Visa fullständig version : 2 gram protein per kilo kroppsvikt <-- ganska mycket
greenfish
2010-10-26, 02:39
Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
2 gram protein per kilo kroppsvikt, 2 x 73kg = 146g protein om dagen, det är en djävla massa protein att käka tycker jag *spy*
Käkar 4 ägg om dagen, keso, och mycket kyckling och oxkött, men tycker ändå det är mycket.
Antar att många kör med proteindrinkar eller?
Min middag idag var typ 200g kokt kyckling = 62g protein, har inte ens kommit över 100g protein idag trots frukost, lunch och kvällsmat.
Något förslag man kan äta som har en djävla massa protein men inte så mycket kcal?
Tack
Frukost
0,5L lättmjölk
2 knäckebröd med ost
Middag
300g kycklingfile
150g ost
150g matlagningsgrädde
drick 0,5L mjölk till maten
Kvällsmat
600g kvarg+funlight
P 221g
K 99g
F 104g
Ca 2200 kcal
Bara ett exempel för jag är ingen kostexpert. Mejeriprodukter och kött är smidiga proteinkällor.
Den här mallen tycker jag är smidig att använda
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=519252&postcount=1
Just nu i diet käkar jag endast två grillade kycklingar om dagen + bcaa vid träning och ev vassle mitt på dagen. Hamnar någonstans på runt 220-250g protein beroende på storleken på kycklingarna.
Ja jag kompletterar med mivitotal,fiskolja osv, det vanliga.
Ja det är dyrt att äta såhär, men jag har aldrig mått såhär bra under en diet hela tiden så spara på gnället.
Något förslag man kan äta som har en djävla massa protein men inte så mycket kcal?
Tonfisk, kyckling, torsk, kalkon, kvarg, mjölk, magert kött m.m.
Den här sidan kanske hjälper lite? http://www.proteinperkrona.se/
Kyckling, tonfisk, kvarg och proteindrinkar ligger till grund för mitt proteinintag. Allt som oftast får jag i mig ca 60g protein ifrån drinkar, resterande 240 - 280g kommer ifrån mat. Väger 73kg.
Vad äter du utöver det som du har räknat upp?
greenfish
2010-10-26, 13:54
@spoon
Frukost
0,5L lättmjölk
2 knäckebröd med ost
Middag
300g kycklingfile
150g ost
150g matlagningsgrädde
drick 0,5L mjölk till maten
Kvällsmat
600g kvarg+funlight
P 221g
K 99g
F 104g
Ca 2200 kcal
Bara ett exempel för jag är ingen kostexpert. Mejeriprodukter och kött är smidiga proteinkällor.
Den här mallen tycker jag är smidig att använda
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...52&postcount=1
Tack så mycket för mallen och hur din dagliga kost ser ut!
@Onigiri
Just nu i diet käkar jag endast två grillade kycklingar om dagen + bcaa vid träning och ev vassle mitt på dagen. Hamnar någonstans på runt 220-250g protein beroende på storleken på kycklingarna.
Ja jag kompletterar med mivitotal,fiskolja osv, det vanliga.
Ja det är dyrt att äta såhär, men jag har aldrig mått såhär bra under en diet hela tiden så spara på gnället.
Wow det låter som en riktig lyx dinner, tack för exemplet!
@Tacos
Tonfisk, kyckling, torsk, kalkon, kvarg, mjölk, magert kött m.m.
Den här sidan kanske hjälper lite? http://www.proteinperkrona.se/
Tacos, tack så mycket för länken till proteinperkrona!
@Dreas
Kyckling, tonfisk, kvarg och proteindrinkar ligger till grund för mitt proteinintag. Allt som oftast får jag i mig ca 60g protein ifrån drinkar, resterande 240 - 280g kommer ifrån mat. Väger 73kg.
Hmm en till som äter mycket kvarg, kanske ska pröva funlight i blandningen så det inte smakar blä, tack ;)
z_bumbi
Vad äter du utöver det som du har räknat upp?
Så här såg min dag ut igår:
Mån
Frukost:
skogholms bröd, 3 skivor
Rökt skinka (6% fett)
Tomater, gurka
Keso 50g
Röd lök
Middag:
Oxfile 190g
3st kokt potatis
100g morötter
120g kokt kål
Kvällsmat:
skogholms bröd, 3 skivor
ost 28% 10g
Rökt skinka (6% fett)
Tomater, gurka
1st grönt äpple
4st ägg
Totalt: 1700kcal
Protein: 70-75g
Just nu försöker jag experimentera med deffen eftersom jag tycker det är svårt att räkna ut aktivitetsfaktorn.
Cyklade ungefär 16km igår, så då la jag en aktivitetsfaktor på 1.5
I dag ska jag styrketräna lägger oxå en aktivietsfaktor på 1.5
När jag springer 8km ska jag lägga en afaktor på 1.8
Ska pröva detta i en vecka och se om jag har gått ner något på måndag nästa vecka.
Tack för inputen!
Det där var ganska lite protein ganska mycket kolhydrat.
supercharge
2010-10-26, 19:21
Det är väl bara att sätta i sig kalorisnålt pulver med hög mängd protein så är det problemet löst.
Det finns vad jag förstått inget egenvärde i sig att få i sig jättemängder protein via maten, så länge man får i sig det på ett eller annat sätt.
Hur kan de va problem att få i sig 146 g på en dag?
146 e en vanlig måltid för mig.
greenfish
2010-10-26, 22:31
2026 kcal 160g protein idag :)
kokt kyckling+kvarg löste allting!
Har köpt en djävla massa kvarg på lidel!!
JohPz beror ju på vad man äter för något, och jag är ganska grön inom området, dbz äger dock ;)
Tack alla för hjälpen
kyckling/nötfärs/fisk ca 500 g+1 L mjölk = ca 140 g protein. Sen kanske en vassledrink att komplettera med om de kändes snålt;)
@spoon
Frukost:
skogholms bröd, 3 skivor
Rökt skinka (6% fett)
Tomater, gurka
Keso 50g
Röd lök
Middag:
Oxfile 190g
3st kokt potatis
100g morötter
120g kokt kål
Kvällsmat:
skogholms bröd, 3 skivor
ost 28% 10g
Rökt skinka (6% fett)
Tomater, gurka
1st grönt äpple
4st ägg
Totalt: 1700kcal
Protein: 70-75g [/CODE]
Ingen dålig middag det där, en filéad oxé sitter ju aldrig fel!
Vad dricker du annars till dina måltider? Dricker du mycket mjölk så kan du nog räkna med att du får i dig en hel därifrån också.
Sedan så skulle jag om jag varit dig kanske slängt in en till riktig måltid? Frukost + middag och ett litet kvällsmål tycker iaf jag låter lite väl lite.
