handdator

Visa fullständig version : Bötfälld av min mor

Inge Enveten
2010-10-25, 19:24
Måste bara få dela med mig av detta då det mycket väl kan vara bland det sjukaste påhitt jag någonsin hört talats om och att det just hänt mig gör det ännu mer värt att berätta, från mitt perspektiv dvs

Jag blev nyligen bötfälld av min mamma därför att jag inte hann äta upp allt kött som införskaffats gemensamt av familjen samt åt familjen. Det var 2 bitar som blev gamla och slängdes således, detta var alltså mitt fel av någon anledning och jag skulle enligt henne betala 25 kr för detta. Hade ingen lust att bråka men rätt ska vara rätt, kilopriset var 40 kr, det var 2 bitar (=350 gram) så hon fick endast 0,350 x 40 = 14 kr

Kommentera gärna.. jag kanske överreagerar? Det hon gjorde kanske var helt normalt och okej?

Spinn vidare på galenheter era päron gjort "mot" er om ni önskar

hidden
2010-10-25, 19:25
Det där är sjukt...
Ofta en morsa gör så!!

gnagaren
2010-10-25, 19:26
Ge fan i att gå in i köket så slipper du tjafsa med kärringen...

Brickhead
2010-10-25, 19:27
harregud :(

Madame
2010-10-25, 19:27
haha omg

Baan
2010-10-25, 19:29
Det är inte så att du tjötat om att du behöver 12 kg kött per dag och att morsan är lite sned nu när det slängs?

Kebab-Arne
2010-10-25, 19:32
Kanske läge att flytta hemifrån? Verkar kanske bäst för båda parter.

Ristretto
2010-10-25, 19:32
Hur gammal är du?

mangs
2010-10-25, 19:36
Var det 350g tillagat eller 350g rått kött?

Dessutom, vem kallar sin mamma för mor? Väx upp och flytta hemifrån är mitt tips.

rajjan_dammit
2010-10-25, 19:38
Haha, det värsta jag vet är folk som ska hålla på och tjata om exakta belopp man är skyldig osv. Ett ex till mig räknade antal brödskivor jag ätit och vägde och kom fram till hur mycket jag skulle betala av brödet...
Eller någon som kommer med 7 kronor och ger en dagen efter och menar att den ölen jag bjöd på var exakt så mycket dyrare än den kebab de bjöd mig på, wtf? Vem bryr sig?

hidden
2010-10-25, 19:40
Haha, det värsta jag vet är folk som ska hålla på och tjata om exakta belopp man är skyldig osv. Ett ex till mig räknade antal brödskivor jag ätit och vägde och kom fram till hur mycket jag skulle betala av brödet...
Eller någon som kommer med 7 kronor och ger en dagen efter och menar att den ölen jag bjöd på var exakt så mycket dyrare än den kebab de bjöd mig på, wtf? Vem bryr sig?

Hahaha... Word.
Jag gör själv aldrig sånt, ska alltid bli drabbad...
"Jag bjöd ju dig på pizza, så du får tillbaka en tjuga."

Men vafan? Snubben bjöd ju mig liksom på pizzan, jag lånade honom pengar. Det är skillnad ffs.

Tricce
2010-10-25, 19:41
Bor i Småland eller?

Bahir
2010-10-25, 19:41
Måste bara få dela med mig av detta då det mycket väl kan vara bland det sjukaste påhitt jag någonsin hört talats om och att det just hänt mig gör det ännu mer värt att berätta, från mitt perspektiv dvs

Jag blev nyligen bötfälld av min mamma därför att jag inte hann äta upp allt kött som införskaffats gemensamt av familjen samt åt familjen. Det var 2 bitar som blev gamla och slängdes således, detta var alltså mitt fel av någon anledning och jag skulle enligt henne betala 25 kr för detta. Hade ingen lust att bråka men rätt ska vara rätt, kilopriset var 40 kr, det var 2 bitar (=350 gram) så hon fick endast 0,350 x 40 = 14 kr

Kommentera gärna.. jag kanske överreagerar? Det hon gjorde kanske var helt normalt och okej?

Spinn vidare på galenheter era päron gjort "mot" er om ni önskar

Klart som fan att hon ska bötfälla dig. Vad tror du att du kan bli för sorts byggare om du tackar nej till gratis protein, pöjk?

ceejay
2010-10-25, 19:45
Hahaha... Word.
Jag gör själv aldrig sånt, ska alltid bli drabbad...
"Jag bjöd ju dig på pizza, så du får tillbaka en tjuga."

