handdator

Visa fullständig version : Kroppsfettreglering - energibalans eller högt fettintag?

King Grub
2010-11-03, 09:56
The search for the causes of obesity has involved genetic abnormalities and endocrine and neural lesions. Although evidence suggests that genetics plays an important role in body weight regulation, rapid increases in obesity rates do not seem to be caused by significant genetic changes within populations. Total energy expenditure and total energy intake are not the only factors that regulate body fat. Nitrogen and carbohydrate balances are eased by the capacity of the organism for adjusting amino acids and glucose oxidation rates, respectively. Regarding fat, this mechanism is considerably less precise; a fat intake increase does not stimulate its oxidation on the same basis. In addition, dietary fat is stored very efficiently as body fat. Elevated carbohydrate ingestion enhances glycogen reserves, which usually are much smaller than the maximum capacity of storage and enlargement of these stores, thus stimulating this nutrient's oxidation. These data point to a very well controlled carbohydrate balance in the body. Various studies show lack of efficiency of the hyperlipidic diet in stimulating satiety. Signals arising from the gastrointestinal tract play a fundamental role in regulation of appetite and energy intake, and evidence indicates that the gastrointestinal and hormonal mechanisms involved in the suppression of appetite and in energy intake are compromised in obesity. A high-fat diet is important in its origin. Additional studies are necessary to explain the mechanisms that lead to adipose tissue retention resulting in a fat-rich diet.

J Am Coll Nutr. 2010 Aug;29(4):343-51. Body fat regulation: is it a result of a simple energy balance or a high fat intake?

Artikeln: http://www.jacn.org/cgi/content/full/29/4/343

Tabbe
2010-11-03, 10:15
Tycker dom att ett högt kolhydratsintag är bra för en lågfettvikt eller tvärtom ett högt fett intag?

Google translate gjorde så otroligt löjliga meningar

Eddie Vedder
2010-11-03, 10:16
Tycker dom att ett högt kolhydratsintag är bra för en lågfettvikt eller tvärtom ett högt fett intag?

Inget av dom. Men man diskuterar att det kanske SKULLE kunna vara skillnader och eventuella orsaker till varför i så fall.

Anders The Peak
2010-11-03, 10:25
Nu säger de faktiskt att protein och kolhydrater ökar oxidationen det gör däremot inte fett utan det lagras med lätthet som kroppsfett. Därav tycker jag mig kunna säga att de menar att en lågfettkost är att föredra för att minimera fettinlagring.

Eddie Vedder
2010-11-03, 10:34
Nu säger de faktiskt att protein och kolhydrater ökar oxidationen det gör däremot inte fett utan det lagras med lätthet som kroppsfett. Därav tycker jag mig kunna säga att de menar att en lågfettkost är att föredra för att minimera fettinlagring.

Då drar du lite väl stora slutsatser av det lilla de säger i abstraktet. Det du nämner är ju något de diskuterar men inte på något sätt hävdar att så är fallet.

Anders The Peak
2010-11-03, 10:44
Då drar du lite väl stora slutsatser av det lilla de säger i abstraktet. Det du nämner är ju något de diskuterar men inte på något sätt hävdar att så är fallet.

Läser inte du in en magister i ämnet?

z_bumbi
2010-11-03, 10:54
Läser inte du in en magister i ämnet?

Magister är sådant vi gamla kan läsa, numera heter det master.

Utöver det så vad sjutton har din fråga med trådens innehåll att göra?

Anders The Peak
2010-11-03, 11:02
Magister är sådant vi gamla kan läsa, numera heter det master.

Utöver det så vad sjutton har din fråga med trådens innehåll att göra?

Det var mer en fråga om slutsatsförmåga inom ramen för vad som sägs i artikeln.

Eddie Vedder
2010-11-03, 11:34
Det var mer en fråga om slutsatsförmåga inom ramen för vad som sägs i artikeln.

Sjukt löjlig fråga. Men nej jag läser mastern. Och hur du kan få "These data point to a very well controlled carbohydrate balance in the body. Various studies show lack of efficiency of the hyperlipidic diet in stimulating satiety." till någon sorts konstaterande, där du dessutom enbart kan läsa abstraktet, är för mig ofattbart.

Kom med något vettigare än att försöka låta nedvärderande, det är ju rena trollnivån. Har du läst hela så förklara mer i så fall, det du säger nu är som sagt mer än jag tycker attd en kotra texten förtäljer.

Medusa
2010-11-03, 11:46
är det inte logiskt att fett lättare lagras in som fett? om man äter mycket kolhydrater bör man då minimera mängden fett förutom det absolut nödvändiga, och med en LCHF diet bör man minimera kolhydraterna? känns som sunt förnuft egentligen..

