handdator

Visa fullständig version : Skulle du röka på om det var lagligt?

Sidor : 1 [2]

victor_n
2011-04-24, 19:46
Jösses försöka rättfärdiga att man röker på är fan tragiskt.

Gör man det är man i samma liga som pundare Lasse som skakar på hörnet. Vidrigt!

qwerty1
2011-04-24, 19:47

Gör man det är man i samma liga som pundare Lasse som skakar på hörnet. Vidrigt!

Och en bild på en kille i bar överkropp som avatar är bögigt......?

Vakna upp. Dig kommer jag aldrig diskutera med.

Petoria
2011-04-24, 19:48

Antar att du aldrig provat och inte är särskilt påläst

olander08
2011-04-24, 19:50

LOL du har en ful jävla tatuering över armen! Undrar hur tattigt de kommer se ut när du är gammal HAHA:LOFLDJ.

...?

Dreas
2011-04-24, 19:50
Tror Victor var ironisk....

kettlebellGuden
2011-04-24, 19:53
@Lellan: Personligen hade jag långt mycket hellre haft en en barnvakt som rökte några gram kåda om dagen än en som gillade att ta ett glas vin till maten.

och ja, in before "OMG FLERA GRAM OM DAGEN ÄR MASSOR"-shitstormen.

PRound
2011-04-24, 19:59
Du svarade "Det är ju det man gör?" som svar på "Shit vad fattigt om man behöver en drog för att göra det. Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället? "

Hur ska jag av det utläsa att du menar meditera? :D

Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället?

Det är ju precis det men gör när man mediterar, d.v.s. jobbar med sig själv :)

olander08
2011-04-24, 20:02
Tror Victor var ironisk....

Jag tycker min kommentar var lika aktuell som hans...

kettlebellGuden
2011-04-24, 20:03
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna meditera samtidigt som man rökte låda. Verkar hyfsat populärt i indien t.ex.

PRound
2011-04-24, 20:05
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna meditera samtidigt som man rökte låda. Verkar hyfsat populärt i indien t.ex.

Det är det ingen som har sagt emot. Jag väljer dock att avstå från sistnämnda och jag har berättat varför.

Lellan
2011-04-24, 20:08
Det låter som din make har ett koppel runt halsen. Jag lider med honom.

Det behöver du inte, jag har ingen, vad du nu fått det ifrån. Så du kan sluta lida. :)

Tror det finns kartlagt lite vilka som kan ligga i riskzonen och inte.

Laborera, ja, jo, det finns en risk, men nu får du nog ställa den i relation till något också. Risken är inte direkt stor, och med tanke på din inställning till det här så borde den vara värre till de som går på krogen, med tanke på vad de "utsätter" sig för.

Jag vet inte ens varför jag hoppade in här, bristen på fakta kanske.

Fakta ang vad, frågan gäller hur man själv ska göra, fakta där är att jag inte är det minsta lockad att röka. Frågan gäller inte hur skadligt man anser det är, men ett argument för mig är vad jag märkt hos dem jag vet rökt på, räcker gott.

Det skulle nog bli ett väldigt pinsamt samtal. Det jag syftar på är att jag vill ha reda på de yttre förhållanden som berört personen innan psykosen inträffade. Hur pass normal var personen (ur ett psykologiskt perspektiv)? Hade personen tidigare psykologiska problem? Hur upplevde personen de rus som han eller doktorn kontribuerar psykosen till? När inträffade psykosen (under ruset/dagen efter/en vecka efter)? Vilka symptom medförde psykosen? Osv. Personens subjektiva uppfattning skulle jag hålla isär ifrån dessa fakta.

Vadå pinsamt, han skulle ju kunna svara på dina frågor, jag kan inte hela hans medicinska historia. Men det han beskrev hände när han rökte på lät otäckt, helt klart.

Jag är medveten om att "haschpsykoser" existerar, men dessa är i en sån minoritet att det inte ens ska påverka ens val att prova cannabis eller inte.

Det gör mig inte så mkt om jag gör fel som låter det påverka mitt val. Tack för omtanken dock.

För att exemplifiera; man testar inte om folk är allergiska mot antibiotika innan man skriver ut det som doktor. Trots detta kan en allergi mot antibiotika medföra grava konsekvenser, men de som är allergiska är i en såpass liten minoritet att det inte är lönt att testa varje person innan. Däremot är man mer försiktig om personen i fråga har en historik av allergier (vilket bör likställas med folk som är medvetna om att de har/haft psykologiska störningar, hur pass små de än är eller har varit, bör vara extra försiktiga när det gäller nyttjandet av psykoaktiva droger). Sen finns det säkert helt "normalt" folk som fått en psykos utlöst av cannabis (kan inte ens betona hur liten denna grupp är), men det är en risk man får ta om man vill prova.

Precis. Och för mig är det helt främmande hur man vill prova. Inte för dig, el andra i tråden, men för mig verkar det högst onödigt, och det är vad frågan gäller, om man skulle röka på om det var lagligt el inte.

@Lellan: Personligen hade jag långt mycket hellre haft en en barnvakt som rökte några gram kåda om dagen än en som gillade att ta ett glas vin till maten.

och ja, in before "OMG FLERA GRAM OM DAGEN ÄR MASSOR"-shitstormen.

Jag vill ha en helt nykter barnvakt, OMG vad kräsen jag är då! ;P

Varför inte försöka vara en bra vettig glad människa genom att jobba lite med sig själv istället?

Det är ju precis det men gör när man mediterar, d.v.s. jobbar med sig själv :)

Ja, bland annat - men sett till ditt svar såg det ut som att du hävdade att man gör det om man röker på. :)

Dreas
2011-04-24, 20:10
Fakta ang vad, frågan gäller hur man själv ska göra, fakta där är att jag inte är det minsta lockad att röka. Frågan gäller inte hur skadligt man anser det är, men ett argument för mig är vad jag märkt hos dem jag vet rökt på, räcker gott.Fakta angående dess skadlighet tänkte jag på.

Att du inte är det minsta lockad respekterar jag självklart, jag gör och kommer inte göra det heller. Men jag kan respektera andra för deras val och inte ställa mig negativ till det :)

Min gissning är att det är få du sett, och de du inte ser, som säkert/troligen finns i din umgängeskrets gör ju inget större ljud av sig.

Lellan
2011-04-24, 20:15
Fakta angående dess skadlighet tänkte jag på.

Att du inte är det minsta lockad respekterar jag självklart, jag gör och kommer inte göra det heller. Men jag kan respektera andra för deras val och inte ställa mig negativ till det :)

Min gissning är att det är få du sett, och de du inte ser, som säkert/troligen finns i din umgängeskrets gör ju inget större ljud av sig.

Har inte ngnstans sagt ens att jag är negativt inställd till dem som skulle röka om det var lagligt, vilket gör "pro" sidan lite underhållande. Däremot säger jag att mina erfarenheter av rökare inte är lattjo el lockande, oj vad provocerande.. *rolleyes* Och att det förvånar mig att man skulle vilja.

Tror inte så många i min umgängekrets röker på, men det är ju tråkigt om de har så tråkigt att de gör det kan jag tycka.

kettlebellGuden
2011-04-24, 20:19
Jag vill ha en helt nykter barnvakt, OMG vad kräsen jag är då! ;P

Det vill nog de flesta. Tror inte något hade anställt en barnvakt som inte var helt nykter. Men hade det varit en som antingen drack ett glas vin till helgen eller rökte en feting om dagen så hade jag lätt valt gräsrökaren. Alkoholdrickande är något jag inte alls förstår, särskilt inte med tanke på alla trafikolyckor och alla våldsbrott som är direkt alkoholrelaterade. Och ändå är folk för fortsatt legal säljning av skiten. aaaaargh! "men det är bara ett glas vin" Man blir fasiken illamående.

Petoria
2011-04-24, 20:23
Har inte ngnstans sagt ens att jag är negativt inställd till dem som skulle röka om det var lagligt, vilket gör "pro" sidan lite underhållande. Däremot säger jag att mina erfarenheter av rökare inte är lattjo el lockande, oj vad provocerande.. *rolleyes* Och att det förvånar mig att man skulle vilja.

Tror inte så många i min umgängekrets röker på, men det är ju tråkigt om de har så tråkigt att de gör det kan jag tycka.

Men varför måste du vara så nedlåtande mot något som du tydligen inte förstår?

Onigiri
2011-04-24, 20:26
Man blir fasiken illamående.Plus ett. Var det inte snack om en prova-på-lag på cannabis? Det behövs verkligen, världen behöver vakna upp nu.

olander08
2011-04-24, 20:32
Vadå pinsamt, han skulle ju kunna svara på dina frågor, jag kan inte hela hans medicinska historia. Men det han beskrev hände när han rökte på lät otäckt, helt klart.

Precis. Och för mig är det helt främmande hur man vill prova. Inte för dig, el andra i tråden, men för mig verkar det högst onödigt, och det är vad frågan gäller, om man skulle röka på om det var lagligt el inte.

Nu är jag inte särskilt intresserad av din kompis, men jag är ledsen för vad han behövt genomlida för ett till synes dumt val. Det som skulle kännas pinsamt är att ringa upp en random snubbe och prata om hans tidigare psykos.

Jag respekterar helt klart ditt beslut att inte prova cannabis och ser inget fel med det heller. För att vara ärlig så har min livskvalitet knappast förbättrats av cannabis. Jag är varken mer lycklig nu än innan och de minnen jag har av sköna kvällar/dagar/whatever med cannabis skulle sannolikt ha ersatts av andra minnen utan, som jag skulle värderat lika högt (detta är en stor anledning till att inte prova någon drog över huvudtaget). Däremot har jag fått en lite annorlunda bild av världen sedan dess jag rökte min första joint och det är något jag värderar ganska högt.

kettlebellGuden
2011-04-24, 20:32
Plus ett. Var det inte snack om en prova-på-lag på cannabis? Det behövs verkligen, världen behöver vakna upp nu.

Inget jag har hört. Men det snackas så mycket om det ena och det andra. Jag har, inte längre, några större förhoppningar om att vi kommer att få någon form av liberalisering de närmsta 20 åren.

Man kunde ju, i sin enfald, tro att argument som "men hallå. får man ha ett par plantor hemma så försvinner en stor inkomstkälla för de här jäklarna som sysslar med trafficking och smuglar in vapen och har sig" skulle låta både rimligt och vettigt. men nänä. Det är haschpsykosen som spökar.. haschpsykos är ju, som bekant, något som alla som inte har rökt får så fort de ser någon med en feting i näven.

Kanske lite statistik på våldsbrott relaterat till coffee shops i Amsterdam vs. våldsbrott på krogen i Svarje hade varit något.

Det här jäfla dödsknarket asså...

Ok. Nu ska jag sluta vara upprörd och äta mer köttbitar med vitlök.

Kaerra
2011-04-24, 20:35
Tills idag har jag varit drogfri sen 09-12-26 sen jag skaffade flickvän, Nu för 1minut sen dumpade hon mig.. Så jag kommer röka o käka allt som finns resten av mitt bajs liv ha det bra :P skaffa aldrig tjejer e lömska tro mig

Dreas
2011-04-24, 20:40

Tror inte så många i min umgängekrets röker på, men det är ju tråkigt om de har så tråkigt att de gör det kan jag tycka.Okej, då har jag tolkat fel :)

De måste ju inte ha tråkigt, de kan ju bara vilja slappna av, eller ha problem med aptiten. Ja, det finns andra sätt att lösa sådana problem på.

qwerty1
2011-04-24, 20:43
Tills idag har jag varit drogfri sen 09-12-26 sen jag skaffade flickvän, Nu för 1minut sen dumpade hon mig.. Så jag kommer röka o käka allt som finns resten av mitt bajs liv ha det bra :P skaffa aldrig tjejer e lömska tro mig

ledsen, man. hoppas det löser sig. enjoy the spliff, berätta gärna hur du hade det!

kettlebellGuden
2011-04-24, 20:47
Kanske om det blev liberaliserat så kunde man svara som Woody...

"I don't smoke any more.... but I don't smoke any less."

Personligen skulle jag inte gå tillbaka till samma frekvens om mängd som jag sysslade med förr i tiden, men hålla mig ungefär som nu.. jag tycker inte precis om att vara nerrökt i det stora hela. Men det är kul grej att ha för att förhöjja vild sex.

qwerty1
2011-04-24, 21:54
Lellan när åldern har gått upp lite?
-JlLf58s6mY

Kaerra
2011-04-24, 22:28

HON TOG TILLBAKA MIG :D *flex*:hbang::naughty:

qwerty1
2011-04-24, 22:38
HON TOG TILLBAKA MIG :D *flex*:hbang::naughty:

Hehe, grattis, i guess. Nu har du ju t.o.m en anledning till att fira till det ;)

ceejay
2011-04-24, 22:40
kaerra. lol. for reals.

ryssen
2011-04-24, 22:47
nej jag skulle inte röka på.har aldrig gjort och det lockar inte för 5öre.

qwerty1
2011-04-24, 22:48
nej jag skulle inte röka på.har aldrig gjort och det lockar inte för 5öre.

är du inte sverigedemokrat? äre fan hembränt hos grannen som gäller?! ;)

Jens.Andersson
2011-04-24, 22:49
är du inte sverigedemokrat? äre fan hembränt hos grannen som gäller?! ;)

"en näve ryssfemmor" om jag inte minns fel ett par sidor bak :-)

Lellan
2011-04-24, 23:09
Det vill nog de flesta. Tror inte något hade anställt en barnvakt som inte var helt nykter. Men hade det varit en som antingen drack ett glas vin till helgen eller rökte en feting om dagen så hade jag lätt valt gräsrökaren. Alkoholdrickande är något jag inte alls förstår, särskilt inte med tanke på alla trafikolyckor och alla våldsbrott som är direkt alkoholrelaterade. Och ändå är folk för fortsatt legal säljning av skiten. aaaaargh! "men det är bara ett glas vin" Man blir fasiken illamående.

Det har ingen betydelse om vinet är alkoholfritt förstår jag.. äh, bara skojja med dig. Det finns säkert ngt bra illegalt du kan ta mot det däringa illamåendet.. ;)

Men varför måste du vara så nedlåtande mot något som du tydligen inte förstår?

Buhu..? Nojjig.. känslig?

Plus ett. Var det inte snack om en prova-på-lag på cannabis? Det behövs verkligen, världen behöver vakna upp nu.

Prova-på-lag.. :D Om man fortfarande inte vill då..? ;P

Nu är jag inte särskilt intresserad av din kompis, men jag är ledsen för vad han behövt genomlida för ett till synes dumt val. Det som skulle kännas pinsamt är att ringa upp en random snubbe och prata om hans tidigare psykos.

Ja, det är bättre att vi sitter här och diskuterar hypotetiskt hur mkt bättre det vore om alla provade-på och fick veta att jorden är rund, eller hur det nu var.

