Visa fullständig version : Civilstatus och Facebook
vicarious
2010-10-30, 08:43
En sak jag alltid har undrat över.. på Facebook, varför vill vissa inte skriva ut sin civilstatus? Inte ens för sina vänner.
Vågar man inte?
Vill man vara lite hemlig och mystisk?
Skäms man över den personen man dejtar?
Vill man att folk ska tro att man är öppen för förslag även fast man redan detjar någon?
Jag förstår verkligen inte. Det är ju inte direkt så att det är svårt att ta reda på en persons civilstatus om man verkligen skulle vilja veta. Inte direkt så det är "classified material" som man behöver högsta clearence för att få veta.
Ni som döljer eran civilstatus på Facebook, även för era vänner, vad är anledningen? Jag har inga problem med att visa det, de flesta av mina vänner vet såklart ändå redan min civilstatus. Hjälp mig förstå :D
Allt behöver inte vara på facebook? Själv är jag singel och jag har inte det utskrivet på facebook.
Göra nyfikna personer som dig mer nyfikna..
vicarious
2010-10-30, 08:55
Göra nyfikna personer som dig mer nyfikna..
Fast egentligen är det inte så mycket på grund av nyfikenhet. Jag vet de flesta av minna vänners civilstatus utan att det står på Facebook. Undrar bara vad anledningen är att man inte vill visa det.
sweetkarolina
2010-10-30, 09:00
Kan ju va lite drygt när man vill ändra status, så upplever jag det iaf. När jag la in 'singel' som status från ingen status alls så fick jag massa frågor från folk och beklagningar osv. Hade ju vart singel ett bra tag så det var rätt obekvämt.
Skulle nog kännas ännu värre att ändra till singel om man faktiskt haft ett förhållande som tatt slut, uschimig.
Jockefoten
2010-10-30, 09:00
Fast egentligen är det inte så mycket på grund av nyfikenhet. Jag vet de flesta av minna vänners civilstatus utan att det står på Facebook. Undrar bara vad anledningen är att man inte vill visa det.
Varför skulle man vilja visa det? Helt meningslöst om dina vänner redan vet om det.
Finns inget mer patetiskt sätt än att via Facebook berätta att man gjort slut (det är komplicerat).
Bara för att du vet det så betyder det inte att det är lugnt.
Jag tror knappas att dina vänner bara har personer de är så bekanta med på Facebook.
Ingen mening, jag är Kip Drordy
Varför ska man skriva ut det?
vicarious
2010-10-30, 09:33
Kan ju va lite drygt när man vill ändra status, så upplever jag det iaf. När jag la in 'singel' som status från ingen status alls så fick jag massa frågor från folk och beklagningar osv. Hade ju vart singel ett bra tag så det var rätt obekvämt.
Skulle nog kännas ännu värre att ändra till singel om man faktiskt haft ett förhållande som tatt slut, uschimig.
Det kan jag förstå att det kan bli lite awkward när man ska ändra, det hade jag inte tänkt på.
Varför skulle man vilja visa det? Helt meningslöst om dina vänner redan vet om det.
Finns inget mer patetiskt sätt än att via Facebook berätta att man gjort slut (det är komplicerat).
Jag vet inte varför man VILL visa det, men jag vet likväl inte varför man INTE skulle vilja visa det.
Vadå, så "det är komplicerat" innebär att man gjort slut? Det kan väl betyda en massa annat. Har man gjort slut visar man väl singel?
Bara för att du vet det så betyder det inte att det är lugnt.
Jag tror knappas att dina vänner bara har personer de är så bekanta med på Facebook.
Folk vet ju ändå vem du är, troligtvis vart du bor, man kan ta reda på adress och telefonnummer utan större problem så vad skulle civilstatus göra för skillnad? Blir man mer utsatt då?
vicarious
2010-10-30, 09:35
Varför ska man skriva ut det?
Jag vet faktiskt inte. Precis som jag inte vet varför man inte ska (vill?) skriva ut det :D
Slartibartfast
2010-10-30, 09:35
Mina IRL vänner vet hur det ligger till med min civilstatus, så dom behöver inte informeras. Är det nån annan som vill veta, så är det bara att fråga mig.
