Logga in

Visa fullständig version : Behöver hjälp med att lägga upp kost och träning!

Maki
2010-10-28, 20:36
Dags för presentation först kanske.

Jag heter Marcus, 20 år gammal och bor i Sandviken utanför Gävle.

Så länge jag kan minnas har jag varit rätt stor, men har lyckats gå ner i vikt nu under ett år, men från mars till nu gick det riktigt fort, ca 30kg försvann då. Jag ska inte ljuga, det bara försvann, jag åt inte som förr, slutade med läsk och så vidare, jag kämpade inte precis!
Jag väger nu ca 82kg och är ungefär 180cm lång.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att veta vilken vikt jag borde ligga på med min längd, jag vill inte bli jättestor med världens muskler ;) jag vill bara hålla en sund vikt, lagom trimmad kropp och försöka skaffa mig lite vettig kondition.

Så jag vill veta 3 saker nu till och börja med, ni får hemskt gärna fylla i med mer saker som jag borde veta, för ni har bra mycket bättre koll än mig då jag är helt oerfaren inom träning och fitness.

1: Hur bör min kost se ut? Vilken typ av mat, hur ofta osv.

2: Jag skulle behöva ett träningsschema att följa så det verkligen blir gjort!

3: Vilken vikt borde jag ligga på med min längd?

Var inte rädda att fråga om saker, alla människor ser verkligen inte lika ut, kanske finns massa olika idealvikter för min längd beroende på hur kroppen ser ut, jag har ingen aning!

Så ös på med tips, förslag, idéer och gärna frågor!

Mvh Marcus

(Ber om ursäkt om jag lagt tråden i fel forum!)

JimmyFlessa
2010-10-29, 08:46
Dina frågor är väldigt såvra och lite som att svara på "hur långt är ett snöre". Det är omöjligt för oss att säga vad du "ska" väga, hur ofta du "ska träna" vad och när du ska äta och hur mycket. Det finns väldigt, väldigt många faktorer som spelar in här.

För att förhoppningsvis kunna underlätta lite för dig så ger jag dig dock dess grundpelare.

1. Jag atnar att det är styrketräning du vill ägna dig åt. Börja enkelt och skynda långsamt, d.v.s ha fokus på korrekt teknik & ett fint ROM, (Rörelseomfång för muskeln i fråga) och stirra dig inte blind på vikterna. Ett klassiskt schema som passar bra ifråga är kanske en så kallad tre-split. Pass 1: Bröst/Axlar/triceps. Pass2 Rygg/Biceps. Pass3: Ben/Mage.

2. Basera din kost på rena råvaror och se till att få i dig mycket protein. Vill du lägga på dig i vikt i form utav muskler så satsa på att få i dig 2 gram protein/ Kilo du väger. I ditt fall blir det ca 160 gram (80*2). Med rena råvaror menar jag grejer som kött, fisk, ägg, fågel etc, etc. Mycket grönsaker och kanske en del potatis, havregryn etc. Hur ofta och när du äter beror på vad du trivs med.

3. Det finns inga skan när det gäller din vikt. Träna hårt och äta brra mat och kolla i spegeln hur du tycker det ser ut och ät därefter dina önskningar.

Hoppas att dessa korta svar gett dig en liten push på vägen i alla fall.

MVH Jimmy Flessa.

Maki
2010-10-29, 09:01
Tackar och bockar för svaret! Är till stor hjälp.

Mvh Marcus

JimmyFlessa
2010-10-29, 14:57
Kanon att höra att svaret hjälpte. Bara att fortsätta fråga om det är något mera specifikt du undrar utöver detta.

Maki
2010-10-29, 17:58
Ja en sak, jag som inte ska träna på elitnivå direkt. Är det lämpligt att träna varannan dag?

Konditionen ska jag få med i varje pass tänkte jag, förut när jag gymmade så började jag alltid med 3km på löpbandet, ökade tempot allt efter jag orkade :)

JimmyFlessa
2010-10-29, 18:52
Det beror helt på vad du känner att du orkar, har lust, samt hinner med i din vardag.

När det kommer till konditionsträningen så tycker jag inte att du ska köra både konditions & styrka i samma pass. Enkelt förklarat så sänder det motsatta singaler till kroppen om hur den ska utvecklas.

Eftersom att du säger att du har tid att träna varannan dag, vilket blir 3-4 pass i veckan, så skulle jag då dela upp det såhär:

Måndag: Bröst/Axlar/Triceps.
Tisdag: Ben/Mage
Torsdag: Konditionsträning.
Fredag: Rygg/Biceps.