Men vafan? Snubben bjöd ju mig liksom på pizzan, jag lånade honom pengar. Det är skillnad ffs.

hahahaha :D

feyin
2010-10-25, 19:45
Miljötänkande.

MrBoris
2010-10-25, 19:48
Tycker dock det är rätt tänkt, alldeles för mycket bortskämda ungar där ute som inte äter upp maten de får inhandlat/serverat

hugok
2010-10-25, 19:53
350 gram är ingenting, tryck i dej det bara så slipper du betala.

Lelle Pelle
2010-10-25, 19:55
Dessutom, vem kallar sin mamma för mor?

Alla som bor i Skåne.

Stoltz
2010-10-25, 19:59
Alltså... det är ju rätt udda tillvägagångssätt om man säger så :D

Hade gärna hört hennes version av det.

limenka
2010-10-25, 19:59
fffffffffffffffffffffffHAHAHAHHAHAHAHAffffffffffff ffffffffffff

Ignatius72
2010-10-25, 20:00
Ät upp köttet och sluta kvid.

Madame
2010-10-25, 20:01
ät upp köttet ock låt mor betala sjukhuset

Wille005
2010-10-25, 20:07
Har du inge cashflow broshan?

hidden
2010-10-25, 20:07
Har du inge cashflow broshan?

lol!

Jhe
2010-10-25, 20:16
....det var sjukt, om din morsa frågar efter pengar om du kastar mat så är det dax att flytta hemifrån.

Arf Pingvin
2010-10-25, 20:19
Helt rätt av morsan. Hennes hem, hennes regler. Du ska veta hut! Otacksamma slyngel. Ät upp nästa gång.

Inge Enveten
2010-10-25, 20:27

En sådan möjlighet fanns aldrig, kom hem från en träning en morgon och fick höra "köttet blev gammalt så jag slängde det, hosta upp pengarna" mer eller mindre

350 gram är ingenting, tryck i dej det bara så slipper du betala.

som skrivet där uppe, det slängdes utan att jag fick en chans att göra något

....det var sjukt, om din morsa frågar efter pengar om du kastar mat så är det dax att flytta hemifrån.

inte jag som slängde

ok om jag har tur ligger de nånstans i soppåsen i soprummet, brb

Tycker dock det är rätt tänkt, alldeles för mycket bortskämda ungar där ute som inte äter upp maten de får inhandlat/serverat

Jag passar inte in på beskrivningen överhuvudtaget, att jag en gång inte hann äta upp allt innan bäst före datumet och hon tog beslutet om att slänga köttet, njae... detta är en morsa som också klagat en hel del på att jag äter för mycket

Kanske läge att flytta hemifrån? Verkar kanske bäst för båda parter.

Ja det är på gång kan man säga

Hur gammal är du?

19

Var det 350g tillagat eller 350g rått kött?

Dessutom, vem kallar sin mamma för mor? Väx upp och flytta hemifrån är mitt tips.

hoppas inte "väx upp" var någon slags eufemism då detta skulle kännas högst oberättigat

Ignatius72
2010-10-25, 20:34
Har du 14kr eller ska vi skramla lite?

Inge Enveten
2010-10-25, 20:37
Har du 14kr eller ska vi skramla lite?

är du dryg för att du finner nöje i det eller har du bara inget bättre för dig en sen måndagkväll?

babidi
2010-10-25, 20:38
Kan någon öppna ett paypal konto så kan kollo donera. Sen när vi når målsumman(14kr) så firar vi genom att admins perbannar OP.

Inge Enveten
2010-10-25, 20:40
det komiska är att jag klart och tydligt skrev att jag inte motsatte mig saken och att hon fick pengarna, dock den matematiskt korrekta summan istället för hennes eget påhitt, direkt utan någon som helst motsättning

ändå gör sig folk lustiga..

http://communitiesonline.homestead.com/files/troll_2.jpg

Wille005
2010-10-25, 20:42
Du kanske gillar fisk?

