handdator

Visa fullständig version : Rådfrågning tillskott, viktuppgång

dndr
2010-11-02, 15:35
Hej. Nu är det dags att lägga en beställning men jag skulle behöva lite hjälp!

Enligt mitt BMI är jag 'underviktig' och skulle väl behöva gå upp runt 15 kilo under en 6-månaders-period innan jag är nöjd.
Jag är väldigt lång och smal (har alltid varit) och har alltid haft problem med att lägga på mig vikt. Jag tar tillskotten i andra hand såklart, då jag först och främst försöker äta bra mat i stora mängder.

Jag vill gå upp mycket i vikt, bygga maximalt med muskler och må bra!
Jag gymmar 4ggr i veckan + ett konditionspass. Jag är 19 år, ~196 cm och väger drygt 70 kg.

Är detta kosttillskottet jag ska satsa på?
Serious Mass (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=156)

Ge gärna tips på produkter för att jag kan nå mina mål lite lättare.
Jättetacksam för svar!

Albin Eriksson
2010-11-02, 15:38
Skrev lite om viktuppgång och viljan att gå upp i vikt på bloggen:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15664249

Fabritzio
2010-11-02, 17:05
Grejen med att Serious Mass innehåller så mycket energi är att det är en enorm portion man ska dricka. Doserar du en vanlig gainer i samma mängd så får du liknande energivärden.

Tips är att äta energitäta saker som fullfeta mejeriprodukter, nötter, lite extra smör, grädde i såser. Sen kan du ju som du säger, använda tillskott som komplement för att komma upp i önskad energibudget.

Mycket protein gäller för muskelbygge och kreatin kan ge dig lite extra ork. Kreatin är däremot överkurs för nybörjare vilket jag inte har en jävla aning om du är? :)

JimmyFlessa
2010-11-02, 17:23
Innan jag går inte på tillskotts & träningsbiten: Klarar du itne av att äta mer mat än vad du gör i dagsläget eller att äta mer energirikt? Gainer är nämligen sista utvägen tycker jag.

dndr
2010-11-02, 17:25
Jag började väl gymma seriöst för ett år sedan. Tränade flitigt hela våren, men la av under sommaren. Så nybörjare räknas jag kanske som fortfarande? You tell me! ;)

Så i mitt fall funkar det bra att köra med Gainer Pro och Whey-80 från *************, samt kreatin? Känns väldigt standard, vilket är bra antar jag...

Isåfall har jag ytterligare frågor;

#1) Jag har använt mig av kreatin innan, men kör nu endast Fairing's RAGE... Tycker ni jag ska strunta i RAGE och köra endast ren kreatin?

#2) Finns det nån rolig produkt som ger det där lilla extra i muskeltillväxt! *rolleyes*

dndr
2010-11-02, 17:29
Innan jag går inte på tillskotts & träningsbiten: Klarar du itne av att äta mer mat än vad du gör i dagsläget eller att äta mer energirikt? Gainer är nämligen sista utvägen tycker jag.

Ärligt talat, jo, jag skulle nog kunna äta lite mer... Men inte Mycket mer... Ibland finns det inte 'rätt' mat hemma heller, så då kan det vara skönt att ha en gainer att slänga i sig...

JimmyFlessa
2010-11-02, 17:35
Ärligt talat, jo, jag skulle nog kunna äta lite mer... Men inte Mycket mer... Ibland finns det inte 'rätt' mat hemma heller, så då kan det vara skönt att ha en gainer att slänga i sig...

Vad menar du med "rätt" mat? Ägg, mjölk, kött o.s.v borde du väl ha hemma? Om man kallar gainer för rätt mat så är lösgodis + en proteindrink lika mycket rätt mat.

Fabritzio
2010-11-02, 17:39
Det får du nog avgöra själv om du vill köra med rage eller kreatin.. Du har provat båda och vilken känns bäst?

Jag skulle nog öka mitt proteinintag och försöka nå ett lätt kaloriöverskott, läsa på om kost och näring samtidigt som jag tog någon gainer och ev vassle. Hade jag kännt att det började gå segt på gymet så hade jag nog kört en kreatinperiod för att komma över platån och få ny motivation. Träna seröst och regelbundet, sköt kost och vila så ska du se att det händer grejer!

Fabritzio
2010-11-02, 18:45
Önskar att jag kunde lyda mina egna råd haha. Inte fan är det massa som blir nuförtiden

dndr
2010-11-02, 20:21
Vad menar du med "rätt" mat?
Frukt och grönt exempelvis saknas ibland här hemma, då mina föräldrar inte äter så mycket av den varan. Då menar jag att när jag inte får mina mackor med avocado och sallad så kan man ta en gainerdrink istället. Men såklart bara NÄR det andra är slut. Nyttig mat kanske är bättre uttryckt...

Jag har ingen direkt erfarenhet (kanske märks), så jag tar gärna tips i stil som det Albin Eriksson postade! :)

Hade jag kännt att det började gå segt på gymet så hade jag nog kört en kreatinperiod för att komma över platån och få ny motivation.

Ska provas :)

Tack för svar :)

blondyz
2010-11-02, 20:25
Frukt och grönt exempelvis saknas ibland här hemma, då mina föräldrar inte äter så mycket av den varan. Då menar jag att när jag inte får mina mackor med avocado och sallad så kan man ta en gainerdrink istället. Men såklart bara NÄR det andra är slut. Nyttig mat kanske är bättre uttryckt...

Jag har ingen direkt erfarenhet (kanske märks), så jag tar gärna tips i stil som det Albin Eriksson postade! :)

Ska provas :)

Tack för svar :)

Gainer är inte att jämföra med "nyttig mat" eftersom det endast är proteinpulver med näringlösa kolhydrater i de flesta såvitt jag vet.

Hur som helst bör du aldrig ersätta mat med tillskott.

JimmyFlessa
2010-11-02, 20:59
Gainer är inte att jämföra med "nyttig mat" eftersom det endast är proteinpulver med näringlösa kolhydrater i de flesta såvitt jag vet.

Hur som helst bör du aldrig ersätta mat med tillskott.

Det var vad jag försökte framhäva.

Gainer är lika med Proteinpulver + massor socker. Då är det lika "bra" att ta några ägg eller en proteindrink och tillsätta massor, massor utav socker.

Stek ihop några ägg till en röra, blanda i lite ost etc, etc. Kolla runt lite i trådarna här runt omkring så hittar du inspiration kan jag lova. :)

dndr
2010-11-02, 21:39
Stek ihop några ägg till en röra, blanda i lite ost etc, etc. Kolla runt lite i trådarna här runt omkring så hittar du inspiration kan jag lova. :)

Får väl lära mig äta ägg nu då *spy*

Tack för svar :D

JimmyFlessa
2010-11-02, 21:56

Ett par ägg + mjölk + kryddor, lite grönsaker eller vad du vill ha i och du är i hamn.

Eddie Vedder
2010-11-02, 22:20

Ogillar du ägg ska du inte tvinga i dig ägg.

Inge Enveten
2010-11-02, 23:02
Om man är jättebenägen att gå upp i vikt så borde man försöka satsa på att äta sådant som inte mättar bra, således skulle jag personligen i denna sits undvika ägg då det i min mening är ganska mättande

Satsa på att äta gott så lär du också äta mer, tveka inte att äta efterrätter, såser, osv och håll dig borta från sådant du tycker mättar mycket med undantag för protein som du är ganska beroende av för att bygga muskler