Visa fullständig version : Äta under träning
Finns det några fördelar/nackdelar med att sitta och knapra på en choklad(eller annan snabb kolhydrat källa) under styrketräning? Finns det ens några fördelar med att sitta och dricka EAA under ett pass?
*popcorn*
Edit: Flytta gärna om jag posta i fel avdelning.
WHITEFOLKS
2010-11-05, 22:55
Choklad är nog inte särskilt snabba kolhydrater (om du menar chokladkaka ala marabou).
Där skulle nog fördelen mest vara att det är gott ifall man gillar choklad.
Choklad är nog inte särskilt snabba kolhydrater (om du menar chokladkaka ala marabou).
Där skulle nog fördelen mest vara att det är gott ifall man gillar choklad.
Är iofs mer fett i en Marabou. Läs bara kolhydratkälla:D
Edit: A ok.
Albin Eriksson
2010-11-06, 04:30
Tror jag sett studier om fördelen med att sippa på bcaa/Eaadrink blandat med upp till 20gram maltodextrin eller likvärdig kolhydratskälla.
Choklad är dock tveksamt om det är så fantastiskt bra... :)
Fettet i chokladen kommer att sänka tömningshastigheten på magsäcken.
Ska du ha något i magen under träningen som samtidigt ska ut i blodet måste det vara lättnedbrytbart.
Protein som vassle eller peptider/aminosyror från hydrolysat eller EAA.
Maltodextrin, glukos eller socker som du blandar till en tunn vätska, hypoton.
Dvs ned mot 6 % för glukos upp till 20 % för maltodextrin.
JimmyFlessa
2010-11-06, 09:02
Som föregående talare säger så borde det vara något som i så fall går direkt ut i blodet och är lättilängligt.
Frågan är dock varför du skulle vilja äta samtidigt som du är på gymet. Av vilket syfte?
Som föregående talare säger så borde det vara något som i så fall går direkt ut i blodet och är lättilängligt.
Frågan är dock varför du skulle vilja äta samtidigt som du är på gymet. Av vilket syfte?
Bli pigg, gott, ny energi?
JimmyFlessa
2010-11-06, 16:39
Visst är det gott med choklad. Men om man nu vill äta det, varför äta det under träningspasset och inte hemma i soffan istället?
Bli pigg, gott, ny energi?
Pigg? - Koffein
gott? - Gottsugen under passet kan kanske vänta till efter passet?
ny energi? - Finns ofta gott om energi lagrat i kroppen.
Eddie Vedder
2010-11-06, 17:08
Nu är ju frågan enbart om för-/eller nackdelar med choklad UNDER passet. Ingenstans står det något om att choklad förbjuds utanför gymmet för det. Limenka kanske vill käka lite choklad under passet och kanske, hör och häpna, även tillåter sig lite choklad hemma? ;)
Jag har bara sett en person käka chokladkaka under passen. Han har europarekordet i marklyft för veteraner.
Om man av någon anledning inte ätit på ett bra tag, och ska träna hårt och länge, eller två pass. Även om det finns energi tillgängligt i kroppen, så kanske vissa påverkas ganska hårt psykiskt av att känna hunger/matthet i kroppen?
Om man av någon anledning inte ätit på ett bra tag, och ska träna hårt och länge, eller två pass. Även om det finns energi tillgängligt i kroppen, så kanske vissa påverkas ganska hårt psykiskt av att känna hunger/matthet i kroppen?
Så man ska trösta sig med lite choklad?
Ska man köra flera eller långa pass så ladda upp med EAA, BCAA före och under passet och ev koffein, det gör nytta.
Så man ska trösta sig med lite choklad?
Ska man köra flera eller långa pass så ladda upp med EAA, BCAA före och under passet och ev koffein, det gör nytta.
Alla vill nog inte vara kollo-opti. Jag brukar ta med mig en chokladkaka under gymmet, annars blir jag grinig.
Alla vill nog inte vara kollo-opti. Jag brukar ta med mig en chokladkaka under gymmet, annars blir jag grinig.
Kollo-opti kanske inte alla vi vara men alla vill få bra resultat.
Behöver du tröst av choklad så behöver du det, inte mycket att göra.
Eddie Vedder
2010-11-06, 21:27
Kollo-opti kanske inte alla vi vara men alla vill få bra resultat.
Behöver du tröst av choklad så behöver du det, inte mycket att göra.