NnqtdxEr7tA

babidi
2010-10-25, 20:46
Jag tror att din mor la till en "slap in the face" avgift som ligger på 80%

Så om vi tar den summan som du matematiskt tog fram 14kr och lägger på "slap in the face" avgiften

14x 0,8= 25,2 ungefärlikamed 25

Nu förstår du varför din mor kräver 25kr och inte 14kr.

Tråd låst.

JB12K
2010-10-25, 20:47
Du är ersättningsskyldig för 14 kronor och sedan en böter på 11 kronor på det så att du lär dig en läxa. Låter rimligt.

fiskebulle
2010-10-25, 20:49
Jag fattar inte. Är detta ett stort försök till trollzing?

wo0ord
2010-10-25, 20:49
Kan du inte dra av det av vecko/månads -pengen? Haha. Flåt,var tvungen. Se till och ät upp det som mor din har köpt nästa gång så slipper du skapa en sån här tråd

Phille
2010-10-25, 20:57
Jag tar ditt parti här, jävligt udda gjort av din morsa, så länge du går på gymnasiet är hon skyldig att ta hand om dig, du ska inte behöva betala din egen mat hemma. Hota med att hon inte kommer få något besök av dig när hon sitter och ruttnar på hemmet i framtiden, fråga om det är värt 14kr.

limenka
2010-10-25, 20:59

Så om vi tar den summan som du matematiskt tog fram 14kr och lägger på "slap in the face" avgiften

Tråd låst.

:hbang::laugh:

L-Sami
2010-10-25, 21:04
Vare oxfilé som kostar 500kr/kg som du har tvingat din mor köpa till dig så kan jag väl förstå, men kalopskött i burk som kostar 5kr på Lidl som du blir tvingad att äta, då förstår jag inte mossas beteende :D

rajjan_dammit
2010-10-25, 21:06
det komiska är att jag klart och tydligt skrev att jag inte motsatte mig saken och att hon fick pengarna, dock den matematiskt korrekta summan istället för hennes eget påhitt, direkt utan någon som helst motsättning

ändå gör sig folk lustiga..

Du tycker inte detta är att fjanta sig lite då?
Släng till morsan din ett par hundringar i månaden för att du äter så pass mycket, det kan väl vara ganska moget och sjysst? Lönt att bli ovän med sin morsa över 25 spänn.

G_lund
2010-10-25, 21:08
Är du killen som frågade på flashback om han kunde slänga in stekpannan i tvättmaskinen? Känns som samma kille iaf :D

Yes
2010-10-25, 21:13
Du slängde alltså iväg nästan 100g protein?

rajjan_dammit
2010-10-25, 21:16
Är du killen som frågade på flashback om han kunde slänga in stekpannan i tvättmaskinen? Känns som samma kille iaf :D

Tror jag inte, hans pappa hade dödat honom om han såg denna tråden.

DennisJ
2010-10-25, 21:44
Jag blev nyligen bötfälld av min mamma därför att jag inte hann äta upp allt kött som införskaffats gemensamt av familjen samt åt familjen.

Å ena sidan, om du åt familjen så är det inte så konstigt om du inte kände för att äta mer kött. Å andra sidan så var det inte mycket till straff för kannibalism.

Karatekid
2010-10-25, 21:55
Å ena sidan, om du åt familjen så är det inte så konstigt om du inte kände för att äta mer kött. Å andra sidan så var det inte mycket till straff för kannibalism.

:laugh: +1 det gjorde min katastrofdag lite bättre.
Tack!

kaer
2010-10-25, 22:00
Vad var det för kött? Låter billigt =)

(Bara för att det passerat bäst före dag behöver det inte vara dåligt)

hahavaffan
2010-10-25, 22:06
Å ena sidan, om du åt familjen så är det inte så konstigt om du inte kände för att äta mer kött. Å andra sidan så var det inte mycket till straff för kannibalism.Fruktansvärt mycket :laugh:

Ganska episk tråd faktiskt, trolleri eller ej. Yes är den enda (?) som hittills poängterat det viktigaste dock.

Inge Enveten
2010-10-25, 22:14
Ganska kul faktiskt med trollanklagelser, det hela känns ännu mer speciellt. :D

Upprepar återigen; fick ingen chans att ens äta upp köttet, fick bara meddelat när jag kom hem en morgon att det slängts och att var mitt fel att det inte käkats.....

Tråd låst.

Epic matematisk fail. 0.8 x 14 är varken större eller lika med 14 och du får det till att det är mer än 20.....

