handdator

Visa fullständig version : Blir det en "krock" med följande:

Onigiri
2010-11-01, 18:57
Duravol
HMB
BCAA

Krockar dessa med varandra på något vis om de intas samtidigt eller nära inpå (tex under samma timme eller timmen efter)? Är bara nyfiken, så jag inte köper något i onödan.

944RS
2010-11-01, 19:34
Har svårt att se att de skulle kunna motverka varandra på något sätt.

Onigiri
2010-11-02, 06:05
Var väl det jag trodde men var ändå lite osäker, vore ju synd att köpa på sig duravol och hmb för 2 månader och får höra att de "motverkar" varandra eller att den annat tjafs för att de intas samtidigt eller nära inpå.

Sverker
2010-11-02, 07:06
HMB och BCAA verkar onödigt tillsammans.

Tar du BCAA lär du trycka upp nivåerna av HMB i kroppen. Speciellt om du tar megadoser av BCAA.

Onigiri
2010-11-02, 11:38
En megados är? Jag väger runt 90, 185 lång, brukar hamna runt 30g bcaa på träningsdagar och kanske 15 icke-träningsdag.

Tack :)

Langster
2010-11-02, 12:24
En megados är? Jag väger runt 90, 185 lång, brukar hamna runt 30g bcaa på träningsdagar och kanske 15 icke-träningsdag.

Tack :)

Det får nog räknas som megadoser.

Onigiri
2010-11-02, 20:13
En följdfråga..

Kan en "megados" av bcaa vara dåligt eller direkt farligt? Finns det något studerat om ett visst antal gram har en negativ påverkan på X och Y etc.

blondyz
2010-11-02, 20:23
En följdfråga..

Kan en "megados" av bcaa vara dåligt eller direkt farligt? Finns det något studerat om ett visst antal gram har en negativ påverkan på X och Y etc.

om X och Y är kodord för plånbok och spargris så ja.

för övrigt går det väl lite diskussioner om hur det påverkar hjärnan i det långa loppet om jag inte fattat det fel.

krubkungen
2010-11-02, 20:51

för övrigt går det väl lite diskussioner om hur det påverkar hjärnan i det långa loppet om jag inte fattat det fel.

hehe jo plånboken får stryk:whipped:

På vilket sätt skulle det påverka hjärnan?

Crocker
2010-11-02, 21:30

Vad får dig att tro att protein är dyrt?

Sverker
2010-11-03, 06:48
hehe jo plånboken får stryk:whipped:

På vilket sätt skulle det påverka hjärnan?

Att trycka i sig 30 gram grenade aminosyror, förutom de 30 gram som finns i den vanliga maten lär förskjuta jämnvikterna över blod-/hjärn-barriären....på något sätt.

Anders The Peak
2010-11-03, 07:30
Att trycka i sig 30 gram grenade aminosyror, förutom de 30 gram som finns i den vanliga maten lär förskjuta jämnvikterna över blod-/hjärn-barriären....på något sätt.

Tror du verkligen det?

Cha
2010-11-03, 08:16
ursäkta att jag tränger mig på i denna tråd :-) - men sökte efter information/omdömen om HMB och hamnade här. Nu funderar jag kring vilket som är bäst för att motverka muskelnedbrytningen HMB eller BCAA? Jag ligger ständigt på kaloriminus och behöver det bästa preparatet av dessa två - för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Skjaves
2010-11-03, 08:27
Nu är det dock BCAA och inte vanligt proteinoulver. Tar man det i såna doser så som TS planerar så blir det rätt dyrt och kan kännas av om man har en lite begränsad budget.

blondyz
2010-11-03, 09:16

Som sagts tidigare är det fria aminosyror som diskuteras. Att tro att det är gratis för gemene man är fel. Huruvida det är dyrt att trycka i sig megadoser eller inte avgör väl ens totala budget, men att det påverkar din ekonomi på ett eller annat sätt tycker jag är relativt uppenbart.

Onigiri
2010-11-03, 10:01
Xtend Lemonlime väger 1200g och kostar mig 400. 120g kostar alltså 40. 30x4=120. Alltså 10:- om dagen = 300-310:- i månaden. Ja det gäller att prioritera dessa miljoner...

blondyz
2010-11-03, 10:35
Xtend Lemonlime väger 1200g och kostar mig 400. 120g kostar alltså 40. 30x4=120. Alltså 10:- om dagen = 300-310:- i månaden. Ja det gäller att prioritera dessa miljoner...

Som jag sa innan, ingen har sagt att det är dyrt.

För att förtydliga mitt första inlägg i denna tråd var exemplet med plånboken och spargrisen ett tappert, men tydligen misslyckat försök att vara ironisk.

Om du tycker det är värt pengarna ser jag inte några nackdelar med megadoser bcaa, förutom det som diskuterats om hjärnan.

Men å andra sidan, vem behöver hjärna när man istället kan få större muskler?

Lillleif
2010-11-03, 10:56
Om vi utgår från att folk är förmögna (hah!) nog att räkna sina egna pengar kan vi väl kika närmare på vad riskerna med högt bcaa-intag är.

Anledningen till att man vara försiktigt med "megadoser" av aminosyror är att BCAA konkurrerar om utrymme med precursorn till serotonin (Tryptofan) och höga intag kan därför göra att man får låg serotoninhalt i hjärnan vilket kan leda till tråkigheter som ångest och depression.

blondyz
2010-11-03, 10:57
Om vi utgår från att folk är förmögna (hah!) nog att räkna sina egna pengar kan vi väl kika närmare på vad riskerna med högt bcaa-intag är.

Anledningen till att man vara försiktigt med "megadoser" av aminosyror är att BCAA konkurrerar om utrymme med precursorn till serotonin (Tryptofan) och höga intag kan därför göra att man får låg serotoninhalt i hjärnan vilket kan leda till tråkigheter som ångest och depression.

Intressant, finns det källa på detta?

cero
2010-11-03, 16:41

Finns det några som helst studier och slutsatser/teorier angående detta? Eller är det bara vilda spekulationer?

Eddie Vedder
2010-11-03, 16:43
Finns det några som helst studier och slutsatser/teorier angående detta? Eller är det bara vilda spekulationer?

Nej det finns såklart evidens som tyder på det. Annars skulleSverker inte skriva det. Finns massor på Kolo om du söker runt lite.

Lillleif
2010-11-03, 18:02
Sök lite på pubmed (bcaa + serotonin t.ex.) så nämns sambanden i ett antal studier.

Sverker
2010-11-03, 18:14
Tror du verkligen det?

Jag vet inte. Alltså tog jag upp det. Teorin om serotoninet finns.

Men 30 gram grenade aminosyror är inte lite. Det är massor.