Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta tonfisk
Inge Enveten
2010-10-28, 21:46
Näringsinnehåll per 100 gram
Tonfisk i vatten
Protein 24,5 g
Fett: 1,2 g
Kolh: 0 g
Kcal: 110
Ni som inte vara bekanta med tonfisk sedan innan ser nu att det är väldigt fina näringsvärde, särskilt för någon som inte äter mycket kalorier men ändå vill bli mätt samt för dem som vill höja sitt proteinintag på ett enkelt sätt.
Min tanke är att vi kan använda tråden för att dela med oss olika sätt på hur man kan äta tonfisk. Personligen är jag väldigt okunnig och har i princip bara sött på olika blandningar i mackor och utöver det har jag själv prövat en gång att blanda med sallad och tomat vilket i och för sig var helt okej.
Vilka fler sätt finns det? Krydda, vilken? Sås, vilka? Dela med er!
Tonfiskröra
http://www.andreazengstrom.se/2009/09/tonfiskrora.html
Tonfiskburgare
http://www.andreazengstrom.se/2008/06/andys-tonfisk-burgare.html
Sen ett snabbt recept är tonfisk i vatten/olja, hackad rödlök, kokt ägg, dill, citronpeppar och salt. Sen om man vill kan man även köra i lite spenat i röran.
Inge Enveten
2010-10-28, 22:09
Schysst, bra tips!
Andra förslag på mer snabba och enkla lösningar?
Recept "risotto"
Rött ris
Scharlottenslsungade:
-tomater
-färska champisar
-babyspenat
-cashewnötter
Tonfisk
Oliver
Getost
Avokado
Kokosmjölk
Recept tonfiskröra
Grunden
½-1 pkt kvarg
1 burk tonfisk i vatten
½ rödlök, finhackad
liten nypa salt&svartpeppar
Tillägg: Citronpeppar, dill eller en liten liten klick dijonsenap.
För att ens kunna äta tonfisk så måste jag blanda det på något sätt, kom under dieten på två sätt som funkade bra för mig:
1.
1burk tonfisk
1burk keso mini
110g creme bounjour cuisine
Grill krydda.
Blanda allt i en skål.
2.
1 burk tonfisk.
40g chilisås
10g sweet chili
80g kvarg
20g majonnäs
30g lättmjölk
10g citronjuice
Några skvättar soja.
Sen curry, canderel och citronpeppar efter behag, curry är centralt.
2an kör jag på även nu under kcalbalansen, gillar den skarpt. Men jag kör på känn så mycket att det där receptet varierar rejält, att ta samtliga ingredienser i de mängder man känner för gör det nog bäst :)
Jag kör på detta:
1 burk tonfisk (no shit)
1 paket krossade tomater med chilismak
1 burk creme fraiche lätt, naturell
+ lite peppar
Låter tomat+creme fraiche puttra i 5 minuter, sen i med tonfisken 5 minuter = klart. Passar perfekt till såväl pasta som ris.
Tonfisklepras:
3 burkar tonfisk.
1 dl funlight.
Häll i din shaker, skaka 4 sekunder, "drick".
Tonfiskomelett
4 ägg
4 msk vatten
lite salt & peppar
1 konserv tonfisk (150g)
Rör ihop ägg, vatten och kryddor i en bunke. Det ska inte vispas så himla mycket, bara snabbt lösa ihop allt typ.
I med röran i en panna (som du har preppat med smält margarin) på medelvärme, och vicka runt pannan så att det flyter ut ordentligt. Det börjar stelna ganska snabbt.
När det fortfarande är kletigt så strör du ut tonfisken (vatten bortsilat) som att du brer ut riven ost på en pizza.
Kör det någon minut till i pannan så är det klart, bara att putta ut omeletten på en tallrik.
4 x 60g ägg + 150g tonfisk = ~500 kcal och 67g protein, 0g kolhydrat.
Fyfan, får redan kväljningar men hjälp av denna tråden så kanske BURK tonfisk går hem :)
Fyfan, får redan kväljningar men hjälp av denna tråden så kanske BURK tonfisk går hem :)
Nee, prova omeletten, grymt smarrig. Den "neutraliserar" det som jag tror folk upplever mindre gott med tonfisk.
Nee, prova omeletten, grymt smarrig. Den "neutraliserar" det som jag tror folk upplever mindre gott med tonfisk.Tvåan som jag skrev gör samma sak, eller ja, det smakar inte tonfisk, det smakar curry och chilli av alltihopa :)
SiSenior
2010-10-29, 18:46
1.