Vad var det för kött? Låter billigt =)

(Bara för att det passerat bäst före dag behöver det inte vara dåligt)

Karrékotletter i någon slags kampanj. Riktigt nice, favoritkött tror jag, dock lite synd att fettmängden är så stor.. ca 60 g fett per 100 g protein

Yes
2010-10-25, 22:15
Det var alltså mor din som slänge nästan 100g protein? En propp hade varit på sin plats.

Inge Enveten
2010-10-25, 22:21
Det var alltså mor din som slänge nästan 100g protein? En propp hade varit på sin plats.

Ja jag blev inte glad, jag hade stekt maten och i alla fall försökt äta den även om den luktat skumt/sett lite annorlunda ut.. inte själva boten i sig som var jätte uppmärksamhetsväckande utan att det slängdes utan någon som helst konsultation med mig och att jag sedan skulle hållas ansvarig.. men men, lol...

Madame
2010-10-25, 22:23
Epic matematisk fail. 0.8 x 14 är varken större eller lika med 14 och du får det till att det är mer än 20.....

Så mycket fail var det väl inte, man fattade ju att han menade att man lägger på 80% av 14 som en "slap in the face" avgift, utöver de 14 kr som du räknade ut, så det skulle nog stått 1,8 där. Eller 14 + 14 x 0,8 om man hellre vill :)

Inge Enveten
2010-10-25, 22:29
Så mycket fail var det väl inte, man fattade ju att han menade att man lägger på 80% av 14 som en "slap in the face" avgift, utöver de 14 kr som du räknade ut, så det skulle nog stått 1,8 där. Eller 14 + 14 x 0,8 om man hellre vill :)

Tänk om det varit oxékött som slängts...... då hade slap in the face avgiften varit tiodubblad :(

Johan_P
2010-10-25, 22:47
7 kap. Om underhållsskyldighet
1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
https://lagen.nu/1949:381#K10

D.v.s. är du fortfarande i gymnasiet är dina föräldrar fortfarande underhållsskyldiga och kan inte heller kräva att du ska betala egen mat.

Märklig situation dock.

Potatiskillen
2010-10-25, 22:50
Vad har du för morsa egentligen?

Inge Enveten
2010-10-25, 22:51
Har faktiskt nyligen tagit mig igenom grundläggande familjerätt så jag var medveten om allt det dära Johan men tack ändå för omtanken..

Har dock sedan länge, även under gymnasiegången, då och då gett min mamma summor i storleksform på cirka 1000-1300 kr. Har väll skett ca 5 gånger totalt. Sen så gav jag henne också underhållsbidraget jag fick utav farsan eftersom hon ansåg detta lämpligt vilket jag inte förstår varför då det inte råder några ekonomiska problem här i huset med tanke på att hon är omgift och jag är det ända barnet i hemmet.. och ja sammanlagt rörde det väl sig om 1-2 år här, alltså ca 10-20 lax

menmen, whatever.. Polska föräldrar är kända i min umgängskrets som ganska duktiga när det gäller påhitt av idéer man aldrig skulle höra komma från en svensk familj

babidi
2010-10-25, 22:54

Epic läs fail. Enligt dig skulle mor din kräva 14kr. Om du läser vad jag skrev så tillämpar din mor "slap in the face" avgiften som finns precis för fall som detta. Det innebär att hon tar vad man matematiskt räknat fram skall vara din ersättning sen adderar man 80% av summan för att nå en slutgiltig summa.

14x0,8=11

14+11= 25

DU SKA ALLSTÅ BETALA 25KR, ELLER VARFÖR INTE BO PÅ GATAN ISTÄLLET OM DU SÅ OTROLIGT OTACKSAM TILL VAD DIN MOR GÖR FÖR DIG PÅ DAGLIG BASIS

Stoltz
2010-10-25, 22:55
Ah, hon är polack??

Helt ärligt så är jag inte förvånad längre nu. Låter dumt men jag menar allvar, polska föräldrar, i synnerhet mammor, har de konstigaste idéer när det kommer till deras barn.

MtotheM
2010-10-25, 22:57
Polska föräldrar är kända i min umgängskrets som ganska duktiga när det gäller påhitt av idéer man aldrig skulle höra komma från en svensk familj
Jag är Polsk och inte hittar mina eller några andra polska vänners föräldrar sånt...

