Logga in

Visa fullständig version : Deff schema för nybörjare. 10KG bort.

Titan
2010-11-01, 22:54
Tjena då ver det dags för mig att börja deffa. Problemet är att jag inte har tillgång till gym så jag tänkte börja med att träna på kroppsvikten och lite smått och gått hemma. Jag väger 80 kg just nu (15 år, 170 cm). Vilket är 10 kg övervikt så jag tänkte gå ner till 70.

Jag vet inte hur jag kan tacka snubben som tar tiden att fixa ett schema åt mig.

Jag äter grundskolematen om det hjälper.

hero16
2010-11-01, 22:58
Börja räkna hur mycket kcal du stoppar i dig! För logg på ALLT du äter. Sedan kan du räkna ut ungefär hur mycket kcal du förbränner och vidare hur mycket du bör ligga i underskott.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 - börja att läsa den guiden, vid oklarheter är det bara att fråga! :)

Eddie Vedder
2010-11-02, 08:09
Jag tycker inte som hero16 att du ska börja räkna nitiskt det första du gör. Satsa på en proteinrik kost och följ hur vågen och spegelbilden utvecklar sig. Undvik att krångla med ekvationer och beräkningar så långt det går. Om det går åt helt fel håll kan du börja fundera i de banorna.

Om proteinrik mat kan du läsa här:

http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

Stort plus till dig som inte dissar skolmaten dessutom, fortsätt så!:thumbup:

hero16
2010-11-02, 15:22
Jag tycker inte som hero16 att du ska börja räkna nitiskt det första du gör. Satsa på en proteinrik kost och följ hur vågen och spegelbilden utvecklar sig. Undvik att krångla med ekvationer och beräkningar så långt det går. Om det går åt helt fel håll kan du börja fundera i de banorna.

Om proteinrik mat kan du läsa här:

http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

Stort plus till dig som inte dissar skolmaten dessutom, fortsätt så!:thumbup:

Ja detta är ju en smaksak. Själv tycker jag: gör man något, gör det i sådana fall ordentligt :) Att bara börja äta mer proteinrik mat och inte förändra sina (dåliga) vanor tror jag inte är särskilt effektivt om man vill gå ner 10kg inom rimlig tid (innan man tröttnar och ger upp) - gör man det ordentligt är det jobbigare när du väl deffar, men du behöver inte deffa lika länge och ser resultat i princip direkt!

Dessutom, varför undvika de två formler som behövs och/eller andra verktyg som kan hjälpa dig att snabbare och enklare nå det resultat du vill?

Vidare för att ens kunna identifiera sina (dåliga) vanor krävs det ofta att man antecknar det man äter och kollar upp hur mycket kalorier det innehåller - på så sätt bygger man upp en förståelse som man senare dessutom kan ha nytta av hela livet! Man ser saker ur ett annorlunda perspektiv, man förstår hur mycket kcal en äppelpaj med vanlijvisp faktiskt kan innehålla.

Ja, man får lägga ner en del tid på det, men det är väl ingen hemlighet? "Vill man va fin får man lida pin" som det heter ;) Men som sagt det är absolut en smaksak och man bör testa sig fram tills man finner det som passar en själv bäst!

Eddie Vedder
2010-11-02, 15:29
Ja detta är ju en smaksak. Själv tycker jag: gör man något, gör det i sådana fall ordentligt :) Att bara börja äta mer proteinrik mat och inte förändra sina (dåliga) vanor tror jag inte är särskilt effektivt om man vill gå ner 10kg inom rimlig tid (innan man tröttnar och ger upp) - gör man det ordentligt är det jobbigare när du väl deffar, men du behöver inte deffa lika länge och ser resultat i princip direkt!

Dessutom, varför undvika de två formler som behövs och/eller andra verktyg som kan hjälpa dig att snabbare och enklare nå det resultat du vill?

Vidare för att ens kunna identifiera sina (dåliga) vanor krävs det ofta att man antecknar det man äter och kollar upp hur mycket kalorier det innehåller - på så sätt bygger man upp en förståelse som man senare dessutom kan ha nytta av hela livet! Man ser saker ur ett annorlunda perspektiv, man förstår hur mycket kcal en äppelpaj med vanlijvisp faktiskt kan innehålla.

Ja, man får lägga ner en del tid på det, men det är väl ingen hemlighet? "Vill man va fin får man lida pin" som det heter ;) Men som sagt det är absolut en smaksak och man bör testa sig fram tills man finner det som passar en själv bäst!

Du skriver hela tiden att "man" får göra si och så. Där håller jag inte med. Det kan helt klart gälla dig men inget generellt. Och några dåliga vanor vet jag inte var du läst om.

hero16
2010-11-02, 16:12
Du skriver hela tiden att "man" får göra si och så. Där håller jag inte med. Det kan helt klart gälla dig men inget generellt. Och några dåliga vanor vet jag inte var du läst om.

Hehe, okej där har du en poäng! Se istället "man" som mina personliga erfarenheter vilka jag tror kan gälla fler än mig själv. Dåliga vanor har jag inte heller läst något om, därav är också "dåliga" i parentes. Anledningen till oönskad vikt är ofta någon form av dåliga vanor eller kanske att man inte har vissa vanor (ex att man ej tränar). Oavsett om vanorna är dåliga eller bra så får man förändra något - förändring är nyckeln och det var det jag försökte förmedla.

Poängen är att det kan vara lämpligt att pröva olika metoder, varav att föra logg är en utav flera. Alla är vi olika och det är inte samma metoder som passar alla. Med det sagt menar jag inte att man ska göra något av det jag föreslagit men att man om man finner det rimligt och/eller passande gärna kan pröva på det! :)

Eddie Vedder
2010-11-02, 16:23
Poängen är att det kan vara lämpligt att pröva olika metoder, varav att föra logg är en utav flera. Alla är vi olika och det är inte samma metoder som passar alla. Med det sagt menar jag inte att man ska göra något av det jag föreslagit men att man om man finner det rimligt och/eller passande gärna kan pröva på det! :)

Skillanden mellan dig och mig är inte att vi tycker loggen i fråga är dålig. Båda tycker det är en bra metod men min poäng är att det är onödigt att krångla innan dess att behovet finns.

Jag ser alltid en risk att individen redan där hamnar i "väg-och-räkna-träsket" och helt tappar tron på aptit, kroppsutveckling och eget behov. Ekvationer tycker jag verkar ge mer problem än nytta för folk på Kolo.

tho123
2010-11-02, 17:32
Du är 15 år och växer på ganska bra fortfarande antar jag, börja räkna kalorier känns överdrivet. Säger som Eddie, satsa på en proteinrik kost och försök att hålla dig borta från skräpmat/godis/chips osv så ska du se att det börjar hända grejer :)

hidden
2010-11-02, 19:12
Det är ok att räkna kcal om du vill vettu

Titan
2010-11-03, 17:33
När ni säger proteinrik mat så menar ni t.ex pasta och kött?

Hur mycket är då lagom?

Som sagt skulle vara bra med ett schema.

blåvalen
2010-11-04, 13:34

Hur mycket är då lagom?

Som sagt skulle vara bra med ett schema.

Mycket kött och lite kolhydrater iform av pasta, potatis..

Benjila
2010-11-04, 13:41

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

För din egen skull, läs igenom deff guiden väl ;)