2 burkar tonfisk (120g avrunnen)
500g keso
Någon dl valfri fun light smak
2.
1 burk tonfisk (120g avrunnen)
1 laxfile a la 100g delad i småbitar
500g keso
Valfri mängd räkor
tommie-92
2010-10-29, 18:55
Standard den här veckan har varit en burk tonfisk med chilisås över, mycket gott!
Standard den här veckan har varit en burk tonfisk med chilisås över, mycket gott!
Same for me. Riktigt gott faktiskt, vilket jag inte trodde först. Men chilisås funkar till mycket ;)
Inge Enveten
2010-10-30, 11:50
Rent mentalt får jag inte keso + tonfisk att gå hem överhuvudtaget.. men det är väll värt att testa antar jag med tanke på hur många det går för
tommie-92
2010-10-30, 14:25
Same for me. Riktigt gott faktiskt, vilket jag inte trodde först. Men chilisås funkar till mycket ;)
Chilisås är extremt underskattat :)
Eddie Vedder
2010-10-30, 15:13
Det enklaste som finns och som ALDRIG kan bli dåligt är tonfisk, vispgrädde, lite goda kryddor och så lite olika nedhackad lök (typ vanlig gul lök och purjolök). Inga fel med champinjoner i heller.
Och det kan appliceras på räkor, torsk, köttbitar, musslor you name it. Med vispgrädde misslyckas ingen.
Rent mentalt får jag inte keso + tonfisk att gå hem överhuvudtaget.. men det är väll värt att testa antar jag med tanke på hur många det går för
Man kan köra standard Taco-Keso lasange med tonfisk. Funkar skitbra.
Ristretto
2010-10-30, 21:41
vispgrädde misslyckas ingen.
Kul att du säger det. Jag har själv funderat på om det finns någon mat som smakar sämre med smör eller grädde.
påläggstonfisk:
blanda en burk avrunnen tonfisk, två hackade ägg, två matskedar citronmajonnäs, lite hackad dill och sweetchili, skvätt ev i lite pressad citron.
Funkar klockers som pålägg.
Tonfiskburgare, tonfiskplättar eller nåt.
En burk avrunnen tonfisk, i vatten. Tonfisk i olja tycker jag alltid knasar till allt.
Tre-fyra hela ägg.
En lagom klick creme fraiché (tomat/basilika är the shit enligt mig) och kryddor.
1-1.5dl havregryn för lite mer substans och "matighet".
Rör ihop till trevlig substans. Lägg klickar i en varm panna med ordentligt med matfett så att det blir små biffar. Stek ca 3-4 min per sida. Är gott som fan med grovrivna morötter och kesoknäckemacka!
Annars brukar jag köra på att bara fräsa ihop tonfirre med en god wokblandning och lite creme freiché eller grädde och kryddor.
Popliteus
2010-11-07, 05:17
Tonfisk
Thai sweet chili
Cayennepeppar
Wokgrönsaker
Namehere
2010-11-08, 17:50
Keso och tonfisk har jag aldrig tänkt på! Gud så sugen på keso jag blev :D
tonfisk, liba bröd, harissa, citron.
Inge Enveten
2010-11-08, 18:50
Hmm käkar keso + tonfisk + grillkrydda nu och det är nog inget jag kan rekommendera
Hmm käkar keso + tonfisk + grillkrydda nu och det är nog inget jag kan rekommenderaTillsätt creme bounjour cuisine och det går ner :)
Tonfisk, keso, kvarg och ägg i en röra är sjukt gott
(3 Portioner)
Ingredienser
250g tagliatelle
300 gram tonfisk
1 st röd lök
2 dl crème fraiche, lätt
2 msk dijonsenap
2 msk basilika
1 dl oliver, urkärnade
salt
peppar
Tillagning
1. Koka pastan enligt anvisningen på paketet.
2. Häll av vätskan från tonfisken och finhacka köttet. Skala rödlöken och finhacka löken, basilikan och oliverna.
Blanda med crème fraiche, tonfisken samt dijonsenap. Smaka av med salt och peppar.
3. Servera pastan med den kalla tonfisksåsen.
Totalt:
Kcal prot
1458 108
Portion:
486 36
Tonfisk och pesto är annars en vinnande kombination.
Gärna en riklig mängd pesto. På en skiva gott bröd.
Mmmm...