Jag respekterar helt klart ditt beslut att inte prova cannabis och ser inget fel med det heller. För att vara ärlig så har min livskvalitet knappast förbättrats av cannabis. Jag är varken mer lycklig nu än innan och de minnen jag har av sköna kvällar/dagar/whatever med cannabis skulle sannolikt ha ersatts av andra minnen utan, som jag skulle värderat lika högt (detta är en stor anledning till att inte prova någon drog över huvudtaget). Däremot har jag fått en lite annorlunda bild av världen sedan dess jag rökte min första joint och det är något jag värderar ganska högt.

Det var storsint av dig. Det måste vara pga din nya omvälvande världsbild du nått höjden av insikt och öppet sinne. Tack för att du respekterar att jag klarar mig utan! ;)

Inget jag har hört. Men det snackas så mycket om det ena och det andra. Jag har, inte längre, några större förhoppningar om att vi kommer att få någon form av liberalisering de närmsta 20 åren.

Man kunde ju, i sin enfald, tro att argument som "men hallå. får man ha ett par plantor hemma så försvinner en stor inkomstkälla för de här jäklarna som sysslar med trafficking och smuglar in vapen och har sig" skulle låta både rimligt och vettigt. men nänä. Det är haschpsykosen som spökar.. haschpsykos är ju, som bekant, något som alla som inte har rökt får så fort de ser någon med en feting i näven.

Kanske lite statistik på våldsbrott relaterat till coffee shops i Amsterdam vs. våldsbrott på krogen i Svarje hade varit något.

Det här jäfla dödsknarket asså...

Ok. Nu ska jag sluta vara upprörd och äta mer köttbitar med vitlök.

Ja, det är synd om oss som inte ser coffee shops i Amsterdam som gräddan av världens intelligens samlad. Vi borde tänka om. Ta en köttbit till vetja!

Okej, då har jag tolkat fel :)

De måste ju inte ha tråkigt, de kan ju bara vilja slappna av, eller ha problem med aptiten. Ja, det finns andra sätt att lösa sådana problem på.

Ja. Man kanske helt enkelt.. slappnar av, el rör på arslet så man blir lite hungrig.

Kanske om det blev liberaliserat så kunde man svara som Woody...

"I don't smoke any more.... but I don't smoke any less."

Personligen skulle jag inte gå tillbaka till samma frekvens om mängd som jag sysslade med förr i tiden, men hålla mig ungefär som nu.. jag tycker inte precis om att vara nerrökt i det stora hela. Men det är kul grej att ha för att förhöjja vild sex.

Stackars sex som behöver bli roligare. Ha vildare roligare sex istället! ;)

Lellan när åldern har gått upp lite?
-JlLf58s6mY

När "åldern gått upp" (kan man bulka den?), blir jag en tunnelbana då?

Tack och hej, leverpastej.. att prata med er har ju liksom.. gett lite färg till varför jag är avskräckt, tack sötnosar! :P

qwerty1
2011-04-24, 23:15
Du har nu bevisat att du inte ens har någon humor. Du får tycka exakt som du vill, och jag är glad för dig att du inte behöver röka, eller vill testa. Men om du får cancer, eller en annan jobbig sjukdom, så testa röka cannabis, och se om det hjälper dig. Och då måste du komma in på kolo och berätta! Då kommer jag alltid komma tillbaka hit. Och nu hoppas jag att du aldrig får något och lever ett gott och lyckligt liv! Hehe sov gott! Kärlek

Lellan
2011-04-24, 23:24
Du har nu bevisat att du inte ens har någon humor. Du får tycka exakt som du vill, och jag är glad för dig att du inte behöver röka, eller vill testa. Men om du får cancer, eller en annan jobbig sjukdom, så testa röka cannabis, och se om det hjälper dig. Och då måste du komma in på kolo och berätta! Då kommer jag alltid komma tillbaka hit. Och nu hoppas jag att du aldrig får något och lever ett gott och lyckligt liv! Hehe sov gott! Kärlek

Ingen humor? Detta ÄR ju humor.. :D

Sliip tajt right back at ya! Önskar inte heller dig cancer, bro! *kissass* Långt lyckligt liv och tja.. lite hehe också dårå!

Doctor Snuggles
2011-04-24, 23:26
Haha, Lellan, får du ut ngt av tråden egentligen? Övar du dig på att negga? :D

Lellan
2011-04-24, 23:33
Haha, Lellan, får du ut ngt av tråden egentligen? Övar du dig på att negga? :D

Ok, jag erkänner, detta har varit en shit boring dag men den här tråden har kanske underhållit lite dårå.. *innocent* Tårna hos vissa tycks vara lite ömma, men inget lite röka inte rår på.. ;)

Det finns en till likadantråd också, det har varit det som stört lite, när jag setat och kisat på balkongen och pga ljuset haft lite svårt att se vilken av trådarna jag är i..:Virro

Men overall, hellre hänga med rökta online än ensam nykter i solen, så ngn funktion fyller det ju. Chilla........ ffs.. :P

ceejay
2011-04-24, 23:35
lellan, queen of negs :D

Yes
2011-04-24, 23:36
Jag vill fortfarande puffa med Lellan.

Lellan
2011-04-24, 23:44
lellan, queen of negs :D

*wax on, wax off*

Jag vill fortfarande puffa med Lellan.

Kalaspuffar och jag är ON, Yes! :D

(Men OnT, var inte det ngn tråd? Denna? "vem vill du puffa med?" Hursomhelst, jag är ju lite "mjuk" i huvudet au naturel, skulle nog gå från fast - flytande - gas.. *poff* upp i rök med rök. Och i tråden så rek ju de med "känsliga" sinnen att inte puffa.)

Yes
2011-04-25, 00:04
Kalaspuffar är ju perfekt till teh munchies!

Tror Lellan med lite jazztobak skulle komma på nåt stort. Typ bota cancer eller nåt.

Lellan
2011-04-25, 00:07
Kalaspuffar är ju perfekt till teh munchies!

Tror Lellan med lite jazztobak skulle komma på nåt stort. Typ bota cancer eller nåt.

Oh noes, så elak skulle jag inte vara.. cancer är ju tydligen optitillfället för röka! ;)

Ah, the munchies.. det är ju typ mitt normaltillstånd, plz bespara mig..? Jag kan.. knapra morötter? Lovar att jag kan bulka kalasiga puffar efteråt ändå! :thumbup:

Yes
2011-04-25, 00:23
Jag skulle ju känna mig ensam och skamsen om jag var den enda som gick på en riktig kalaspuffsorgie. Vill ju inte sitta där med huvudet begravet i kalaspuffskartongen och känna mig uttittad av någon som knaprar morötter. :(

Lellan
2011-04-25, 00:25
Jag skulle ju känna mig ensam och skamsen om jag var den enda som gick på en riktig kalaspuffsorgie. Vill ju inte sitta där med huvudet begravet i kalaspuffskartongen och känna mig uttittad av någon som knaprar morötter. :(

Eh.. hur tror du man går upp 60 kg då? Knapra morötter? :D Neh, jag kan kalaspuffa, tro mig. Räds icke! :)

Yes
2011-04-25, 00:31
Börjar det gå mot någon slags utmaning nu? Ett paket kalaspuffar, 1 liter mjölk, förbjudet att använda händerna? :D

ceejay
2011-04-25, 00:35
whatever u guys are doing, i want in.

kettlebellGuden
2011-04-25, 07:18
Ja, det är synd om oss som inte ser coffee shops i Amsterdam som gräddan av världens intelligens samlad. Vi borde tänka om. Ta en köttbit till vetja!

Stackars sex som behöver bli roligare. Ha vildare roligare sex istället! ;)

Gräddan av världens intelligens samlad? Jag har trevliga konversationer med folk var jag än sitter.. sen om det är på krogen i göteborg, på X2000, på Språk- och lingvistikcenter, eller på en coffee shop gör mindre skillnad. Nu är det ju förvisso inte ont om nobelpristagare och dylikt som faktiskt röker så det går nog att ha diskussion med dem med.. om man nu anser dem intelligenta.

Roligare sex? Det förhöjer känslointryck. Extra krydda är extra krydda.

Petoria
2011-04-25, 08:05
Buhu..? Nojjig.. känslig?

Visst är det lättare att förlöjliga när man inte kan argumentera för sin åsikt? :)

Och nej jag är inte känslig, jag försöker bara få dig att förstå att folk röker på av andra anledningar än att de har ett tråkigt liv

Lellan
2011-04-25, 08:26
Gräddan av världens intelligens samlad? Jag har trevliga konversationer med folk var jag än sitter.. sen om det är på krogen i göteborg, på X2000, på Språk- och lingvistikcenter, eller på en coffee shop gör mindre skillnad. Nu är det ju förvisso inte ont om nobelpristagare och dylikt som faktiskt röker så det går nog att ha diskussion med dem med.. om man nu anser dem intelligenta.

Roligare sex? Det förhöjer känslointryck. Extra krydda är extra krydda.

Självklart kan man ha trevliga samtal med de flesta. Men nästa gång du har det, kan du väl spela in dig själv när ni pratar, och lyssna i efterhand.. förmodligen känns det bara som att ni pratar unikt, klokt och givande - en efterlyssning skulle nog få kinderna att hetta. Men du söker ju upplevelsen i ditt huvud, inte vad som faktiskt sker, äger rum i verkligheten.

Är maträtten stark och smakrik i sig så slipper man ta den enkla vägen att ösa på salt och tabasco. Att utveckla de egna sinnerna är kanske lite jobbigare, men jag tror även att det är lite trevligare att ha sex m ngn som utvecklar sexet istället för att modifiera upplevelsen inne i sitt huvud.

Visst är det lättare att förlöjliga när man inte kan argumentera för sin åsikt? :)

Och nej jag är inte känslig, jag försöker bara få dig att förstå att folk röker på av andra anledningar än att de har ett tråkigt liv

Jag tyckte det var en känslig reaktion, du säger att jag är nedlåtande och inte förstår - men vad är det att förstå, egentligen..? Att man vill förhöja sina sinnesintryck av ngn anledning. Det måste ju betyda att man inte är nöjd, eller girigt vill ha mer.. Jag tycker det verkar "futtigt", det är en åsikt, inte ett argument. Om det så finns tusen skäl att röka på, så är jag inte lockad - hur kan det vara svårt att förstå och acceptera..? Ledsen att det sårar dig så att inte få medhåll i att röka är toppen.

Det är ju du/ni som är nedlåtande iom uttalanden att testa skulle vara så utvecklande.. det är ju bara en egoistisk upplevelse av utveckling, ingen faktisk? Vissa vill hellre leva på riktigt och ta det till nya dimensioner. Inte uppleva verkligheten annorlunda, utan då hellre leva livet annorlunda för ändrade upplevelser.

Lellan
2011-04-25, 08:27
Börjar det gå mot någon slags utmaning nu? Ett paket kalaspuffar, 1 liter mjölk, förbjudet att använda händerna? :D

Åh, gillar en utmaning! Har bara testat en gång med tårta, I won! *flex*

kettlebellGuden
2011-04-25, 08:45
Självklart kan man ha trevliga samtal med de flesta. Men nästa gång du har det, kan du väl spela in dig själv när ni pratar, och lyssna i efterhand.. förmodligen känns det bara som att ni pratar unikt, klokt och givande - en efterlyssning skulle nog få kinderna att hetta. Men du söker ju upplevelsen i ditt huvud, inte vad som faktiskt sker, äger rum i verkligheten.

Är maträtten stark och smakrik i sig så slipper man ta den enkla vägen att ösa på salt och tabasco. Att utveckla de egna sinnerna är kanske lite jobbigare, men jag tror även att det är lite trevligare att ha sex m ngn som utvecklar sexet istället för att modifiera upplevelsen inne i sitt huvud.

Jag förstår inte hur du har fått för dig att jag söker kickar innuti i mitt eget huvud. Men om det är synen du har på majoriteten rökare, och för övrigt oss psykonauter, så förstår jag mer varför dina inlägg verkar lite... off i förhållande till verkligheten.

Att du sen kanske inte verkar se varje möte du har med individer som unikt och givande är ju lite sorgligt.

kettlebellGuden
2011-04-25, 08:49
Det är ju du/ni som är nedlåtande iom uttalanden att testa skulle vara så utvecklande.. det är ju bara en egoistisk upplevelse av utveckling, ingen faktisk? Vissa vill hellre leva på riktigt och ta det till nya dimensioner. Inte uppleva verkligheten annorlunda, utan då hellre leva livet annorlunda för ändrade upplevelser.

Den här vanföreställningen att du, som du lever nu, är på riktigt och du uppfattar världen som den är stämmer väldigt illa överrens med hur neurovetenskapen faktiskt menar på att vi fungerar. Sorry. :thumbup: Du upplever allting annorlunda oavsett vad du gör.

Men det är klart vi kan fortsätta på den här vägen.. jag kan få en annan känsla av mina orgasmer genom att modifiera min andning... det eftersom andningen direkt påverkar hela nervsystemet och då mina upplevelser. Kanske det är bättre att vi slutar andas eftersom andning ger ändrad upplevelse och mer krydda på vardagen?

Lellan
2011-04-25, 08:50
Jag förstår inte hur du har fått för dig att jag söker kickar innuti i mitt eget huvud. Men om det är synen du har på majoriteten rökare, och för övrigt oss psykonauter, så förstår jag mer varför dina inlägg verkar lite... off i förhållande till verkligheten.

Hur menar du att din förstärkta upplevelse i ditt huvud blir den du har sex med till gagn då? Om du och jag skulle ha sex, hur skulle jag njuta mer av att du var hög?

I förhållande till din verklighet, mjo.
Att du sen kanske inte verkar se varje möte du har med individer som unikt och givande är ju lite sorgligt.

Eh, det är precis vad man gör om man vill vara nykter och opåverkad i det mötet? Puss!

kettlebellGuden
2011-04-25, 08:58
Hur menar du att din förstärkta upplevelse i ditt huvud blir den du har sex med till gagn då? Om du och jag skulle ha sex, hur skulle jag njuta mer av att du var hög?

Vadå förstärkt i mitt huvud? Alla upplevelser är alltid i ens nervsystem, oavsett om du är hög eller inte. Jag gillar att modifiera mina upplevelser för att ge uppleva världen på olika vis. T.ex. genom att gå barfota modifierar jag hur jag upplever smaken av ramlösa. Eller håller min vänstra pekfinger i lite annan vinkel. Det påverkar minst lika mycket som att hinka svampar och dra en feting, och suga i sig ett par öl (inte för att jag någonsin skulle få för mig att suga i mig ett par öl). Du verkar mer vara ute efter någon form av ren upplevelse som inte på något sätt störs av allt sådant här som påverkar hur "du upplever det i ditt huvud".. vilket jag då menar på är omöjligt med tanke på hur mänskliga nervsystemet faktiskt fungerar.

