handdator

Visa fullständig version : Effekten av fysisk träning på vårt välbefinnande?

hertzman
2010-11-07, 14:28
Man hör det upprepas ofta från både läkare och andra, att fysisk träning ska leda till ökat psykiskt välbefinnande. Effekten ska uppnås genom att nivåerna av olika trevliga signalsubstanser, som bland annat dopamin, höjs under och efter fysisk träning. Ökad blodgenomströmning i hjärnan ska också leda till en förbättrad kognitiv förmåga.

Är det någon som möjligen sitter på abstracten till några studier som bevisar dessa påståenden?

Sniggel
2010-11-07, 16:27
Nej men personligen märker jag av ett nåt så när normalt välbefinnande om jag tränar regelbundet. Samt depressionsliknande tendenser om jag inte tränar.
Tror många märker av en skillnad om man jämför att träna regelbundet med att inte träna alls.

Achivai
2010-11-07, 16:40
Skulle jag sluta träna så skulle jag må skit iaf.

hertzman
2010-11-07, 16:44
Nej men personligen märker jag av ett nåt så när normalt välbefinnande om jag tränar regelbundet. Samt depressionsliknande tendenser om jag inte tränar.
Tror många märker av en skillnad om man jämför att träna regelbundet med att inte träna alls.

Jo många, inklusive jag, vittnar ju om liknande effekter. Frågan är bara om det finns någon forskning på de faktiska effekterna på det psykiska välbefinnandet.

Eddie Vedder
2010-11-07, 16:47
Oh ja, du kan säkert hitta meta-analyser från Cochrane database. Finns hur mycket som helst. "Exercise depression", "exercise therapy" kan nog vra sökord som ger asmycket direkt. Sen är det bara att kolla related articles och referenslistor.

z_bumbi
2010-11-07, 17:00
Söker du pubmed,org så kan du inte missa att hitta något och det även om du inte kan söksystemet utan bara skriver in ett antal lämpliga sökord och trycker på sök.

Anders The Peak
2010-11-07, 17:07
Den här kanske (http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_exercise)

Att söka på pubmed/annan databas ger inget bra svar på din fråga.

Termy
2010-11-07, 17:16
En studie av intresse (det finns dock hur många som helst):

Boecker, H. Sprenger, T. Spilker, M.E. et al. The runner's high: Opioidergic mechanisms in the human brain. Cerebral Cortex 2008;18(11):2523-2531.

hertzman
2010-11-07, 17:43
Oh ja, du kan säkert hitta meta-analyser från Cochrane database. Finns hur mycket som helst. "Exercise depression", "exercise therapy" kan nog vra sökord som ger asmycket direkt. Sen är det bara att kolla related articles och referenslistor.

Söker du pubmed,org så kan du inte missa att hitta något och det även om du inte kan söksystemet utan bara skriver in ett antal lämpliga sökord och trycker på sök.

Den här kanske (http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_exercise)

Tack för de utmärkta tipsen! Ska kika runt lite både på pubmed och Cochrane.

Doctor Snuggles
2010-11-07, 18:00
Googla på t.ex. "exercize mood science"

z_bumbi
2010-11-07, 18:02

Det låter som du borde lära dig att söka.

Anders The Peak
2010-11-07, 20:15
Det låter som du borde lära dig att söka.

Du snackar för mycket strunt tycker jag...som vanligt

Wiki hade det mesta samlat...

Gör en sökning som på pubmed som visar de positiva effekterna på friska individer då är du vänlig både mot TS och publiken här...

snej
2010-11-07, 20:39
Kan inte tänka mej ett liv utan träning. Tror jag hade blivit djupt deprimerad faktiskt. Lite sjukt, men världens bästa drog, dock.

KaptenKnäsvag
2010-11-07, 21:25
Personligen ger ju träningen något att se fram emot både ur ett kort och långt perspektiv, man längtar både efter nästa pass och vart man kommer vara i framtiden

hejhopp79
2010-11-07, 21:27
Det är kanske framförallt konditionsträning där man sett markanta effekter på psykiskt mående. Lindrig/måttlig depression kan förbättras avsevärt med träning, samt ångest och stress. Inte så konstigt med tanke på frisättning av endorfiner och dopamin som effekt av träning.

Träning "bränner" stressen man upplever i livet och man får utlopp för den på ett primitivt (inget värdeord) sätt. Fight/flight, d v s stress-reaktionen i kroppen som vi vanligtvis har svårt att få utlopp för i dagens samhälle kan omsättas i träning och nivåerna av stresshormon såsom kortisol sjunker.

Personligen upplever jag en stor harmoni och välmående efter ett intensivt löppass.

Självklart har styrketräning också dessa effekter men förmodligen inte i lika hög grad. Självklart beroende på hur styrketräningen ser ut. Däremot är styrketräning oerhört viktigt för att stärka kroppen. Sedan upplever man välmående av ett bra styrkepass också så det kanske går lika ut. Själv gillar jag att alltid kombinera styrketräning och konditionsträning.

Ligger tyvärr inte inne på några studier på rak arm men har läst mycket på området.

hejhopp79
2010-11-07, 21:30
Kan inte tänka mej ett liv utan träning. Tror jag hade blivit djupt deprimerad faktiskt. Lite sjukt, men världens bästa drog, dock.

Helt klart. Jag mår tusen gånger bättre i perioder när jag tränar rätt mycket.