Visa fullständig version : Hur ser min snåla studentkost ut?
Patriarch K
2010-11-03, 13:49
Jag har försökt räkna lite på det hela för att försöka få med så mycket nyttigheter som möjligt men det känns som jag fortfarande har lite brister på något. Är det här en okej kost? Den varierar lite såklart, men är det något jag bör lägga till eller ta bort?
Hur mycket jag äter av varje är såklart en viktig faktor också, men jag har inte direkt mätt upp det, men jag brukar vräka på med ganska stora lass av det mesta.
Kan lägga till att jag inte tränar för närvarande men att jag tänkte ta upp den processen inom kort.
Frukost:
Dricker vatten
Äter Müsli med fil och sylt
2st ägg
Lunch:
Dricker vatten
Äter Müsli med vatten (orkar aldrig laga något och ta med till plugget så jag har alltid en påse müsli stående i skåpet varpå jag lägger det i en burk och häller på vatten)
Middag:
Dricker vatten/lättöl
Spaghetti/Ris
Grönsaker som är färska (broccoli, morot, kålrot, paprika, sallat, aubergine, vitlök, gul lök, chilli och lite annat)
Bönor (ca 100g om dagen)
Mellanmål:
Banan/Apelsin/Äpple
Bröd med messmör
Kväll:
Dricker vatten
Bröd med messmör
1-2 ägg
vicarious
2010-11-03, 13:58
Okej i vilket anseende?
Jag tror inte någon här orkar sitta och räkna ut vitamin/mineralinnehåll i det du äter om det är några såna brister du är orolig för.
Havregryn ær billigt, och mættar enligt mig bættre æn müsli, och brukar oftast inte innehålla lika mycket socker.
Køttfærs ær væl billigt i Sverige i øverlag? Kan gøra mycket på det.
Tonfisk vet jag ær billigt, funkar kanon med majonnæs. Se efter billiga varianter.
Strævar du efter att øka ditt energiintag men hålla en låg budget kan jag rekommendera att køpa fetare alternativ, så får du lite extra energi utan att det nødvændigtvis behøver kosta mer. Typ helmjølk istællet før minimjølk, men nu dricker du ju vatten.
WHITEFOLKS
2010-11-03, 14:05
Väldigt lite protein ser det ut som iaf.
hade bytt till havregryn istället för müsli
Patriarch K
2010-11-03, 14:14
Jag strävar efter att hålla mig levande och pigg och glad och inte tina bort under min studietid utan att i stället kunna hålla en jämn muskelmassa utan att direkt satsa på att bygga, men att ändå hålla en normalgod fysik utan att stagnera.
Har själv funderat på det där med proteinet, men samtidigt finns det en del protein i messmör, müsli, bröd, bönor, ägg, fil, pasta/ris så om man slår ihop det hela så blir det en del åtminstone.
Det där med tonfisk har jag kört på lite då det finns flakes för 5-6:- burken på lidl vilket är billigt. Dock är det så jäkla äckligt så jag klarade inte av fler än ett par burkar. :(
Saken med havregryn är att det inte blir lika gott och enkelt som att bara slänga i lite vatten i müsli. Men ska fundera på det! Går ju att slänga in i micron + lite sylt så blir det en god gröt.
hade bytt till havregryn istället för müsli
Och / eller bytt ut tex lunchen mot ett kvarg-mellanmål för att höja protein-intaget lite kanske?
Om du bara vill bibehålla så räcker det med att ha ett vettigt kaloriintag och en vettig kost. Proteinintaget är av mindre betydelse så länge det inte är sjukt lågt.
Det som spelar roll är att du inte fortsätter vara inaktiv. Dock finns det risk för att du kan bygga på dig muskelmassa iaf trots en "icke-opti" kost, bara så du vet ;)
Patriarch K
2010-11-03, 14:23
Och / eller bytt ut tex lunchen mot ett kvarg-mellanmål för att höja protein-intaget lite kanske?
Bra idé där! Ska kolla runt vad jag kan finns till rimligt pris. Tips?
kvarg hittar du på lidl ca 9-12kr beroende på vart du bor för 500g = 60g protein, tycker du det smakar blä, så testa att ha i 4 kapsyler Fun Light så smakar det ungefär som vilken yoghurt som helst.
mjölk, havregryn, lidlkvarg, ägg för protein.
Överskottsbolagets 5kg rissäck och budget pasta för kolhydrater.
Rapsolja för billiga kalorier
köp kött och kyckling i stora lass när det är billigt och frys in.
Går att klara sig under 1000kr i månaden rätt lätt på enformig kost.
Patriarch K
2010-11-03, 18:46
Jag ligger just nu på 600-700:- i månaden på den här kosten och det känns väldigt rimligt på något sätt. Det blir inte så enformigt om man är kreativ med det man har och med alla roliga grönsaker jag har så går det göra massor :)
Jag har nu köpt en burk kvarg i alla fall för 10:- på Netto. Det var äckligt att äta löst och det där med fun light låter vedervärdigt. Jag funderar på att krydda det lite och använda som smör på tunt bröd eller blanda i en sallad.