Huruvida du skulle njuta mer av något om du var hög på gräs specifikt har jag ingen aning om. Vissa tycker det är trevligt, andra tycker inte att det är trevligt. Ungefär som vissa tycker att någon form av "kärlekskänsla" förhöjer sexet och andra inte.

Lellan
2011-04-25, 09:03
Den här vanföreställningen att du, som du lever nu, är på riktigt och du uppfattar världen som den är stämmer väldigt illa överrens med hur neurovetenskapen faktiskt menar på att vi fungerar. Sorry. :thumbup: Du upplever allting annorlunda oavsett vad du gör.

Men det är klart vi kan fortsätta på den här vägen.. jag kan få en annan känsla av mina orgasmer genom att modifiera min andning... det eftersom andningen direkt påverkar hela nervsystemet och då mina upplevelser. Kanske det är bättre att vi slutar andas eftersom andning ger ändrad upplevelse och mer krydda på vardagen?

Är helt med på att det är enormt mkt som påverkar hur vi upplever saker. Det finns fler färger, än vad vi kan se. En färgblind ser inte världen på samma sätt som en som ser hela spektrat människor kan se. Men jag kan inte med säkerhet säga att jag upplever färgerna på samma sätt som ngn annan likvärdig individ i samma situation. Även om tester visar att det finns generella drag hur vi upplever färger, vilka preferenser vi har, hur färger påverkar oss.

Men från att det faktum att våra påverkas av mkt olika saker, gå till att det skulle vara en bättre upplevelse hög, tja då sätter du ju dig över mina upplevelser?

Som 16 åring tyckte jag och min kompis att vi hade så intressanta diskussioner när vi drack tequila, men vi mindes sällan efter vad det var som var så bra.. :D Så vi spelade in, litet sånt här kasettband (jag är gammal, aaight?). Det var ytterst.. eh.. skamset att inse att vi lät precis som vilka fyllon som helst när vi diskuterade. En dålig parallell, men ändock, en upplevelse som fick mig att börja leva mer och kökssupa mindre med min kompis. Fick roligare på riktigt, ngt att prata om, på riktigt.

Självklart finns det tusen aspekter på hur man kan ändra sin sexupplevelse. Andning är en. Att andas annorlunda, hålla andan etc är ju relativt ofarligt men mer utstuderat strypsex lite mer riskabelt. Det är ju frågan om hur nöjd man är med och kan utveckla ngt utan för risky modifierande.

Kanske stärka vissa muskler hellre än att inta ngt som ändrar upplevelsen i hjärnan tex, varför vill man vara lat och få det gratis när man kan utveckla sig själv, agera annorlunda och därmed påverka? Snarare än att andas in ngt som ändrar ens upplevelse? Röker du på blir väl även dina spermier slöare, har svårt att se hur ngt som eg förgiftar kan vara till godo för organismen. Jag anser att det är en slö genväg för den som inte orkar göra ngt på riktigt, du är av annan åsikt, vi kan nöja oss med dig.

Lellan
2011-04-25, 09:07
Vadå förstärkt i mitt huvud? Alla upplevelser är alltid i ens nervsystem, oavsett om du är hög eller inte. Jag gillar att modifiera mina upplevelser för att ge uppleva världen på olika vis. T.ex. genom att gå barfota modifierar jag hur jag upplever smaken av ramlösa. Eller håller min vänstra pekfinger i lite annan vinkel. Det påverkar minst lika mycket som att hinka svampar och dra en feting, och suga i sig ett par öl (inte för att jag någonsin skulle få för mig att suga i mig ett par öl). Du verkar mer vara ute efter någon form av ren upplevelse som inte på något sätt störs av allt sådant här som påverkar hur "du upplever det i ditt huvud".. vilket jag då menar på är omöjligt med tanke på hur mänskliga nervsystemet faktiskt fungerar.

Huruvida du skulle njuta mer av något om du var hög på gräs specifikt har jag ingen aning om. Vissa tycker det är trevligt, andra tycker inte att det är trevligt. Ungefär som vissa tycker att någon form av "kärlekskänsla" förhöjer sexet och andra inte.

Ang att sexet skulle vara bättre: Jag frågade hur MIN upplevelse sexet skulle vara bättre om DU var hög.. ? Antagligen inte alls, eftersom din upplevelse är i ditt huvud, det vi delar blir inte bättre.

Återigen: självklart påverkas upplevelser alltid av yttre och inre faktorer. Men som du även är inne på, vissa gillar inte när upplevelser blir för modifierade utan njuter mer av vad man kan åstadkomma själv än vad man kan andas in.

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:24
Du får det till att låta som negativt att spermiemängden skulle minska. Låter toppen det där ju.

Det jag har svårt att förstå är hur en metod kan vara på riktig och en annan inte, när de påverkar nervsystemet, dvs. Du-et, ungefär identiskt och till lika stor grad.

Och ang. sexet så är det alltid så att upplevelsen inte är delad.

Lellan
2011-04-25, 09:29
Du får det till att låta som negativt att spermiemängden skulle minska. Låter toppen det där ju.

Ja jösses jag kanske gillar sperma.. Zink någon?

Det jag har svårt att förstå är hur en metod kan vara på riktig och en annan inte, när de påverkar nervsystemet, dvs. Du-et, ungefär identiskt och till lika stor grad.

Du meckar mer när du måste mecka, än om du kan göra eld av inget.

Och ang. sexet så är det alltid så att upplevelsen inte är delad.

Särskilt om man har sex med ngn som är hög. Jag föredrar ngn som är mer närvarande, lättare att ge och få då, sex kan vara en mer el mindre delad upplevelse, gränsen är flytande beroende på aktivitet, närvaro, typ av sex. Det vet du också. :)

young_george
2011-04-25, 09:31
När hade du sex med en person som var hög senast Lellan? Vilken drog?

Märkte du någon skilland på hans spermier?

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:31
Särskilt om man har sex med ngn som är hög. Jag föredrar ngn som är mer närvarande, lättare att ge och få då, sex kan vara en mer el mindre delad upplevelse, gränsen är flytande beroende på aktivitet, närvaro, typ av sex. Det vet du också. :)

Jag köper inte alls att det skulle vara någon delad upplevelse någonsin. Upplevelser är egna de går aldrig att dela.. hur skulle det gå till?

Varför någon skulle vara mer frånvarande för de käkat lite haschkakor vet jag inte riktigt.

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:32

Smaken kan väl rimligtvis bli annorlunda. :naughty:

Lellan
2011-04-25, 09:42
När hade du sex med en person som var hög senast Lellan? Vilken drog?

Gullunge, ta inte allt så hårt.. Jag vill inte diskutera mitt personliga sexliv i en tråd på ett forum. Ta sperman med en nypa salt. :)

Jag köper inte alls att det skulle vara någon delad upplevelse någonsin. Upplevelser är egna de går aldrig att dela.. hur skulle det gå till?

Varför någon skulle vara mer frånvarande för de käkat lite haschkakor vet jag inte riktigt.

Så du har aldrig märkt att ögonkontakt, kännedom om personen, erfarenhet vad som triggar den, hur den reagerar på vissa saker etc ger intimare mer delad sexupplevelse än att sexa med ett oskrivet blad som inte visar ngn känsla utan ligger som död fisk? Då har du ngt att uppleva. Det finns grader i hur delad en upplevelse kan vara, men har man sex med ngn och upplever sexet utan att känna närvaron av ngn annan låter det ju snarast som nekrofili. Sex är väl den upplevelse där samspel, den andre personen har ytterst stor influens på ens egen upplevelse och där du har stor kraft att påverka upplevelsen för den du har sex med? Om jag har sex med Rune 74 och Anna 17 så är det med största sannolikhet en annan upplevelse än med Pelle 33.

Det finns väl massor med upplevelser man kan dela. Resor, en måltid. Satt med sonen på stan och käkade under tystnad, lite blickar och leenden. Efteråt kom han fram och kramade mig, "va mysigt att prata med ögonen". Vi hade uppenbarligen delat samma upplevelse. Han var 4 år vid tillfället, och det mysiga vi hade var inget jag upplevde i mig utan en ordlös kommunikation. Förstår du inte vad jag menar är det bara att beklaga.

Vad gäller frågan hur mkt jag märker om den jag har sex med är hög, så skulle jag i alla fall föredra att vi hade liknande sinnesstämning/rörelse (ingen är hög, båda nyktra närvarande). Den som gillar att partnern är hög skulle inte välja mig, jag gråter inte blod för det. :)

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:45
Så du har aldrig märkt att ögonkontakt, kännedom om personen, erfarenhet vad som triggar den, hur den reagerar på vissa saker etc ger intimare mer delad sexupplevelse än att sexa med ett oskrivet blad som inte visar ngn känsla utan ligger som död fisk? Då har du ngt att uppleva. Det finns grader i hur delad en upplevelse kan vara, men har man sex med ngn och upplever sexet utan att känna närvaron av ngn annan låter det ju snarast som nekrofili. Sex är väl den upplevelse där samspel, den andre personen har ytterst stor influens på ens egen upplevelse och där du har stor kraft att påverka upplevelsen för den du har sex med? Om jag har sex med Rune 74 och Anna 17 så är det med största sannolikhet en annan upplevelse än med Pelle 33.

Det finns väl massor med upplevelser man kan dela. Resor, en måltid. Satt med sonen på stan och käkade under tystnad, lite blickar och leenden. Efteråt kom han fram och kramade mig, "va mysigt att prata med ögonen". Vi hade uppenbarligen delat samma upplevelse. Han var 4 år vid tillfället, och det mysiga vi hade var inget jag upplevde i mig utan en ordlös kommunikation. Förstår du inte vad jag menar är det bara att beklaga.

Vad gäller frågan hur mkt jag märker om den jag har sex med är hög, så skulle jag i alla fall föredra att vi hade liknande sinnesstämning/rörelse (ingen är hög, båda nyktra närvarande). Den som gillar att partnern är hög skulle inte välja mig, jag gråter inte blod för det. :)

Det rör sig inte om delade upplevelser likfasiken. Det är två, eller fler individer, som har varsin upplevelse. Jag kan inte för mitt liv förstå hur en upplevelse skulle kunna vara delad på något sätt alls. Låter mer som någon form av vanföreställning.

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:46
Du Lellan förresten.. använde du smärtstillande av någon form alls när du födde? Det förändrar upplevelsen rätt ordentligt. Lustgas t.ex.

Lellan
2011-04-25, 09:47
Smaken kan väl rimligtvis bli annorlunda. :naughty:

Gillar man sperma gillar man väl inte om det smakar.. annorlunda.

Det rör sig inte om delade upplevelser likfasiken. Det är två, eller fler individer, som har varsin upplevelse. Jag kan inte för mitt liv förstå hur en upplevelse skulle kunna vara delad på något sätt alls. Låter mer som någon form av vanföreställning.

Då beklagar jag dem som har sex med dig, då är det ju som att onanera med en annan människa som dildo. Booring..

stevebc
2011-04-25, 09:48
http://i.imgur.com/tvRrW.pngDen här bilden går lite stick i stäv mot de senaste sidornas grupptryck :).

Lellan
2011-04-25, 09:52
Du Lellan förresten.. använde du smärtstillande av någon form alls när du födde? Det förändrar upplevelsen rätt ordentligt. Lustgas t.ex.

Märkte ingen skillnad av lustgasen öht, så jag la bort den. De frågade om jag inte kände mig fnissig, blev lite bedövad i läpparna.. men icke, och jag sög som sjutton. Så då sa de att jag nog var "immun", att jag kunde lägga ner. Hade regelbundna värkar i 2 ½ dygn, det var den häftigaste upplevelsen i mitt liv. Hade en massa flum för mig; tänkte mig smärtan i olika färg, att jag dök in i dem istället för att fly. Minns att det var en reklamfilm som spelades i mitt huvud i slutskedet (ngn för motorolja tror jag, en svart häst som galopperar genom ett stormigt guldigt hav, har sökt efter den efteråt men inte hittat.. helt Offtopic men om ngn vet: pm:a!). Så det var en i allra högsta grad häftig upplevelse, men det var ju inte pga lustgasen. Den lag jag ju som sagt ner typ ett dygn innan. :)

Åhh, nu blev jag sugen på att föda barn.. och jag är iaf glad att jag inte tog morfin el ngt sånt som erbjöds, det var coolt att vara närvarande! :) Både lustgas och morfin stoppar dessutom upp kroppens arbete, min fick arbeta som faen, men jag älskade det, helt klart det bästa jag varit med om.

young_george
2011-04-25, 09:52
Den här bilden går lite stick i stäv mot de senaste sidornas grupptryck :).

Gör det? Snarare diskuteras det väl huruvida att vara "hög" kan vara en värdefull upplevelse eller inte.

Än så länge är det vara motsidan som vill förneka andra människors deras rättigheter.

young_george
2011-04-25, 09:55
Märkte ingen skillnad av lustgasen öht, så jag la bort den. De frågade om jag inte kände mig fnissig, blev lite bedövad i läpparna.. men icke, och jag sög som sjutton. Så då sa de att jag nog var "immun", att jag kunde lägga ner. Hade regelbundna värkar i 2 ½ dygn, det var den häftigaste upplevelsen i mitt liv. Hade en massa flum för mig; tänkte mig smärtan i olika färg, att jag dök in i dem istället för att fly. Minns att det var en reklamfilm som spelades i mitt huvud i slutskedet (ngn för motorolja tror jag, en svart häst som galopperar genom ett stormigt guldigt hav, har sökt efter den efteråt men inte hittat.. helt Offtopic men om ngn vet: pm:a!). Så det var en i allra högsta grad häftig upplevelse, men det var ju inte pga lustgasen. Den lag jag ju som sagt ner typ ett dygn innan. :)

Åhh, nu blev jag sugen på att föda barn.. och jag är iaf glad att jag inte tog morfin el ngt sånt som erbjöds, det var coolt att vara närvarande! :)

Du använder inte smärtstillande någonsin, och ger det inte till någon, typ din son, heller? Febernedsättande? Om det bästa alltid är att uppleva "verkligheten" menar jag.
Hur ser du på att ge morfin för att underlätta döden hos hospispatienter t.ex.?

Lellan
2011-04-25, 09:56
Gör det? Snarare diskuteras det väl huruvida att vara "hög" kan vara en värdefull upplevelse eller inte.

Än så länge är det vara motsidan som vill förneka andra människors deras rättigheter.

Snälla, var/när/hur förnekar jag någon deras rättigheter? upplevelser? Jag skriver varför jag inte är det minsta sugen att testa. Ni skriver att jag har "fel". Liksom, neej..? Jag HAR inte lust att testa. Släpp det. :)

young_george
2011-04-25, 09:56
Snälla, var/när/hur förnekar jag någon deras rättigheter? upplevelser? Jag skriver varför jag inte är det minsta sugen att testa. Ni skriver att jag har "fel". Liksom, neej..? Jag HAR inte lust att testa. Släpp det. :)

Kan sluta skriva det om du slutar skriva att vi gör "fel" som tar droger.

