handdator

Visa fullständig version : Anareob process vs Areob process

Klossen5
2010-10-26, 08:47
Vid en anaerob process, spjälkning, bildas mjölksyra.
Kolhydrater = energi (ATP) + mjölksyra

Aerob process, förbränning, bildas ej mjölksyra.
fett/kolhydrater + syre= energi (ATP) + (CO2)+ (H2O)

Förbränner man mer fett om man inte utsätter sig för mjölksyra?
Är det i så fall bättre att springa en stund utan mjölksyra (alltså lite saktare) om man vill bränna fett? :)

Klossen5
2010-10-26, 14:37
ingen??? :confused:

King Grub
2010-10-26, 14:40
Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max, och det är inte korrelerat med laktattröskeln.

Spelar dock ingen roll, eftersom träningen inte ökar dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med samma kaloribalans i vilket fall som helst.

Los
2010-10-27, 13:55
Är det i så fall bättre att springa en stund utan mjölksyra (alltså lite saktare) om man vill bränna fett?
För att bränna fett i ordets rätta bemärkning så måste du ligga under mjölksyretröskeln, annars sker nästan ingen fettförbränning (under själva träningspasset). Men jag antar du egentligen menar att du vill bli av med kroppsfett ur ett långsiktigt perspektiv och då har Grub redan svarat.

Förbränner man mer fett om man inte utsätter sig för mjölksyra?
Faktiskt så har alltid en viss mängd mjölksyra i blodet, även vid vila. Man har t.om. lite mindre mjölksyra i blodet vid lätt ansträning, vid omkring 70-75% av max så är mjölksyrenivå ungefär som vid vila, sen går det stadigt uppåt till omkring 3-4mmol då man börjar känna av en ökad mjölksyreansamling, men den är inte obehagligt. Vi 5-6 mmol och uppåt börjar det bli obehagligt och smärtsamt. Niåverna och mängderna varierar lite mellan individer givetvis, men inga jätteskillnader.

I praktiken spelar det ingen roll om du konditionstränar eller ej (ur viktperspektiv), de allra flesta har en fungerade aptitreglering som gör att man äter upp de kalorier man bränner på träning. Det enda vettiga svaret är att du måste prova dig fram. Testa att träna hårt/medelhårt/lugnt/inget alls och se hur det påverkar din aptit och därmed din viktnedgång.
Personligen påverkas min vikt inget av konditionsträning, oavsett mängd eller intensitet. Enda undantaget var när jag körde 30 timmar kondition på en vecka, då gick jag faktiskt ner lite trots massivt ätande.

Ser man konditionsträning som enbart kaloriförbrukning så blir det ofta pannkaka.

Klossen5
2010-10-27, 21:06
Ok tack för detta Los :) :)