handdator

Visa fullständig version : Få kontakt i Technogyms crunchmaskin

Zorban
2010-11-02, 11:57
På gymmet brukar jag köra Technogyms crunchmaskin för magträning. Den är i princip en stol man sitter i, vars rygg man kan luta framåt under kontraktionen. Där finns två tygremmar som hänger över ens axlar, ungefär som på en ryggsäck, men de sitter inte fast i något på framsidan av kroppen. Antingen håller man själv fast remmarna, eller så brukar jag ta en pushdowns-stång och trä mellan remmarna (så att när jag böjer mig framåt så ligger stången över bröstet och via den drar jag i remmarna och därmed stolsryggen och vikterna).

Jag vet dock inte alls om det är magen som tränas eller höften. Bör jag sitta rakt upp i stolen, eller sitta mer slappt längre fram i stolen utan att ha ländryggen i kontakt med stolsryggen? Någon som kör med samma maskin och har några tips för kontakten, för att belasta magen så mycket som möjligt? Är ute efter att köra 10-12 reps. När jag gjort ett set och inte klarar mer så känns det inte så mycket i magen, borde det inte bränna lite?

vicarious
2010-11-02, 12:21
Känns det inte gör du troligtvis fel. Du ska göra en crunchande rörelse och kontrahera magmusklerna och inte böja i höften. Spänn magmusklerna när du kör och använd inte för mycket vikt.

Zorban
2010-11-02, 13:15
Tack! Ska försöka tänka på det. Jag spänner alltid magen men e svårt å veta om den arbetar också.

tumme
2010-11-02, 16:04
Om du inte sätter fast benen så borde du ju märka om du böjer höften med tanke på att överkroppen har motstånd. Då borde ju dina ben åka upp istället.

ARMSTARK
2010-11-02, 16:12
Vi har någon liknande maskin på vårat gym och jag brukar svanka i den så att bara häcken och övre trapecius har kontakt med ryggstödet. Den positionen håller jag genom hela rörelsen, grymt nyp i magen garanteras när man hittar kontakten.

Zorban
2010-11-02, 16:16
Men du sitter fortfarande längst bak i stolen eller? Dvs inte framåt-hasad? håller du själv i remmarna eller använder du stång?

ARMSTARK
2010-11-03, 10:51
Långt bak med häcken, det är inga remmar på våran maskin utan handtag, jag håller så långt bak det går, där handtagen sitter fast, allt för att få så mycket svank som möjligt.

luderlasse
2010-11-03, 17:51
Technogym är fan skräp, byt gym ;)

blondyz
2010-11-03, 17:57
har också kört i en liknande, är nog ungefär samma som armstark beskriver..

Jag sitter med arslet pressat mot ryggstödet, en del svank och sen drar jag med magen, går att dra med höfterna i samma rörelse, det ska man försöka undvika.. Vet du hur man gör vanliga crunches så borde du veta ungefär hur det skall kännas, fast det känns mer i maskinen pga viktbelastning.

Zorban
2010-11-03, 18:42
Hehe är inte världens bästa maskiner i det gymmet, men det är öppet dygnet runt och jag vill helst träna riktigt tidigt på morgonen.

Oki ska prova att sitta långt bak och ha svank och försöka göra en crunchande rörelse. Har ni några andra isoleringsövningar för magen?

luderlasse
2010-11-03, 18:55
Hehe är inte världens bästa maskiner i det gymmet, men det är öppet dygnet runt och jag vill helst träna riktigt tidigt på morgonen.

Oki ska prova att sitta långt bak och ha svank och försöka göra en crunchande rörelse. Har ni några andra isoleringsövningar för magen?

Cablecrunch är väl bland de bättre, hängande benlyft är rätt go, tänk på att böja i bålen och inte i höften, höftböjarna syns ändå inte på beachen ;)

Rolv
2010-11-05, 23:34
Vi har någon liknande maskin på vårat gym och jag brukar svanka i den så att bara häcken och övre trapecius har kontakt med ryggstödet. Den positionen håller jag genom hela rörelsen, grymt nyp i magen garanteras när man hittar kontakten.

Borde vara svårare att utföra rätt rörelse vid svank.