Anyways bra gjort mamman, barnen ska lära sig att köttet ska ätas innan den hamnat i kylen...

Elso
2010-10-25, 22:57
menmen, whatever.. Polska föräldrar är kända i min umgängskrets som ganska duktiga när det gäller påhitt av idéer man aldrig skulle höra komma från en svensk familj

:Virro

Det blir bättre när du flyttar hemifrån, då kan du komma på sådäringa idéer själv.

Tricce
2010-10-25, 22:58
Ah, hon är polack??

Helt ärligt så är jag inte förvånad längre nu. Låter dumt men jag menar allvar, polska föräldrar, i synnerhet mammor, har de konstigaste idéer när det kommer till deras barn.

Inte jag heller, jag frågade om ni var från Småland men polack makes even more sense! Min "styvmor" är polack så jag vet hur det där kan vara :D

Inge Enveten
2010-10-25, 22:58
Ah, hon är polack??

Klockrent. Schysst att någon förstår.. det är nog en sån grej som måste upplevas för att förstås, det är verkligen ett intressant fenomen som skapar intressant perspektiv åt en

Stoltz
2010-10-25, 23:12
Klockrent. Schysst att någon förstår.. det är nog en sån grej som måste upplevas för att förstås, det är verkligen ett intressant fenomen som skapar intressant perspektiv åt en

Håller verligen med. Mitt ex mamma är polack och fy fan vad det var problematiskt att ha och göra med henne ibland... Och alla polska vänner till familjen hade likadana mammor, det var absurt för en svensk att lyssna på deras logik ibland.

eiri
2010-10-25, 23:13
Jag är Polsk och inte hittar mina eller några andra polska vänners föräldrar sånt...

Anyways bra gjort mamman, barnen ska lära sig att köttet ska ätas innan den hamnat i kylen...

+1 har själv polsk mamma

Inge Enveten
2010-10-25, 23:18
+1 har själv polsk mamma

Visst kan man inte generalisera och säga att alla polska morsor är så som jag exemplifierar.. MEN.. jag har varit med om många polska mammor som är så här och INGA svenska, därmed mitt uttalande

stevebc
2010-10-25, 23:32

Tråd låst.Dubble-wat. WATT

http://www.chemteam.info/Gallery/Watt.GIF

F ö tycker jag det är smålöjligt att be sin son om 14 kr, med tanke på vad han kostar i hyra, mat i övrigt (du betalar inte i övrigt eller?), el till datorn han använder nu m. m.

Antagligen var det som sagt snarare böter (för att du inte åt köttet, som ett straff i uppfostringssyfte) snarare än ekonomisk kompensation, och kan därför inte anses vara snålt.

Stoltz
2010-10-25, 23:34

Tråd låst.

Missar jag något?

0,8 är mindre än 1.

14x1 = 14
Men du säger att
14x0,8= mer än 14.

Vad räknar du med för antimateria?

Bushi^
2010-10-25, 23:38
Dubble-wat. WATT

http://www.chemteam.info/Gallery/Watt.GIF

F ö tycker jag det är smålöjligt att be sin son om 14 kr, med tanke på vad han kostar i hyra, mat i övrigt (du betalar inte i övrigt eller?), el till datorn han använder nu m. m.

Antagligen var det som sagt snarare böter (för att du inte åt köttet, som ett straff i uppfostringssyfte) snarare än ekonomisk kompensation, och kan därför inte anses vara snålt.

"slap in the face" avgiften ligger på 80% av den ursprungliga summan Rocky räknat ut vilket var 14kr.
Alltså 80% av 14kr = 11,2kr (0.8*14=11,2)
Det hans mor krävde var alltså "slap in the face" avgiften plus summan rocky räknat ut alltså 11,2kr+14kr=25,2kr avrundat till 25kr.

stevebc
2010-10-25, 23:41
Jo jag vet.

Wat #1: "Slap in the face"-avgift :laugh:
Wat #2: Räknefel

Madame
2010-10-25, 23:52
Missar jag något?

0,8 är mindre än 1.

14x1 = 14
Men du säger att
14x0,8= mer än 14.

