handdator

Visa fullständig version : Bröstövning för definition av inre linjer?

topic
2010-10-27, 15:49
Hej! Jag söker bröstövningar som bygger och/eller definierar insidan av brösten så att de övre och inre "linjerna" syns bättre. Har ganska bra bröstmuskler och tar relativt mycket när jag tränar, men väldigt lite avgränsning på detta ställe vilket gör att jag ser sjukt otränad ut med linne och liknande klädsel. Ser även lite oproportionellt ut i jämförelse med armar/traps. :o

Tog en randombild på google för att visa var jag menar:

http://user.haxninja.com/png/upper_body01.png

Tacksam för svar!

KaptenKnäsvag
2010-10-27, 15:53
Precis som att 21:an inte bygger peak finns det inga övningar som gör att du växer extra mycket (och punktförbränner) just där.

amarth
2010-10-27, 15:53
Det där har att göra med hur dina muskelfästen sitter och inte vilka övningar du kör.

davvvan
2010-10-27, 15:56
Mer övre bröst + massa overall.

smuts
2010-10-27, 15:57
snedbänk?

snatch914
2010-10-27, 16:05
Uppåtlutande bänkpress eller hantelpress kan göra viss skillnad. Annars är det som amarth säger att det är dina muskelfästen som avgör hur dina muskler kommer att se ut när de blir större/mindre och muskelfästena avgörs av dina gener.

rolf
2010-10-27, 16:07
Mer massa, mindre kroppsfett.

coolboynesko
2010-10-27, 19:54
snedbänk?

Vare inte så att snedbänk inte gjort så stor "nytta" som man trodde?

Sheogorath
2010-10-27, 19:57
Vare inte så att snedbänk inte gjort så stor "nytta" som man trodde?

Korrekt. Det som tycks hända är att aktiveringen flyttas från nedre bröst till främre axlar. Aktiveringen i övre bröst är alltså konstant oberoede av om man har plan bänk eller uppåtlutande.

Lepras
2010-10-27, 19:59
Korrekt. Det som tycks hända är att aktiveringen flyttas från nedre bröst till främre axlar. Skillnaden i övre bröst är alltså konstant oberoede av om man har plan bänk eller uppåtlutande.

Gäller det även med hantlar?

bygden
2010-10-27, 20:00
Jag kan bara tala för mig själv men jag upplever iaf att jag fått en "snyggare" bröstmuskulatur sedan jag började prioritera lutande bänk, lutande hantelpress och dylikt. Sedan jag började med detta har jag fått mer defination på övre bröst (no shit). Men jag kanske bara har fått lite synvillor, vad vet jag..

Sheogorath
2010-10-27, 20:01
Gäller det även med hantlar?

Jag tror att det bara är stångpress som är undersökt. Men så länge rörelsen i axelleden är den samma borde det inte bli någon skillnad, tycker man ju.

coolboynesko
2010-10-27, 20:03
Har sagt de till några kompisar men dem verkar inte lyssna o så säger dem att de va en pt som sa att man skulle köra så :S

delta_mats
2010-10-27, 20:03
Korrekt. Det som tycks hända är att aktiveringen flyttas från nedre bröst till främre axlar. Skillnaden i övre bröst är alltså konstant oberoede av om man har plan bänk eller uppåtlutande.

Då borde ju detta medföra att man med snedbänk förhållandevis får mindre träning av nedre bröst jämfört med plan bänkpress. En större utveckling av övre bröst i förhållande till undre kan ju ge intrycket av en stor platt muskel. Ungefär som på bilden ovan.

Sheogorath
2010-10-27, 20:05
My 2 cents (baserat mer på kunskaper i anatomi än i faktiska EMG-studier): är man intresserad av övre bröst så är det militärpress med axelbred fattning och smalbänk med armbågarna in som gäller. Man ska helt enkelt få till en så ren flexionsrörelse som möjligt, med axeln neutralroterad.

Sheogorath
2010-10-27, 20:09
Då borde ju detta medföra att man med snedbänk förhållandevis får mindre träning av nedre bröst jämfört med plan bänkpress. En större utveckling av övre bröst i förhållande till undre kan ju ge intrycket av en stor platt muskel. Ungefär som på bilden ovan.