Annars så har du ju kvarg och tonfisk som är bra och kalorisnåla som mellanmål.
Ett förslag är att minska på 6 skivor bröd till kanske 2 och äta mer av något annat (tex en proteinkälla)
Eller komplettera varje mål mat med en proteindrink, eller fläska på med mera kött (mera skinka/oxé/ägg eller vad du nu vill)
Eller hälla 3 burkar tonfisk i en mixer med lite funlight och svep på ett ögonblick.
darocker
2010-10-27, 09:39
Ett förslag är att minska på 6 skivor bröd till kanske 2 och äta mer av något annat (tex en proteinkälla)
Eller komplettera varje mål mat med en proteindrink, eller fläska på med mera kött (mera skinka/oxé/ägg eller vad du nu vill)
Eller hälla 3 burkar tonfisk i en mixer med lite funlight och svep på ett ögonblick.
Mmmm, låter yummieee!
kyckling/nötfärs/fisk ca 500 g+1 L mjölk = ca 140 g protein. Sen kanske en vassledrink att komplettera med om de kändes snålt;)
Men varför? Protein är ju inget som lagras så du pissar ju ändå bara ut överskottet. Dela upp det på två måltider istället.. Eller har jag missat varför många käkas så sjuka måltider?
King Grub
2010-10-27, 10:01
Protein är ju inget som lagras så du pissar ju ändå bara ut överskottet.
Nej. Kissar du ut protein är du sjuk och måste uppsöka läkare snarast. En frisk person har bara spår av protein i urinen. Ett överskott av protein används som energi.
Man måste ju äta sig mätt också för bövelen.
Om du äter skogaholms bröd under din deff blir jag fan mörkrädd*gah!*
en dag för mig kan se ut såhär:
frukost: 1proteinshake+1port havregrynsgröt+1dl mjölk
totalt kcal intag: 150+ 110+45 =295kcal
Protein: 28g+5g+3g=35g
Lunch:
300g keso+ 120g tonfisk
kcal: 270+ 120= 390 kcal
Protein: 36+ 26= 62g
Mellanmål efter träning:
1proteinshake
150kcal
28g protin
Middag:
200g fågel*kalkon* ( ~50g)
Sammanlagt intag av protein:
35+62+28+50= 171g protein.
Vikt 68kg
lär dig hur du får i dig så mycket protein som möjligt...
Inte svårt
Anton Fräs
2010-10-27, 14:08
Beroende på individen kan skogaholmsbröd vara en utmärkt del av ens dietupplägg. Sluta se allting i svart eller vitt.
Beroende på individen kan skogaholmsbröd vara en utmärkt del av ens dietupplägg. Sluta se allting i svart eller vitt.
Onödigt och trycka i sig snabba kolhydrater som inte ger honom något alls på kvällen, bättre att något som innehåller mer protein och mindre kolhydrater
Eddie Vedder
2010-10-27, 14:49
Nåja utmärkt och utmärkt. Skogaholmslimpa är väl att likna med vilket godis som helst, eller glass etc. Klart det kan ingå som en liten del men utmärkt är nog att ta i om vi inte snackar rejält höga energibehov där den typen av godsaker är en sista utväg för att inte rasa i vikt.
Anton Fräs
2010-10-27, 14:52
Nåja utmärkt och utmärkt. Skogaholmslimpa är väl att likna med vilket godis som helst, eller glass etc. Klart det kan ingå som en liten del men utmärkt är nog att ta i om vi inte snackar rejält höga energibehov där den typen av godsaker är en sista utväg för att inte rasa i vikt.
Jag kan hålla med om att utmärkt var att ta i. Men jag ser inget problem med att ha bröd av den typen i sitt dietupplägg om man tycker om det och inte går hungrig pga. det.
Är dieten god är den för de allra flesta också lättare att hålla, istället för att begränsa sig till kvarg och kyckling med rapsoljeshots :laugh:
Vad jag åt i måndags:
Frukost
180 g ägg (3 st)
Lunch
400 g broccoli
218 g kyckling
Mellanmål
250 g lättkesella
Middag
228 g pasta
320 g kyckling
Innan träning
40 g vassle
Efter träning
40 g vassle
40 g knäckebröd
Totalt: 2051 kcal, 263g protein
Räknar på ca 2400 kcal som energibehov + träningen 200-300 kcal. Äter inget mjukt bröd, mättar för dåligt för all den kcal den ger.. imo.
greenfish
2010-10-27, 16:42
@JohPz
kyckling/nötfärs/fisk ca 500 g+1 L mjölk = ca 140 g protein. Sen kanske en vassledrink att komplettera med om de kändes snålt
Tack för tipset!
@bygden
Ingen dålig middag det där, en filéad oxé sitter ju aldrig fel!
Vad dricker du annars till dina måltider? Dricker du mycket mjölk så kan du nog räkna med att du får i dig en hel därifrån också.
Sedan så skulle jag om jag varit dig kanske slängt in en till riktig måltid? Frukost + middag och ett litet kvällsmål tycker iaf jag låter lite väl lite.
Annars så har du ju kvarg och tonfisk som är bra och kalorisnåla som mellanmål.
Hehhehe oxkött e alltid gott! Dricker för det mesta bara vatten och även kaffe till middagen. Om jag lägger till mer kalorier så kommer jag att ligga på ett ökat kaloriöverskott. Problemet för mig just nu är att räkna ut vilke aktivitetsfaktor man ligger på, räknar en styrketränning som 1.5. Ska se efter en vecka om jag har gått ner eller inte :)
Tack så mycket!
@Onigiri
Jag försöker helst undvika proteindrinkar, kosttillskott om jag inte själv kan hitta en naturlig lösning. Ska försöka lägga mer kött som du sa, tack!
Eller hälla 3 burkar tonfisk i en mixer med lite funlight och svep på ett ögonblick *spy* skämtar du eller ;)
@anteman
Om du äter skogaholms bröd under din deff blir jag fan mörkrädd
en dag för mig kan se ut såhär:
frukost: 1proteinshake+1port havregrynsgröt+1dl mjölk
totalt kcal intag: 150+ 110+45 =295kcal
Protein: 28g+5g+3g=35g
Lunch:
300g keso+ 120g tonfisk
kcal: 270+ 120= 390 kcal
Protein: 36+ 26= 62g
Mellanmål efter träning:
1proteinshake
150kcal
28g protin
Middag:
200g fågel*kalkon* ( ~50g)
Sammanlagt intag av protein:
35+62+28+50= 171g protein.
Vikt 68kg
lär dig hur du får i dig så mycket protein som möjligt...