Släpp det.

Sedan är inte du direkt den enda representanten för nejsidan, och de flesta vill att det ska vara olagligt. Men du stödjer en legalisering då?

Lellan
2011-04-25, 09:58
Du använder inte smärtstillande någonsin, och ger det inte till någon, typ din son, heller? Febernedsättande? Om det bästa alltid är att uppleva "verkligheten" menar jag.
Hur ser du på att ge morfin för att underlätta döden hos hospispatienter t.ex.?

Jag tror INTE det är bättre att uppleva smärta om kroppen lagar sig bättre, organismen är gagnad av det. Men en frisk individ, kan få det härligt genom att leva.. Att göra det genom att droga, tycker jag verkar fånigt, ett uttryck för lathet och girighet, och det har jag skrivit nu femtitolv ggr.

Är DU döende? Är det skälet till att du vill röka på?

kettlebellGuden
2011-04-25, 09:59
Då beklagar jag dem som har sex med dig, då är det ju som att onanera med en annan människa som dildo. Booring..

Jag vet inte om du medvetet missförstår vad jag skriver. Förklara för mig hur två människor kan dela en upplevelse. För mig är det två människor som har varsin upplevelse. Eftersom nervsystemen aldrig blir ihopalänkade förstår jag inte alls hur det kan vara på något annat vis. Det behöver inte bli mindre passionerat för det på något vis.

qwerty1
2011-04-25, 10:01
Jag tror INTE det är bättre att uppleva smärta om kroppen lagar sig bättre, organismen är gagnad av det. Men en frisk individ, kan få det härligt genom att leva.. Att göra det genom att droga, tycker jag verkar fånigt, ett uttryck för lathet och girighet, och det har jag skrivit nu femtitolv ggr.

En cancerpatient, får sin livskvalité ökad markant om man röker cannabis. Allt är relativt. Du borde inte säga vad andra får göra, bara för du själv inte gillar det. Respektera andras val, så respekterar andra dig.

Jag har redan sagt varför jag röker, och tycker du det är fel anledning...? Du ser hellre att jag knaprar sömnpiller, ellerhur? För piller är inget farligt....

young_george

Så man får fly från verkligheten om det "blir bättre för en själv".

Men man får inte välja själv när det är bättre? Eller hur döende man måste vara?

Lellan
Kan sluta skriva det om du slutar skriva att vi gör "fel" som tar droger.

Släpp det.

Sedan är inte du direkt den enda representanten för nejsidan, och de flesta vill att det ska vara olagligt. Men du stödjer en legalisering då?

Så mkt skit i samhället som beror på drogmissbruk? Hell no, vi har nog med alkoholens nackdelar.

Jag har ingenstans skrivit att ni gör fel - trots att ni bryter mot lagen. Jag skriver att jag tycker (here we go again) att det verkar som att man är för lat att ha roligt för egen maskin då, att man förmodligen skulle kunna göra vettigare saker av sin tid, att det inte lockar öht.. Det är DIN upplevelse att jag fördömer dig, jag har aldrig sagt att jag fördömer dig. Anser att du är lite känslig, du kan väl ignorera vad jag tycker bara? Du säger ju dig vara nöjd med att röka på. Var det då? Annars verkar du ju inte vara så nöjd, trots allt.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:02
Men en frisk individ, kan få det härligt genom att leva.. Att göra det genom att droga, tycker jag verkar fånigt, ett uttryck för lathet och girighet, och det har jag skrivit nu femtitolv ggr.

Jag förstår inte hur det ena är motsättning till det andra. Jag har det extremt gött även om jag låter bli att köka en haschkaka var fjärde år eller inte. Livet är ett mycket trevligt äventyr för mig.... Var det förresten inte du, Lellan, som gillade ett glas vin till maten? Det påverkar ju upplevelser något enormt.

Likfasiken är det fortfarande ett mysterium för mig hur det är skillnad på att modifiera sina upplevelser genom att trycka lite svamp jmf. med att gå barfota på trottoaren, eller att ha en katt i knäet.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:03
Så mkt skit i samhället som beror på drogmissbruk? Hell no, vi har nog med alkoholens nackdelar.

Vad har vi för skit i samhället som beror på cannabis?

young_george
2011-04-25, 10:04

Jag har ingenstans skrivit att ni gör fel - trots att ni bryter mot lagen. Jag skriver att jag tycker (here we go again) att det verkar som att man är för lat att ha roligt för egen maskin då, att man förmodligen skulle kunna göra vettigare saker av sin tid, att det inte lockar öht.. Det är DIN upplevelse att jag fördömer dig, jag har aldrig sagt att jag fördömer dig. Anser att du är lite känslig, du kan väl ignorera vad jag tycker bara? Du säger ju dig vara nöjd med att röka på. Var det då? Annars verkar du ju inte vara så nöjd, trots allt.

Så du förnekar oss våra rättigheter ändå. Du skrev ju precis att du inte gjorde det?
War is peace. Speak Orwell?

Lellan
2011-04-25, 10:07
Jag vet inte om du medvetet missförstår vad jag skriver. Förklara för mig hur två människor kan dela en upplevelse. För mig är det två människor som har varsin upplevelse. Eftersom nervsystemen aldrig blir ihopalänkade förstår jag inte alls hur det kan vara på något annat vis. Det behöver inte bli mindre passionerat för det på något vis.

Förstår du öht vad jag skriver?

En cancerpatient, får sin livskvalité ökad markant om man röker cannabis. Allt är relativt. Du borde inte säga vad andra får göra, bara för du själv inte gillar det.

Du har inte noterat att det faktiskt är exakt det jag gör?

Respektera andras val, så respekterar andra dig.

Jag har redan sagt varför jag röker, och tycker du det är fel anledning...? Du ser hellre att jag knaprar sömnpiller, ellerhur? För piller är inget farligt....

Jag tror att sömnproblem kan lösas på andra sätt, men inte har jag nämnt sömnpiller? Man kan ju utreda vad det är som ger sömnproblem, tycker inte att det verkar som något du ska behöva ha? Istället för symptomlindring, vore det ju bra om du fick det utrett. Jag har ingenstans propagerat för piller, lägg ner.

Så man får fly från verkligheten om det "blir bättre för en själv".

Men man får inte välja själv när det är bättre? Eller hur döende man måste vara?

"Får"? Jag är ingen lagstiftare. Däremot gillar jag människor som uppskattar livet, det är härligt, utan att man röker på för att få den känslan. Kan man njuta nykter så njuter jag lättare i dennes sällskap såklart, än ngn som måste ha stimuli.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:08
Förstår du öht vad jag skriver?

Jag förstår vad du skriver. Du verkar inte alls förstå vad jag skriver. Sex, eller något annat för den delen, är aldrig en delad upplevelse hur du än vrider och vänder på det. Inte för dig, inte för någon.

young_george
2011-04-25, 10:09
Sålänge du stödjer nuvarande lagstiftning är du en av de som förnekar oss våra rättigheter. Oavsett om du varit aktiv i den eller inte.

Ja, du skriver hela tiden om vilka människor du gillar och vilket sinnestillstånd du gillar dom i. Varför tar du upp det hela tiden när du säger att vi ska "släppa det"?

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:10
Däremot gillar jag människor som uppskattar livet, det är härligt, utan att man röker på för att få den känslan. Kan man njuta nykter så njuter jag lättare i dennes sällskap såklart, än ngn som måste ha stimuli.

Här är väl problemet.. Du tror att gemene rökare behöver sitt gräs för att njuta av livet eller att få känslan av uppskattande. Det är ju inte så det ligger till.

Lellan
2011-04-25, 10:17
Jag förstår inte hur det ena är motsättning till det andra. Jag har det extremt gött även om jag låter bli att köka en haschkaka var fjärde år eller inte. Livet är ett mycket trevligt äventyr för mig.... Var det förresten inte du, Lellan, som gillade ett glas vin till maten? Det påverkar ju upplevelser något enormt.

Det förstärker absolut smakupplevelsen. Det är tråkigt att alkoholfritt rödvin smakar mer som saft, sötare och inte gifter sig lika bra med det döda djuret. Det är ju inte ruset man (iaf inte jag) är ute efter när jag sippar på vinet till köttet.

Likfasiken är det fortfarande ett mysterium för mig hur det är skillnad på att modifiera sina upplevelser genom att trycka lite svamp jmf. med att gå barfota på trottoaren, eller att ha en katt i knäet.

För att det ena är ngt kroppsfrämmande som du intar i syfte att uppleva ngt slags rus? Det andra är saker som påverkar kroppen utan att penetrera dess celler? Ingen kan lämna ett urinprov som visar att man haft en katt i knät, fast kattens närvaro definitivt påverkat hormonnivåer, sänkt blodtryck etc.

Vad har vi för skit i samhället som beror på cannabis?

Smuggling, belastning på fängelser, människor som berusar sig istället för att leva o bidra, inkörsport (iom sökandet efter ruskickar, man vill ha mer.. få går nog från nicokick till heroin.. utan man trappar upp, varje steg är ju bra om det slopas).

Så du förnekar oss våra rättigheter ändå. Du skrev ju precis att du inte gjorde det?
War is peace. Speak Orwell?

Vilken makt har jag anser du? Min åsikt behöver du ju inte bry dig om, om jag säger "rök inte på", gör du inte det? Jag tror faktiskt att du ändå tar dig rätten att göra det. ;)

young_george
2011-04-25, 10:22
Vilken makt har jag anser du? Min åsikt behöver du ju inte bry dig om, om jag säger "rök inte på", gör du inte det? Jag tror faktiskt att du ändå tar dig rätten att göra det.

På samma sätt som t.ex. en nazist inte har några lagstiftande rättigheter så anser jag att deras ställningstagande förnekar vissa människor sina rättigheter.

Detsamma gäller givetvis dig, som stödjer en lagstiftning där man jagar och lagför människor beroende på vilket sätt de gillar att berusa sig.

Lellan
2011-04-25, 10:23
Jag förstår vad du skriver. Du verkar inte alls förstå vad jag skriver. Sex, eller något annat för den delen, är aldrig en delad upplevelse hur du än vrider och vänder på det. Inte för dig, inte för någon.

Om du förstår vad jag skriver så förstår du ju vad "delad upplevelse" kan innebära och då behöver jag alltså inte dra det igen. Har du sex med en person, el med en lösfitta/dildo - ändras dina upplevelse om det är ett dött el levande ting?

Sålänge du stödjer nuvarande lagstiftning är du en av de som förnekar oss våra rättigheter. Oavsett om du varit aktiv i den eller inte.

Ja, du skriver hela tiden om vilka människor du gillar och vilket sinnestillstånd du gillar dom i. Varför tar du upp det hela tiden när du säger att vi ska "släppa det"?

Hur kan min inaktivitet i frågan påverka hur du agerar i frågan?

Jag tycker människor, även dem som super ibland el röker på ibland. Men jag vill umgås med nyktra människor. Den skillnaden missar du grovt.

Jag tar upp det för att du ifrågasätter det, jag hävdar min rätt att leva nyktert, du din att berusa dig. Vi för en diskussion?

Här är väl problemet.. Du tror att gemene rökare behöver sitt gräs för att njuta av livet eller att få känslan av uppskattande. Det är ju inte så det ligger till.

Nej, jag tror inte att de behöver. Men de förlorar ju tiden/tillfället att få njuta nyktert istället. Ta min vän som förlorat tio år i heroinmissbruk. Det påverkar både personen och dess omgivning grovt. Tror du att man går från nikotinkick till heroin? Eller att den kan finnas droger på vägen, till missbruk? Jag har barn. Jag vill inte att det tillåts fler "lätta" droger, så att vägen till missbruk underlättas.

young_george
2011-04-25, 10:25
Hur kan min inaktivitet i frågan påverka hur du agerar i frågan?
Jag tycker människor, även dem som super ibland el röker på ibland. Men jag vill umgås med nyktra människor. Den skillnaden missar du grovt.
Jag tar upp det för att du ifrågasätter det, jag hävdar min rätt att leva nyktert, du din att berusa dig. Vi för en diskussion?

Var har jag missat den skillnaden? Det är du som tror att jag "jagar" dig för att du bara berusar dig med vissa saker. Du får berusa dig med alkohol och mat om du vill.
Du borde dock sluta säga att du inte berusar dig, eftersom du själv skriver att du gör det med bland annat alkohol.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:25
Det förstärker absolut smakupplevelsen. Det är tråkigt att alkoholfritt rödvin smakar mer som saft, sötare och inte gifter sig lika bra med det döda djuret. Det är ju inte ruset man (iaf inte jag) är ute efter när jag sippar på vinet till köttet.

För att det ena är ngt kroppsfrämmande som du intar i syfte att uppleva ngt slags rus? Det andra är saker som påverkar kroppen utan att penetrera dess celler? Ingen kan lämna ett urinprov som visar att man haft en katt i knät, fast kattens närvaro definitivt påverkat hormonnivåer, sänkt blodtryck etc.

Smuggling, belastning på fängelser, människor som berusar sig istället för att leva o bidra, inkörsport (iom sökandet efter ruskickar, man vill ha mer.. få går nog från nicokick till heroin.. utan man trappar upp, varje steg är ju bra om det slopas).

Ok. så alkohol är ok att använda för att förändra upplevelser. Fastän det är den drog som skapar mest våldsproblem och död i samhället.

Problem: Smuggling + fängelse. Det är ett problem. Hade var och en fått odla sina egna plantor för eget bruk så hade det inte förekommit, man hade även tagit bort en inkomstkälla för folk som sysslar med riktigt vidriga brott.

Inkörsport är en myt utan någon underlag alls. Det vet du säkert mycket väl om att det inte finns något alls som stödjer detta påhitt.

Berusar sig istället för att bidra? Please. Det kan du ju inte tro på själv ens.

Sökande efter ruskickar är inget som har med droger att göra.. vissa personer går igång på kickar - andra inte. Ska du förbjuda kickar så bör du förbjuda allt som ger någon form av intryck till nervsystemet alls. T.ex. att köra bil, andas, klättra, osv. Första gången man kör bil på motorvägen får man la en liten kick när man accellererar.. med din hållning borde det leda till heroinmissbruk.

Som sagt - de flesta brukare är inte på jakt efter kickar, och behöver inte heller droger för att vara glada, och de lever även ett produktivt liv.

Att de aktiva substanserna i cannabis skulle vara särskilt olika de kroppsegna cannabioderna är jag inte helt övertygad om. För nervsystemet, dvs. Du-et, gör det ju hursomhelst ingen skillnad om du påverkar det genom att tillsätta något som binder vid vissa receptorer eller om du stimulerar mer av de kroppsegna ämnena.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:28
Om du förstår vad jag skriver så förstår du ju vad "delad upplevelse" kan innebära och då behöver jag alltså inte dra det igen. Har du sex med en person, el med en lösfitta/dildo - ändras dina upplevelse om det är ett dött el levande ting?

