handdator

Visa fullständig version : förbjuden att ta rage och whey

Ljung
2010-11-01, 12:25
Min pappa kollade upp rage och whey 80 som jag använder mig av och påstår att det är farligt för mig och förbjuder mig nu och använda mig av det. Han säger att i båda finns ämnen som påverkar sköldkörteln negativt . Tror han sa att det var ämnet L-tyrosin eller inositol? Whey 80 är test och allt har jag läst så det borde vara säkert? Vet inte om rage någon som vet lite mer så jag kan övertala mina föräldrar om att det är ofarligt?

JJOHANSSON
2010-11-01, 12:36
övertala honom om att protein är helt ofarligt, (kom upp nån tråd om ungefär samma sak igår)

Ljung
2010-11-01, 12:37
det är inte proteinet han menar utan tillsatser som L-tyrosine osv

Danieel
2010-11-01, 12:38
http://fitnessguru.se/11172-hur-tillverkas-proteinpulver

Så kanske han får en annan bild på det.

Morrris
2010-11-01, 12:38
Min pappa kollade upp rage och whey 80 som jag använder mig av och påstår att det är farligt för mig och förbjuder mig nu och använda mig av det. Han säger att i båda finns ämnen som påverkar sköldkörteln negativt . Tror han sa att det var ämnet L-tyrosin eller inositol? Whey 80 är test och allt har jag läst så det borde vara säkert? Vet inte om rage någon som vet lite mer så jag kan övertala mina föräldrar om att det är ofarligt?

Fråga honom vad det var för ämne, så du vet säkert. Skriv det här. Resten kan väl Sverker eller King Grub hjälpa dig med.

Ljung
2010-11-01, 12:43
L-tyrosin va det som skulle vara farligt

limenka
2010-11-01, 12:50
L-tyrosin va det som skulle vara farligt

Varför klagar han på en vanlig aminosyra? :confused:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118807

Ljung
2010-11-01, 12:54
han säger att han har kollat upp det på livsmedelsverket och sa att det kunde påverka sködskörteln negativt , något med hormonrubbning och att ämnesomsättningen skulle utsättas

limenka
2010-11-01, 12:57
han säger att han har kollat upp det på livsmedelsverket och sa att det kunde påverka sködskörteln negativt , något med hormonrubbning och att ämnesomsättningen skulle utsättas

Men kroppen kan själv syntetisera(?) den AA från fenylalanin.

Denna aminosyra spelar en signifcant roll i ämnesomsättningen. För en sak, tyrosin samverkar med proteiner som genomgår signaltransduktion att inleda olika cellulära processer.

http://www.nimade.info/laka/2010/08/Vad-ar-Tyrosin.html

Edit: hittar inget på slv.se om L-tyrosin

Insulinus
2010-11-01, 12:59
Din pappa ska ha en eloge för sitt engagemang! Visar verkligen att han bryr sig om dig och din hälsa. :thumbup:

Sedan om det han säger är sant är en annan femma men faktum kvarstår!

Är det sköldkörtelpåverkan han är orolig för så borde du ju inte äta jodiserat salt heller för den delen då sköldkörtelhormonerna T3 och T4 är uppbyggda kring jod.

Allt som oftast är det okunskap som leder till osäkerhet och rädsla, lyckas du motbevisa honom så bör han lugna sig. Men det är inte alltid så där jättelätt kanske. ;)

Crocker
2010-11-01, 13:02
Din pappa ska ha en eloge för sitt engagemang! Visar verkligen att han bryr sig om dig och din hälsa. :thumbup:

För att bry sig om någon, betyder det att man ska sprida falskheter?
Visst att man tar det säkra före det osäkra. Det respekterar jag, men man borde lära sig att ta reda på saker innan man uttalar sig.

Insulinus
2010-11-01, 13:03
För att bry sig om någon, betyder det att man ska sprida falskheter?
Visst att man tar det säkra före det osäkra. Det respekterar jag, men man borde lära sig att ta reda på saker innan man uttalar sig.

