Visa fullständig version : gener och för lite mat
Supermicke
2010-10-30, 18:00
en liten snabb fråga bara.. en kompis frågade om jag hade bra gener för att få muskler. Sa att jag hade ganska kassa.. men det kanske är för att jag inte käkar och går upp i vikt, egentligen kanske jag har ganska bra gener.
Så stämmer detta påstående: Gener för att lägga på sig muskelmassa spelar ingen roll om man inte äter någorlunda bra och inte går upp i vikt(=+kalori överskott)
Så vad säger folket? :hbang:
vicarious
2010-10-30, 18:04
Njae, alltså.. det är ju inte endast generna och maten som avgör hur mycket muskler du kommer/kan lägga på dig. Så simpelt är det inte. Träningen är viktigast men generna spelar givetvis en stor roll.
Sen vet vi ju ingenting om hur du äter eller har ätit, inte heller hur du tränar.
Din kompis ställde en ganska dum fråga som inte går att svara på.
Supermicke
2010-10-30, 18:07
Träning är bra och om man äter "okej" husmanskost 100g protein/dag och får i sig hela sitt behov av energi av nyttig mat dvs inte godis.
Träning är bra och om man äter "okej" husmanskost 100g protein/dag och får i sig hela sitt behov av energi av nyttig mat dvs inte godis.Mer protein, mycket mer protein skulle jag äta. 100g per dag funkar nog bra ifall du väger runt 50kg eller mindre :)
Jag tror inte, så där, på att gener spelar någon roll.
Vill du träna och verkligen satsa på att lägga på dig muskler, kommer du att göra det. Förutsatt att du äter lite mer kalorier än du förbrukar.
Eddie Vedder
2010-10-30, 19:03
Gener spelar en otroligt stor roll, därom råder ingen tvekan. Men samtidigt råder ingen tvekan om att man kan gå långt trots icke-optimala gener.
Och det är DEFINITIVT inte så vanligt med kassa gener som man kan tro på Kolo. Men skillnader är det utan minsta tvekan.
Supermicke
2010-10-30, 19:08
jag förstår :) jag ska sluta skylla på mina kassa gener som egentligen är helt normala (inte skitbra eftersom jag inte är något monster) och äta lite mer istället. Tackar så mycket för alla svar jag fått!!
Gener spelar en otroligt stor roll, därom råder ingen tvekan. Men samtidigt råder ingen tvekan om att man kan gå långt trots icke-optimala gener.
Och det är DEFINITIVT inte så vanligt med kassa gener som man kan tro på Kolo. Men skillnader är det utan minsta tvekan.
Dock lär generna inte vara den stora faktorn i en situation om TS beskriver - han äter sig inte till ett överskott och försvårar därmed muskelutvecklingen.
Håller med om att kolo verkar ha någon av den sämsta genprofilen av alla former av forum sett till vad många skriver.
Förstår inte det här med er grabbar som säger "ah jag har kassa gener :(" hur kan ni avgöra att ni har det? Känner ni generna i kroppen att dom är "dåliga"? Skyll inte på generna bara för att ni tränar och äter för dåligt.
Förstår inte det här med er grabbar som säger "ah jag har kassa gener :(" hur kan ni avgöra att ni har det? Känner ni generna i kroppen att dom är "dåliga"? Skyll inte på generna bara för att ni tränar och äter för dåligt.
Eller så "skyller" de på sina gener med anledning av att de tydligt kan se hur den övriga släkten ser ut. Om Mor- och farföräldrarna är "små och skröpliga" - liksom både mamma och pappa - så kanske mycket tyder på att man inte har de bästa av förutsättningar...
Teori möter praktik.
Det är inte alls svårt att motivera 12 st fattiga studenter att under 8 veckor deltaga i en studie. Låt dem köra enbensbenspark 4 ggr per vecka och studera vävnadsprover från vastus lateralis. Med lite snitts går det att hitta något enzym som kodar m-RNA eller blockerar nedbrytningen av m-RNA. Vips får vi en genetisk variation. ...och studenterna får sina pengar
Det är en helt annan sak i praktiken.
- Tränade du 150 - 200 st träningspass förra året ?
- Uppnådde du varje gång, det mål du förutsatte dig ?
- Hade du en possitiv syn på de uppehåll som kom av skador och sjukdom ?
Motivation slår klass vet vi. Jag skriver Motivation slår genomet.
vicarious
2010-10-31, 09:41
Eller så "skyller" de på sina gener med anledning av att de tydligt kan se hur den övriga släkten ser ut. Om Mor- och farföräldrarna är "små och skröpliga" - liksom både mamma och pappa - så kanske mycket tyder på att man inte har de bästa av förutsättningar...
Har "övriga släkten" tränat eller arbetat särskilt fysiskt? Dom kan väl ha bra gener bara att dom inte utnyttjat dom under sitt liv.
Jag tror inte man kan avgöra om man har direkt "dåliga gener" förrän man har hållit på ett par år och verkligen har koll på allt annat.
Eddie Vedder
2010-10-31, 09:49
Jag tror inte man kan avgöra om man har direkt "dåliga gener" förrän man har hållit på ett par år och verkligen har koll på allt annat.
