfarande en del synliga ådror främst på axlarna. Trots att jag gått upp över 10kg på några månader så är de nästa lika synliga som efter min senaste deff. :D

1684_
2010-11-07, 15:59
Tack för alla svar :)

Madame
2010-11-07, 16:01
bullar de ut eller lyser de bara igenom?
pix plx! *popcorn*

Onigiri
2010-11-07, 17:24
Kan det inte ha med blodtrycker att göra med? Kan inte det "justeras" via kosten?

Crocker
2010-11-07, 17:36
Kan det inte ha med blodtrycker att göra med? Kan inte det "justeras" via kosten?
Mja, jag har 75/110. Och mina blodådror är extrema.

Rumsren
2010-11-07, 20:30
Får väldigt synliga ådror så fort jag rycker tag i en vikt. Kaffe, pwo, värme och nikotin är sådant som gör ådrorna ännu mer utstickande. Själv har jag dock ingenting emot det! Jag tycker ådrorna får mig att se starkare ut än vad jag egentligen är *flex*

1684_
2010-11-07, 20:35
alltså, på armarna bullar dom ut, som skräckådror ibland... ska kika om man hittar bild men på mage, bröst å lår så ser man dom tydligt bara. ska se OM de går å fixa synliga bilder... btw, mitt blodtryck e normalt!

1684_
2010-11-07, 20:41
Okej, skit dåliga bilder...

1 & 3an e ju vanliga bilder men på vänster lår syns lite ådror iaf...

vicarious
2010-11-07, 21:29
Jag skulle inte kalla det där extremt men..

eiri
2010-11-07, 21:45
har själv likadant men inget som stör mig precis

Madame
2010-11-07, 21:49
Inga konstigheter där. Hade det varit extrema ådror hade de synts trots dåliga bilder, men jag ser inte nåt uppseendeväckande alls överhuvudtaget, inte ens om jag anstränger mig för att få det där till skräckådror. Du kan nog tagga ner och sluta nojja :)

kalaskonrad
2010-11-07, 22:09
Stämmer det att om man varit överviktig i sin uppväxt, så har man i regel väldigt stora och synliga ådror vid låg BF%?

Mvh

Lovisa
2010-11-08, 07:55
Varför syns mina blodådror så extremt??! Magen, LÅREN, brösten.. jag väger ca 58kg och e 170cm lång!
Jag tränar hårt och äter bra, men beror de på gener? Blodtryck? låg fett procent? Bara nyfiken, ibland stör de mig...

Beror på gener och fettprocent. Räkna även med att ådrorna blir mer synliga och markerade med åren (kolla äldre byggare t ex).

Jag tränar och äter bra, väger ungefär lika mycket som du i förhållande till min längd. Jag har också synliga ådror på magen, och på armarna är de väldigt tydliga. OK, det ser inte direkt kvinnligt ut, men det ger samtidigt ett intryck av att vara muskulös. Så jag tycker att det positiva överväger.

Tolkia
2010-11-08, 08:30
Stämmer det att om man varit överviktig i sin uppväxt, så har man i regel väldigt stora och synliga ådror vid låg BF%?

Mvh
Jag är tveksam.

Skjaves
2010-11-08, 09:46
Mja, jag har 75/110. Och mina blodådror är extrema.
Det tror jag inte du har. 110/75 kanske dock.

Pritis
2010-11-10, 16:05
Det tror jag inte du har. 110/75 kanske dock.

Vem vet, blodet kanske går i fel riktning? ;) Men jo, systoliskt tryck brukar även kallas "över"tryck och bör hamna innan skiljelinjen!

Och ang ådrorna. Så stora ser de inte ut. Men en tredje faktor som ger större kärl är träningen i sig. Kärlen växer till precis som muskelvävnad och bindväv vid träning.

JesperL
2010-12-07, 19:40
Får väldigt synliga ådror så fort jag rycker tag i en vikt. Kaffe, pwo, värme och nikotin är sådant som gör ådrorna ännu mer utstickande. Själv har jag dock ingenting emot det! Jag tycker ådrorna får mig att se starkare ut än vad jag egentligen är *flex*

Hmm, vad jag läst bidrar nikotinet till att blodådrorna drar ihop sig?
Det var typ den enda anledningen jag slutade röka för ca 4veckor sen..

Men jag köper nästan ditt påstående för att under tiden jag varit rökfri har mina ådror försvunnit allt mer och mer *gah!*. Det beror dock säkerligen på att jag under den rökfria tiden skurit ner ganska ordentligt på kolhydrater, vilket jag hört påverkar blodådrornas synlighet?

svennebanan
2010-12-07, 20:01
Underhudsfett samt gener spelar en stor roll.

Jag skulle utan tvekan kunna betala för lite ådror, vilket mina gener inte direkt vill ha :(

Hur är formen då? Dom allra allra flesta har ganska gott om ådror.

Tolkia
2010-12-07, 20:11
Det tror jag främst är kapillärerna, och de är så små att du knappast ser dem från utsidan (men viktiga!). Bra jobbat med rökstopp, keep it up.

JesperL
2010-12-07, 20:26
Det tror jag främst är kapillärerna, och de är så små att du knappast ser dem från utsidan (men viktiga!). Bra jobbat med rökstopp, keep it up.

Okej, tack ska du ha! gör allt för träningen, såklart ;)

rajjan_dammit
2010-12-07, 21:03
Det var typ den enda anledningen jag slutade röka för ca 4veckor sen..

Men jag köper nästan ditt påstående för att under tiden jag varit rökfri har mina ådror försvunnit allt mer och mer *gah!*. Det beror dock säkerligen på att jag under den rökfria tiden skurit ner ganska ordentligt på kolhydrater, vilket jag hört påverkar blodådrornas synlighet?

Jag vet inte hur det är med dig, men många (inkl mig själv) äter mycket mer när man försöker sluta röka. Det kan ju ha bidragit till att ådrorna inte är så framträdande. :)

Pirko
2010-12-07, 21:23
Ser hyffsat "normalt" ut, då du inte har så mkt fett och är relativt ljus. Syns dem lika mkt när du har en solbränna t.ex? Solarium skulle nog kunna dölja det.

bb X
2010-12-07, 23:23

Okej, skit dåliga bilder...

1 & 3an e ju vanliga bilder men på vänster lår syns lite ådror iaf...

Du glömde en bild :D (a'

Lägg på dig några kilon och se om de försvinner? :)

JesperL
2010-12-08, 10:17
Jag vet inte hur det är med dig, men många (inkl mig själv) äter mycket mer när man försöker sluta röka. Det kan ju ha bidragit till att ådrorna inte är så framträdande. :)

Absolut! så var det när jag slutade snusa, men att lägga ner rökningen var otroligt mycket lättare än vad jag trode, det sitter i huvudet helt enkelt! :D

Lance Uppercut
2010-12-08, 10:33
Tyckte du hade ganska lite ådror, inget att nojja över.