Nej, jag tror inte att de behöver. Men de förlorar ju tiden/tillfället att få njuta nyktert istället. Ta min vän som förlorat tio år i heroinmissbruk. Det påverkar både personen och dess omgivning grovt. Tror du att man går från nikotinkick till heroin? Eller att den kan finnas droger på vägen, till missbruk? Jag har barn. Jag vill inte att det tillåts fler "lätta" droger, så att vägen till missbruk underlättas.

Klart upplevelser ändras beroende på vad man gör. Det blir inte någon delad upplevelse likfasiken.

Att du har en vän som missbrukat en beroendeframkallande och destruktiv drog i 10 år gör inte bruk av cannabis till något dåligt som får en till att "förlora tid". Äpplen och päron.

Man blir inte missbrukare på grund av droger. Det är en vanföreställning..

Lellan
2011-04-25, 10:28
På samma sätt som t.ex. en nazist inte har några lagstiftande rättigheter så anser jag att deras ställningstagande förnekar vissa människor sina rättigheter.

Detsamma gäller givetvis dig, som stödjer en lagstiftning där man jagar och lagför människor beroende på vilket sätt de gillar att berusa sig.

Ja, då är jag skyldig då. :)

Men jag ser ju hellre att min son skulle få sig en näsbränna iform av straff om han ville hitta sätt att berusa sig, att det är liite svårare, än helt accepterat.. än att han nyttjar det och söker större kickar. Jag vill att han ska njuta nyktert, jag tror många är unga när de blir nyfikna och då har man kanske inte hunnit utveckla sin förmåga att skapa sin egen lycka i lika stor grad som en vuxen som kan ta sitt pick och pack och åka till amsterdam och leka fånig ngn dag om lusten faller på.

Detta får dig väl att gå i taket, men helt ärligt, så känner jag ju så. Är även glad över åldersgräns på systemet, att systemet existerar osv.

Själv försökte jag röka bananskal när jag var liten, hade det funnits ngt "på riktigt" hade jag nog provat det innan jag hunnit inse (som jag sedan gjorde) att jag inte vill, inte är intresserad. Men det hade jag ju inte fattat då.

young_george
2011-04-25, 10:32
Ja, då är jag skyldig då. :)

Men jag ser ju hellre att min son skulle få sig en näsbränna iform av straff om han ville hitta sätt att berusa sig, att det är liite svårare, än helt accepterat.. än att han nyttjar det och söker större kickar. Jag vill att han ska njuta nyktert, jag tror många är unga när de blir nyfikna och då har man kanske inte hunnit utveckla sin förmåga att skapa sin egen lycka i lika stor grad som en vuxen som kan ta sitt pick och pack och åka till amsterdam och leka fånig ngn dag om lusten faller på.

Detta får dig väl att gå i taket, men helt ärligt, så känner jag ju så. Är även glad över åldersgräns på systemet, att systemet existerar osv.

Själv försökte jag röka bananskal när jag var liten, hade det funnits ngt "på riktigt" hade jag nog provat det innan jag hunnit inse (som jag sedan gjorde) att jag inte vill, inte är intresserad. Men det hade jag ju inte fattat då.

Om du är rädd att inte du kan uppfostra ditt barn så borde du försöka ta tag i det själv, istället för att försöka vaddera hela samhället och förstöra för oss andra.

Jag antar att du inte hade varit så förtjust i om vi tog bort din rättighet att skaffa barn för att vi inte själva vill ha barn och att världen redan är överfyllt med dom.

Lellan
2011-04-25, 10:32
Klart upplevelser ändras beroende på vad man gör.

..och i vilket sällskap, ensam el med ngn man tycker om, el ogillar? Självklart påverkar andra ens upplevelse, beroende även på i hur stor grad man delar den.

Det blir inte någon delad upplevelse likfasiken.

Det tycker jag att det blir. Min inre upplevelse är inte hela upplevelsen för mig. Beklagar om den är det för dig.

Att du har en vän som missbrukat en beroendeframkallande och destruktiv drog i 10 år gör inte bruk av cannabis till något dåligt som får en till att "förlora tid". Äpplen och päron.

Man blir inte missbrukare på grund av droger. Det är en vanföreställning..

Så du tror på fullaste allvar att man ena dagen sitter och röker cig.. sen nästa herion? Att det inte finns steg däremellan, som kan utgöras av "lättare droger"?

Lellan
2011-04-25, 10:34
Om du är rädd att inte du kan uppfostra ditt barn så borde du försöka ta tag i det själv, istället för att försöka vaddera hela samhället och förstöra för oss andra.

Men jösses, är du endast en produkt av dina föräldrars inflytande? Eller lever du i världen? Jag anser att det hjälpt mig att uppfostra mig själv att leva i ett samhälle där vissa handlingar har konsekvenser jag inte är beredd att ta.

Jag antar att du inte hade varit så förtjust i om vi tog bort din rättighet att skaffa barn för att vi inte själva vill ha barn och att världen redan är överfyllt med dom.

Det är skrämmande hur stor del av ditt liv, och hur viktigt det är för dig att få röka på.

young_george
2011-04-25, 10:35
Det är skrämmande hur stor del av ditt liv, och hur viktigt det är för dig att få röka på.

Hur stor del av mitt liv är det? Vänligen berätta du som har insikt.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:35
..och i vilket sällskap, ensam el med ngn man tycker om, el ogillar? Självklart påverkar andra ens upplevelse, beroende även på i hur stor grad man delar den.

Det tycker jag att det blir. Min inre upplevelse är inte hela upplevelsen för mig. Beklagar om den är det för dig.

Så du tror på fullaste allvar att man ena dagen sitter och röker cig.. sen nästa herion? Att det inte finns steg däremellan, som kan utgöras av "lättare droger"?

Det finns inget som tyder på att en drog leder till en annan. Djupt inbankad myt är vad det är, forskning på ämnet visar på att så inte alls är fallet. Eller menar du på att ena dagen sitter man och röker en holk och tänker "oh det hade varit najs att prova heroin." *gah!*

Jag kan inte för mitt liv förstå hur du menar att din upplevelse skulle bli delad. Ditt nervsystem är helt avskärmat från andra nervsystem. Ditt nervsystem är vad som är upplevelsen för dig. Skulle det vara delat så skulle de sitta ihopa. Självklart påverkas din upplevelse av vad som försigår runt omkring dig, men det gör det inte till att det blir någon delad upplevelse för det. Även om ni är 5 personer som gör något tillsammans så är det inte någon delad upplevelse.

young_george
2011-04-25, 10:36

Känner du dig bättre när du får försöka trycka ner mig och nedvärdera mitt liv, vilket du inte känner till det minsta av.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:44
v8gpMSUrhWk

Timbuktu är typexempel på en ickekreativ person som inte bidrar med något alls till samhället.

Lellan
2011-04-25, 10:46

Du jämför det med att skaffa barn. Ett fenomen välkänt att påverka och vara ett stort steg, ha stort inflytande i människors liv.

Det finns inget som tyder på att en drog leder till en annan. Djupt inbankad myt är vad det är, forskning på ämnet visar på att så inte alls är fallet. Eller menar du på att ena dagen sitter man och röker en holk och tänker "oh det hade varit najs att prova heroin." *gah!*

Min kompis måste vara ett unikum. Som gick från att vilja berusa sig på alkohol, upptäckte att röka en holk passerade mer obemärkt och hängav sig åt det, för att vilja fly än mer, testa tyngre droger. Jag tror iaf steget är kortare mellan att vilja berusa sig - och berusa sig/droga är mindre än att inte vilja berusa sig och berusa sig/droga.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur du menar att din upplevelse skulle bli delad. Ditt nervsystem är helt avskärmat från andra nervsystem. Ditt nervsystem är vad som är upplevelsen för dig. Skulle det vara delat så skulle de sitta ihopa. Självklart påverkas din upplevelse av vad som försigår runt omkring dig, men det gör det inte till att det blir någon delad upplevelse för det. Även om ni är 5 personer som gör något tillsammans så är det inte någon delad upplevelse.

Du pratar uteslutande om upplevelsen i nervsystemet. Du beskriver den enskilda upplevelsen, den som sker i organismen. Men en upplevelse kan bestå av flera delar; dels den i nervsystemet, men även en social upplevelse, en isolerad upplevelse osv osv.. det säljs upplevelsepaket - vilket ju torde vara märkligt för hur kan ngn avgöra vad som är en upplevelser för dig enligt ditt resonemang? Din definition av upplevelse är så oerhört snäv, om du viddar din syn ser du ju också nyanserna i de vidare upplevelsernas inflytande på organismen, den upplevelse den erfar.

Känner du dig bättre när du får försöka trycka ner mig och nedvärdera mitt liv, vilket du inte känner till det minsta av.
(Dubbelpost? Du upprepar dig, se ovan)

Jag är ledsen att du tar illa upp, men be inte om min åsikt om du inte vill höra den?

young_george
2011-04-25, 10:46
Ja, vad har drogade människor någonsin gjort höga? Annat än att grunda Apple, starta världens mest inflytelserika musikband och komma på upptäckter värda ett nobelpris då menar jag.

stevebc
2011-04-25, 10:47

Än så länge är det vara motsidan som vill förneka andra människors deras rättigheter.Jag tycker bara det blir onödigt att försöka övertyga en renlevnadsmänniska att röka braj. Huvudsaken är väl att de som vill ska få, inte att konvertera oliksinnade.

Lellan
2011-04-25, 10:48
v8gpMSUrhWk

Timbuktu är typexempel på en ickekreativ person som inte bidrar med något alls till samhället.

Den lille spjuvern. Det är en musiker, som röker på. Vad är det du vill ha sagt med det?

Ingenstans säger jag att personer som röker på per automatik är onda/dåliga. Ändå förutsätter ni det, i inlägg efter inlägg. Jag upplever det som att ni har svårt att se hela den komplexa bilden, ta in skäl och anledningar till varför man skulle föredra nyktra individer, upplevelser.

PRound
2011-04-25, 10:49
jag tycker bara det blir onödigt att försöka övertyga en renlevnadsmänniska att röka braj. Huvudsaken är väl att de som vill ska få, inte att konvertera oliksinnade.

+1

Wille005
2011-04-25, 10:49
Herregud det är knappt så man orkar läsa allt ni skriver... Det är uppenbart att vissa av er är rädda för det okända och ovilliga att acceptera nya (lol nya, man har vetat länge) fakta. Fine, men kom inte och säg då att något är livsfarligt bara för att alla andra som är som ni inte vågar inse det.

Jag tycker bara det blir onödigt att försöka övertyga en renlevnadsmänniska att röka braj. Huvudsaken är väl att de som vill ska få, inte att konvertera oliksinnade.

Man ska aldrig pressa någon till att röka, inte heller till att svepa sprit eller klippa ett packe cigg.

Däremot kan man lära ut dom rätta fakta och låta var person bilda sin egen uppfattning och ta beslutet själv om att röka eller ej. Personligen skulle jag inte rekommendera alla till att röka weed.

Lellan
2011-04-25, 10:50
Ja, vad har drogade människor någonsin gjort höga? Annat än att grunda Apple, starta världens mest inflytelserika musikband och komma på upptäckter värda ett nobelpris då menar jag.

Det finns nog ingen som bidragit till världen nykter. Alla upptäckter är skapade ur en holk. Eller.. vänta nu? Och hur många har tärt och gått under som missbrukare.. nyktra? Mm. Sug på den. :)

Jag tycker bara det blir onödigt att försöka övertyga en renlevnadsmänniska att röka braj. Huvudsaken är väl att de som vill ska få, inte att konvertera oliksinnade.

Du talar för döva öron, bara att titta ngr sidor bak i tråden..

young_george
Du jämför det med att skaffa barn. Ett fenomen välkänt att påverka och vara ett stort steg, ha stort inflytande i människors liv.

Jag är ledsen att du tar illa upp, men be inte om min åsikt om du inte vill höra den?

Jag tar inte illa upp, även om det uppenbarligen är det du försöker få mig att göra. Dock borde du sluta försöka, då argumentationen blir så mycket sämre.

Jag gjorde den jämförelsen för att ditt barn verkar vara det du använder som måttstock för allt, vilken jämförelse hade du föredragit att använda? Analogin är det viktiga.

qwerty1
Lellan får göra exakt vad hon vill, det är bara hon själv som sätter sina egna gränser. Men hon har sjukt förutfattade meningar om folk som röker holk. Vilket är skrämmande eftersom det är 2011.

young_george
2011-04-25, 10:53
Den lille spjuvern. Det är en musiker, som röker på. Vad är det du vill ha sagt med det?

Ingenstans säger jag att personer som röker på per automatik är onda/dåliga. Ändå förutsätter ni det, i inlägg efter inlägg. Jag upplever det som att ni har svårt att se hela den komplexa bilden, ta in skäl och anledningar till varför man skulle föredra nyktra individer, upplevelser.

Varför skulle det vara svårt att förstå det? Jag hade t.ex. inte velat umgås med dig när du var missbrukare av mat. Vi hade ju antagligen inte velat umgås nyktra, eller onyktra alls.

Men det gör inte att jag vill förbjuda dig att äta mat, även om du inte vill ge mig samma rättighet om t.ex. röka.

Lellan
Herregud det är knappt så man orkar läsa allt ni skriver... Det är uppenbart att vissa av er är rädda för det okända och ovilliga att acceptera nya (lol nya, man har vetat länge) fakta. Fine, men kom inte och säg då att något är livsfarligt bara för att alla andra som är som ni inte vågar inse det.

Fakta. Det är ett faktum att jag inte vill röka på. Det är uppenbart att vissa av er är rädd för det okända och ovilla att acceptera nya (lol nya, man har vetat länge) fakta - att vissa av oss inte vill röka på.

Fine, men kom inte och säg då att vi borde testa och inte har fattat det underbara med att droga sig. *kissass*

kettlebellGuden
Min kompis måste vara ett unikum. Som gick från att vilja berusa sig på alkohol, upptäckte att röka en holk passerade mer obemärkt och hängav sig åt det, för att vilja fly än mer, testa tyngre droger. Jag tror iaf steget är kortare mellan att vilja berusa sig - och berusa sig/droga är mindre än att inte vilja berusa sig och berusa sig/droga.

Du pratar uteslutande om upplevelsen i nervsystemet. Du beskriver den enskilda upplevelsen, den som sker i organismen. Men en upplevelse kan bestå av flera delar; dels den i nervsystemet, men även en social upplevelse, en isolerad upplevelse osv osv.. det säljs upplevelsepaket - vilket ju torde vara märkligt för hur kan ngn avgöra vad som är en upplevelser för dig enligt ditt resonemang? Din definition av upplevelse är så oerhört snäv, om du viddar din syn ser du ju också nyanserna i de vidare upplevelsernas inflytande på organismen, den upplevelse den erfar.