Jag vet inte varför man VILL visa det, men jag vet likväl inte varför man INTE skulle vilja visa det.
Fast det är ju ett aktivt val att dela med sig av den informationen så frågan är ju varför man vill det?
Jag har inget behov av att ha hela mitt liv på FB
Omm man inte har någon civilstatus då?
Extra fält att fylla i, människan är lat. Och tro't eller ej, vissa vill kanske inte stoltsera med all information. Fanns det ett fält med inkomst och skostorlek, hade du fyllt i det också?
vicarious
2010-10-30, 09:41
Extra fält att fylla i, människan är lat. Och tro't eller ej, vissa vill kanske inte stoltsera med all information. Fanns det ett fält med inkomst och skostorlek, hade du fyllt i det också?
Att det beror på lathet har jag svårt att tro. Att man inte vill dela med sig av all information förstår jag givetvis och det respekterar jag. Försökte bara spekulera i om det finns några andra särskilda anledningar, som jag skrev i första posten.
Slartibartfast
2010-10-30, 09:41
+1
Finns väldigt lite privat info om mig på FB. Står bara vilken stad jag bor i och vilket universitet jag har examen ifrån. Ser inte vitsen med att fläka ut sitt privatliv på FB.
Jag antar att TS är frustrerad då han inte vet vilka tjejer det lönar sig att ragga på på FB. Har jag rätt? :)
Att det beror på lathet har jag svårt att tro.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151502
vicarious
2010-10-30, 09:58
+1
Finns väldigt lite privat info om mig på FB. Står bara vilken stad jag bor i och vilket universitet jag har examen ifrån. Ser inte vitsen med att fläka ut sitt privatliv på FB.
Jag antar att TS är frustrerad då han inte vet vilka tjejer det lönar sig att ragga på på FB. Har jag rätt? :)
Hm okej. Jag vet inte heller om det finns någon "vits" i att göra det.
Jag raggar inte på mina vänner, allra minst på Facebook :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151502
:D
Jag har inga problem att visa på facebook att jag har ett förhållande eller med vem.
Men som singel så blir jag jävligt irriterad på alla som tolkar civilstatus: singel = fritt fram att ragga hur mycket du vill.
Därför så har jag valt att inte visa min civilstatus.
vicarious
2010-10-30, 10:00
Jag har inga problem att visa på facebook att jag har ett förhållande eller med vem.
Men som singel så blir jag jävligt irriterad på alla som tolkar civilstatus: singel = fritt fram att ragga hur mycket du vill.
Därför så har jag valt att inte visa min civilstatus.
Brukar många börja ragga på dig om du skriver att du är singel på Facebook?
Mina IRL vänner vet hur det ligger till med min civilstatus, så dom behöver inte informeras. Är det nån annan som vill veta, så är det bara att fråga mig.
precis så tänker jag med.
Min civilstatus spelar väl ingen roll på en sån sida? Sen är jag väldigt sparsmakad överhuvudtaget med vad jag lägger upp för info på FB
Alter ego
2010-10-30, 10:59
Ingen mening, jag är Kip Drordy
Vill du bli min vän? :)
Brukar många börja ragga på dig om du skriver att du är singel på Facebook?
Beror på hur man definierar många. Men i alla fall tillräckligt många har gjort det för att jag ska irritera mig på det.
vicarious
2010-10-30, 11:11
Beror på hur man definierar många. Men i alla fall tillräckligt många har gjort det för att jag ska irritera mig på det.
Okej, vad drygt! Sånt händer nog bara som tjej :D
Mina närmsta bekanta vet redan om min civilstatus. Andra kompisar på facebook behöver väl knappast veta om jag är singel eller ej.
Lite samma anledning som att jag inte skriver en ny statusuppdatering varje gång jag går och bajsar.
David Brent
2010-10-30, 11:59
Det bästa är att inte fylla i några fält alls!
Jag vill inte att Facebook ska bli en dejtingsida. Jag skriver inte ut min status längre. De som är så nära att min status är intressant vet om det by default, och de som är mindre bekanta har inte med det att göra.
