handdator

Visa fullständig version : Sabbad ämnesomsättning?

Tunroth
2010-10-26, 13:09
Kan ämnesomsättningen blivit förstörd efter ätstörningar?
Har ätit i 1,5 år nu. låg på "bulk" i kankse 7-8 månader.
sedan gick jag till en nivå jag tyckte passa mig, men vikten fortsatte att stiga.

Under sommaren blev det mer jobb än träning, men när skolan kom igång, ökade jag träningen, men åt fortfarande samma.

enligt min muskelmassa och min träning & aktivitet , bör jag ligga runt 2400-2700 / dag när jag tränar. (vilket blir runt 5 gånger / vecka)

När jag inte tränar så runt 1900-2100.

Jag ligger mellan 2000-2200 / dag

Men jag går upp.. nästan lite för mycket känns det som.

så efter sommarlovet & innan träningen kom igång ordenligt igen, vägde jag runt 65. Nu när jag har kommit igång med träningen igen, men ändå trott att jag legat på brist/balans, har jag gått upp till runt 68-69.

Kan min ämnesomsättning blivit helt rubbad efter ätstörningen jag hade för 4 årsen till 1,5 årsen?

Eller vad är det som har gjort dessa 3-4 kg upp?

clappen
2010-10-26, 13:12
Jag vet inte hur mycket ämnesomsättningen kan påverka ett kalori-intag, men för egen del, så bör jag ligga på runt 2200kcal en vanlig inaktiv dag, även om jag äter högst 1500kcal dessa dagar och har ett relativt stort underskott, så går saker och ting saktare än vad det skall gå. Därför undrar jag också lite grann hur stort ämnesomsättningen egentligen påverkar. (jag räknar kalorier RÄTT)

mikaelj
2010-10-26, 13:17
Kan ämnesomsättningen blivit förstörd efter ätstörningar?
Har ätit i 1,5 år nu. låg på "bulk" i kankse 7-8 månader.
sedan gick jag till en nivå jag tyckte passa mig, men vikten fortsatte att stiga.

Under sommaren blev det mer jobb än träning, men när skolan kom igång, ökade jag träningen, men åt fortfarande samma.

enligt min muskelmassa och min träning & aktivitet , bör jag ligga runt 2400-2700 / dag när jag tränar. (vilket blir runt 5 gånger / vecka)

När jag inte tränar så runt 1900-2100.

Jag ligger mellan 2000-2200 / dag

Men jag går upp.. nästan lite för mycket känns det som.

så efter sommarlovet & innan träningen kom igång ordenligt igen, vägde jag runt 65. Nu när jag har kommit igång med träningen igen, men ändå trott att jag legat på brist/balans, har jag gått upp till runt 68-69.

Kan min ämnesomsättning blivit helt rubbad efter ätstörningen jag hade för 4 årsen till 1,5 årsen?

Eller vad är det som har gjort dessa 3-4 kg upp?

Muskler? Har du blivit starkare?

Vad äter du en typisk dag?

Eddie Vedder
2010-10-26, 14:26
Jag vet inte hur mycket ämnesomsättningen kan påverka ett kalori-intag, men för egen del, så bör jag ligga på runt 2200kcal en vanlig inaktiv dag, även om jag äter högst 1500kcal dessa dagar och har ett relativt stort underskott, så går saker och ting saktare än vad det skall gå. Därför undrar jag också lite grann hur stort ämnesomsättningen egentligen påverkar. (jag räknar kalorier RÄTT)

Basalomsättningen sjunker, hur mycket är individuellt. Kroppen bromsar in energikostnader för olika processer, kroppetempreratur sjunker etc. Men framför allt ser man att energiintaget påverkar aktivitetsnivån. Hur aktiv man är i vardagen, initiativförmågan, allmänt mer "uppåt och igång" etc.

Så att enbart räkna ekvationer som om det säger sanningen är enbart dumt. Jag tycker övertron på ekvationernas korrekthet har gått överstyr för längesedan på Kolo. Kalori in och ut är inte variabler oberoende av varandra, de påverkar varandra markant.

Tunroth
2010-10-26, 15:47
Basalomsättningen sjunker, hur mycket är individuellt. Kroppen bromsar in energikostnader för olika processer, kroppetempreratur sjunker etc. Men framför allt ser man att energiintaget påverkar aktivitetsnivån. Hur aktiv man är i vardagen, initiativförmågan, allmänt mer "uppåt och igång" etc.