En klassisk tuna sandwich är aldrig fel det heller *drool*
Inge Enveten
2010-11-19, 23:20
Tonfisk med ris gick hem riktigt bra för min del.
I övrigt är jag besviken gällande vad inläggen i tråden tillfört mig då detta motsvara absolut noll förutom något misslyckat experiment som resulterat i dålig respons från smaklökarna
<sad face>
AndreasNoob
2010-11-29, 21:17
påläggstonfisk:
blanda en burk avrunnen tonfisk, två hackade ägg, två matskedar citronmajonnäs, lite hackad dill och sweetchili, skvätt ev i lite pressad citron.
Funkar klockers som pålägg.
Åt detta precis på några smörgåsar efter träning. Jättegott, tack för receptet! :thumbup:
AndreasNoob
2010-11-29, 21:39
Åt detta precis på några smörgåsar efter träning. Jättegott, tack för receptet! :thumbup:
Kalorier: 579
Protein: 54
Kolhydrater: 3
Fett: 38
Sen tillkommer brödet och mjölken..
Det enklaste som finns och som ALDRIG kan bli dåligt är tonfisk, vispgrädde, lite goda kryddor och så lite olika nedhackad lök (typ vanlig gul lök och purjolök). Inga fel med champinjoner i heller.
Och det kan appliceras på räkor, torsk, köttbitar, musslor you name it. Med vispgrädde misslyckas ingen.
Var skeptisk då jag läste ditt "recept", men då jag nu testar måste jag faktiskt hålla med. Superenkelt och gott! Min variant blev: tonfisk, vispgrädde och Knorrs fiskkrydda. Bra tips! :)
bear.flowertwig
2011-03-26, 16:14
Gratinera det i ugn med lite riven ost över borde kunna bli riktigt trevligt.
Gurkyngel
2011-03-27, 09:54
Jag äter väldigt mycket tonfisksallad. För att det inte ska bli så torrt och smaka mer gör jag en av följande röror av själva "tonfiskbiten".
-1 burk tonfisk, 50 g keso mini, örtsalt, limesaft, torkad koriander, vitlökspulver, chiliflakes, hackad lök. (thaiinspirerat)
- 1 burk tonfisk, 50 g keso mini, örtsalt, spiskummin, vitlökspulver, chiliflakes, hackad lök (tacoinspirerat)
I övrigt har jag sallad, tomat, paprika, morot, ris/pasta/bulgur/linser/bönor, 1 kokt ägg och 1 tsk olivolja i salladen. Gott och mättande, går att variera i oändlighet.
Tonfisk + valfri lök på sidan (föredrar purjolök). Fungerar ganska bra.
SiSenior
2011-03-27, 10:56
En burk avrunnen tonfisk
Valfri mängd keso
En tärnad laxfilé
Bara att röra om i tallriken och mumsa i sig.
Tonfisk, keso, kvarg och ägg i en röra är sjukt gottDetta låter som det kan bli hyffsat gott och framför allt enkelt :) så det måste jag testa,gillar inte tonfisk nått vidare ska tilläggas..
Kesoröra
500g Keso
En burk Tonfisk
2 ägg
1 Avokado
Sweet chilli sauce, blanda!
Mitt favoritmål lätt :D
Tonfisksås/tonfiskröra 1-2 portioner
Grundrecept:
4 burkar tonfisk
1 gul lök
1 röd lök
1 burk krossade tomater
Kryddor/buljongtärning
Valfria ingredienser:
Halvt paket kvarg
1 burk tacosås eller liknande
Rivna morötter
Ost
Majs
Ägg
Vitlök
Tillbehör:
1 tomat
Sallad
Råg-rut
Serveras med ca 150g pasta eller ris förslagsvis, given dryck är 1l mjölk.
MeekGeek
2011-03-29, 07:31
En burk avrunnen tonfisk i vatten.
Ca ½ liter (200-250g) frusna wokgrönsaker (t ex Eldorados).
50g kokosfett eller annan värmetålig olja.
Smält kokosfettet i en stekpanna. Häll ner grönsakerna och tonfisken och fräs ordentligt tills röran upplevs torr och börjar ta färg, ca 10 minuter. Krydda efter smak, curry passar utmärkt.
Blir som en nasi goreng utan ris. De frästa grönsakerna ger en rätt söt smak. Enkelt och mycket gott.
