Visa fullständig version : Hur mycket protein (tjej)?
Jag är en 26-årig tjej som vill och behöver gå upp en del kilo i vikt och har nyligen skaffat mig ett gymkort och börjat styrketräna. Jag undrar hur många gram protein jag behöver få i mig per dag för att bygga muskler? Kan jag räkna med det proteinet som jag får från bröd och pasta också? Hur stort kaloriöverskott är lagom att ligga på?
2g protein per kg kroppsvikt, så är det garanterat säkrat; ja, om du kompletterar det med t ex mjölk; någonstans kring +20% av din nuvarande förbrukning.
King Grub
2010-10-30, 20:05
Du skall alltid räkna med allt protein. :) Alla rekommendationer för proteinintag baseras på att majoriteten av proteinet man äter är vegetabiliskt.
Om du aldrig har styrketränat förut är all gram hit och dit mindre noga i början. Ät vad du vill, med sunt förnuft givetvis (som du mår bra av, inte vad någon annan mår bra av). Krångla inte till det mer än så.
Lyssna på mikaelj, han har rätt. Men lyssna inte för mycket på honom om du inte också vill åka med i sockerbåten!
Du skall alltid räkna med allt protein. :) Alla rekommendationer för proteinintag baseras på att majoriteten av proteinet man äter är vegetabiliskt.
Finns det studier som visar att fullständiga proteinkällor är bättre i "muskel-uppbyggnads-syfte"? Och att man i så fall skulle kunna tänka sig att mindre protein behövs om man äter en stor andel såna(för samma resultat)?
vicarious
2010-10-31, 09:42
Finns det studier som visar att fullständiga proteinkällor är bättre i "muskel-uppbyggnads-syfte"? Och att man i så fall skulle kunna tänka sig att mindre protein behövs om man äter en stor andel såna(för samma resultat)?
Ja.
Eddie Vedder
2010-10-31, 09:45
Ja och ja.
Som svar på ja #1 finns några exempel här:
http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/
http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%E2%80%93-ny-jamforande-studie/
Som svar på ja #2 får du söka i forumet. Jag vet att det finns trådar där olika vetenskapliga artiklar diskuterat just proteinbehov vid konsumtion av källor med olika proteinkvalité.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.