King Grub
2010-11-03, 11:49
Fett lagras absolut lättare in som fett. Det är inte det intressanta. Det intressanta är fettbalansen, dvs fettinlagring minus fettförbränning.

Eddie Vedder
2010-11-03, 11:55
är det inte logiskt att fett lättare lagras in som fett? om man äter mycket kolhydrater bör man då minimera mängden fett förutom det absolut nödvändiga, och med en LCHF diet bör man minimera kolhydraterna? känns som sunt förnuft egentligen..

Jag tycker inte att man med kan dra slutsatsen att det handlar om LCHF eller HCLF, det vill säga två extremer (men det ska inte uteslutas). Och det är som sagt en diskussion här om huruvida högt fettintag, trots energibalans, kanske skulle kunna ge mer fettinlagring ändå.

Jag kan eventuellt ha tillgång till hela men har inte tid att kolla det på studs. :)

Medusa
2010-11-03, 12:11
jag tänker mig inte ens extremer, resonemanget går ungefär såhär i mitt huvud,
om man äter tillräckligt mycket kolhydrater för att de skall vara primär energikälla i kroppen, då är det inte gynnsamt att äta mer fett än nödvändigt, eftersom fett är mer benäget att lagras in som fett än kolh och protein..
om man är i ketos så äter man minimalt med kolhydrater, fett som man behöver, och maximalt med protein utan att komma ur ketos...

är ungefär så jag har resonerat med dom ggr jag har lagt upp dieter åt olika personer, och det har fungerat väl, skall säga att jag faktiskt borde läsa och tolka fler studier än vad jag gör dock, alltid bra att kunna verifiera sina tankar mot någon form av experiment..

Anders The Peak
2010-11-03, 12:32
Sjukt löjlig fråga. Men nej jag läser mastern. Och hur du kan få "These data point to a very well controlled carbohydrate balance in the body. Various studies show lack of efficiency of the hyperlipidic diet in stimulating satiety." till någon sorts konstaterande, där du dessutom enbart kan läsa abstraktet, är för mig ofattbart.

Kom med något vettigare än att försöka låta nedvärderande, det är ju rena trollnivån. Har du läst hela så förklara mer i så fall, det du säger nu är som sagt mer än jag tycker attd en kotra texten förtäljer.

Förlåt om jag lät nedvärderande det var inte meningen. Men artikeln kan inte vara den enda inom området som du har läst och lägga ihop tidigare förvärvade kunskaper med nya brukar kallas att kunna tillämpa sina kunskaper på ett analytiskt sätt.

stimulating satiety Kommenterade jag inte alls i min analys det verkar som vi ser på lite olika sätt på saker och ting.

Nu tycker jag inte att man ska kräva för akademiska krav på exakthet i det som uppstår efter en publicering som den här. Det las fram en studie tidigare den här veckan som William kommenterade med att den dödade LCHF utan att någon opponerade sig ett dugg.

Dajollee
2010-11-03, 13:02
jag tänker mig inte ens extremer, resonemanget går ungefär såhär i mitt huvud,
om man äter tillräckligt mycket kolhydrater för att de skall vara primär energikälla i kroppen, då är det inte gynnsamt att äta mer fett än nödvändigt, eftersom fett är mer benäget att lagras in som fett än kolh och protein..
om man är i ketos så äter man minimalt med kolhydrater, fett som man behöver, och maximalt med protein utan att komma ur ketos...

är ungefär så jag har resonerat med dom ggr jag har lagt upp dieter åt olika personer, och det har fungerat väl, skall säga att jag faktiskt borde läsa och tolka fler studier än vad jag gör dock, alltid bra att kunna verifiera sina tankar mot någon form av experiment..

och hur mycket fett behövs det i en ketodiet?

Seb74
2010-11-03, 13:15
Är det som diskuteras här inne att det kan vara så att man blir fet av fett helt enkelt...något som väl många tidigare basunerat ut att så är inte alls fallet, det är bara kcal som gäller i praktiken brukar det väl heta?

Herrejävlar om det är sant, vafan ska man göra då när man får finnar som man hade böldpest av normala mängder protein....kanske börja bada i saft och fruktsoppa för att inte tyna bort....känns inte bra det heller :D
Nä då är det nog hälsosammare va smalfet och fortsätta svulla fett än att hänge sig helt åt sockrets värld...

Tolkia
2010-11-03, 13:21
Är det som diskuteras här inne att det kan vara så att man blir fet av fett helt enkelt...något som väl många tidigare basunerat ut att så är inte alls fallet, det är bara kcal som gäller i praktiken brukar det väl heta?

