handdator

Visa fullständig version : (Min) Lever

JakeShaft
2010-10-31, 04:23
Om man har en statistiskt väldigt förhöjd risk för att levern skall "sluta fungera" längre fram pga medicinintag, finns det då specifika livsmedel som man eventuellt bör undvika?

Jag menar inte alls att vissa livsmedel skulle leda till akuta leverskador. Men små förändringar kan göra stor skillnad på en 25-30 års period, eventuellt ännu längre. Jag undviker inte något martialiskt, men ändå bra att veta.

Saker som jag än så länge inte "får" använda/ta/göra är:

-Kaffe
-Té
-Kosttillskott (knappast alla men de gör det väl enkelt för sig, kan tänka mig att det även har att göra med provtagning)
-Alkohol
-Vikt-uppgång/nedgång
-Förändrat saltintag
-"Drastiskt" ändra vätskeintag under "längre" perioder

Vet inte om det är en relevant fråga på det här forumet, är egentligen bara lite nyfiken snarare än att hitta "farliga" saker. Better sorry then safe som jag brukar säga.

Sverker
2010-10-31, 07:58
Varför är te och kaffe med i listan. Borde inte te vara en tillgång med sina antioxidanter ? Samma sak med kaffe.

Vill du undvika leverskador så ska du låta bli möglig mat.

Eddie Vedder
2010-10-31, 09:06
Varför är te och kaffe med i listan. Borde inte te vara en tillgång med sina antioxidanter ? Samma sak med kaffe.

Kaffe vet jag inte, men höga intag av grönt té har associerats med ökad risk för leverskador.

JakeShaft
2010-10-31, 09:06

Vill du undvika leverskador så ska du låta bli möglig mat.

Kaffe och te beror förmodligen på njurarna och att det är CNS-stimulerande. Dricker kaffe ändå fast är måttligare än förut. Vet inte varför jag skrev med det då det egentligen inte har med saken att göra.

1684_
2010-10-31, 11:53
kanel e inte snällt eller starka kryddor.

Luca Brasi
2010-10-31, 13:52
Vaccinera dig mot hepatit.