handdator

Visa fullständig version : Hur många gram fett/dag?

Rolv
2010-11-03, 15:09
Vet att det brukas sägas minst 2g/kg kroppsvikt protein per dag, är ett minimum under deff. Finns det något liknande riktmärke för fett, både under deff och "normal" kosthållning.

limenka
2010-11-03, 15:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153742&highlight=fett

Edit: Testa sökfunktionen nästa gång. Sökte på fett.

Rolv
2010-11-03, 15:28
Har prövat det ,även mer detaljerad sökning än bara "fett". När jag söker på "fett" som du säger så får jag 200 träffar. Det var ju protein de diskutera i den tråden.

limenka
2010-11-03, 15:29
Står dock rekommendation för fett också, annars my bad

Dreas
2010-11-03, 18:24
2g och 1g fett, men jag utifrån mina erfarenheter rekommenderar 3g protein per kg kroppsvikt. Fett och kolhydrat efter tycke och upplägg.

vicarious
2010-11-03, 18:25
Fett (räknat som totalt fettinnehåll inklusive glycerol och andra fettkomponenter) bör ge 25-35 E%. Populationsmålet är 30 E%, vilket bör användas för planeringsändamål.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Eddie Vedder
2010-11-03, 18:49
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Det är skillnad på allmänna rekommendationer för energibalans och minimumnivåer vid bantning.

Vill man av någon anledning ligga på minimum är det väl antagligen precis de mängder som krävs för att a) tillgodose behovet av EFA och b) få i sig de mängder som krävs för fullständig absorbtion av fettlösliga vitaminer motsvarande LI typ.

Men ska jag ge mig på rekommendationer jag tror är lämpliga för att må bra så tror jag att minst 1g/kg kroppsvikt kan vara klokt och att fettintaget bör ha högre prioritet än kolhydratintaget när kaloriintaget totalt sett är lågt. Men det är bara egna åsikter.:)

Sniggel
2010-11-03, 22:01
Tror också att 0,5/kg - 1g/kg fett för välmående, beroende på person är en bra riktlinje som minimum.
Någon som är van vid att äta lite fett klarar sig säkert bra på 0,5g/kg om fettkällorna väljs med omsorg.

vicarious
2010-11-03, 23:45
Det är skillnad på allmänna rekommendationer för energibalans och minimumnivåer vid bantning.

Vet att det brukas sägas minst 2g/kg kroppsvikt protein per dag, är ett minimum under deff. Finns det något liknande riktmärke för fett, både under deff och "normal" kosthållning.

Men ja, det kanske var lite klent ändå.

Jag ligger hellre lågt på fett och högre på kolhydrater under diet men det är högst personligt.

King Grub
2010-11-04, 09:13
Finns det något liknande riktmärke för fett, både under deff och "normal" kosthållning.

0.5-1 % av energiintaget från alfa-linolensyra och 3-5 % av energiintaget från linolensyra.

z_bumbi
2010-11-04, 10:28
Tror också att 0,5/kg - 1g/kg fett för välmående, beroende på person är en bra riktlinje som minimum.
Någon som är van vid att äta lite fett klarar sig säkert bra på 0,5g/kg om fettkällorna väljs med omsorg.

Även 0,5 g/kg är en siffra som har bra marginaler och jag ser inget konstigt att någon hamnar lägre under en deff. Inte för att jag ser något större behov hos det stora flertalet men om någon måste ligga lågt på energi så är det alltså inget problem.
Att välja fettkällorna kräver inte heller så stor omsorg, det gäller precis som vid alla andra dieter att få i sig de essentiella och eftersom det är deff så tvivlar jag på att man kan hitta några större skillnader beroende på var resten kommer ifrån.
Översatt till enklare språk, ät fet fisk eller omega-3 tillskott i rimlig mängd så funkar det mesta under begränsade perioder.

För välmående så gäller i princip samma sak och eftersom mängderna fortfarande är små så spelar inte sorten utöver de essentiella någon större roll, nu måste man dock se till att även få i sig omega-6 vilket sällan är ett problem att någon missar.