Visa fullständig version : Löpsätt för minimal muskelnedbrytning och maximal fettförbränning
Vilken är det bästa löpsättet för minimal muskelnedbrytning och maximal fettförbränning? Intervaller? Långdistans?
Hjälp mig gärna
Mvh
Du förbränner inte fett av att springa.
Intervaller skulle jag säga, då det oftast tar mindre tid, för minimal muskelnedbrytning.
Kolla på sprinters och maratonlöpare.
Jag har heller en fysik som en 10 meterslöpare än en marathon.
Vilka intervaller borde jag köra 70-20? Hur många?
Eddie Vedder
2010-10-26, 16:18
Du förbränner inte fett av att springa.
Intervaller skulle jag säga, då det oftast tar mindre tid, för minimal muskelnedbrytning.
Jo det gör man visst. Jag vet hur du menar men skriv då inte så där förvirrande utan förklara mer utförligt.
Jo man förbränner givetvis fett, men fett som substrat vid aktivitet x har inget i sig med kroppsfettreduktion att göra.
Låt oss då säga att jag vill få ner mitt kroppsfett, vilket Löpsätt är bäst?
Om du vill få ner ditt kroppsfett så handlar det givetvis om hur mycket kalorier du får i dig i förhållande till hur mkt kalorier du förbränner.
Att gå ner i vikt i kombination med styrketräning är nog bäst för att förbränna fett.
Men om du nu vill springa också för att förbränna ytterligare kalorier så hade jag rek korta löp pass.
När jag tränade kondition under min viktnedgång så var det oftast 10-15minuter snabb löpning på löpband. Ungefär i 15-17km/h.
Eddie Vedder
2010-10-26, 16:39
Låt oss då säga att jag vill få ner mitt kroppsfett, vilket Löpsätt är bäst?
Vad jag tror KAN vara det bättre är följande:
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Om du vill få ner ditt kroppsfett så handlar det givetvis om hur mycket kalorier du får i dig i förhållande till hur mkt kalorier du förbränner.
Att gå ner i vikt i kombination med styrketräning är nog bäst för att förbränna fett.
Men om du nu vill springa också för att förbränna ytterligare kalorier så hade jag rek korta löp pass.
När jag tränade kondition under min viktnedgång så var det oftast 10-15minuter snabb löpning på löpband. Ungefär i 15-17km/h.
Det kanske man ska testa. Är intervaller som 70-30 också effektiva?
Alltså korta intensiva intervaller?
Japp.
Ungefär hur korta/långa?
Ungefär hur korta/långa?
testa springa 10x100m, jobbigare än vad man kan tro.
Doctor Snuggles
2010-10-26, 17:37
Finns det några egentliga belägg att kortare intervaller med kortare vila är jämförelsevis effektivare än längre intervaller med längre vila. Jag har sett studier med både 70 sek intervaller och 8 sek intervaller med motsvarande liknande tidslängd för vila. Har inte lyckats extrapolera var den "optimala zonen" ligger dock. Har du någon gissning?
Rent spontant känns det ju som att man ska göra intervallerna så korta som möjligt, om målet är att undvika de negativa effekterna på muskelbygget. Sedan får man ju såklart kompromissa lite.
testa springa 10x100m, jobbigare än vad man kan tro.
Been there and done it.... sjukt jobbigt
Så det är bra att springa typ 100-200 meter, vila och upprepa?
Finns flertalet upplägg. Ena gången kan du köra kortare intervaller, nästa gång längre. Variera vilan.
Szalakai om tvåhundrigar :
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=964499
Jag kör på korta intervaller så får vi se hur bra det är :)
Springa intervall i backe/knyta fast något tungt runt midjan och springa brukar vara rätt effektivt. Kör du slädsprintar så bygger du snarare muskler än förlorar dom.
BiffenBruno
2010-10-31, 21:56
En väska med ngn form av vikt på ryggen o sen löpa uppförsbackar i skog o mark i intervallformat vore väl ett fungerande exempel? Typ
Välj en lagom backe ge allt uppför vila ner för o sen repeat?
WHITEFOLKS
2010-10-31, 22:03
Springa med extravikt är absolut inte något jag skulle rekommendera för någon som precis börjar löpträna.
Kanske bra att kolla löptekniken innan man börjar med viktade intervaller?
Edit: Fan, WHITEFOLKS. Great minds think alike?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.