Jag är övertygad om att jag har goda gener för både styrka och muskelmassa. Men det syns inte så bra. :D Men jag har släktingar som jobbat i industrin, mången stark oxé där. Och att öka i vikter och kroppsmassa när jag satsat på det har funkat bra. Men då har jag ju å andra sidan inte hållt igen heller, det är ju många som bromsar och gasar samtidigt för att man vill "leangaina" och ofta blir det nog bara att man står och trampar på ruta 1.
Slartibartfast
2010-10-31, 09:53
Jag kan inte låta bli att ta det som en personlig förolämpning när folk säger att gener inte spelar nån roll, som om jag inte tränar ordentligt.
Sen handlar det inte om att ha antingen bra gener eller dåliga gener. Det är ett brett spektrum som innefattar alla variationer.
Jag kan inte låta bli att ta det som en personlig förolämpning när folk säger att gener inte spelar nån roll, som om jag inte tränar ordentligt.
Klart att du tränar ordentligt. Du har gjort dina 150 - 200 st träningspass. Du var närvarande när du tränade och uppfyllde de inre mål du hade. När du snavade på en tuva undersökte du varför och tog en annan väg runt den andra gången:thumbup:
Själv vet jag att mina gener gör mig till en fantastisk långdistanslöpare. Fast min ambition är inte att nå dit. Jag orkar helt enkelt inte motivera mig att springa 1 - 2 mil varje träningspass. Det är inte lika kul och utmanande som att lyfta vikter.
Att många tycker de har dåliga gener tror jag ofta beror på ett av följande:
1. De uppfyller inte Sverkers krav, år efter år. (ge det 5 sådana år innan utvärdering)
2. Folk jämför sig med andra, speciellt de "riktigt bra", som ofta tar steroider (som får deras gener att verka bättre)
Anders The Peak
2010-10-31, 10:37
Nu har jag tränat ett antal år och sett rätt många komma och gå genom byggarvärlden. Gener är klart en fördel om man har för avsikt att tävla i grenen men även personer med dåliga anlag har lyckats bra med rätt inställning till träning och sedan finns det ett antal med ruggiga gener för muskler som inte har haft rätt motivation för att lyckas. Ett tredje gäng med både bra och dåliga förutsättningar lever på gymmet i decennier utan att det händer något resultatmässigt och de verkar trivas med det. Oftast ger de här mest råd/hjälp/socialt prat under tiden de spenderar på gymet.
Grandmaster
2010-10-31, 10:38
För det första spelar gener en stor roll och skillnaden mellan sk non/low-responders och high-responders kan vara radikal. För det andra ligger problemet hos dem som enligt egen utsago "har kassa gener" i att de a) inte äter tillräckligt eller b) tränar som idioter, eller både och. Ofta tycks a och b gå hand i hand.
Har sammanlagt arbetat med ett hundratal individer vid det här laget och jag stött på två personer som jag skulle klassa som genuina non/low-responders. (Och den ena personen har jag arbetat med i flera år och provat ett antal olika rutiner på, allt från låg till hög volym, etc.)
Har "övriga släkten" tränat eller arbetat särskilt fysiskt? Dom kan väl ha bra gener bara att dom inte utnyttjat dom under sitt liv.
Nu var inte min poäng att dessa fiktiva individer hade "bra gener i vila." Min poäng var att jag tror att man genom att titta på släktingar i tidigare led kan få ett hum om sina egna genetiska förutsättningar. Jag har t.ex. alltid betraktats att vara "atletisk." Redan som liten var jag mer muskulös än mina jämnåriga kamrater. När vi sedan uppnådde den heliga "gymåldern" (15-16år) så tycktes jag ha det avsevärt mycket lättare att lägga på mig kvalitativ massa.
Visst, vi kan börja snacka kosthållning o.s.v. Att man äter tillräckligt är naturligtvis direkt avgörande. Men jag tror inte att vi ska bortse från genernas inverkan. Det är dock min fulla övertygelse att en individ som är stöpt i V-formen har bättre BB-förutsättningar än en individ som är att likna vid en kägla. Hur icke-PK det än må låta.
en liten snabb fråga bara.. en kompis frågade om jag hade bra gener för att få muskler. Sa att jag hade ganska kassa.. men det kanske är för att jag inte käkar och går upp i vikt, egentligen kanske jag har ganska bra gener.
Så stämmer detta påstående: Gener för att lägga på sig muskelmassa spelar ingen roll om man inte äter någorlunda bra och inte går upp i vikt(=+kalori överskott)
Så vad säger folket? :hbang:
Innan man provat vara seriös med kosten och testat flera olika träningsupplägg över en lite längre tidsperiod, har man ingen rätt att skylla på dåliga gener.
Äter man inte tillräckligt kan man inte förvänta sig några dramatiska muskelökningar oavsett hur bra förutsättningar man har. Du kan ju inte trolla fram muskler från tomma intet.
Supermicke
2010-10-31, 14:53
kan nog faktiskt säga att jag har ganska bra gener nu när jag förstår lite mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.