handdator

Visa fullständig version : Morgonsimning och lunch-styrketräning: Hur kombinerar det?

Twitcher
2010-11-04, 20:44
Jag vill simma på morgnarna (kl 6-7) och styrketräna på lunchrasten (kl 12-13). Det skulle passa mitt vardagsschema så bra, och respektive lokaler jag begagnar är ganska folktomma just dessa tider!

Nu undrar jag om och hur de här två dagliga träningspassen påverkar varandra.

Särskilt undrar jag hur jag bör hantera kosten. Jag vill pröva att inta aminosyror direkt före styrkepasset mitt på dagen, och de intas ju tydligen helst på fastande mage. Jag har inget obehag av att fasta till kl 13, men kan det vara kontraproduktivt för effekten av mina båda träningspass att göra så?

Sen undrar jag om mina hundra 25-meterslängder bröstsim på morgonen passar med alla slags styrketräningsövningar 5-6 timmar senare? Eller borde jag skippa simningen de dagar då jag ska styrketräna vissa muskelgrupper?

Jag styrketränar helst med hög belastning och få reps.
Mitt bröstsim (med ganska kass teknik ännu) har ju motsatt profil.
Är de två passen bra eller dålig daglig kombination? Mitt mål är inte att bli en snabb simmare, utan att få stora snygga muskler (surprise surprise).

King Grub
2010-11-04, 20:59
Konditionsträning påverkar alltid styrketräningens uppbyggande effekt negativt. Ju närmare passen är varandra, desto större negativ påverkan.

Du behöver inte fasta för att få effekt av aminosyror. Ät mat mellan passen.

Twitcher
2010-11-04, 21:16
Konditionsträning påverkar alltid styrketräningens uppbyggande effekt negativt. Ju närmare passen är varandra, desto större negativ påverkan.
Jo, men är inte just simning bättre än t.ex. löpning som motionsform att kombinera med styrketräning, därför att bröstsim (för en amatör) fördelar ansträngningen jämnare över fler muskelgrupper? Och medan jag förmodar att ett motions-löppass väsentligt påverkar ett styrke-benpass 6 timmar senare, så undrar jag huruvida bröstsim särskilt påverkar nån specifik muskelgrupp på motsvarande sätt?

Du behöver inte fasta för att få effekt av aminosyror. Ät mat mellan passen.
Så en rejäl frukost efter (eller är det t.o.m. bättre före?) simningen kl 6-7, förtar inte effekten av fria aminosyror direkt före styrketräningen kl 12-13? Det vore ju goda nyheter för min praktiska vardag i så fall!