Jo, och han hade ju gjort ett försök att faktiskt söka fakta innan han uttalade sig (låter så på TS iaf)!

Ljung
2010-11-01, 13:03

Är det sköldkörtelpåverkan han är orolig för så borde du ju inte äta jodiserat salt heller för den delen då sköldkörtelhormonerna T3 och T4 är uppbyggda kring jod.

Allt som oftast är det okunskap som leder till osäkerhet och rädsla, lyckas du motbevisa honom så bör han lugna sig. Men det är inte alltid så där jättelätt kanske. ;)

ja jo jag vet att han bryr sig och det uppskattar jag men jag tror fortfarande på hans teori om att detta skulle vara livshotande på något sett så jag vill att någon här kan hjälpa mig att få fram bevisa på att det inte är så, så att jag kan övertyga honom

Crocker
2010-11-01, 13:04
Jo, och han hade ju gjort ett försök att faktiskt söka fakta innan han uttalade sig (låter så på TS iaf)!
OK då!
Du har helt rätt i ditt resonemang, men tycker du borde sätta dig i TS situation också.

Crocker
2010-11-01, 13:05
ja jo jag vet att han bryr sig och det uppskattar jag men jag tror fortfarande på hans teori om att detta skulle vara livshotande på något sett så jag vill att någon här kan hjälpa mig att få fram bevisa på att det inte är så, så att jag kan övertyga honom
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrosine

Enkelt, det är en vanlig aminosyra. Sådant man får från mjölk ex. Detta var ett ovanligt uttalande från din far.

Ljung
2010-11-01, 13:06
jag ska be han hänvisa till den källan som säger att det ska vara farligt och länkar den här

Ljung
2010-11-01, 13:07
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrosine

Enkelt, det är en vanlig aminosyra. Sådant man får från mjölk ex. Detta var ett ovanligt uttalande från din far.

Är L-tyrosin samma sak ? jag är newbie inom området

Crocker
2010-11-01, 13:09
Är L-tyrosin samma sak ? jag är newbie inom området
L finns före alla aminosyror i namn, varför vet jag inte.
Din länk fungerar inte förresten.

Ljung
2010-11-01, 13:10
Läkemedelsverket avråder dock bestämt från intag av dylika preparat, då de kan leda till långtgående störningar i kroppens hormonproduktion samt framkalla svåra biverkningar liknande de vid struma.

nä jag vet inte länken än , ska fråga min pappa när han kommer hem

Ljung
2010-11-01, 13:11
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyroxin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyrosin

Han tar ju såklart livsmedelsverket som den säkraste källan -.-

limenka
2010-11-01, 13:11
Läkemedelsverket avråder dock bestämt från intag av dylika preparat, då de kan leda till långtgående störningar i kroppens hormonproduktion samt framkalla svåra biverkningar liknande de vid struma.

Det mesta har biverkningar vid överdriven konsumtion

Crocker
2010-11-01, 13:13

Verkar som han snackar strunt:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Struma/
Det är väl jod-brist som ger struma, genetiska ting(?). Och rökning och annat skit.
EAA i fri form kan dock ge effekter på hjärnan längre fram i tiden, men det finns inget bevisat ännu.

+1 på limenka också.
Vad länkarna skulle säga förstår jag inte heller.

Ljung
2010-11-01, 13:13
jaa och frågan är om det blir ett stort överskott av att använda sig av både rage och whey som innehåller tyrosine .

Ljung
2010-11-01, 13:17
med länkarna ville jag bara ge en källa där det står "Det säljs på marknaden många tillskott som ökar kroppens nivåer av tyroxin (Guggulsterones), eller som rentav innehåller tyroxin i dess färdiga form (T3, T4). Läkemedelsverket avråder dock bestämt från intag av dylika preparat, då de kan leda till långtgående störningar i kroppens hormonproduktion samt framkalla svåra biverkningar liknande de vid struma." och att

"Tyrosin är en ingrediens vid kroppens tillverkning av hormonet tyroxin som styr kroppens ämnesomsättning, samt dopamin, melanin och noradrenalin."

limenka
2010-11-01, 13:18
jaa och frågan är om det blir ett stort överskott av att använda sig av både rage och whey som innehåller tyrosine .