Vad räknar du med för antimateria?

läs tråden, det där har jag redan listat ut ;)

Epic matematisk fail. 0.8 x 14 är varken större eller lika med 14 och du får det till att det är mer än 20..... Så mycket fail var det väl inte, man fattade ju att han menade att man lägger på 80% av 14 som en "slap in the face" avgift, utöver de 14 kr som du räknade ut, så det skulle nog stått 1,8 där. Eller 14 + 14 x 0,8 om man hellre vill :)

edith: Ah, pücko2a :smash:

tsp
2010-10-25, 23:57
Jag tycker det är intressant att du missat att svara på Baans inlägg när du däremot lyckats svara på fyrtio andra inlägg. Hans teori är vad jag också kom att tänka på direkt när jag läste trådstarten. Säg som det är nu, du sprang ner till middagsbordet en dag och roid-vrålade över att morsan bara stekt upp 200g fläskfilé per person och att du behöver minst dubbelt så mycket för att kunna bli grov. Mor blir putt på dig men köper mer kött till hushållet, som du sedan inte äter upp, ditt enorma köttbehov till trots. Då blir hon lack som fan och tycker du är en bortskämd liten jävel, och därför vill hon se dig betala för köttet du beställt men inte ätit upp! ERKÄNN DET!

Det är inte så att du tjötat om att du behöver 12 kg kött per dag och att morsan är lite sned nu när det slängs?

Viktor_Balck
2010-10-26, 00:46

Det här låter som en vettig förklaring.

Stefan J
2010-10-26, 07:09
Jag tycker det är intressant att du missat att svara på Baans inlägg när du däremot lyckats svara på fyrtio andra inlägg. Hans teori är vad jag också kom att tänka på direkt när jag läste trådstarten. Säg som det är nu, du sprang ner till middagsbordet en dag och roid-vrålade över att morsan bara stekt upp 200g fläskfilé per person och att du behöver minst dubbelt så mycket för att kunna bli grov. Mor blir putt på dig men köper mer kött till hushållet, som du sedan inte äter upp, ditt enorma köttbehov till trots. Då blir hon lack som fan och tycker du är en bortskämd liten jävel, och därför vill hon se dig betala för köttet du beställt men inte ätit upp! ERKÄNN DET!

Låter som en rimligare förklaring, jag köper inte alls att din mor helt utan anledning bara ber om 25 kronor för att hon är snål.

ThisIsTheOne
2010-10-26, 07:16
Har ni det riktigt knepigt ekonomiskt rent generellt? I så fall kan man väl köpa att morsan blev förbannad och skrev ut en bot.

Litecore
2010-10-26, 07:29
den här tråden gjorde min dag, sitter och fNiZZar som fan till frukosten ^^

Adama
2010-10-26, 07:50
Om du ätit upp köttet så hade du alltså sluppit betala? Antar att du får "beställa" rätt mängd kött i fortsättningen så du orkar äta upp allt, alt. göra matlådor fort som fan.

Nina L
2010-10-26, 09:00
Det är inte så att du tjötat om att du behöver 12 kg kött per dag och att morsan är lite sned nu när det slängs?Precis! Det var det första jag tänkte. (Kan även vara det som slap-in-teh-face-avgiften baserades på.)

Inge Enveten
2010-10-26, 09:07

Ah! Fin teori. Vet ej varför jag missade, jo definitivt känns den teorin mest trolig när man inte sitter på sanningen. Fallet är dock verkligen inte sådant.

Köttet köptes när vi tillsammans var och handlade och var inte på något sätt ämnat som endast för mig. Vi grillade ett paket (ja, i oktober) och resten lämnades kvar för stekning och kanske då i största huvudsyfte åt mig. Jag åt ungefär 350 g per dag i 3 dagar vilket borde stämma matematiskt då paketen var strax över 1 kg och så klart så blir man trött på det efter ett par dagar för mycket på raken

Har dock aldrig gjort något slags uttalande vad gäller protein och mitt behov till detta. Maten jag äter är snarlik den som min mamma också gör och det jag inte har gemensamt i ätvanor som hon har jag med styvfassan så när vi handlar handlas det nästan aldrig något åt endast en person utan det finns alltid 2 eller 3 som är intresserade av det köpta

Aja, tråden har blivit ganska stor nu, ville bara dela med mig av en rolig historia så har jag på något sätt blivit en enorm bov här.. menmen :D

Grahn
2010-10-26, 09:13
Nu får du ju helt sonika be din mor logga på kolo och förklara sig så vi inte grubblar över detta mysterium hela livet och dör av sömnbrist! :D

hultman
2010-10-26, 11:05
Haha. Snålhet är nog den värsta egenskap som finns. Vem bryr sig om skitsummor egentligen?