Men snälla nån. :D Tar du illa vid dig eller vad är det med dig? ;) Det handlar inte om att trösta sig eller vara optimal eller whatever. Killen undrar om hur det kan vara att käka en chokladkaka på gymmet. Om det mot förmodan får någon negativ effekt, typ lite risig mage, lär limenka inte göra om det. Om inga problem uppstår är det bara att njuta av sin choklad.
Men snälla nån. :D Tar du illa vid dig eller vad är det med dig? ;) Det handlar inte om att trösta sig eller vara optimal eller whatever. Killen undrar om hur det kan vara att käka en chokladkaka på gymmet. Om det mot förmodan får någon negativ effekt, typ lite risig mage, lär limenka inte göra om det. Om inga problem uppstår är det bara att njuta av sin choklad.
Hehe :D ja jag vet, tycker bara att dom är roliga att dom blir griniga och tar det hårt psykiskt om dom inte får choklad.
Ska man köra flera eller långa pass så ladda upp med EAA, BCAA före och under passet och ev koffein, det gör nytta.För fysisk nytta kanske, men det finns en psykisk aspekt också. Dessutom mättar inte EAA och koffein speciellt bra.
Hehe :D ja jag vet, tycker bara att dom är roliga att dom blir griniga och tar det hårt psykiskt om dom inte får choklad.
Jag tar choklad för att jag har 7 km till gymmet när jag bodde nära en stad. Då var det svårt att inte vara grinig, och en chokladkaka funkade kanon. Vad ser du för roligt i det?
JimmyFlessa
2010-11-07, 09:42
Jag tar choklad för att jag har 7 km till gymmet när jag bodde nära en stad. Då var det svårt att inte vara grinig, och en chokladkaka funkade kanon. Vad ser du för roligt i det?
Vad har 7 Km med att göra att du vil ha choklad? förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Jag har ca 7-8 Kilometers cykel eller bussfärs till gymet jag med, men att äta choklad på vägen är ju inget måste, haha. :D
Vad har 7 Km med att göra att du vil ha choklad? förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Jag har ca 7-8 Kilometers cykel eller bussfärs till gymet jag med, men att äta choklad på vägen är ju inget måste, haha. :D
För att hålla blodsockret innan jag intar mat i huset. Brukar ta 45 minuter innan jag får i mig något.
Det jag ville ha sagt fanns i tråd 1.
Eddie Vedder
2010-11-07, 11:06
För att hålla blodsockret innan jag intar mat i huset. Brukar ta 45 minuter innan jag får i mig något.
Du behöver inte försvara dig. Det verkar finnas någon sorts personlig kamp för att kritisera alla som fortfarande mår bra av mellanmål och rejäla frukostar. Klart du ska käka din choklad, skulle du välja en protein bar vore förmodligen kommentarerna annorlunda dessutom.
Du hade mått bra av några 100g choklad om dagen, så du borde testa denna idén :)
I den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156147) diskuteras det om en studie som säger att du får sämre blodsocker om du äter runt träning.
Eddie, är det inte så att kroppen tycker att runt 5 mmol är opti och försöker hålla sig till det? (Friska människor är det jag pratar om.)
Även om du inte ätit något det senaste dygnet så ligger väl blodsockret fortfarande på det?
Och om det är så och om du går ut och springer en runda (ej spurtar), vad kommer hända med den blodsocker nivån?
I den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156147) diskuteras det om en studie som säger att du får sämre blodsocker om du äter runt träning.
Eddie, är det inte så att kroppen tycker att runt 5 mmol är opti och försöker hålla sig till det? (Friska människor är det jag pratar om.)
Även om du inte ätit något det senaste dygnet så ligger väl blodsockret fortfarande på det?
Och om det är så och om du går ut och springer en runda (ej spurtar), vad kommer hända med den blodsocker nivån?
Jag skiter fullständigt i vad studien säger, jag får blodsockerfall. 1 studie är inte applicerbar på hela mänskligheten.
Tollesson
2010-11-07, 13:30
Blev lite sandlåda i den här tråden ett tag... Med Eddie som tröstare:D
On topic, även om det skulle ha små negativa effekter på träningen fysiskt och du fortfarande mår mycket bättre psykiskt när du äter den blir antagligen passet bättre och inställingen mer på topp vilket ger bättre fysiska resultat i slutet ändå. Bra väger upp dåligt.
Studien säger att man får ett annat blodsocker, inte att det blir sämre.
Studien säger att man får ett annat blodsocker, inte att det blir sämre.
"F but not CHO prevented drop of blood glucose concentration during fasting exercise."
Jag läste det som sämre, men intag av CHO, men det kanske det inte är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.