Folk använder sig av kopiösa mängder vassle vid deff så tror inte det är något riktigt fara.

Edit: Wikipedia är inte en tillförlitlig källa;)

Ljung
2010-11-01, 13:37
någon som kan bevisa att det är ofarligt ?

Crocker
2010-11-01, 13:43
någon som kan bevisa att det är ofarligt ?
Ja, alla har gjort det.

Ljung
2010-11-01, 13:47
länka då så jag har något

King Grub
2010-11-01, 13:52
L-tyrosin bör man inte supplementera med på egen hand; det finns inga långtidssstudier på människor som garanterar att det är ofarligt. Observera att det handlar om rent l-tyrosin, inte när det ingår som en naturlig del av födan. Rent isolerat l-tyrosin metaboliseras annorlunda än l-tyrosin från föda, genom katekolaminsyntes i stället för proteinsyntes. Som en del av födan är det inte ens något man behöver tänka på. L-tyrosin finns naturligt som en del av all proteinrik föda, inklusive mjölk som vassle(whey)proteinpulver kommer från.

Ljung
2010-11-01, 14:02
L-tyrosin bör man inte supplementera med på egen hand; det finns inga långtidssstudier på människor som garanterar att det är ofarligt. Observera att det handlar om rent l-tyrosin, inte när det ingår som en naturlig del av födan. Rent isolerat l-tyrosin metaboliseras annorlunda än l-tyrosin från föda, genom katekolaminsyntes i stället för proteinsyntes. Som en del av födan är det inte ens något man behöver tänka på. L-tyrosin finns naturligt som en del av all proteinrik föda, inklusive mjölk som vassle(whey)proteinpulver kommer från.

Så du menar att det är okej att ta L-tyrosin som kommer från rage / whey som är blandat med andra ämnen än att ta l-tyrosin separat? eftersom det ingår i naturlig föda är det väll samma som med kosttilskott?

limenka
2010-11-01, 14:12
Så du menar att det är okej att ta L-tyrosin som kommer från rage / whey som är blandat med andra ämnen än att ta l-tyrosin separat? eftersom det ingår i naturlig föda är det väll samma som med kosttilskott?

Svar från kingen:

Rent isolerat l-tyrosin metaboliseras annorlunda än l-tyrosin från föda, genom katekolaminsyntes i stället för proteinsyntes.

Inte samma sak!

King Grub
2010-11-01, 14:13
Nej, man kan inte automatiskt säga att en substans i ett kosttillskott metaboliseras på samma sätt som samma substans i maten.

Rage vet jag inte hur det tillverkas eller vilka mängder det rör sig om i produkten.

Vassle (whey) däremot är vanligt mjölkprotein och skiljer sig inte i "effekt" från samma mängd från mjölk.

Ljung
2010-11-01, 14:35
mitt argument är att allt kan vara skadligt i för stora mängder, men då säger han att det är onödigt att addera ämnen som KAN vara skadligt för en . Men sen jag börjat träna har jag inprinsip skippat alkoholen , att dricka alkohol kan skada levern men jag får fortfarande dricka samt snusa men när det kommer till kosttillskott ....

King Grub
2010-11-01, 14:37
http://www.jacn.org/cgi/content/full/26/6/713S

Ljung
2010-11-01, 14:40
http://www.jacn.org/cgi/content/full/26/6/713S

tack så mkt grub!

ArtArtan
2010-11-01, 15:57
Jag kommer ihåg då jag första gången köpte kosttillskott, blev tipsad av någon snubbe att åka in på Söder och köpa. Väl där var valde jag med stor omsorg ut proteintillskott med banansmak. Sen började jag noja som f*n, trodde att det var AAS nerblandat och jag blev "lurad" i mig det. :=) Påminner mig om detta...

http://www.youtube.com/watch?v=-JlLf58s6mY&p=9C6B3195D4BFA79D&playnext=1&index=88/

Insulinus
2010-11-01, 22:08
Varför inte köpa en PWO utan l-tyrosin? :)

Gabriel Forslund
2010-11-01, 22:55
http://fitnessguru.se/11172-hur-tillverkas-proteinpulver

Så kanske han får en annan bild på det.