Nej, din kompis är inte ett unikum. Det är vanligt att missbrukare söker sig till något som passar dem. Det gör inte inkörsportsmyten till någon sanning alls... det visar bara på att missbrukare missbrukar. De flesta cannabisrökare pysslar inte med någon form av flykt.. du pratar om missbrukare.

Upplevelse är något som individer har. Självklart har det mesta påverkan på hur individen upplever saker.. men det gör den fortfarande inte till en delad upplevelse. Exempel: andra världskriget var inte en upplevelse som flera personer delade, bara att flera personer fick uppleva andra världskriget samtidigt. Självklart blir varje individs upplevelse påverkad av andra individer.

kettlebellGuden
2011-04-25, 10:55

Jag upplever det som du har en starkt onyanserad bild som är extremt svart/vit och vägrar se på världen på mer än detta extremt enkla sätt. Tillvaron är lite mer komplex än så som du har lärt dig i skolans drogpropaganda.

"Never let school interfere with your learning" - Mark Twain.

Timbuktu var till herrn som menade på att droger dödar kreativitet.

Wille005
2011-04-25, 10:56
Fakta. Det är ett faktum att jag inte vill röka på. Det är uppenbart att vissa av er är rädd för det okända och ovilla att acceptera nya (lol nya, man har vetat länge) fakta - att vissa av oss inte vill röka på.

Fine, men kom inte och säg då att vi borde testa och inte har fattat det underbara med att droga sig. *kissass*

Läs resten av mitt inlägg. Jag säger inte att alla borde testa. Efter att ha läst dina inlägg så har jag förstått att du knappast skulle må bra av en färgglad hövding, du hade blivit paranoid och fått nojja av bara fan. Man måste vilja själv.

/Doktor William

Lellan
2011-04-25, 11:04
Jag tar inte illa upp, även om det uppenbarligen är det du försöker få mig att göra. Dock borde du sluta försöka, då argumentationen blir så mycket sämre.

Var inte så nojjig och misstänksam, jag menar det jag skriver. Försöker inte få dig att ta illa upp. Alla kan se att jag bara förklarar varför jag föredrar nykterhet.

Jag gjorde den jämförelsen för att ditt barn verkar vara det du använder som måttstock för allt, vilken jämförelse hade du föredragit att använda? Analogin är det viktiga.

Ska jag göra ditt jobb i argumentation nu också? Nej, jag vet inte hur vikigt det är för dig att röka. Du får väl skriva ngt som du tror är jämförbart.

Lellan får göra exakt vad hon vill, det är bara hon själv som sätter sina egna gränser. Men hon har sjukt förutfattade meningar om folk som röker holk. Vilket är skrämmande eftersom det är 2011.

Återigen: jag skriver inte att folk som röker holk är av ondo. Jag skriver att jag tycker ATT röka holk är av ondo. Håll isär.

Varför skulle det vara svårt att förstå det? Jag hade t.ex. inte velat umgås med dig när du var missbrukare av mat.

Men i många inlägg så verkar det ju som att det är kontroversiellt att jag inte vill umgås med drogpåverkade människor el droga själv.

Nej, din kompis är inte ett unikum. Det är vanligt att missbrukare söker sig till något som passar dem. Det gör inte inkörsportsmyten till någon sanning alls... det visar bara på att missbrukare missbrukar. De flesta cannabisrökare pysslar inte med någon form av flykt.. du pratar om missbrukare.

Så du tror på fullt allvar att ngn får för sig från ingenstans att "nu vill jag missbruka.. nu köper jag lite heroin?". Att det inte på ngt sätt skett en tillvänjning?

Upplevelse är något som individer har. Självklart har det mesta påverkan på hur individen upplever saker.. men det gör den fortfarande inte till en delad upplevelse. Exempel: andra världskriget var inte en upplevelse som flera personer delade, bara att flera personer fick uppleva andra världskriget samtidigt. Självklart blir varje individs upplevelse påverkad av andra individer.

Du får sätta dig med en ordbok. Återigen: du syftar uteslutande på den individuella inre upplevelsen i organismen när man talar om begreppet "upplevelse". Din definition av upplevelse ÄR ju att den är inre. Men ORDET upplevelse, innfattar för den som ska använda ordet: även fenomen som delas av andra.

Musikupplevelse, sensorisk upplevelse, masspsykos, skräckvälde, revolution, konsert, jordbävning. Det finns många händelser, upplevelser, som delas av många där själva upplevelsen ("jag upplever en jordbävning" - det är inte bara den enskilde som upplever skakningar utan alla människokroppar är konstruerade m balanssinne och sensoriska upplevelseförmågor att notera att marken skälver) sker simultant och kan ha synergieffekter (tex sjunga själv jmf sjunga i kör).

Men jag ger upp, du har redan bestämt dig för vad begreppet "upplevelse" kan innefatta.

Lellan
2011-04-25, 11:07
Jag upplever det som du har en starkt onyanserad bild som är extremt svart/vit och vägrar se på världen på mer än detta extremt enkla sätt. Tillvaron är lite mer komplex än så som du har lärt dig i skolans drogpropaganda.

"Never let school interfere with your learning" - Mark Twain.

Jag hävdar motsatsen; iom att jag inte är villig att testa är ni kvicka att stoppa in mig i fack och tillskriva mig egenskaper jag inte besitter, för att era fördomar om folk som inte är öppna för droganvändande är så rigida.

Du skulle bli förvånad om du lärde känna mig, men jag tror tyvärr du skulle förenkla din världsbild genom att fortsätta applicera fördomar istället för att tänka själv (utifrån hur du resonerat i tråden). Men jag hoppas jag har fel.

Läs resten av mitt inlägg. Jag säger inte att alla borde testa. Efter att ha läst dina inlägg så har jag förstått att du knappast skulle må bra av en färgglad hövding, du hade blivit paranoid och fått nojja av bara fan. Man måste vilja själv.

/Doktor William

Jaha doktorn, vad bra att jag har ditt "godkännande" att slippa då. :) Tänk att det i ett såhär omtvistat ämne, av dem som röker på finns tydligen en "absolut sanning" som man tydligen bara blir medveten om då man rökt på. Intressant.

young_george
2011-04-25, 11:11
Jag hävdar motsatsen; iom att jag inte är villig att testa är ni kvicka att stoppa in mig i fack och tillskriva mig egenskaper jag inte besitter, för att era fördomar om folk som inte är öppna för droganvändande är så rigida.

Du skulle bli förvånad om du lärde känna mig, men jag tror tyvärr du skulle förenkla din världsbild genom att fortsätta applicera fördomar istället för att tänka själv (utifrån hur du resonerat i tråden). Men jag hoppas jag har fel.

Är du villig att applicera samma tänk på dig själv? Att du bara argumenterar genom fördomar.

Eller är du den upplysta här i tråden? Vad försöker du annars säga med detta inlägget?

Jag tror inte du är rigid när det kommer till droganvändade dock, eftersom du skriver att du brukar droger. Varför vill du att det ska låta som att du inte gör det? Är du bättre än de som brukar andra droger?

Wille005
2011-04-25, 11:16
Tänk att det i ett såhär omtvistat ämne, av dem som röker på finns tydligen en "absolut sanning" som man tydligen bara blir medveten om då man rökt på. Intressant.
Var har du läst detta? Har aldrig någonsin sagt att man "blir frälst" så fort man tagit cb för första gången. Jag kände inte ens något dom första 10 ggr jag rökte. Inte ens nu är jag "frälst", men jag vet sanningen. Sanningen behöver inte vara absolut men den sanning jag ser är att så länge man har kontroll på det man gör så går det utmärkt och cb kan göra livet till det bättre på gott och ont, vore det lagligt så hade det onda med cb försvunnit markant. Det handlar inte om att man röker cb och så blir man frälst och vet meningen med livet och vad det egentligen betyder att vara hög. Du är insnöad på någon gammal skit... detta är 2011.

Nu tycker jag du bör lämna tråden, vi har redan förstått att du inte skulle röka om det var lagligt.

PRound
2011-04-25, 11:21

We all want expanded consciousness and bliss. It's natural, human desire.
And a lot of people look for it in drugs. But the problem,
is that the body, the physiology, takes a hard hit on drugs.
Drugs injure the nervous system, so they just make it harder to get those experiences on your own.

I have smoked marijuana, but I no longer do.
I went to art school in the 1960s so you can imagine what was going on.
Yet my friends were the ones who said,
"No, no, no, David, don't take those drugs." I was pretty lucky.

David Lynch

Source: Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity, Pages: 103

På den sidan står jag.
Personligen så tycker jag att David Lynch har uträttat mer än en halvdan svensk rappare har gjort. Men det är vad jag tycker personligen.

young_george
2011-04-25, 11:23
Drugs injure the nervous system

Vilka droger och hur?

Att David Lynch stödjer en sekt vars yttersta mål att lura människor på pengar säger ju en del om hans ekonomiska intressen i att få folk att syssla med det istället.

Wille005
2011-04-25, 11:23
Drugs injure the nervous system, so they just make it harder to get those experiences on your own.

David Lynch

Source: Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity, Pages: 103

På den sidan står jag.
Personligen så tycker jag att David Lynch har uträttat mer än en halvdan svensk rappare har gjort. Men det är vad jag tycker personligen.
Tänk då på vad han hade uträttat med centralstimulantia i blodet. :D

(för det är säkert just dessa droger han menar, inte marijuana)

kettlebellGuden
2011-04-25, 11:24

David Lynch

På den sidan står jag.

Fast det Lynch skriver om drogbruk är ju total bullshit. Han kanske borde läsa någon grundbok i vad neurovetenskapen har sagt de senaste 30-40 åren.

Och han verkar mer prata om missbrukare än brukare. Folk som ständigt är på jakt efter någon form av "bliss" borde söka hjälp.

PRound
2011-04-25, 11:25
Vilka droger och hur?

Det är en kort och koncist bok, ingen vetenskapsbok.
Vilka droger det är och hur det skadar hör inte till.

Att David Lynch stödjer en sekt vars yttersta mål att lura människor på pengar säger ju en del om hans ekonomiska intressen i att få folk att syssla med det istället.

Skitsnack.

Tänk då på vad han hade uträttat med centralstimulantia i blodet. :D

(för det är säkert just dessa droger han menar, inte marijuana)

Jag tror inte att han hade gjort det bättre än det han redan har gjort.

young_george
2011-04-25, 11:26
Fast det Lynch skriver om drogbruk är ju total bullshit. Han kanske borde läsa någon grundbok i vad neurovetenskapen har sagt de senaste 30-40 åren.

Och han verkar mer prata om missbrukare än brukare. Folk som ständigt är på jakt efter någon form av "bliss" borde söka hjälp.

Tänk på att han är med i en sekt som är emot droganvändande, men lurar sina medlemmar på miljoner kronor och säger att deras andliga ledare kunde flyga och att det blir fler på jorden om yogi-flygare hoppar i Berlin.

young_george
2011-04-25, 11:27
Skitsnack.

Vad i det var skitsnack? Har inte de lurat sina medlemmar på pengar för att bygga en massa saker som aldrig blivit av och tagit pengarna för sina egna ändamål istället. Kostar det inte mycket pengar att gå med i deras sekt?

Säger dom inte att man kan lära sig flyga? Vad är "skitsnack".

Cu9C0y6v7xo

0Nnyk7s5bpc

PRound
2011-04-25, 11:28

Ja, en människa som vill vara lycklig människa och vara en bra förebild för andra borde söka hjälp. Det låter verkligen sjukt.
Han började med meditation när hans sinne var nere på botten och när han hade mycket press på sig. Jag tror inte direkt att vi upplever det när vi sitter i en liten lägenhet i den lugna fina sverige.

kettlebellGuden
2011-04-25, 11:29
Det är väl ingen hemlighet att TM-rörelsen är en sekt som försöker suga ut folk på pengar.. mycket likt scientologin på många håll och kanter.

mik
2011-04-25, 11:30
För det första, så är jag för en legalisering, det är uppenbart att det är tämligen en ofarlig drog.
Sen tror jag en legalisering hade haft en avdramatiserad effekt på folk.Trådar liknande denna brukar alltid påminna mig om ett liknande beteende som finns bland 13-14 åringar gällande alkohol. Förbjudet och spännande, och alla vet ju att vill man göra något populärt så är det bara att förbjuda det. Fast istället för alkohol och fjortisbeteende är det vuxna människor som känner samma fascination för gräs.

kettlebellGuden
2011-04-25, 11:30
Ja, en människa som vill vara lycklig människa och vara en bra förebild för andra borde söka hjälp. Det låter verkligen sjukt.
Han började med meditation när hans sinne var nere på botten och när han hade mycket press på sig. Jag tror inte direkt att vi upplever det när vi sitter i en liten lägenhet i den lugna fina sverige.

Helt klart bör folk som är nere på botten söka hjälp.

Hans påstående blir inte mer sant bara för att han har flytt in i en sekt och köpt sig till ett artificiellt välmående.

PRound
2011-04-25, 11:32
Vad i det var skitsnack? Har inte de lurat sina medlemmar på pengar för att bygga en massa saker som aldrig blivit av och tagit pengarna för sina egna ändamål istället. Kostar det inte mycket pengar att gå med i deras sekt?

Säger dom inte att man kan lära sig flyga? Vad är "skitsnack".

Cu9C0y6v7xo

0Nnyk7s5bpc

Vad pratar du om? Vad är det för sekt?
Men går en kurs, EN gång. Barn och studerande får rabatt, familjer osv får också rabatt.
Han har en fond där han hjälper skolor och barn att få lära sig meditation gratis. Så där vet jag inte om han är ute efter pengar.
Själv så tycker jag att priset är lite högt, men det man får för pengarna kan man inte sätta pris på.

qwerty1
2011-04-25, 11:34
Och Lellan, här är en bild om lathet..

http://i.imgur.com/PBb7J.jpg

young_george
2011-04-25, 11:35
Vad pratar du om? Vad är det för sekt?
Men går en kurs, EN gång. Barn och studerande får rabatt, familjer osv får också rabatt.
Han har en fond där han hjälper skolor och barn att få lära sig meditation gratis. Så där vet jag inte om han är ute efter pengar.
Själv så tycker jag att priset är lite högt, men det man får för pengarna kan man inte sätta pris på.

En liten kurs gjorde att företaget fick sammanlagda tillgångar på flera miljarder dollar?

Vissa av kurserna kostar 1$m+

PRound
2011-04-25, 11:35
Kan också tillägga att detta inte har med TM att göra. Detta utspelar sig i indien, och meditation brukar oftast vara med i deras religion.
TM är inte en religion i sig.

Helt klart bör folk som är nere på botten söka hjälp.