Herrejävlar om det är sant, vafan ska man göra då när man får finnar som man hade böldpest av normala mängder protein....kanske börja bada i saft och fruktsoppa för att inte tyna bort....känns inte bra det heller :D
Nä då är det nog hälsosammare va smalfet och fortsätta svulla fett än att hänge sig helt åt sockrets värld...
Om det är att bli fet man är rädd för kan man börja med att inte äta mer än man gör av med. Det brukar vara svårt att bli fet på ett äkta energiminus oavsett kostreligion.

WHITEFOLKS
2010-11-03, 13:35

Ja så är det ju helt klart.

Det är antingen socker eller pressa fett som gäller. /ironi.

Seb74
2010-11-03, 15:02
Ja så är det ju helt klart.

Det är antingen socker eller pressa fett som gäller. /ironi.

För vissa kan det va så, om man får böldpest av protein och inte har aptit att tugga i sig massa fibrer halva dagarna. Men det är nog tillräckligt OT nu känns det som, jag ger tråden åter till de som har nåt vettigt att säga :)
Tror det som de flesta studier handlar om små skillnader så spelar nog mindre roll i vilket fall.

Eddie Vedder
2010-11-03, 15:40
Förlåt om jag lät nedvärderande det var inte meningen. Men artikeln kan inte vara den enda inom området som du har läst och lägga ihop tidigare förvärvade kunskaper med nya brukar kallas att kunna tillämpa sina kunskaper på ett analytiskt sätt.

stimulating satiety Kommenterade jag inte alls i min analys det verkar som vi ser på lite olika sätt på saker och ting.

Nu tycker jag inte att man ska kräva för akademiska krav på exakthet i det som uppstår efter en publicering som den här. Det las fram en studie tidigare den här veckan som William kommenterade med att den dödade LCHF utan att någon opponerade sig ett dugg.

Skillanden mellan dig och mig är att vi tolkar det lilla vi kan läsa som mer eller mindre klargörande uttalanden av författarna. Det gör verken dig eller bättre eller sämre på att vara analytisk.

Och angående Williams kommentar har du fel. William tyckte att det var intressant att råttor ökade mer i fett med högfettkost jämfört med en fettsnålare. Inget där om att LCHF "dödades". Om du nu inte pratar om LCHF just för råttor då förstås.

Sniggel
2010-11-03, 15:49
Jag tycker att mycket av studierna på råttor som handlar om just fett verkar råttorna uppvisa andra fysiologiska förändringar än vad liknande studier på människor visar.
Jag tycker det verkar som att just fettmetabolismen och vilka hormonella förändringar det innebär skiljer sig en hel del mellan människor och råttor.
Någon som håller med mig?

A.Steinbach
2010-11-03, 19:16
Jag tycker att mycket av studierna på råttor som handlar om just fett verkar råttorna uppvisa andra fysiologiska förändringar än vad liknande studier på människor visar.
Jag tycker det verkar som att just fettmetabolismen och vilka hormonella förändringar det innebär skiljer sig en hel del mellan människor och råttor.
Någon som håller med mig?

Ja

While transgenic mice experiments have been highly prized by first-line biomedical journals, experiments involving human physiology have been relatively undervalued in my opinion. Particularly in the area of energy expenditure, it is problematic to extrapolate data in transgenic mice to human physiology since adult humans do not have brown fat and heat production per kg body weight is much lower in humans than in rodents. This lesson was learned in the case of leptin, which exerts major effects on body temperature in rodents, while this physiological action is markedly attenuated or lacking in humans (13, 14). The observations of Hesselink et al. (2) are not only directly relevant to human physiology, but constitute some of the strongest data in any system addressing the basic biochemical role of UCP3 as an uncoupler. On balance, the paper seems to prove the old adage that, if you want to understand human physiology, sometimes you just have to study humans.
The role of uncoupling protein 3 in human physiology
J Clin Invest. 2003;111(4):438–441. doi:10.1172/JCI17835

Medusa
2010-11-04, 02:36
och hur mycket fett behövs det i en ketodiet?

själva ketosen beror väl helt enkelt på antalet % av totala E som utgörs av kolhydrater och protein, hur mycket fett beroende på energiförbrukning..

mikaelj
2010-11-04, 07:34
själva ketosen beror väl helt enkelt på antalet % av totala E som utgörs av kolhydrater och protein, hur mycket fett beroende på energiförbrukning..

Nej, ketos beror på totalt kolhydrat- och proteinintag relativt din aktivitetsnivå. Inte E%. Jag förstår inte varför folk hakar upp sig på E%?

Medusa
2010-11-04, 11:31
vi säger ungefär samma sak, beror på aktivitetsnivå såklart.. E% är väl bara ett smidigt sätt att skapa en generell modell..

Anton Fräs
2010-11-04, 16:43
Om det är att bli fet man är rädd för kan man börja med att inte äta mer än man gör av med. Det brukar vara svårt att bli fet på ett äkta energiminus oavsett kostreligion.

Made me smile.