Inte svårt
Jag har inget emot kritik, bara man får förklarat varför x inte är bra etc. Jag har försökt äta äkta danskt rågbröd, och jag klarar tyvärr inte av att äta 2 st mackor av grovt mörkt/svart rågbröd på morgonen, det går bara inte. Gröt brukar jag äta då och då (havregryns) så det passar väl bra. Vad jag har förstått (rätta mig annars) så spelar det ingen roll vilket typ av kcal jag tar in så länge jag ligger minus i slutet av dagen?
Alltså om jag klarar mig att uppfylla kvoten/dag utan gå hungrig så spelar det väl ingen roll?
Prövade imorse att äta 2st danskt rågbröd mackor med skinka, keso, curry, fy fan snacka om att käka isolering!
Har bott i danmark för några år sedan där åt vi rågbröd till lunch men jag åt aldrig det till frukost.
EDIT: Har kommit in fler inlägg nu
@Anton Fräs
Jag håller med, fast jag är en grön nybörjare!
@anteman
Onödigt och trycka i sig snabba kolhydrater som inte ger honom något alls på kvällen, bättre att något som innehåller mer protein och mindre kolhydrater
Jag äter även skogholms bröd efter min träning och går och lägger mig mätt. Men som sagt jag uppskattar så mycket input som möjligt.
@Eddie Vedder
Självklart kan jag byta bröd men finns det något annat bröd som inte smakar isolering som är väldigt fiberrikt då?
Tack
@Adama
Vad jag åt i måndags:
Frukost
180 g ägg (3 st)
Lunch
400 g broccoli
218 g kyckling
Mellanmål
250 g lättkesella
Middag
228 g pasta
320 g kyckling
Innan träning
40 g vassle
Efter träning
40 g vassle
40 g knäckebröd
Totalt: 2051 kcal, 263g protein
Räknar på ca 2400 kcal som energibehov + träningen 200-300 kcal. Äter inget mjukt bröd, mättar för dåligt för all den kcal den ger.. imo.
Tack för att du visar hur en dag ser ut för dig. Men jag antar att vassle har en enorm mättnadskänsla? För idag tänker jag typ äta 500g kvarg med mackor etc annars blir jag vrålhungrig.
Har en fråga till er alla: Just nu har är snart klockan 18.00 har idag ätit frukost samt middag, ligger ungefär på 8-900kcal (behöver typ lite över 2000+kcal enligt min uträkning om styrketräning räknas till 1.5 i aktivitetsfaktor) och mitt protein ligger ungefär på 64.
Spelar det någon roll hur mycket kcal/protein man ligger på under dagen eller kan man göra som jag efter träningen fylla på med kcal/protein s så man följer sin kost plan?
Exempelvis efter träningen ska jag fylla på med typ 9-1000 kcal och 6-70g protein går det bra att göra så?
Typ: 500g frukt kvarg, ägg, kessela kanske nötter för att fylla på kcal
Hamnar då på 2000+kcal och 150g protein
Tack_____________
vicarious
2010-10-27, 21:05
Vad jag har förstått (rätta mig annars) så spelar det ingen roll vilket typ av kcal jag tar in så länge jag ligger minus i slutet av dagen?
Du har förstått rätt, även om det är ett lite förenklat synsätt.
Spelar det någon roll hur mycket kcal/protein man ligger på under dagen eller kan man göra som jag efter träningen fylla på med kcal/protein s så man följer sin kost plan?
Nej, det är dygnets totala mängd som i slutändan spelar roll. Dygn, vecka eller vilken annan tidsperiod man väljer att se det på. Däremot kan du försöka lägga så mycket som möjligt av energin från maten efter träning, då kroppen behöver det som mest. Men med tanke på att du tränar så sent så tycker jag det ser OK ut. Personligen hade jag ätit mindre under dagen innan träning och mer efter, kanske 20-30E% innan träningen och resten efter. Men det bestämmer du.
Anton Fräs
2010-10-27, 21:11
När det gäller bröd skulle jag säga att du bör testa dig fram. Gå och titta i affären och välj något som ser gott ut. Eller om du är riktigt ambitiös så bakar du själv.
Finns gott om goda bröd i affärerna enligt mig, men smakpreferenser är ju svårt att diskutera.
greenfish
2010-10-27, 22:53
Nej, det är dygnets totala mängd som i slutändan spelar roll. Dygn, vecka eller vilken annan tidsperiod man väljer att se det på. Däremot kan du försöka lägga så mycket som möjligt av energin från maten efter träning, då kroppen behöver det som mest. Men med tanke på att du tränar så sent så tycker jag det ser OK ut. Personligen hade jag ätit mindre under dagen innan träning och mer efter, kanske 20-30E% innan träningen och resten efter. Men det bestämmer du.
Ah då förstår jag, tack så mycket för infon!
Tack för tipsen vicarious och Anton Fräs :)
AmericanDragon
2010-10-27, 23:18
Jag tycker det är rätt svårt att inte hamna runt 200 g om dagen :confused:
Kvarg
BCAA
Tonfisk
Ägg
Mjölk
lite stekt Potatis
lite bröd ibland med mjukost
Keso
Fet fisk
Sådär ser min diet ut ungefär under dagarna.
greenfish
2010-10-28, 01:37
Jag tycker det är rätt svårt att inte hamna runt 200 g om dagen :confused:
Kvarg
BCAA
Tonfisk
Ägg
Mjölk
lite stekt Potatis
lite bröd ibland med mjukost
Keso
Fet fisk
Sådär ser min diet ut ungefär under dagarna.
Jag använder som sagt inga tillskott utan bara produkter av naturen/husmanskost. Fisk är inget jag äter heller :)
Så ta bort fisk och BCAA i din diet hur mycket protein har du då kvar ;)
Largoplz
2010-10-28, 01:47
Jag använder som sagt inga tillskott utan bara produkter av naturen/husmanskost. Fisk är inget jag äter heller :)
Så ta bort fisk och BCAA i din diet hur mycket protein har du då kvar ;)
Byt ut fisken mot kyckling och fläskfilé så är du med i matchen igen.
greenfish
2010-10-28, 02:08
Byt ut fisken mot kyckling och fläskfilé så är du med i matchen igen.
Sant, åt faktiskt 200g fläskfile idag :thumbup:
Det ser ut som att det slutar upp i tonfisk + funlight shaken ändå :)
Det finns i sak inget fel i att äta skogaholmslimpa i en deffdiet men i det här fallet så tar det utrymme från något lite mer proteinrikt, det behöver å andra sidan inte innebära att limpan försvinner helt utan bara att den minskar lite.
Om kosten ser liknande ut alla dagarna så kan det funka att öka påläggsmängden och minska brödmängden, t ex två mackor istället för tre. Mer mager ost eller kött av någon typ ger i alla fall en ökning av proteinet
Mjölk har många redan nämnt men då gäller det att byta ut några kalorier mot de som möjligen tillför och du har ju inte direkt ett enormt kaloriintag som det ser ut idag och mjölk mättar sämre än protein som ingår i livsmedel som är mer kompakta.