Själv har jag svårt att finna pålitlighet i en artikel med tvåsiffrigt antal stavfel och där han anser att viktnedgång är synonymt med muskelbyggning(?)

Deceiver85
2010-11-01, 23:12
Med all respekt för Fairing och deras produkt Rage (som jag förut körde väldigt mycket med och med bra upplevd effekt), men det finns egentligen ingen nämnvärd anledning att köpa en dyr kreatin-produkt med tillsatta uppiggande ämnen som PWO-produkterna ändå är. En burk "Kolozzeum Kreatin (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=174)" och "Kolozzeum Koffein (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=246)" blir nästan hälften så dyrt som en burk Rage, och effekten är tämligen likvärd - du blir pigg och du får i dig kreatin.

Crocker
2010-11-01, 23:20
med all respekt för fairing och deras produkt rage (som jag förut körde väldigt mycket med och med bra upplevd effekt), men det finns egentligen ingen nämnvärd anledning att köpa en dyr kreatin-produkt med tillsatta uppiggande ämnen som pwo-produkterna ändå är. En burk "kolozzeum kreatin (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cpath=27&products_id=174)" och "kolozzeum koffein (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cpath=31&products_id=246)" blir nästan hälften så dyrt som en burk rage, och effekten är tämligen likvärd - du blir pigg och du får i dig kreatin.
+1

kalajset
2010-11-01, 23:50
L finns före alla aminosyror i namn, varför vet jag inte.

Bokstaven L indikerar den molekylära strukturen hos aminosyran. (Jepp, hur aminosyran faktiskt "ser ut). L-strukturen anses även vara normen för aminosyror, så när man pratar om aminosyror i dagligt tal kan man oftast utgå ifrån att det är just denna struktur som menas.

Jorgen
2010-11-02, 05:40
Med all respekt för Fairing och deras produkt Rage (som jag förut körde väldigt mycket med och med bra upplevd effekt), men det finns egentligen ingen nämnvärd anledning att köpa en dyr kreatin-produkt med tillsatta uppiggande ämnen som PWO-produkterna ändå är. En burk "Kolozzeum Kreatin (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=174)" och "Kolozzeum Koffein (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=246)" blir nästan hälften så dyrt som en burk Rage, och effekten är tämligen likvärd - du blir pigg och du får i dig kreatin.

Men det finns väl mer än bara kreatin och koffein i rage?
Eller du menar att alla andra ingredienser är onödiga?

Sverker
2010-11-02, 07:04
Deceiver85 lyfter vikter. Ett rep och så många kg som möjligt på stången. Styrkelyftare behöver säkert bara kreatin för styrkan och koffeinet för att piggna till.

Deceiver85
2010-11-02, 13:31
Men det finns väl mer än bara kreatin och koffein i rage? Eller du menar att alla andra ingredienser är onödiga?

Vissa personer gillar PWO-produkter väldigt mycket, passen står och faller med dem, jag har också varit en av dem men inte längre. Personligen upplever jag likvärdiga resultat med vanligt kreatin och koffein, och av den anledningen menar jag att många PWO-produkter innehåller mycket onödigt. Det skulle vara beta-alaninet möjligtvis, men många andra ingredienser ställer jag mig kritisk till.

Jorgen
2010-11-02, 17:00
Vissa personer gillar PWO-produkter väldigt mycket, passen står och faller med dem, jag har också varit en av dem men inte längre. Personligen upplever jag likvärdiga resultat med vanligt kreatin och koffein, och av den anledningen menar jag att många PWO-produkter innehåller mycket onödigt. Det skulle vara beta-alaninet möjligtvis, men många andra ingredienser ställer jag mig kritisk till.

Men nu pratar du bara ur ett personligt perspektiv. Det betyder inte att grejorna inte fungerar. :)

Att vissa personer är nojiga över hur deras träning skall gå om dom inte gjort allt rätt tycker jag också är konstigt.