Pepparkakssmurfen
2010-10-26, 12:08
...detta var alltså mitt fel av någon anledning och jag skulle enligt henne betala 25 kr för detta. Hade ingen lust att bråka men rätt ska vara rätt, kilopriset var 40 kr, det var 2 bitar (=350 gram) så hon fick endast 0,350 x 40 = 14 kr
...

Det du inte tänker på är transportkostnaden från matbutiken hem PLUS att köttet har stått i kylskåpet som drar el!

rajjan_dammit
2010-10-26, 13:26
Det du inte tänker på är transportkostnaden från matbutiken hem PLUS att köttet har stått i kylskåpet som drar el!

Icke att förglömma det extra slitaget på skorna som kommit av att bära hem onödigt mycket kött. Morsan hade nog gjort en jäkla utredning när hon kom fram till summan 25 kr.

mattilainen
2010-10-26, 13:36

Tråd låst.

14 * 0.8 = 11.2 kr.. Ska du vara tyken får du göra rätt!

14 * 1.8 ska det ju vara för en slap in the face avgit!

ha:cl
2010-10-26, 14:09
Detta är inte sant.

Valvanto
2010-10-26, 14:31
14 * 0.8 = 11.2 kr.. Ska du vara tyken får du göra rätt!

14 * 1.8 ska det ju vara för en slap in the face avgit!

Och vad blir 14 + 11,2? :rolleyes:

Hur som haver, låter lite fishy den här storyn. Något måste ju ligga bakom.

xodd
2010-10-26, 15:44
Icke att förglömma det extra slitaget på skorna som kommit av att bära hem onödigt mycket kött. Morsan hade nog gjort en jäkla utredning när hon kom fram till summan 25 kr.

Även så att modern har lagat maten. Kockar är inte gratis!

tsp
2010-10-26, 16:33
Ah! Fin teori. Vet ej varför jag missade, jo definitivt känns den teorin mest trolig när man inte sitter på sanningen. Fallet är dock verkligen inte sådant.

Köttet köptes när vi tillsammans var och handlade och var inte på något sätt ämnat som endast för mig. Vi grillade ett paket (ja, i oktober) och resten lämnades kvar för stekning och kanske då i största huvudsyfte åt mig. Jag åt ungefär 350 g per dag i 3 dagar vilket borde stämma matematiskt då paketen var strax över 1 kg och så klart så blir man trött på det efter ett par dagar för mycket på raken

Har dock aldrig gjort något slags uttalande vad gäller protein och mitt behov till detta. Maten jag äter är snarlik den som min mamma också gör och det jag inte har gemensamt i ätvanor som hon har jag med styvfassan så när vi handlar handlas det nästan aldrig något åt endast en person utan det finns alltid 2 eller 3 som är intresserade av det köpta

Aja, tråden har blivit ganska stor nu, ville bara dela med mig av en rolig historia så har jag på något sätt blivit en enorm bov här.. menmen :D

Ärligt talat, så tror jag dig inte. Eller jag tror att det du presenterar är en sanning med modifikation. T.ex. att mor la ett paket i kundvagnen för att ni skulle grilla, och du föreslog att ni skulle köpa ett till för det är ju gott med kött. "Nja.." säger mor, "men låt gå då!" För alla här måste ju ändå fatta att ingen människa bara bötfäller någon helt random, polack eller ej. Varför blev i så fall du utvald och inte din syster/bror/hunden? Eller är din mor en reinkarnation av Hitler som bara vill se någon straffad för okynnet?

Inge Enveten
2010-10-26, 17:09
Ärligt talat, så tror jag dig inte. Eller jag tror att det du presenterar är en sanning med modifikation. T.ex. att mor la ett paket i kundvagnen för att ni skulle grilla, och du föreslog att ni skulle köpa ett till för det är ju gott med kött. "Nja.." säger mor, "men låt gå då!" För alla här måste ju ändå fatta att ingen människa bara bötfäller någon helt random, polack eller ej. Varför blev i så fall du utvald och inte din syster/bror/hunden? Eller är din mor en reinkarnation av Hitler som bara vill se någon straffad för okynnet?

hmm.. ja jag kan inte svara på frågan, jag kan bara framställa teorier så som alla andra.. det jag vet har jag skrivit av mig redan. Vi är endast 3 i familjen i bostaden för närvarande så...