Gillar att när jag nu ändrade från singel till att inte visa så ploppade det upp en ruta där alla kunde se att jag inte var singel längre. Känns lite sådär konstigt tycker jag.
Isabella
2010-10-30, 12:52
Jag ser ingen anledning för folk att veta min civilstatus, om man nu inte vet det och vill veta är det väl bara att fråga?
Seriöst så håller jag en rätt låg profil på facebook. Har mest skiten för att kunna ta bort ev taggar i mer eller mindre lämpliga foton :D
Alter ego: visst, dina andra vänner kan dock komma att försvinna :Virro
Jag tycker att det är varenda människas ensak om de vill visa sitt civilstatus på FB. Inga större konstigheter med.
Alter ego
2010-10-30, 13:47
"Andra vänner"? :confused:
:D
vicarious
2010-10-30, 15:47
Jag vill inte att Facebook ska bli en dejtingsida. Jag skriver inte ut min status längre. De som är så nära att min status är intressant vet om det by default, och de som är mindre bekanta har inte med det att göra.
Bra poäng!
vicarious
2010-10-30, 15:48
Jag ser ingen anledning för folk att veta min civilstatus, om man nu inte vet det och vill veta är det väl bara att fråga?
Jo, givetvis. Är man verkligen intresserad frågar man eller tar reda på det på annat sätt.
vicarious
2010-10-30, 15:51
Seriöst så håller jag en rätt låg profil på facebook. Har mest skiten för att kunna ta bort ev taggar i mer eller mindre lämpliga foton :D
Om du inte hade ett konto skulle du inte kunna bli taggad i olämpliga foton? ;)
Det kanske är mest attention-whores som vill visa sin civilstatus? Fast å andra sidan vet jag många uppmärksamhetskrävande personer som inte hänger ut sin status :P
För mig hänger det på hur seriöst förhållandet är. Skulle jag vara tillsammans med någon och veta är det är stabilt och att vi förmodligen har en lång gemensam framtid, ja då skulle jag nog också vara "i ett förhållande" med den personen på fb.
Är det däremot mer på en dejtingnivå där man inte själv riktigt vet huruvida det är seriöst eller inte känns det väldigt onödigt att skylta med varje liten skiftning i förhållandet bara för att femton random personer ska kunna "gilla" varje gång det sker något på den fronten.
Slartibartfast
2010-10-30, 16:05
Jag vill inte att Facebook ska bli en dejtingsida.
Jag hade gärna sett att FB skulle ta över rollen från andra dejtingsidor. Alla är ju ändå där, så tröskeln hade inte varit en issue.
Om du inte hade ett konto skulle du inte kunna bli taggad i olämpliga foton? ;)
Njae fast man kan tagga med en namntext utan länk till profil.
Finns jag reggad så taggar de ju på riktigt till min användare + att då får jag reda på att fotot finns och kan göra nåt åt saken :thumbup:
vicarious
2010-10-30, 17:55
Njae fast man kan tagga med en namntext utan länk till profil.
Finns jag reggad så taggar de ju på riktigt till min användare + att då får jag reda på att fotot finns och kan göra nåt åt saken :thumbup:
Men vadå, du kan ju ändå inte ta bort en tagg som är en tagg utan koppling till ett konto? För det är ju bara en namntext som personen som la upp bilden har skrivit, t ex "Anders Svensson (foton), Börje, Örjan osv"
Isåfall måste du be personen ta bort din namntext eller ta bort bilden helt och hållet. Krångligt :P
Om jag inte känner personen så väl att jag kan ställa frågan om de har någon partner, om jag nu inte redan vet det, har jag inte med det att göra. Ergo totalt ointressant att se något slags relationsexposé på Facebook.
Gabriel Forslund
2010-10-30, 18:37
Förhållandet blir aldrig riktigt officiellt förrän man har ändrat civilstatus till "I ett förhållande med..." på Facebook
Att folk inte visar vem dom är tillsammans med tror inte jag beror på att man skäms för sin partner. Det är det enda jag kan säga om detta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.