Potatis och ytterligare lite av brödet kan du byta ut mot sojabönor eller någon annan baljväxt med hyggligt proteininnehåll.
Sen får du räkna fram och tillbaka och se hur långt du kommer.
Hur kan de va problem att få i sig 146 g på en dag?
146 e en vanlig måltid för mig.
För dom som inte äter som en "obeist amerikan" kanske 146g per måltid inte hör till vanligheten...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
2 gram protein per kilo kroppsvikt, 2 x 73kg = 146g protein om dagen, det är en djävla massa protein att käka tycker jag *spy*
Käkar 4 ägg om dagen, keso, och mycket kyckling och oxkött, men tycker ändå det är mycket.
Antar att många kör med proteindrinkar eller?
Min middag idag var typ 200g kokt kyckling = 62g protein, har inte ens kommit över 100g protein idag trots frukost, lunch och kvällsmat.
Tack
Vad är det för muterad kyckling du äter? 100g Kyckling ligger runt 20-23g protein.
Och nej, finner det inte svårt att få i mig protein, äter runt 3,5-4g / kroppskg (under bulk that is).
Kesella, whey80, mjölk, ägg och kycklingfilé utgör det mesta.
Vad är det för muterad kyckling du äter? 100g Kyckling ligger runt 20-23g protein.
Och nej, finner det inte svårt att få i mig protein, äter runt 3,5-4g / kroppskg (under bulk that is).
Kesella, whey80, mjölk, ägg och kycklingfilé utgör det mesta.Kokt kyckling, alltså är den färdigtillagad.
Kyckling i ugn ger ju 30-40g protein ungefär, beroende på märke och tid i ugnen då såklart.
För dom som inte äter som en "obeist amerikan" kanske 146g per måltid inte hör till vanligheten...
Obeist amerikan?:confused:
Landström
2010-10-31, 06:52
Obeist amerikan?:confused:
Obese...
http://www.foodfacts.info/blog/uploaded_images/mcdonald-large-kid-750701.jpg
hm jag som ibland har lite ångest att jag äter för lite och borde ta större portioner:eating:
Doctor Snuggles
2010-10-31, 15:35
Jag upplever också ett högre proteinintag som svårt att upprätthålla. Enda lösningen för mig är att dricka vassle 2-3 ggr om dagen.
Jag upplever också ett högre proteinintag som svårt att upprätthålla. Enda lösningen för mig är att dricka vassle 2-3 ggr om dagen.Högre än 2g per kg kroppsvikt? Måste vara lite skadad för numera är det omöjligt att komma under det känns det som.
Idag blir det nära 6g(engångsföreteelse).
Jag äter mellan ~17-18 och 20 och har inte svårt att nå 2g kroppsvikt. Vad äter man om det är ett problem?
Doctor Snuggles
2010-10-31, 17:32
Högre än 2g per kg kroppsvikt? Måste vara lite skadad för numera är det omöjligt att komma under det känns det som.
Idag blir det nära 6g(engångsföreteelse).
Jag äter mellan ~17-18 och 20 och har inte svårt att nå 2g kroppsvikt. Vad äter man om det är ett problem?
Man är inte så stor i maten, käkar 3 ggr om dagen, inte mer än 30g protein per gång. Väger man 80 kg så krävs det 2-3 proteindrinkar för att komma upp 160+ g.
Klart det går att käka mer matprotein, men det blir som sagt dyrt, tråkigt att skära i kolhydraterna för att kunna få i sig, jobbigare för magen (om jag samtidigt inte höjer fibrer och/eller fett), plus tidskrävande då man oftast måste laga allting själv eftersom att ute-portioner inte brukar baseras på protein.
Man är inte så stor i maten, käkar 3 ggr om dagen, inte mer än 30g protein per gång. Väger man 80 kg så krävs det 2-3 proteindrinkar för att komma upp 160+ g.
Klart det går att käka mer matprotein, men det blir som sagt dyrt, tråkigt att skära i kolhydraterna för att kunna få i sig, jobbigare för magen o sånt.Ät mer än 30g protein per måltid då? :p
Doctor Snuggles
2010-10-31, 17:57
Ät mer än 30g protein per måltid då? :p
"men det blir som sagt dyrt, tråkigt att skära i kolhydraterna för att kunna få i sig, jobbigare för magen (om jag samtidigt inte höjer fibrer och/eller fett), plus tidskrävande då man oftast måste laga allting själv eftersom att ute-portioner inte brukar baseras på protein."
greenfish
2010-10-31, 18:59
Kesella, whey80, mjölk, ägg och kycklingfilé utgör det mesta.
200g kokt kyckling enligt http://www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx?epslanguage=sv
Vikt: 200g
kcal: 334
protein: 62g
Jag har faktiskt svårt att få i mig 2g/vikt eftersom jag är ovan. För en som äter tonfisk/fisk 24/7 så kan jag förstå om detta inte är ett problem.
Men jag har precis börjat att börja räkna på mina kcal varje dag, så därför är detta en omställning för min kropp :)
Imorgon ska jag väga mig och kolla måttbandet, ska se hur resultatet blir efter en vecka :thumbup:
Det finns i sak inget fel i att äta skogaholmslimpa i en deffdiet men i det här fallet så tar det utrymme från något lite mer proteinrikt, det behöver å andra sidan inte innebära att limpan försvinner helt utan bara att den minskar lite.
Om kosten ser liknande ut alla dagarna så kan det funka att öka påläggsmängden och minska brödmängden, t ex två mackor istället för tre. Mer mager ost eller kött av någon typ ger i alla fall en ökning av proteinet
Mjölk har många redan nämnt men då gäller det att byta ut några kalorier mot de som möjligen tillför och du har ju inte direkt ett enormt kaloriintag som det ser ut idag och mjölk mättar sämre än protein som ingår i livsmedel som är mer kompakta.
Potatis och ytterligare lite av brödet kan du byta ut mot sojabönor eller någon annan baljväxt med hyggligt proteininnehåll.
Sen får du räkna fram och tillbaka och se hur långt du kommer.
Tack igen för hjälpen och tipsen!
Ska pröva sojabönor, hur de smakar och hur mättnadskänslan upplevs
JimmyFlessa
2010-10-31, 20:52
Word.
Jag väger ca 60 Kg och har ätit sedan 15:30 och har en måltid kvar och hamnar på cirkus 220 gram/protein, vilket jag gör varje dag. Kyckling, Keso, kött, whatever och det är ju lätt fixat.
Word.