Så att enbart räkna ekvationer som om det säger sanningen är enbart dumt. Jag tycker övertron på ekvationernas korrekthet har gått överstyr för längesedan på Kolo. Kalori in och ut är inte variabler oberoende av varandra, de påverkar varandra markant.

Kommer detta vara för alltid? efter att kroppen så säga har "läkt ihop" ?

Uttrycket ; en kontorsarbetande kvinna på 60 kg behöver 2000 kcal Måste väl ändå va en myt?
Eller så är min omssättning helt rubbad.
Då jag kallar mig aktiv, 68 kg, "ung/vuxen", ligger på samma och går upp *gah!*

Tunroth
2010-10-26, 16:10
Muskler? Har du blivit starkare?

Vad äter du en typisk dag?

Mjao, kanske inte märkvärt starkare. (på detta "uppehåll" under våren/sommaren). Ligger runt samma nivå som tidigare.

Körde tidigare 5-6 styrkepass / vecka, ca 10 min kardio som uppvärmning.
under våren sommaren blev det 2-3 styrkepass / vecka, ingen kardio.

Nu blir det 4-5 styrkepass, ca 4 pass kardio & x antal 15 minuters promenader. (4-5 timmar totalt i veckan) + vardagssysslor, städning, matlagning, plugg, handling, shopping osv.

jag äter 4 gånger perdag.
mina måltider är ganska röriga , så svårt att räkna ut exakt. men vet att dem innehåller mellan 450-600.

Frukost 7.00:
gröt på ca 45-50 gryn
1 frukt
1-2 msk torkad frukt
äggvita
1-2 msk sylt
ev. p-pulver
mjölk

1 macka (smör, skinka, ost, grönsak/ leverpastej / skivat ägg /avokado, tomat, keso, skinka/ makrill)

kaffe.

Skollunch 11.15: sallad, mindre mängd kolhydratkälla, mer fokus på "köttröran", knäckebröd + bregott, vatten. (alltså istället för tex 3-4 potatisar nöjer jag mig med 2.)

Middag 16.00; Kan bli frukostmat, yoghurt, flingor, frukt , macka.
Men oftast ; sallad, potatis/ris/pasta/bröd (2-3 potatisar, 50-60 gr pasta/ris), (sås), kött/fisk/fågel/ägg/(ost) 160-200 gr "kött"
funlight

Träning

Protein drink(20.00)

Äta kvällsmål(20.45): kvarg/keso ca 300 gr (ev p-pulver som smaksättning), frukt(er) 100-200 gr, müsli 30-40 gr, macka + pålägg, té

Slinker in totalt kanske 2-3 små rutor choklad (10-15 gr?), även en skvätt mjölk i kaffet kan åka ner ibland.

Eddie Vedder
2010-10-26, 16:20
Kommer detta vara för alltid? efter att kroppen så säga har "läkt ihop" ?

Det finns anledning att tro att nedsänkt basalmetabolism efter bantande kan vara kronisk ja.

mikaelj
2010-10-26, 16:20
Ökad glykogeninlagring?

Har dina mått, t ex midjemått etc, ändrats?

Rataxes
2010-10-26, 17:34
Det finns anledning att tro att nedsänkt basalmetabolism efter bantande kan vara kronisk ja.Tja, deltagarna i Minnesota starvation experiment lyckades återställa den, även om det tog 8 månader av kraftig överätning och resulterade i att de tillfälligt gick upp till 140% av sin ursprungliga fettmassa.

Jag tror att en nedsänkt metabolism generellt går att återställa, även om det i många fall kan vara jobbigare och mer tidskrävande än vad de flesta är förberedda på. Särskilt eftersom det ofta innebär åtminstone temporär viktuppgång, vilket många inte kan acceptera eller ens (bortsett från riktigt underviktiga) föreställa sig som något som skulle kunna vara hälsosamt.

jenni
2010-10-26, 17:49
men kan man inte höja sin ämneomsättning med medicin eller kosttillskott då?

mattilainen
2010-10-26, 18:04
men kan man inte höja sin ämneomsättning med medicin eller kosttillskott då?

med olagliga substanser, antagligen.

jenni
2010-10-26, 18:09
med olagliga substanser, antagligen.

ojdå, trodde det fanns helt lagliga medel för det också:em:

mikaelj
2010-10-26, 18:19
ojdå, trodde det fanns helt lagliga medel för det också:em:

Ja, om du har hypotyreos.