Hans påstående blir inte mer sant bara för att han har flytt in i en sekt och köpt sig till ett artificiellt välmående.

Ett artificiellt välmående. Där fick du till det bra.

PRound
2011-04-25, 11:38
En liten kurs gjorde att företaget fick sammanlagda tillgångar på flera miljarder dollar?

Vissa av kurserna kostar 1$m+

Kurspriser

Grundpriset för att lära sig Transcendental Meditation är 7.900 kr. I avgiften ingår nybörjarkursen med ett antal uppföljningsträffar under 4 månader, samt möjlighet att repetera kursens gruppträffar i samband med kommande nybörjarkurser. Det är en engångsavgift som ger dig all nödvändig kunskap för att använda dig av Transcendental Meditation hela livet.

Studentrabatt
För heltidsstuderande är priset, dvs. 4.900 kr. Någon form av legitimation som visar att man är studerande krävs.

Familjerabatt
Det finns en förmånlig familjerabatt. Båda föräldrar plus ett barn (under 18 år) betalar 13.500 kr tillsammans. Ytterligare barn i familjen som vill lära sig betalar det normala priset för sin prisgrupp. För barn mellan 4 och 10 års ålder, vars föräldrar mediterar, finns en speciell barnteknik som kostar 2.500 kr.

Grupprabatt
Vi erbjuder förmånliga rabatter för grupper på minst sex personer. Kanske kan du få några av dina vänner, kollegor, släktingar, klasskamrater, etc. att också lära sig med dig? Kontakta oss för detaljer.

Enskilda kurser
För den som vill gå TM-kurs privat, på tu man hand med en kursledare för att t.ex. kunna skräddarsy tider för kursmöten, finns möjligheten att göra så. Priset är då högre – kontakta oss för information om du är intresserad av detta alternativ.

Finansiering av kursen
Om du är intresserad av att lära dig Transcendental Meditation men absolut inte har råd med dessa priser så kontakta oss ändå för att meddela ditt intresse. Transcendental Meditation är en unik teknik som inte går att jämföra med andra tekniker, vilket även vetenskaplig forskning visat. Priset för TM-kursen speglar detta faktum. Du får något som du har med dig hela livet, och som berikar ditt liv på många, många sätt.

Speciella bidrag
Det finns ett begränsat antal speciella bidrag tillgängliga för låginkomsttagare. Om du tillhör denna grupp kan du tala med en TM-lärare, efter att ha deltagit i ett informationsföredrag, för att se hur du kan ansöka om att få ett sådant bidrag.

Delbetalning
I samarbete med Human Finans kan vi erbjuda förmånlig räntefri delbetalning.

Jag själv tycker att det är mycket pengar. Men det finns pengar i allt, och man måste ha det för att kunna driva det så stort över världen.

kettlebellGuden
2011-04-25, 11:41
Vi kan iallafall vara överrens om att Lynch långtifrån är någon expert på droger och deras påverkan på nervsystemet. Hans uttalande visar ju det tydligt.

Vissa substanser är säkerligen enormt dåliga för nervsystemet - men återgår vi till psykadelian och cannabisen så förstör det inte nervsystemet mer än djupandning eller att vicka på tummen.

young_george
2011-04-25, 11:42
Om du hade undersökt detta närmare hade du givetvis vetat att så inte var fallet.
Flera av de höga ledarna pratar ut i David wants to fly och bekräftar mycket riktigt att flera av kurserna kostar flera miljoner kronor. Givetvis inte där man börjar. Pyramiden är en del av alla välfungerande sekter.

David Lynch intervjuas också flera gånger, vilket kan vara i ditt intresse möjligtvis eftersom han verkar vara en stor idol för dig?

Förnekar du även företaget kommit förskingra miljoner kronor från sina medlemmar med falska löften om olika religiösa center man tänkt bygga, att man kan skapa fred i världen och att man kan lära sig flyga?

kettlebellGuden
2011-04-25, 11:44
Scientolog-kyrkan vill inte heller lura en på pengar. De ger gratis E-mätning, och billig introkurs. Frivilligt sen ju! De tänker också skapa fred på jorden \o/

young_george
2011-04-25, 11:50
Scientolog-kyrkan vill inte heller lura en på pengar. De ger gratis E-mätning, och billig introkurs. Frivilligt sen ju! De tänker också skapa fred på jorden \o/

The TM Movement has raised millions of dollars toward its plan for world peace, a portion of which is claimed to fund 10,000 vedic pandits to chant and perform yagyas 24 hours a day, seven days a week in the Brahmasthan (or geographical center) of India. The Brahmasthan, however, is a "ghost town".

Vart tog pengarna vägen? *rolleyes*

Som allt annat i sekter, till ledarna. Fast man glömde ju hur mycket fred det skulle skapa. Tydligen var inte fred på jorden så viktigt.

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1684582,00.html INVINCIBLE GERMANY!

http://vimeo.com/4201441
Originally posted on YouTube in 2007, taken down after claimed copyright infringment from the David Lynch Foundation for Consciousness Based Education and World Peace.

olander08
2011-04-25, 11:50

Varför ska man föredra psykadeliska upplevelser framför nyktra upplevelser? Jo, för att en psykadelisk upplevelse kan likställas med att koppla in en amplifier som boostar alla ens sinnesintryck samt "rör om i bollen" på ett sådant sätt som skiljer såpass mycket från vardagen att det inte går att beskriva, vilket (ofta) ger en helt unik upplevelse som jag personligen tycker det är sorgligt att inte alla människor får uppleva åtminstone en gång i livet. Det är som att dö oskuld.

Nu kanske det låter som att jag förespråkar att alla upplevelser för individen ska upplevas under ett drogrus, men det menar jag definitivt inte. Det jag syftar på är att en psykadelisk upplevelse bör vara såpass essentiellt i en individs liv som att ta studenten, vinna sin första tävling, träffa sin sanna kärlek, föda (eller bevittna födelsen av) sina barn och se dom växa upp och slutligen dö på ett förhoppningsvis smärtlöst sätt. Det är helt klart frivilligt att uppleva dessa ting, vissa kanske inte vill ha barn, hur skulle du försöka övertyga dom till att ändra sin uppfattning om hur det är att föda och fostra ett barn? För du vill väl att alla ska kunna ha en sån underbar upplevelse som du haft eller åtminstone ha klart för sig att det är ett mirakel?

Samtidigt så kan folk utan barn tycka att de lever livet och ångrar definitivt inte sitt beslut att inte ha skaffat ett. Hur många av dessa tror du skulle ha upplevt situationen annorlunda om de väl skaffat ett barn?

OMG han likställer att knarka med att skaffa barn, vilken pundare! Ja, det gör jag iom att båda både klassas som en upplevelse man bör ha upplevt innan tiden är slut. Vissa ångrar att de någonsin skaffade ett barn, vissa ångrar att de tog knark. Bara för att någon som ångrade sig att skaffa barnet förespråkar att inte skaffa barn betyder inte det att man blint bör ta över den dennes syn på sakfrågan utan man bör bilda sin egen uppfattning och man kan inte vara säker på att man gjorde det rätta valet förens man helt enkelt provat.

Detta är väl det ända som behövs sägas? Jag kanske borde tagit ett annat exempel än att skaffa barn då jag säkerligen kommer missuppfattas av många här, men de som väl har tagit det steg som vi diskuterar om kan relatera till det jag beskriver och det är det enda jag bryr mig om; att rättfärdiga mina val genom resultat och konsekvenser av de val jag gjort.

Tråd låst.

PRound
2011-04-25, 11:54
Om du hade undersökt detta närmare hade du givetvis vetat att så inte var fallet.
Flera av de höga ledarna pratar ut i David wants to fly och bekräftar mycket riktigt att flera av kurserna kostar flera miljoner kronor. Givetvis inte där man börjar. Pyramiden är en del av alla välfungerande sekter.

David Lynch intervjuas också flera gånger, vilket kan vara i ditt intresse möjligtvis eftersom han verkar vara en stor idol för dig?

Förnekar du även företaget kommit förskingra miljoner kronor från sina medlemmar med falska löften om olika religiösa center man tänkt bygga, att man kan skapa fred i världen och att man kan lära sig flyga?

Den där david wants to fly verkar ju inte ens vara legit? Har du sett det själv eller?
Jag har nog lyssnat på alla intervjuer med david som finns ute just nu, så nej.
Jag har inte hört talas om några löften eller religiösa center, heller inte om någon flygtur. Jag som själv mediterar har aldrig hört talas om något sånt.
Tror du på allt du läser? Det verkar som du har fastnat i någon slags konspirationsteori. 9/11 var ju planerat av staten. Det finns youtube-bevis!

young_george
2011-04-25, 12:00
Den där david wants to fly verkar ju inte ens vara legit? Har du sett det själv eller?
Jag har nog lyssnat på alla intervjuer med david som finns ute just nu, så nej.
Jag har inte hört talas om några löften eller religiösa center, heller inte om någon flygtur. Jag som själv mediterar har aldrig hört talas om något sånt.
Tror du på allt du läser? Det verkar som du har fastnat i någon slags konspirationsteori. 9/11 var ju planerat av staten. Det finns youtube-bevis!

Vad snackar du om? Den har gått på en mängd filmfestivaler (bland annat på Göteborgs filmfestival är jag såg den själv).

Bara slå upp på wikipedia, kolla källorna, se filmen, finns hur mycket information om detta som helst. David Lynch själv medverkar i filmen och även en stor mängd av de högre ledarna inom TM där de får tala med sina egna ord.

Konspirationsteori? HAhahahah har du även sett http://vimeo.com/4201441? Där Lynch är i tyskland för att inviga ett religöst center för TM. Gissa om det blev byggt?

PRound
2011-04-25, 12:04
Vad snackar du om? Den har gått på en mängd filmfestivaler (bland annat på Göteborgs filmfestival är jag såg den själv).

Bara slå upp på wikipedia, kolla källorna, se filmen, finns hur mycket information om detta som helst. David Lynch själv medverkar i filmen och även en stor mängd av de högre ledarna inom TM där de får tala med sina egna ord.

Konspirationsteori? HAhahahah har du även sett http://vimeo.com/4201441? Där Lynch är i tyskland för att inviga ett religöst center för TM. Gissa om det blev byggt?

Ja, jag har läst om det. Och det verkar som vilken konspirationsteori som hellst.
I filmen tycker jag att denna tysken gjorde bort sig, inte David.

kettlebellGuden
2011-04-25, 12:04
Sitta och förändra sinna upplevelser och sinnen genom meditation. Den tiden kunde man ju använt till något produktivt istället. ;)

Jag är väl lite böjd att hålla med olander om att the psychedelic experience är något som är av godo.

young_george
2011-04-25, 12:07
Ja, jag har läst om det. Och det verkar som vilken konspirationsteori som hellst.
I filmen tycker jag att denna tysken gjorde bort sig, inte David.

1) David var där för för att promota tysken och deras "university of peace"

2) Dom delar samma religion/ideologi

3) David ljuger och promotar samma pseudovetenskap och "ancient eternal knowledge" (hans ord, inte mina).

4) Miljoner kronor togs från utövarna av TM, och inget center byggdes. Precis som överallt annars

Var är konspirationen?

PRound
2011-04-25, 12:11
Sitta och förändra sinna upplevelser och sinnen genom meditation. Den tiden kunde man ju använt till något produktivt istället. ;)

Jag är väl lite böjd att hålla med olander om att the psychedelic experience är något som är av godo.

Jag sitter inte och förändrar mina sinnen eller upplevelser när jag mediterar. Jag tycker att du ska sätta dig in i vad det verkligen är innan du säger så.
Ja, verkligen! Bättre att sitta vid datorn hela dagen. 40 minuter meditation av min dag är verkligen inte bortkastad tid.

1) David var där för för att promota tysken och deras "university of peace"

2) Dom delar samma religion/ideologi

3) David ljuger och promotar samma pseudovetenskap och "ancient eternal knowledge" (hans ord, inte mina).

4) Miljoner kronor togs från utövarna av TM, och inget center byggdes. Precis som överallt annars

Var är konspirationen?

Där är den.

Jag tar fullständigt avstånd från detta.
Jag respekterar vad David gör och det jobb han har gjort. TM funkar för mig och för många andra.
Nu lämnar vi plats åt andra i tråden. Det börjar gå lite OT.
Starta en egen tråd om ni vill dra upp era konspirationer.

young_george
2011-04-25, 12:12
Du menar alltså att det jag skrev inte stämmer?

Vilket av det stämmer inte?

Förklara.

PRound
2011-04-25, 12:16
Du menar alltså att det jag skrev inte stämmer?

Förklara.

För att David inte är skyldig till detta, om det nu stämmer.
Jag bryr mig inte vad någon slags TM-sekt gör.
Video du länkade verkade bara vara ett stort missförstånd.

young_george
2011-04-25, 12:16
Här är lite med av de pseduovetenskapliga och bluffprogrammen som säljs av TM-rörelsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/TM-Sidhi_program

Early advertisements for the TM-Sidhi program stated that its practice could lead to the development of extraordinary abilities such as Yogic Flying, the creation of peace, invisibility, walking through walls, mind-reading, colossal strength, extra sensory perception, empathy, compassion, omniscience, perfect health, and immortality.

..och det är bara början. Läs och skratta.

young_george
2011-04-25, 12:19
För att David inte är skyldig till detta, om det nu stämmer.
Jag bryr mig inte vad någon slags TM-sekt gör.
Video du länkade verkade bara vara ett stort missförstånd.

David stödjer denna sekten både ekonomiskt och med sitt namn.

Varför skulle han annars vara där och stödja, och sedan vara där för att ta det symboliska första spadtaget för universitetet?

"The DLF has the long-term goal of raising $7 billion in order to establish seven affiliated "Universities of World Peace" in seven different countries, to train students to become "professional peacemakers""

http://www.thecrimson.com/article/2005/9/30/david-lynch-meditates-on-peace-man/

Se själv på http://www.davidlynchfoundation.org/, en del av sekten. Står rakt upp och när. TM.ORG

PRound
2011-04-25, 12:21
Wikipedia..

Detta har inget med det jag utövar. Och jag är inte ute efter att flyga.

Pungis
Sporadiskt, men i små mängder och antagligen bara bakverk eftersom jag hatar att röka

young_george
Wikipedia..

Detta har inget med det jag utövar. Och jag är inte ute efter att flyga.

Titta vart wikipedia hänvisar med sina källor.

PRound
2011-04-25, 12:25
David stödjer denna sekten både ekonomiskt och med sitt namn.

Varför skulle han annars vara där och stödja, och sedan vara där för att ta det symboliska första spadtaget för universitetet?