Jag väger ca 60 Kg och har ätit sedan 15:30 och har en måltid kvar och hamnar på cirkus 220 gram/protein, vilket jag gör varje dag. Kyckling, Keso, kött, whatever och det är ju lätt fixat.
Det beror ju på hur lång man är och vad man väger. Kaloriintag är ju inte linjärt mot vikt.
Doctor Snuggles
2010-10-31, 22:11
Alla är inte lika hungriga heller.
Enda lösningen för mig är att dricka vassle 2-3 ggr om dagen.
+1
Proteinpulver är skillnaden mellan < 1g och 2g > protein om dagen för mig(speciellt då jag blandar med mjölk som jag annars aldrig dricker)
Kör egentligen ett rätt simpelt och kanske ganska konstigt matupplägg just nu med 2 mål mat om dagen(skollunch och det som serveras hemma till middag)och lägger sen på antalet shakes som behövs. Varannan dag elr så äter jag även 4-5 ägg.
Fungerar riktigt bra för mig som bara vill lägga ut runt 300;- i månaden på mat utöver det jag får hemma/på skolan. Men det är klart har man pengarna hade man köpt kyckling och kött i stora lass
Fundera åtminstone på att köpa proteinpulver, Bara en shake är ju över 1/4 av ditt dagliga proteinbehov.
greenfish
2010-11-01, 13:11
Start vikt: 73kg
7 dagar senare (deffning, cirka 2-2200 kcal/dag kombinerat med styrketräning samt 2 cardio i veckan) 71kg
Såg redan resultat efter 2-3 dagar, magen samt brösten börjar få en form.
Har bara styrketränat i cirka 4 veckor men jag ser väldigt tydliga resultat
:)
Kokt kyckling, alltså är den färdigtillagad.
Kyckling i ugn ger ju 30-40g protein ungefär, beroende på märke och tid i ugnen då såklart.
Huh? Menar du att en kycklingfilé ökar i protein när man tillagar den i ugn eller kokar den? Om så, hur är detta möjligt? Då ändras ju hela kalorimängden och det som står på paketet stämmer inte längre.
Du får ursäkta mig men detta låter skumt, såvida han inte lägger till massa andra saker.
Huh? Menar du att en kycklingfilé ökar i protein när man tillagar den i ugn eller kokar den? Om så, hur är detta möjligt? Då ändras ju hela kalorimängden och det som står på paketet stämmer inte längre.
Du får ursäkta mig men detta låter skumt, såvida han inte lägger till massa andra saker.
Vätska försvinner.
Du får ursäkta mig men detta låter skumt, såvida han inte lägger till massa andra saker.MikaelJ har svaret. När du tillagar kycklingen så försvinner vätska, alltså blir det mer kött kvar per 100g. 2kg fryst kyckling väger för mig 1100 - 1300gram. Alltså får man räkna om fördelningen av kcal per 100g till det i tillagat tillstånd eller bara räkna på otillagat om man inte gör stora lass. Jag som lagar kyckling för 5 dagar framåt väger det efter det är klart och räknar om.
Vätska försvinner.
Ojdå, näringsvärdet ändrades en del. Hade 185g kycklingfilé, rå var det 222Kcal, 42,55P och efter att jag stekt den så vägde den 124g och fick 163Kcal, 33,5P.
Detta var ett slag under bältet, räknat fel riktigt länge när det kommer till kött:P
PS: Vad har nötfärs 10% för näringsvärde stekt? Finns inte på SLV>_<
King Grub
2010-11-01, 14:19
Hur kan du få kalorivärdet på samma kycklingfilébit att bli lägre efter stekningen? Vatten ger ingen energi.
Kalorivärdet på en köttbit är detsamma efter tillagning som före. Den bara väger mindre.
Hur kan du få kalorivärdet på samma kycklingfilébit att bli lägre efter stekningen? Vatten ger ingen energi.
Kalorivärdet på en köttbit är detsamma efter tillagning som före. Den bara väger mindre.
Körde på det som Dreas sa. Jag vägde kycklingen efter stekning och fick 124g, gick sedan in på SLV och valde kycklingbröst filé u skinn ungsstekt och fick värdena som jag nämnde ovan.
Nu är jag förvirrad>_<
King Grub
2010-11-01, 14:28
Väg innan tillagning och gå efter det värdet. Kalorimängden i det uppvägda köttet förändras inte under tillagningen. Det minskar i vikt, men det är vattenvikt, och vatten ger inga kalorier.
Det finns inget som säger att kycklingköttet SLV:s testlabb använde vid sin tillagning innehöll lika mycket vatten som ditt, eller att ni lagade det på samma sätt eller lika lång tid.
Väg innan tillagning och gå efter det värdet. Kalorimängden i det uppvägda köttet förändras inte under tillagningen. Det minskar i vikt, men det är vattenvikt, och vatten ger inga kalorier.
Det finns inget som säger att kycklingköttet SLV:s testlabb använde vid sin tillagning innehöll lika mycket vatten som ditt, eller att ni lagade det på samma sätt eller lika lång tid.
Tackar, kör på som vanligt då:)
Eddie Vedder
2010-11-01, 15:10
Körde på det som Dreas sa.
Fast Dreas pratade om 100 gram av tillagat/otillagat. Det är inte samma sak som samma livsmedel tillagat/otillagat. I det första är mängden samma men näringsinnehåll olika, i det senare är näringsvärdet samma men mängden inte längre samma.
Körde på det som Dreas sa. Jag vägde kycklingen efter stekning och fick 124g, gick sedan in på SLV och valde kycklingbröst filé u skinn ungsstekt och fick värdena som jag nämnde ovan.
Nu är jag förvirrad>_<Alltså du har ju en innehållsförteckning, använd den. Annars är det ju bara att väga innan tillagning, men gör man 2kg kyckling åt gången så är det simpelt att väga efter tillagning och få ut ett snitt, så man kan räkna på vad man får ut av den tillagade kycklingen per 100g.
Brainlund
2010-11-05, 08:48
Jag brukar raketstarta mitt proteinintag på dagen med en vassleshake direkt när jag vaknar och sedan 3ägg och 500g kvarg till frukost Pang bom så var minst 100g fixade.
Avslutar varje dag med 500g kvarg igen vilket innehåller 60g protein. Så jag bryr mig inte jättemycket om proteinintaget under dagen :)
Silencer
2010-11-06, 14:07
Måltidsförslag
En liter mjölk
Fläskfile 300g
Potatis 400g
Kycklingfile 200g
Ris 100g
142,9g protein.
Tom Warrior
2010-11-06, 14:28
Ersätt potatis/pasta/ris med linser/böner. Mycket smidigt och nyttigt sätt att få i sig mer protein.