Några fler tips på vad man kan hitta på för roligt med kvarg?
6-700kr i månaden, fyfan. Jag snittar nog 2000kr i månaden och då är jag också student och lever på CSNs oerhört generösa bidrag och lån.
Din kost ser oerhört bristfällig, enformig och tråkig ut enligt mig. Dra in lite kött, kyckling och fisk och börja leva istället för att bara överleva
Varför får folk för sig att de måste leva på luft och vatten bara för att de inte tjänar som Vattenfalls styrelseordförande?
Funlight funkar överraskande bra, speciellt med müsli eller nåt till.
Annars är det jävligt gott som vitlöks dipp eller ört dipp.
Patriarch K
2010-11-03, 19:08
6-700kr i månaden, fyfan. Jag snittar nog 2000kr i månaden och då är jag också student och lever på CSNs oerhört generösa bidrag och lån.
Din kost ser oerhört bristfällig, enformig och tråkig ut enligt mig. Dra in lite kött, kyckling och fisk och börja leva istället för att bara överleva
Varför får folk för sig att de måste leva på luft och vatten bara för att de inte tjänar som Vattenfalls styrelseordförande?
Saken är att jag gör god mat av det hela. Det är inte direkt att jag bara kokar lite grönsaker och äter torr pasta.
Jag lagar maten med mjölk och soya och kryddor och wokar och har mig och det är så gott så att jag slutade äta kött. Har käkat kött och då främst köttbullar i 2 år snart så jag ligger nog runt 50kg köttbullar vid det här laget.
När jag lagat min goda mat så försökte jag slänga i köttbullar i maten också, men det blev så förbannat äckligt då så jag ignorerade kött helt.
Äter såklart en och annan cheeseburgare titt som tätt, men det är inget jag inkluderar i standardkosten.
Bakar mitt egna bröd och det blir jättegott.
Smakmässigt är jag mer nöjd nu än när jag käkade massa kött, men jag är väl medveten om att man kan få till riktiga delikatesser med kött också. Jag är inte vegetarian någonstans, men jag är väldigt nöjd med tillvaron smakmässigt sett :)
Jag handlar nog mat o tillskott för ca 4k per månad och är också student. Hur pallar man leva på 600 kr?
Jag handlar nog mat o tillskott för ca 4k per månad och är också student. Hur pallar man leva på 600 kr?
alla orkar inte eller kanske inte har möjlighet till att jobba ihop pengar till det? 2500kr i månaden räckte inte långt för mig.
Patriarch K
2010-11-03, 19:26
Jag får 2700 i bidrag och det är det enda jag lever på (+besparingar) och mina hyra är 2100 all incl. och sedan 700 i mat på det hela. Besparingar går till gym (inom kort) och spårvagn och nöjen. Jag trivs utmärkt som det är och känner inte direkt att jag snålar :)
Jag får 2700 i bidrag och det är det enda jag lever på (+besparingar) och mina hyra är 2100 all incl. och sedan 700 i mat på det hela. Besparingar går till gym (inom kort) och spårvagn och nöjen. Jag trivs utmärkt som det är och känner inte direkt att jag snålar :)
Borde du va nöjd med, när jag gick i skolan klarade sig fan ingen utan pappas pengar eller stora studielån, jag tyckte inte heller att nåt blev lidande.
Såhär ser min snåla studentkost ut ifall du vill ha nått tips/exempel
Post-workout 1500+ kcal
150g kolhydratkälla (fullkornsris 3kr, fullkornscouscous 4kr, fullkornspasta 3kr, fullkornsbulgur 4kr) 540 kcal
333g kycklingfile 17-20kr 333 kcal
5dl lättmjölk 3-4kr 200 kcal
1-2 ägg 2-3kr 172 kcal
Post-Post workout 1000+ kcal
100g valfri kolhydrat (ris 2kr, couscous/bulgur 3kr, pasta 2kr) 360 kcal
200-300g kött/fisk (200g rött kött varannan dag 14kr 300g pangasius/torsk/alaska pollock 12kr) 210 kcal
5dl mjölk 3-4kr 200 kcal
1-2 ägg 2-3kr 172 kcal
Kvällsmål: 250 kcal
Kvarg+Vassle 48 protein (250g kvarg 6,5kr, vassle 3kr)
53-64 kr/dag
1590-1920 kr/månad
ca 250g protein/dag
ca 3000+ kcal om dan
fan måste få i sig goa frukter och grönsaker med... iaf jag. Blir intressesant nu när jag flyttar hemifrån om 3veckor ;) tur att man bor ca 500m hemifrån så man kan väl få något gratis målmat!
Fet fisk några gånger i veckan är det som jag direkt tycker saknas (jag har inte räknat på det utan bara gjort lite överslag i huvudet) men i övrigt ser det ganska så vettigt ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.