"The DLF has the long-term goal of raising $7 billion in order to establish seven affiliated "Universities of World Peace" in seven different countries, to train students to become "professional peacemakers""

http://www.thecrimson.com/article/2005/9/30/david-lynch-meditates-on-peace-man/

Se själv på http://www.davidlynchfoundation.org/, en del av sekten. Står rakt upp och när. TM.ORG

TM är ett företag som lär ut meditation, ingen sekt.
Vad jag har hört och läst verkar detta fortfarande vara ett misslyckande, dels av att han lät denna tysk stå och prata som någon nyfödd hitler. Man hör klart och tydligt att de har helt olika insikter och David rättar honom gång på gång.
Jag håller med om att just detta var ett misslyckande. Men det gör inte allt till ett misslyckande.
Jag tycker att den tyske mannen gör bort sig, men inte att TM gör bort sig på grund av det.
De har hjälpt många många skolor och arbetsplatser runt om i världen.

PRound
2011-04-25, 12:27
Titta vart wikipedia hänvisar med sina källor.

TM-Sidhi Program in the mid-1970s.

Det står om detta, och det är inte samma sak som det är idag.

kettlebellGuden
2011-04-25, 12:32
Jag sitter inte och förändrar mina sinnen eller upplevelser när jag mediterar. Jag tycker att du ska sätta dig in i vad det verkligen är innan du säger så.

Du har brist på grundläggande kunskap om hur dina sinnen fungerar, och hur upplevelser fungerar i ditt nervsystem. Du förändrar garanterat dina sinnen vad du än gör.

PRound
2011-04-25, 12:34
Då spelar det ju ingen roll vad jag gör.

Doctor Snuggles
2011-04-25, 12:35
Vi kan iallafall vara överrens om att Lynch långtifrån är någon expert på droger och deras påverkan på nervsystemet. Hans uttalande visar ju det tydligt.

Vissa substanser är säkerligen enormt dåliga för nervsystemet - men återgår vi till psykadelian och cannabisen så förstör det inte nervsystemet mer än djupandning eller att vicka på tummen.

De substanser som är sämst för nervsystemet är nog lugnande. Det är kanske den svåraste drogen att sluta med, abstinens/utsättningen efter långvarigt användande är helvetisk. Folk kan bli fucked up i flera år efter där kroppen helt enkelt inte fungerar som den ska. Hört att det kan vara som att leva i en aldrig upphörande snedtripp.

kettlebellGuden
2011-04-25, 12:37
De substanser som är sämst för nervsystemet är nog lugnande. Det är kanske den svåraste drogen att sluta med, abstinens/utsättningen efter långvarigt användande är helvetisk. Folk kan bli fucked up i flera år efter där kroppen helt enkelt inte fungerar som den ska. Hört att det kan vara som att leva i en aldrig upphörande snedtripp.

Ja det låter rätt obehagligt.

Doctor Snuggles
2011-04-25, 12:42
Ja det låter rätt obehagligt.

För att inte ens nämna att abstinensen, likt delirium från alkohol, kan vara dödlig.

kettlebellGuden
2011-04-25, 12:43
För att inte ens nämna att abstinensen, likt delirium från alkohol, kan vara dödlig.

Mums.

Jag tror att jag håller mig till kaffe.

Kaerra
2011-04-25, 16:29
Hehe, grattis, i guess. Nu har du ju t.o.m en anledning till att fira till det ;)
hahaha Jaa egentligen borde jag göra det:D fast jag ha lova hon att inte göra;D

kaerra. lol. for reals.

Jaaaaa jag e världens lyckligaste igen:D *flex*

Lellan
2011-04-25, 17:33
Är du villig att applicera samma tänk på dig själv? Att du bara argumenterar genom fördomar.

Eller är du den upplysta här i tråden? Vad försöker du annars säga med detta inlägget?

Jag tror inte du är rigid när det kommer till droganvändade dock, eftersom du skriver att du brukar droger. Varför vill du att det ska låta som att du inte gör det? Är du bättre än de som brukar andra droger?

Jag säger bara att ni ska sluta lägga ord i min mun.

Visst: jag dricker alkohol, men inte i berusningssyfte, gillar att vara nykter. Droger tar man väl i russyfte, finns väl tobak som smakar godare om det bara är smaken ej effekten av rökat man är ute efter?

Vad du får det ifrån att jag är bättre än ngn som tagit droger, visar att du inte känner mig alls. Jag anser inte att människovärde baseras på det, hitta inte på åsikter åt mig, det börjar bli tröttsamt.

Var har du läst detta? Har aldrig någonsin sagt att man "blir frälst" så fort man tagit cb för första gången. Jag kände inte ens något dom första 10 ggr jag rökte. Inte ens nu är jag "frälst", men jag vet sanningen. Sanningen behöver inte vara absolut men den sanning jag ser är att så länge man har kontroll på det man gör så går det utmärkt och cb kan göra livet till det bättre på gott och ont, vore det lagligt så hade det onda med cb försvunnit markant. Det handlar inte om att man röker cb och så blir man frälst och vet meningen med livet och vad det egentligen betyder att vara hög. Du är insnöad på någon gammal skit... detta är 2011.

Nu tycker jag du bör lämna tråden, vi har redan förstått att du inte skulle röka om det var lagligt.

Det fetstilta. Du VET sanningen. Det är det som låter lite komiskt, som att det finns en absolut sanning. Och har man inte rökt på, eller är emot användande av droger, har man bara inte insett sanningen.

Mig veterligen är du inte moderator och avgör när jag lämnar tråden? Ledsen om min närvaro stör dig.

Varför ska man föredra psykadeliska upplevelser framför nyktra upplevelser? Jo, för att en psykadelisk upplevelse kan likställas med att koppla in en amplifier som boostar alla ens sinnesintryck samt "rör om i bollen" på ett sådant sätt som skiljer såpass mycket från vardagen att det inte går att beskriva, vilket (ofta) ger en helt unik upplevelse som jag personligen tycker det är sorgligt att inte alla människor får uppleva åtminstone en gång i livet. Det är som att dö oskuld.

Som du kommer in på nedan, så behöver man inte uppleva alla saker som går att uppleva, för att ha levat. Den här oskulden är inte särskilt oskuldsfull iaf, men inte heller pigg på att flumma till huvudet som du vet, och borde respektera istället för att framhärda att det är ngt eftersträvansvärt att göra. Jag skulle aldrig predika för folk att skaffa barn, det skiterväljai.

Nu kanske det låter som att jag förespråkar att alla upplevelser för individen ska upplevas under ett drogrus, men det menar jag definitivt inte. Det jag syftar på är att en psykadelisk upplevelse bör vara såpass essentiellt i en individs liv som att ta studenten, vinna sin första tävling, träffa sin sanna kärlek, föda (eller bevittna födelsen av) sina barn och se dom växa upp och slutligen dö på ett förhoppningsvis smärtlöst sätt. Det är helt klart frivilligt att uppleva dessa ting, vissa kanske inte vill ha barn, hur skulle du försöka övertyga dom till att ändra sin uppfattning om hur det är att föda och fostra ett barn? För du vill väl att alla ska kunna ha en sån underbar upplevelse som du haft eller åtminstone ha klart för sig att det är ett mirakel?

Samtidigt så kan folk utan barn tycka att de lever livet och ångrar definitivt inte sitt beslut att inte ha skaffat ett. Hur många av dessa tror du skulle ha upplevt situationen annorlunda om de väl skaffat ett barn?

OMG han likställer att knarka med att skaffa barn, vilken pundare! Ja, det gör jag iom att båda både klassas som en upplevelse man bör ha upplevt innan tiden är slut. Vissa ångrar att de någonsin skaffade ett barn, vissa ångrar att de tog knark. Bara för att någon som ångrade sig att skaffa barnet förespråkar att inte skaffa barn betyder inte det att man blint bör ta över den dennes syn på sakfrågan utan man bör bilda sin egen uppfattning och man kan inte vara säker på att man gjorde det rätta valet förens man helt enkelt provat.

Detta är väl det ända som behövs sägas? Jag kanske borde tagit ett annat exempel än att skaffa barn då jag säkerligen kommer missuppfattas av många här, men de som väl har tagit det steg som vi diskuterar om kan relatera till det jag beskriver och det är det enda jag bryr mig om; att rättfärdiga mina val genom resultat och konsekvenser av de val jag gjort.

Tråd låst.

Eh, va? På vilket sätt skulle den vara det..

Kwon
2011-04-27, 19:04
Nej aldrig, och inte rappa samtidigt heller!
FPzfbG6VSc0

Wille005
2011-04-27, 19:10
Lellan nu tolkar jag det som att du trollar. Pust stånk flämt och duns.

billmaier
2011-04-27, 19:47
Kanske som ett alternativ för alkohol. Super nu också väldigt sällan, kanske en gång varannan månad, men om rökning skulle vara lagligt skulle man kunna ersätta även de få gångerna man super med gräs.

davvvan
2011-04-28, 15:36
Inne på samma sak, möjligt som ett substitut. Men det skulle ta lång tid innan det skulle kännas naturligt att sitta och röka gräs istället för att dricka en kall öl. Vi snackar en livstid.

stridis
2011-04-28, 16:15
Hur ser ni på haschkakor, att äta något med cb i?

Doctor Snuggles
2011-04-28, 16:16

Att man skulle äta det om det vore lagligt, men inte röka det eller vad menar du?

stevebc
2011-04-28, 16:18
Hur ser ni på haschkakor, att äta något med cb i?För de som är sugna på ruset så är det väl betydligt hälsosammare eftersom de slipper röken? Jag har en kompis som har börjat äta det nu, då han har problem med astma. Han beskrev kicken som betydligt intensivare, och väldigt fördröjd.

Beelz
2011-04-28, 17:55
Ja, om jag blev bjuden olagligt eller inte. Men skulle nog inte vara lika öppen med mitt rökande som mitt drickande eftersom det är dödsdrogen from hell och socialt oacceptabelt så man skulle ses som en dödsknarkare som lever i skiten säkert...

Konstigt att folk tycker det är okej att supa onsdag, fredag och lördag + återställare på söndag,(och öl på kvällen efter jobbet osv osv) men ta en joint på en helg, det är INTE OKEJ!

qwerty1
2011-04-28, 18:26
För de som är sugna på ruset så är det väl betydligt hälsosammare eftersom de slipper röken? Jag har en kompis som har börjat äta det nu, då han har problem med astma. Han beskrev kicken som betydligt intensivare, och väldigt fördröjd.

Hehe. Baka är kul, men bara ibland. Någon gång per år. Det tar bort känslan att passa runt den i cirkeln..vilket är trevligt, istället för att alla sitter och äter en kaka.

Angående intensivare rus så måste jag hålla med. Nu har jag alltid tagit överdrivet stor dos (3g) och det får mig ur balans rätt bra. Lite för trippigt faktiskt, om man nu bara är van vid att bli stoned. Och när man äter, så tar det 45min till 3 timmar innan det börjar stiga sig på, och sen stiger det, och stiger, i våger, tills du bara sitter och säger "nu kan det väl inte komma en till våg" (som du hör ekandes....)

Röka är alltid skönare, roligare och bekvämare.

(Vet inte om du fråga om det eller inte, men nu blev det denna text iaf)

Jan M
2011-04-28, 19:44
För de som är sugna på ruset så är det väl betydligt hälsosammare eftersom de slipper röken? Jag har en kompis som har börjat äta det nu, då han har problem med astma. Han beskrev kicken som betydligt intensivare, och väldigt fördröjd.

Cannabisrök är inte speciellt skadligt då den inte innehåller samma cancerframkallande ämnen som tobaksrök gör.
Din vän som valt att äta istället för att röka borde kanske tänka om, cannabis verkar utvidgande på luftrören och används faktiskt just av astmatiker som medicin. :)

Liten dokumentär som tar upp de äldre myterna om cannabis och den nyare forskningen som påvisar de positiva effekterna av växten.

Medical Cannabis and Its Impact on Human Health a Cannabis Documentary

http://www.youtube.com/watch?v=8Md2WNqqxTQ

Mycket sevärd!

muddler
2011-04-28, 19:47
mja tveksamt, jag tror inte skallen min skulle palla det.

Fidde_Mannen
2011-04-29, 07:11
Nope. Hade det varit något jag velat prova hade jag gjort det. Sen om det är lagligt eller inte spelar mindre roll.

kettlebellGuden
2011-04-29, 10:27

Jag tycker att det ger mycket trevligare rus, och man förstör inte lungorna. Mycket sympatiskt. La av med rökande för flera år sedan och tänker aldrig börja igen.

kettlebellGuden
2011-04-29, 10:28

Cannabisrök är inte speciellt skadligt då den inte innehåller samma cancerframkallande ämnen som tobaksrök gör.
Din vän som valt att äta istället för att röka borde kanske tänka om, cannabis verkar utvidgande på luftrören och används faktiskt just av astmatiker som medicin. :)

Liten dokumentär som tar upp de äldre myterna om cannabis och den nyare forskningen som påvisar de positiva effekterna av växten.

Medical Cannabis and Its Impact on Human Health a Cannabis Documentary

http://www.youtube.com/watch?v=8Md2WNqqxTQ

Mycket sevärd!

Det är rätt uppenbart att andas in rök av någon sort verkligen inte är opti för lunghälsan.

Jan M
2011-04-29, 11:05
Det är rätt uppenbart att andas in rök av någon sort verkligen inte är opti för lunghälsan.

Enligt forskningen och de rapporter som tas upp i dokumentären så Minskar risken för lungcancer vid regelbunden inhalering av cannabisrök.

( http://www.youtube.com/watch?v=8Md2WNqqxTQ )

http://www.medicinskmarijuana.com/studies.html#tum

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/04/070417193338.htm

"Vad som talar emot att cannabis skulle ge cancer är att det har visat sig att THC, den aktiva substansen i cannabis, i sig verkar cancerhämmande. Redan 1974 kom amerikanska forskare fram till att THC verkade hämmande på tillväxten hos tre typer av cancer.[97]. På senare år har forskare i Spanien, Italien, Korea och även Sverige kommit fram till samma slutsats i minst 22 olika studier.[98] The American Society of Addiction Medicine, en läkarorganisation i USA, vägrar att erkänna marijuana som en medicin:

Ovanstående utklippt från http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis

Sen att cannabis har använts av astmatiker för dess luftrörsutvidgande effekt sedan länge är ju ganska allmänt känt.

I staterna har ju den medicinska cannabisindustrin blommat upp till miljardomsättningar bara de senaste åren!
Väldigt intressant ämne, indeed.

Doctor Snuggles
2011-04-29, 13:49
Ja, det är sorgligt att cb inte finns åtminstone för medicinskt bruk i alla länder. T.ex Chrons verkar en del ha på brädan, och just mot den sjukdomen är cannabis kanske det mest effektiva läkemedlet för många symptom.

Wille005
2011-04-30, 15:11
http://www.dn.se/images/2011/04/30/christiania660.jpg

http://www.dn.se/nyheter/varlden/christianiabor-vill-kopa-fristaden

:)

qwerty1
2011-05-01, 00:14
J9707Mue6Z8