Deceiver85
2010-11-05, 11:42
Men nu pratar du bara ur ett personligt perspektiv. Det betyder inte att grejorna inte fungerar. :)

Visst är det personliga åsikter, och det tycks lätt bli så när man pratar produkter med ingredienser vars dokumenterade effekter tycks vara få eller dåliga. Sen är det mycket fråga om pengar, jag är student och kan inte lägga allt för stora summor på kosttillskott och då koncentrerar jag mig till tillskott och produkter med vetenskapligt bekräftade och dokumenterade effekter.

Tvärarg
2010-11-05, 13:05
Om din far bestämmer över dig så är du inte myndig, dvs över 18 och då ska du inte använda kosttillskott ;)

Crocker
2010-11-05, 13:07
Om din far bestämmer över dig så är du inte myndig, dvs över 18 och då ska du inte använda kosttillskott ;)

Så man kan inte ens försöka diskutera? Vad får dig att skicka en sådan kommentar?

Tvärarg
2010-11-06, 11:29
Så man kan inte ens försöka diskutera? Vad får dig att skicka en sådan kommentar?

Jo det kan man?

Men hur svårt kan det vara att köpa hem och äta i smyg om han verkligen måste ta kosttillskott,

Crocker
2010-11-06, 11:41
Jo det kan man?

Men hur svårt kan det vara att köpa hem och äta i smyg om han verkligen måste ta kosttillskott,
Det kan vara svårt att beställa under 18, ja.

Fastback
2010-11-06, 12:35
Det kan vara svårt att beställa under 18, ja.

Man kan ju köpa på gymmet / kosttillskottaffär :)

Crocker
2010-11-06, 12:39
Man kan ju köpa på gymmet / kosttillskottaffär :)
Ja, men inte på alla ställen.

Tvärarg
2010-11-06, 14:08
Ja, men inte på alla ställen.

Kosttillskott är väldigt överskattade imo :) Duger fint med vanliga Koffeinpiller om man är ute efter en PWO, brukar ta runt 400-600mg 45min innan träning, funkar super!

Crocker
2010-11-06, 14:29
Kosttillskott är väldigt överskattade imo :) Duger fint med vanliga Koffeinpiller om man är ute efter en PWO, brukar ta runt 400-600mg 45min innan träning, funkar super!
Amen! Själv känner jag ingen skillnad.

Lifeless
2010-11-06, 14:29
Crocker är troligen den enda här som (om han ville) inte kunde ordna sig en folköl innan han hade uppnått 18 års ålder, där ser man ;)

Gislason
2010-11-10, 19:13
Visst är det personliga åsikter, och det tycks lätt bli så när man pratar produkter med ingredienser vars dokumenterade effekter tycks vara få eller dåliga. Sen är det mycket fråga om pengar, jag är student och kan inte lägga allt för stora summor på kosttillskott och då koncentrerar jag mig till tillskott och produkter med vetenskapligt bekräftade och dokumenterade effekter.

Kreatin - Styrka
Citrulline Malate - Uthållighet
Koffein - Energi
AAKG - Pump
Beta-Alanine - Buffert mot mjölksyra

Vetenskapligt bekräftade och dokumenterade effekter.

Crocker
2010-11-10, 21:31
Crocker är troligen den enda här som (om han ville) inte kunde ordna sig en folköl innan han hade uppnått 18 års ålder, där ser man ;)
Jag förstår vad du ville få fram, men du har missuppfattat vad jag skrivit.

Reticulum
2010-11-11, 02:32

Och alla är imponerade av att du kunde.. Snälla, posta inte ens om du inte har något vettigt att tillföra.

On topic; det är inte på alla ställen där kosttillskotten finns tillgängliga. På mitt gym finns de inte, och i matbutikerna finns bara okända märken till betydligt högre priser. Om jag hade haft samma problem som TS så hade jag hellre satsat på att övertyga en förälder än att köpa någon produkt för 150% av priset jag hade betalat online.