Jag brukar raketstarta mitt proteinintag på dagen med en vassleshake direkt när jag vaknar och sedan 3ägg och 500g kvarg till frukost Pang bom så var minst 100g fixade.
Avslutar varje dag med 500g kvarg igen vilket innehåller 60g protein. Så jag bryr mig inte jättemycket om proteinintaget under dagen :)
Jag har läst att kroppen bara kan ta upp ca 30g per "tillfälle".. Så 100 är ju rätt mycket över det... Men det kanske bara är bogus?..
Jag har läst att kroppen bara kan ta upp ca 30g per "tillfälle".. Så 100 är ju rätt mycket över det... Men det kanske bara är bogus?..
Kroppen kan bara ta upp 30g per tillfälle till muskeluppbyggning, resten blir till energi tror jag det va :)
Silencer
2010-11-06, 14:43
Kroppen kan bara ta upp 30g per tillfälle till muskeluppbyggning, resten blir till energi tror jag det va :)
Det är trams. Protein utsöndras under väldigt lång tid. Det handlar inte om något direkt upptag av en viss mängd. Tror det är ägg- eller mjölkprotein som ligger på cirka 1-2g/timmen.
Fast det känns lite missvisande att säga så.
30g kan användas till muskeluppbyggnad men får man i sig mer protein kan det påverka muskelmassan positivt på längre sikt via andra faktorer.
Plus att även om protein blir till energi har det fortfarande en påverkan på proteinomsättningen innan detta sker. Det mesta av proteinet man får i sig blir nämligen till energi.
Det är trams. Protein utsöndras under väldigt lång tid. Det handlar inte om något direkt upptag av en viss mängd. Tror det är ägg- eller mjölkprotein som ligger på cirka 1-2g/timmen.Nej, inte trams, se vad Sniggel säger :)
Så ett +1 på Sniggel.
Silencer
2010-11-06, 14:59
Nej, inte trams, se vad Sniggel säger :)
Så ett +1 på Sniggel.
Jo, som jag skrev är det trams att kroppen inte skulle ha användning för mer än 30g protein per måltid.
Jo, som jag skrev är det trams att kroppen inte skulle ha användning för mer än 30g protein per måltid.Men varför citera Tvärarg?
Silencer
2010-11-06, 15:08
Men varför citera Tvärarg?
Aha nu såg jag. Min poäng var att det bara är äta och vara glad. Ingenting är bortkastat. :)
Aha nu såg jag. Min poäng var att det bara är äta och vara glad. Ingenting är bortkastat. :)Det håller jag med om, att försöka hålla nere sitt proteinintag till 30g per måltid för att det inte krävs mer för maximal stimulans av proteinsyntesen lär inte medföra någon fördel direkt :)
lite OT men om jag käkar 350 g STEKT kyckling då väger jag kycklingen efter jag stekt den Och sedan så väljer jag på livsmedelsverket stekt kyckling 350 g... Gör jag rätt eller ska ja väga den innan stekningen?
Tom Warrior
2010-11-06, 15:57
lite OT men om jag käkar 350 g STEKT kyckling då väger jag kycklingen efter jag stekt den Och sedan så väljer jag på livsmedelsverket stekt kyckling 350 g... Gör jag rätt eller ska ja väga den innan stekningen?
Väg och räkna allt du äter otillagat.
Väg och räkna allt du äter otillagat.
Okej men sen sen på livsmedelsverket ska jag välja endast kyckling eller stekt kyckling? (jag äter den stekt)
lite OT men om jag käkar 350 g STEKT kyckling då väger jag kycklingen efter jag stekt den Och sedan så väljer jag på livsmedelsverket stekt kyckling 350 g... Gör jag rätt eller ska ja väga den innan stekningen?Du har väl en innehållsförteckning? SLV kan inte veta vilken kyckling du har.
350g stekt kyckling väger kanske 500g före tillagning. Då räknar du på 500g kyckling utifrån innehållsförteckningen.
Hur mycket vätska och fett som tagits upp/försvunnit ifrån det du lagar vet inte slv, så undvik i största möjliga mån att räkna på lagad mat. Såvida det inte är du som slagit fram siffrorna :)
Du har väl en innehållsförteckning? SLV kan inte veta vilken kyckling du har.
350g stekt kyckling väger kanske 500g före tillagning. Då räknar du på 500g kyckling utifrån innehållsförteckningen.
Hur mycket vätska och fett som tagits upp/försvunnit ifrån det du lagar vet inte slv, så undvik i största möjliga mån att räkna på lagad mat. Såvida det inte är du som slagit fram siffrorna :)
förstod inte det fetstilta :em: :smash:
Låt mig se om ja förstått de här rätt: Jag ska äta stekt kycklingbröst filé, då ska jag först väga kycklingen innan den är tillagad och räkna hur mycket rapsolja jag har lagt till själv. Då ska jag kolla på innehållsförteckningen för kycklingen och rapsoljan och sedan plussa ihop så mycket som jag har ätit. Rätt eller Fel? ......... Men nu om detta är rätt, varför ska ens livsmedelsverket ha så valmöjligheterna kyckling, stekt kyckling?
Jag är lite seg men jag måste veta :n00b
Eddie Vedder
2010-11-06, 16:58
varför ska ens livsmedelsverket ha så valmöjligheterna kyckling, stekt kyckling?
Den databasen är inte enbart utformad för kaloriräknande Koloiter. Den är även avsedd för all form av menyplanering och näringsberäkning. Om man som kostchef köper in färdigstekt kyckling och skall göra en överslagsräkning är det ju en fördel om stekt finns i databasen.
Likaså vid kostvaneunderökningar eftersom deltagarna kanske anger att de ätit stekt kyckling.
förstod inte det fetstilta :em: :smash:
Låt mig se om ja förstått de här rätt: Jag ska äta stekt kycklingbröst filé, då ska jag först väga kycklingen innan den är tillagad och räkna hur mycket rapsolja jag har lagt till själv. Då ska jag kolla på innehållsförteckningen för kycklingen och rapsoljan och sedan plussa ihop så mycket som jag har ätit. Rätt eller Fel? ......... Men nu om detta är rätt, varför ska ens livsmedelsverket ha så valmöjligheterna kyckling, stekt kyckling?
Jag är lite seg men jag måste veta :n00bJag gör själv storkok och då vill jag veta hur mycket kcal jag har per 100g ungefär. Då får jag först räkna på innehållet före det är tillagat, sen senare väga och räkna om igen. I de flesta fall är det bara vätska som försvinner och energin är kvar.
Du köper kycklingfiléer, påsen har en innehållsförteckning. Kolla vad som står på den, väg vald mängd, beräkna energi i mängden utifrån innehållsförteckningen. Sen ifall du använder rapsolja och den inte rinner av utan faktiskt fastnar på kycklingen så räkna till det.
