handdator

Visa fullständig version : Är min mat bra eller anus ?

Cribba_86
2010-11-01, 21:54
Idag har jag för första gången på länge skrivit ner allt jag ätit under dagen och undrar ni tycker det är för mkt eller för lite ?
Kan även säga att jag är 24 år, ca 189cm lång, ca 79-80kg.
Har tappat 4kg p.g.a mitt jobb och vill nu få tillbaka dom kg + några till så jag lättare kan bygga muskelmassa.

Såhär kommer mina måltider att se ut ungefär, kommer även att äta 400g lax,köttfärs,kött med pasta,ris eller potatis till middag, det andra kommer jag inte ändra speciellt mycket på.

# Frukost:
80g Havregrynsgröt med 2dl mjölk Kcal 144g - protein 8,5g
3st Ägg Kcal 253,4g - protein 22.8g
1 glas juice Kcal 130,5g - protein 1.8g
Protein drink Kcal 152g - protein 28g
Totalt: Kcal 681g - Protein 61g

# Efter träning: Protein drink & en banan
Totalt: Kcal 276g - Protein 30g

#Lunch: 1 burk kesella
Totalt: Kcal 187g - Protein 32

# Middag: 2st kycklingfile Kcal 546g - Protein 120g
100g Kornris Kcal 350g Protein 11g
Protein drink Kcal 152g - protein 28g
Totalt: Kcal 1048g - Protein 159g

# Kvällsmål: Havregrynsgröt med 1dl mjölk Kcal 74 - Protein 4,5g
3 mackor vitt bröd Kcal 260g - Protein 8g
Totalt: Kcal 334 - Protein 12,5

# Nattdrink: 45g Night-Pro
Totalt: Kcal 162 - Protein 36g

Tillsammans blir allt: Kcal 2688g - Protein 330,5

mikaelj
2010-11-01, 22:12
Alldeles lite energi för att gå upp i vikt, onödigt mycket protein och väldigt fettsnålt. Vilket ger extremt tråkig kosthållning.

Det du äter nu räcker väl knappt för att behålla vikten? Lägg på 1000 kcal (t ex i form av fett, din middag ser trist ut) - om du har förlorat vikt på ditt arbete förmodar jag att det är ett ganska aktivt.
Protein räcker med 200g för dig, gott och väl. Växla mot något roligare.

(när intar du "nattdrink"? du kan gott och väl kombinera det med kvällsmaten)

karlingen
2010-11-01, 22:21
Har tappat 4kg p.g.a mitt jobb och vill nu få tillbaka dom kg + några till så jag lättare kan bygga muskelmassa.

Varför tror vissa att det är lättare att bygga muskelmassa om man väger mer/har mer fett på sig?

Cribba_86
2010-11-01, 22:23
Alldeles lite energi för att gå upp i vikt, onödigt mycket protein och väldigt fettsnålt. Vilket ger extremt tråkig kosthållning.

Det du äter nu räcker väl knappt för att behålla vikten? Lägg på 1000 kcal (t ex i form av fett, din middag ser trist ut) - om du har förlorat vikt på ditt arbete förmodar jag att det är ett ganska aktivt.
Protein räcker med 200g för dig, gott och väl. Växla mot något roligare.

(när intar du "nattdrink"? du kan gott och väl kombinera det med kvällsmaten)

Vad tycker du jag ska ändra på för att få i mig mer energi och fett ? Äter omega3 som fett med det kanske inte räcker.

Middagen är inte så trist egentligen, brukar blanda ner en burk creme fraiche m.m också.

Jag har ett väldigt aktivt jobb också, hade inte räknat med att gå ner så pass mkt vikt heller

Cribba_86
2010-11-01, 22:25
Varför tror vissa att det är lättare att bygga muskelmassa om man väger mer/har mer fett på sig?

Är det inte så då ?

Eddie Vedder
2010-11-01, 22:26
Är det inte så då ?

Nej har man förutsättningar för att öka mer i fett blir ju större andel just fett.

mikaelj
2010-11-01, 22:33
Vad tycker du jag ska ändra på för att få i mig mer energi och fett ? Äter omega3 som fett med det kanske inte räcker.

Basera kosthållningen på fetare mat. Inte bara tonfisk och kyckling. Det finns inget behov av fett utöver omega3 och omega6, men maten blir mycket roligare.

Jag har ett väldigt aktivt jobb också, hade inte räknat med att gå ner så pass mkt vikt heller

Det kommer du göra om du äter 2700 kcal/dag.

Cribba_86
2010-11-02, 18:46
Nej har man förutsättningar för att öka mer i fett blir ju större andel just fett.

Du menar att jag kan hålla en normal kost + träning och ändå öka i muskler utan att behöva lägga på mig fett ?

mikaelj
2010-11-02, 19:05
Du menar att jag kan hålla en normal kost + träning och ändå öka i muskler utan att behöva lägga på mig fett ?

Hålla en normal kost till skillnad från vad? Det du äter nu?

Muskelmassa kräver överätning. Beroende på styrketräning och genetiska faktorer får du med olika mängd fett också.

Eddie Vedder
2010-11-02, 20:20

Nej det var inte det jag menade. Det jag menar är att om man har genetiska förutsättningar för att bli fet kommer större andel av en viktuppgång vara fett. Om förutsättningarna är bättre kommer mer av samma överskott bli muskler.