Yes box: förhållandevis större aktivering av övre bröst, men inte absolut större aktivering. Så du har uppfattat det helt riktigt om jag tolkat studierna rätt. Om sen EMG korrelerar helt till muskelutveckling blir det ju så som du säger, att man genom att se till att undre bröst inte utvecklas eller åtminstone utvecklas långsammare får ett annat förhållande i bröstmuskulaturen. Men jag är rädd att det räcker med att man kör lite smala latsdrag på ryggdagen och lite pullovers eller liggande tricepssträck runt huvudet så är den skillnaden utjämnad i ett kick.

Chaan
2010-10-27, 20:16
Jag skulle gjort flyes i snedbänk. Djupa som fan. Brutalisering helt enkelt.

http://www.ironbody.it/assets/images/esercizi-bodybuilding/incline_dumbell_flyes.jpg

Termy
2010-10-27, 20:17
Korrekt. Det som tycks hända är att aktiveringen flyttas från nedre bröst till främre axlar. Aktiveringen i övre bröst är alltså konstant oberoede av om man har plan bänk eller uppåtlutande.

Den studie jag citerar här pekar på ett annorlunda resultat, dvs. att den klavikulära delen aktiveras olika mycket beroende på lutning. Jag har dock tyvärr inte tillgång till fullängdsstudien.

"This study compared the activation of the clavicular head and the sternocostal head of the pectoralis major and the anterior deltoid when performing the bench press at several different angles. Fifteen healthy male subjects participated in this study. Subjects performed the chest press exercise at 0 (flat bench), 28, 44, and 56° above horizontal using 70% of their respective 1 repetition maximum for each angle. Electromyographic activity was recorded during each repetition. Activation of the clavicular head of the pectoralis major was significantly greater at 44° compared to 0° (p = 0.010), at 56° compared to 0° (p = 0.013), and at 44° compared to 28° (p = 0.003). Activation of the sternocostal head of the pectoralis major was significantly greater at 0° compared to 28° (p = 0.013), at 0° compared to 44° (p = 0.018), at 0° compared to 56° (p = 0.001), at 28° compared to 56° (p = 0.003), and at 44° compared to 56° (p = 0.001). Activation of the anterior deltoid was significantly greater at 28° compared to 0° (p = 0.002), at 44° compared to 0° (p = 0.012), and at 56° compared to 0° (p = 0.014). To optimize recruiting the involved musculature, it would seem that performing both the flat and incline chest press exercises is necessary. © 2010 National Strength and Conditioning Association."

Trebs, A.A. Brandenburg, J.P. Pitney, W.A. An electromyography analysis of 3 muscles surrounding the shoulder joint during the performance of a chest press exercise at several angles. Journal of Strength and Conditioning Research 2010;24(7):1925-1930.

Sheogorath
2010-10-27, 20:19
Den studie jag citerar här pekar på ett annorlunda resultat, dvs. att den klavikulära delen aktiveras olika mycket beroende på lutning. Jag har dock tyvärr inte tillgång till fullängdsstudien.

"This study compared the activation of the clavicular head and the sternocostal head of the pectoralis major and the anterior deltoid when performing the bench press at several different angles. Fifteen healthy male subjects participated in this study. Subjects performed the chest press exercise at 0 (flat bench), 28, 44, and 56° above horizontal using 70% of their respective 1 repetition maximum for each angle. Electromyographic activity was recorded during each repetition. Activation of the clavicular head of the pectoralis major was significantly greater at 44° compared to 0° (p = 0.010), at 56° compared to 0° (p = 0.013), and at 44° compared to 28° (p = 0.003). Activation of the sternocostal head of the pectoralis major was significantly greater at 0° compared to 28° (p = 0.013), at 0° compared to 44° (p = 0.018), at 0° compared to 56° (p = 0.001), at 28° compared to 56° (p = 0.003), and at 44° compared to 56° (p = 0.001). Activation of the anterior deltoid was significantly greater at 28° compared to 0° (p = 0.002), at 44° compared to 0° (p = 0.012), and at 56° compared to 0° (p = 0.014). To optimize recruiting the involved musculature, it would seem that performing both the flat and incline chest press exercises is necessary. © 2010 National Strength and Conditioning Association."

Trebs, A.A. Brandenburg, J.P. Pitney, W.A. An electromyography analysis of 3 muscles surrounding the shoulder joint during the performance of a chest press exercise at several angles. Journal of Strength and Conditioning Research 2010;24(7):1925-1930.