Varför SLV har så många alternativ vet jag inte, kanske för att man på en höft ska kunna veta vad man stoppar i sig ifall innehållsförteckning saknas. Eddie hade svaret :)
Den databasen är inte enbart utformad för kaloriräknande Koloiter. Den är även avsedd för all form av menyplanering och näringsberäkning. Om man som kostchef köper in färdigstekt kyckling och skall göra en överslagsräkning är det ju en fördel om stekt finns i databasen.
Likaså vid kostvaneunderökningar eftersom deltagarna kanske anger att de ätit stekt kyckling.
Jaha haha tänkte inte på det sorry :)
Jag gör själv storkok och då vill jag veta hur mycket kcal jag har per 100g ungefär. Då får jag först räkna på innehållet före det är tillagat, sen senare väga och räkna om igen. I de flesta fall är det bara vätska som försvinner och energin är kvar.
Du köper kycklingfiléer, påsen har en innehållsförteckning. Kolla vad som står på den, väg vald mängd, beräkna energi i mängden utifrån innehållsförteckningen. Sen ifall du använder rapsolja och den inte rinner av utan faktiskt fastnar på kycklingen så räkna till det.
Varför SLV har så många alternativ vet jag inte, kanske för att man på en höft ska kunna veta vad man stoppar i sig ifall innehållsförteckning saknas. Eddie hade svaret :)
Jaha jag trodde rapsoljan typ sögs upp i maten som en disksvamp *screwy* tackar för er hjälp :thumbup:
Eddie Vedder
2010-11-06, 17:10
Jaha jag trodde rapsoljan typ sögs upp i maten som en disksvamp *screwy* tackar för er hjälp :thumbup:
Inte i kött. Fetare kött kan dessutom släppa ifrån sig mer än vad som absorberas. Smörsteker du bacon lär du ha mer fett i pannan efter stekning än vad som finns på dina knapriga bacon.
Ägg, potatis, pannkakor etc. suger åt sig som svampar dock.
För att slippa starta en ny tråd.... Brukar 2xKG/dag vara lagom proteinintag under en deff eller bör man öka till kanske 3x för att inte loosa allt för mkt massa?...
Kan fråga här jag med då nu när den blev bumpad ^^
De spelar väl ingen roll vart proteinet kommer ifrån bara man får i sig de ?
Eddie Vedder
2010-11-10, 12:05
De spelar väl ingen roll vart proteinet kommer ifrån bara man får i sig de ?
I en blandkost med mycket animaliskt protein och utan några långa fasteperioder är svaret förmodligen ja. Men käkar man helvegetariskt eller kanske kör IF med en sista måltid helt avsaknandes fullvärdigt protei och därefter faster +16 timmar kanske proteinkvalitén är mer viktig.
För att slippa starta en ny tråd.... Brukar 2xKG/dag vara lagom proteinintag under en deff eller bör man öka till kanske 3x för att inte loosa allt för mkt massa?...Jag märkte stora skillnader på resultat av ett högre proteinintag, 3g säger jag :)
Du klarar dig på 2g, 3g är bättre enligt mig.
karlingen
2010-11-10, 14:37
I en blandkost med mycket animaliskt protein och utan några långa fasteperioder är svaret förmodligen ja. Men käkar man helvegetariskt eller kanske kör IF med en sista måltid helt avsaknandes fullvärdigt protei och därefter faster +16 timmar kanske proteinkvalitén är mer viktig.
Vilket protein är att föredra? Vet att vassle inte är rekommenderat
Doctor Snuggles
2010-11-10, 15:57
Vilket protein är att föredra? Vet att vassle inte är rekommenderat
Va? Vassle är väldigt bra protein, bara att det är snabbt och man bör ta det flera gånger om dan om man tar mer än 30g totalt dagligen.
karlingen
2010-11-10, 15:58
Va? Vassle är väldigt bra protein, bara att det är snabbt och man bör ta det flera gånger om dan om man tar mer än 30g om dagen.
Hade du läst det Eddie Vedder skrev så hade du förstått vad jag fråga.
Doctor Snuggles
2010-11-10, 16:00
Nej? Det framgår inte av hans post eller av din fråga om du menade något jag missade.
karlingen
2010-11-10, 16:02
Nej? Det framgår inte av hans post eller av din fråga om du menade något jag missade.
"Men käkar man helvegetariskt eller kanske kör IF med en sista måltid helt avsaknandes fullvärdigt protei och därefter faster +16 timmar kanske proteinkvalitén är mer viktig. "
Vassle är inte så bra att ta i slutet av ätluckan när man fastar då detta snabbt plockas upp av kroppen. Då behöver man långsamt protein som tas upp av kroppen under tiden man ej äter
Ja men tror DR menade på att du trodde vassle ej var fullvärdigt.
Dvs vassle är ett högkvalite protein.
karlingen
2010-11-10, 16:07
Okej, men det var inte det jag menade.
Nej du menade inte att vassle var dåligt i kvaliten, utan att det inte var något bra val att ta som sista måltid i samband med IF eller överhuvud taget då det tas upp fort av kroppen och därmed sjunker aminosyror nivåerna i blodet snabbare. Vilket inte är så fördelaktigt om man ska fasta i 16timmar. ELLER HUEEEEEEEEEEEEEEEEEE
karlingen
2010-11-10, 16:11
Nej du menade inte att vassle var dåligt i kvaliten, utan att det inte var något bra val att ta som sista måltid i samband med IF eller överhuvud taget då det tas upp fort av kroppen och därmed sjunker aminosyror nivåerna i blodet snabbare. Vilket inte är så fördelaktigt om man ska fasta i 16timmar. ELLER HUEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Svar:
"Men käkar man helvegetariskt eller kanske kör IF med en sista måltid helt avsaknandes fullvärdigt protei och därefter faster +16 timmar kanske proteinkvalitén är mer viktig. "
Vassle är inte så bra att ta i slutet av ätluckan när man fastar då detta snabbt plockas upp av kroppen. Då behöver man långsamt protein som tas upp av kroppen under tiden man ej äter
Doctor Snuggles
2010-11-10, 16:53
Vill du ha långsamt utsöndrat protein så är typ allt protein i vanlig matform vad som gäller, alternativt kasein.
karlingen
2010-11-10, 16:55
Vill du ha långsamt utsöndrat protein så är typ allt protein i vanlig matform vad som gäller, alternativt kasein.
Jo det vet jag..
Min fråga till Nicklas var just om proteinkvalitén. Antingen formulerade jag mig lite dåligt eller så förstod jag helt enkelt inte hans inlägg
greenfish
2010-11-11, 01:07
Jag ligger inte alltid på 146g protein om dagen, i bland är jag nere på 80g.