1 burk tonfisk i olja - jag hällde ut det mesta av min olja men det kan man nog göra som man vill.
rödlök
keso
en skvättminifraiche
1-2 tsk pesto - jag använde hemgjord för det är så jäkla mycket godare enligt mig.
kyckling och broccolidieten har fått mig att gilla tonfisk, första gången jag äter det idag utan att tvinga i mig det. :)
Jag kör en väldigt simpel sak.
Tonfisk samt rödbetor!
Jag gillar rödbetor och det innehåller bara 50kcal/100g samt är mättande. :)
Acidcrow
2012-05-16, 12:30
Valfritt bröd, tonfisk, ost, oregano på toppen. Kör i ugnen eller micron tills osten har smält. Extremt gott!
Rakanichy
2012-05-16, 15:43
140gram tonfisk, 200gram kvarg, 100gram mini-fraiche / Grekisk yoghurt.
Det är grunden sedan kan man köra som jag gjorde t.ex.
Dijonsenap
Paprika
Gräslök
Peppar & salt
140 gram avrunnen tonfisk
2 tsk Curry
1 rödlök
2dl soya-yoghurt.
veronika
2012-05-16, 20:17
Brukar mest kika runt efter tips (provade kvarg ostkakan nyligen - tackar man för!) men tänkte att jag kunde bidra lite iom att det inte var så stor variation i den här tråden.. Brukar göra en thai sallad på tonfisk:
-river valfri mängd morötter (brukar ta 4 st medelstora)
-hackar 3 vitlötskryftor fint
-2 msk pickled gurami fish, creamy varianten utan hela fiskar (finns i thaiaffärer)
-3 finhackade röda birds eye chillies
-skvätt av fish sauce (också från thaiaffärer)
-saften av en halv lime
blanda allt och ät med en burk tonfisk, passar lika bra med den i vatten som den i olja.
Toppa med färsk koriander om det gillas :)
Jag brukar hacka en purjolök, fräsa i en panna, i med tre burkar tonfisk och en burk chilismaksatt lätt creme fraiche samt lite kryddor!
Kriippeshoow
2013-04-24, 21:30
-En avrunnen tonfiskburk
-3 ägg
-en matsked turkisk yoghurt
-champinjoner (tog in det för att jag älskar det)
-gul lök
-krydda med salt och peppar sedan stek allt med rapsolja
1 burk tonfisk till:
Kokt pasta
Kokt ris
+ något såsigt som kanske en creme fraiché blandning om man har lust och ork och råd i sin kaloribudget.
Annars funkar tonfisken som den är om man väntar ut hungern rejält :D Lite svartpeppar i burken bara.
Ghettospelarn
2015-04-06, 19:41
100 g tonfisk (i vatten)
1 banan
Blanda..
Ja jag blev förvånad själv, men va faktiskt riktigt gott.. ;$
Ozziking
2015-04-06, 19:49
Tonfisk+messmör. Har du bröd så blir det ännu bättre kombo. Lägg på en tomat och gurkskiva.
tonfisk + johnnys senap är sjukt gott
Brukar göra biffar/bullar av tonfisk på burk! Blandar tonfisken med ägg/äggvita, kryddor och lite fiberhusk. Det är gott att ha keso i smeten också, typ som här http://www.tasty-health.se/2014/09/middagstips-cheesy-tonfiskbollar.html
Ghettospelarn
2015-05-06, 22:27
Fräs 100-150 g tonfisk i en stekpanna i lite olja.
Knäck över 2-3 ägg.
Rör runt lite gran och salta efter behag.
Ät med en skvätt ketchup!
Någon som har smakat Abbas Xpress Thai Curry och som har lyckats göra en enkel egen kopia av den? sjuukt god ju :)
Brukar göra tonfiskröra som jag tycker blir löjligt gott:
Tonfisk (obviously) (230 g), lättmajonnäs (20-40 g), hackad lök (varierar mellan scharlotten-, gul- & rödlök, eventuellt lite kvarg (100 g) om jag vill ha det extra "krämigt", 1-2 tsk dijonsenap, hackad ansjovis, 1 tsk vittvinsvinäger, lite citronsaft, en msk BBQ-sås, hackad smörgåsgurka (5-10 st beroende på storlek), salt och peppar.
Om någon vågar sig på den får ni gärna ge lite feedback, men jag tycker som sagt den är väldigt god :)
mistadabolina
2017-06-22, 21:15
Droppar lite srirachasås på (den med tuppen), helt ok, börjar dock ledsna lite...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.