Häftigt! Och du är säker på att det inte är relativ aktivering de redogör för här för att det ska se lite snyggare ut?

agazza
2010-10-27, 20:24
Jag har alltid kört lutande hantelpress och flyes, i 8 år, och upplever att jag har mer utvecklade övre bröst än nedre.

coolboynesko
2010-10-27, 20:25
Jag skulle gjort flyes i snedbänk. Djupa som fan. Brutalisering helt enkelt.

http://www.ironbody.it/assets/images/esercizi-bodybuilding/incline_dumbell_flyes.jpg

Är inte flyes också jävligt skadliga?

Sheogorath
2010-10-27, 20:28

Har man väldigt korta biceps får man ta det lite lugnt med rörelselängden (d.v.s. inte gå för djupt) tills man fått upp rörligheten. Och för det syftet är flyes i sig helt utmärkt.

coolboynesko
2010-10-27, 20:31
Har man väldigt korta biceps får man ta det lite lugnt med rörelselängden (d.v.s. inte gå för djupt) tills man fått upp rörligheten. Och för det syftet är flyes i sig helt utmärkt.

De kanske en dum fråga men hur vet man om man har korta bicpes?

Termy
2010-10-27, 20:32
Häftigt! Och du är säker på att det inte är relativ aktivering de redogör för här för att det ska se lite snyggare ut?

Vet ej. Jag har som sagt ej tillgång till fullängdaren så jag kan inte redogöra för metodologin. Det finns ju en studie från 1997 som istället visar på att det inte är någon skillnad i aktivering av övre huvudet vid decline och incline bänkpress ("Electromyographical activity of the pectoralis muscle during incline and decline bench presses"), men har ej tillgång till den heller så kan inte jämföra studierna. =/

Sheogorath
2010-10-27, 20:37
De kanske en dum fråga men hur vet man om man har korta bicpes?

Om det spänner väldigt i biceps och du känner att du inte vill gå lika långt ner med armbågarna i flyes som i hantelpress kan det vara ett tecken.

Sheogorath
2010-10-27, 20:38
Vet ej. Jag har som sagt ej tillgång till fullängdaren så jag kan inte redogöra för metodologin. Det finns ju en studie från 1997 som istället visar på att det inte är någon skillnad i aktivering av övre huvudet vid decline och incline bänkpress ("Electromyographical activity of the pectoralis muscle during incline and decline bench presses"), men har ej tillgång till den heller så kan inte jämföra studierna. =/

...och jag får betala 80:- för fullängdarna märker jag. Spännande är det ju, men man har ju vant sig vid att allt ska vara gratis... :)

Chaan
2010-10-27, 20:40

Går man väldigt djupt så kommer det ju slita ordentligt i musklernas ursprung, i det här fallet precis de områden som trådstartaren postat. Det kan inte vara en av de minst skadliga övningarna i alla fall. Tyvärr går ju träning ut på att stressa på precis det ställe man vill ska växa :)

topic
2010-11-04, 12:30
Tack för svaren!

Fick kanske inte ett klart svar på frågan, men jag tror jag blev lite klokare. Får helt enkelt fortsätta pressa blandade bröstövningar och försöka bygga upp lite mer volym. Måste ha dåliga fästen eller något.

Mvh Kalle

Sheogorath
2010-11-04, 13:09
Tack för svaren!

Fick kanske inte ett klart svar på frågan, men jag tror jag blev lite klokare. Får helt enkelt fortsätta pressa blandade bröstövningar och försöka bygga upp lite mer volym. Måste ha dåliga fästen eller något.

Mvh Kalle

Ditt bästa "bet" är att kötta axelpressar med smal fattning, smalbänk (med armbågarna in) samt såklart generella bröstövningar (d.v.s. plana, lutande pressar och flyes). Du kan aldrig flytta på dina muskelfästen (med träning...) och högst otroligen bygga bara i en del av en fiber (t.ex. närmast bröstbenet till), däremot kan man aktivera vissa fibrer mer än andra, troligtvis på ett sätt som gör att det påverkar utseendet på muskeln (d.v.s. bygga mer "övre bröst"); då är övningarna jag listade lämpliga. Vill man undvika att aktivera nedre bröst kan man se upp med smala latsdrag/chins, pullovers (och kanske t.o.m. roddar om man är riktigt nojjig) och istället låta ryggen växa med breda latsdrag/chins, marklyft, knäböj etc.