Är snart inne på 4:e deff veckan för mig.
Symptom jag har upptäck sedan jag började med deffen:
*ett FRUKTANSVÄRT socker sug, brukar normalt inte få smak för kakor, men nu luktar alla kakor så djävla gott, är ständig sugen efter godis
*svårt att komma ihåg saker
*humör svängningar
*problem med magen ibland
Kan nog bero på att jag drar ner avsevärt på mitt kcal vissa dagar
V1 vikt: 73kg 79 cm midjan
V2 vikt: 71kg 78 cm midjan
V3 vikt: 71kg 77 cm midjan
V4 vikt:
Längtar som fan tills jag blir nöjd med deffen, magen blir platt!
Grönfisk: Ät lite kakor, eller godis, när det är som värst. Om du inte är rejält disciplinerad kommer eventuellt sötsug ta över hela dig någon dag och du fyller en korg med kakor och godis och trycker i dig överdrivna mängder. Jag tror det är bättre att äta minimalt med godis/kakor/dylikt när suget trycker på, istället för att totalvägra och en dag gå lös i godishyllorna i affären. Räkna bara med all energi noggrant så är det ju lugnt!
Eller det kanske är så du redan gör?
karlingen
2010-11-11, 08:26
Jag ligger inte alltid på 146g protein om dagen, i bland är jag nere på 80g.
Är snart inne på 4:e deff veckan för mig.
Symptom jag har upptäck sedan jag började med deffen:
*ett FRUKTANSVÄRT socker sug, brukar normalt inte få smak för kakor, men nu luktar alla kakor så djävla gott, är ständig sugen efter godis
*svårt att komma ihåg saker
*humör svängningar
*problem med magen ibland
Kan nog bero på att jag drar ner avsevärt på mitt kcal vissa dagar
V1 vikt: 73kg 79 cm midjan
V2 vikt: 71kg 78 cm midjan
V3 vikt: 71kg 77 cm midjan
V4 vikt:
Längtar som fan tills jag blir nöjd med deffen, magen blir platt!
Får man fråga hur kosten ser ut?
greenfish
2010-11-12, 00:40
Grönfisk: Ät lite kakor, eller godis, när det är som värst. Om du inte är rejält disciplinerad kommer eventuellt sötsug ta över hela dig någon dag och du fyller en korg med kakor och godis och trycker i dig överdrivna mängder. Jag tror det är bättre att äta minimalt med godis/kakor/dylikt när suget trycker på, istället för att totalvägra och en dag gå lös i godishyllorna i affären. Räkna bara med all energi noggrant så är det ju lugnt!
Eller det kanske är så du redan gör?
Hej! Jag gjorde som du sa och åt några kakor samt lite godis. Räknade dock inte kcal eftersom jag vet att jag lå över mitt dagliga kcal, men fan vad skönt det känns när man får sin energi kick :)
Får man fråga hur kosten ser ut?
En typisk dag för mig ser ut så här:
Frukost:
Rågbröd 1-2st
Ost/skinka
1 tallrik gröt
Middag
Lövbiff 200g
ris eller potatis 100-200g beroend på hur hungrig jag är
kvällsmat
kvarg 500g
jordgubbar
Sen ibland brukar jag lägga till 1-2 rågbröds mackor, beroende på om jag har tränat hårt eller inte.
Så här såg min dag ut idag:
2st rågbröd med ost
1 tallrik gröt
middag
kokt torsk (gryta) 400g
kvällsmat:
500g kvarg
jordgubbar
8st rågkex
Kanske är det min kropp som inte är van vid att dra ner på kcal varje dag?
Eftersom jag inte har gått ner (enligt vågen) förra veckan så har jag strypit mitt kcal intag ännu mer.
Tidigare räknade jag styrketräning som 1.5 och löpning 1.8 (aktivitetsfaktor).
Nu kör jag:
styrketräning 1.3
löpning 1.4-1.5
vilo dagar ligger jag på 1400kcal eller mindre.
Jag kan se tydliga resultat att jag går ner varje vecka fast vågen inte har visat någon skillnad sedan förra veckan. Fast om jag inte har gått ner alls något kg nästa vecka så blir jag lite orolig.
Styrketränar 3 dagar i veckan
löpning 8km 40min 2 ggr i veckan
samt beroende på omständigheter cykling 2 mil varje lördag
Eddie Vedder
2010-11-12, 07:57
Nej eftersom det inte var det jag menade. :) Vassle stimulerar ju muskelproteinsyntesen så det är ju inte otänkbart att det kan ha en fördel. Äter man mycket protein i övrigt kan jag inte svara på om en kaseindrink eller vassledrink påverkar total muskelproteinbalans bäst där.
Jag är alltså helt med på vad du menar och det kan mycket väl stämma. Men jag är inte säker. :)
greenfish: Med allt det där rågbrödet, bär och kex som du äter förstår jag att du är sockersugen. Lite mer fet och salt mat kan vara värt att prova. Bort med brödskivan och mer ost typ. ;)
Du gör rätt. Problemet är bara att det är en hyfsat osäker metod pga vad som sagts tidigare i tråden. Det är mer tillförlitligt att gå på värdena för otillagad och väga den innan tillagning.
Om du käkar enligt IF och tar en vassledrink innan läggdags kommer stimulit därifrån vara kortvarigt ja, men du har ju förmodligen redan ett långsamt upptag av den tidigare maten du ätit, som kommer att fortsätta förse kroppen med aminosyror (och på så vis hålla uppe proteinbalansen) ett bra tag efter att vasslet slutat verka.
Så det är ju fortfarande inte dumt att få en "proteinsynteskick" av en vassledrink.
karlingen
2010-11-12, 13:12
Om du käkar enligt IF och tar en vassledrink innan läggdags kommer stimulit därifrån vara kortvarigt ja, men du har ju förmodligen redan ett långsamt upptag av den tidigare maten du ätit, som kommer att fortsätta förse kroppen med aminosyror (och på så vis hålla uppe proteinbalansen) ett bra tag efter att vasslet slutat verka.
Joo jag kom att tänka på det i morse. "vad händer med proteinet som är kvar i kroppen då Karl?? *grr27*" Tack för korrektionen :)
haha 146g mycket?
3st kvarg på 500g ger bara det 180g protein.
haha 146g mycket?
Kvarg+lättmjölk+vassle=win? Inget kostar särskilt mycket om man köper från rätt.
greenfish
2010-11-12, 21:48
haha 146g mycket?
Du kanske klarar av att äta 3st kvarg som din enda måltid per dag, det gör inte jag.
Jag deffar, alltså ligger jag på minus kcal, därför måste jag räkna... vänta har du läst min tråd?
Eddie Vedder, tack för dina råd :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.