Nä alltså när ni var i affären så handlade vi bara vanligt, jag brukar äta köttet och eftersom det var billigt så var det självklart att slå till på ett paket eftersom jag äter den ändå. Sen så fick styvfarsan idén att vi kunde grilla så det togs ytterligare ett paket.

Detta är inte sant.

Ja det önskar jag.. svider i plånboken... :D nej men sant är det, svårt att tro att det är sant är det också

rajjan_dammit
2010-10-26, 18:32
Köttet har ju iofs inte införskaffats gemensamt av familjen, du har ju inte varit med och betalt. Förrän nu då.

Tricce
2010-10-26, 18:39
Har något liknande hänt tidigare i din familj Rocky?

Phille
2010-10-26, 19:08
Vill du berätta lite om ditt liv TS?

mikaelj
2010-10-26, 20:20

Ah, hon är polack??

Żeby tylko te szwedzi wiedziely....

Stoltz
2010-10-26, 20:45
Żeby tylko te szwedzi wiedziely....

Albo jak..!

Edit: Nie wiedział, że mógłbyś polską, Micke?

mikaelj
2010-10-26, 21:14
Albo jak..!

Edit: Nie wiedział, że mógłbyś polską, Micke?

No to już wiesz! Nigdy nie myślałeś o mój polski accent kiedy rozmawialiśmy? :-P

Inge Enveten
2010-10-26, 21:41
Har något liknande hänt tidigare i din familj Rocky?

hmm.. nä, absolut inte vad jag vet i alla fall. Inte har det hänt mig. Har hänt att vissa saker tvingats slänga innan men aldrig att någon fått klander för detta och tvingats betala

No to już wiesz! Nigdy nie myślałeś o mój polski accent kiedy rozmawialiśmy? :-P

Kurde co sie dzieje... to jakis Polski temat? Trzymac na topic! Albo ban!! Oxé-ban!! tylko zartuje btw, lol.

btw fin google translate, om inte, no offense, lol "albo jak" hahah

Vill du berätta lite om ditt liv TS?

Vad vill du veta? (no homo)

mikaelj
2010-10-26, 22:01
Kurde co sie dzieje... to jakis Polski temat? Trzymac na topic! Albo ban!! Oxé-ban!! tylko zartuje btw, lol.

A nie? Wszędzie nam jest! I bardzo się poznaje co ty o twoją mame pisałeś. Są troche... dziwne, te polskie kobiety :-) Może nie o jedzenie ó mnie, ale mam inne fajne situacji kiedy po prostu myslałem ze jej całkiem ukręcziło w głowie. Nie jesteś sam, kolego...

(i już koniec poza temat!)

Hmm, "a jak" låter bättre.

http://www.geo.arizona.edu/dgesl/Assets/research_pictures/regional/asian_monsoon_dynamics/yak.gif

ha:cl
2010-10-26, 22:24
Ja det önskar jag.. svider i plånboken... :D nej men sant är det, svårt att tro att det är sant är det också

Starkt att du hittar motivation att starta en tråd för detta. Det hedrar dig.

Yes
2010-10-26, 22:29
Hmm, "a jak" låter bättre.

[.img]http://www.geo.arizona.edu/dgesl/Assets/research_pictures/regional/asian_monsoon_dynamics/yak.gif[/img]
Jak är snel oxé?

mikaelj
2010-10-26, 22:32
Jak är snel oxé?

Ja, eller hur.

bonuspoäng och ett gott skratt för den som kopplar

bygden
2010-10-26, 23:26
Förstår inte att så många är emot dig. Jag kan inte annat än att instämma att det är helt skamlöst beteende av din mor!

Visa vem som är mannen i familjen och kräv tillbaka pengarna genast är mitt råd. Om hon skulle vara envis så får du bara ta till med hårdhandskarna.

Stoltz
2010-10-26, 23:37

Hahah :D Nu när du nämner det så..!

Haha, så sant. Fick lära mig rätt begränsade saker av mitt ex, men ändå aldrig att skriva dem så jag kan snarare säga lite random bs med en snarast rysk accent istället för polsk :thumbup:

MtotheM
2010-10-26, 23:53

Du ska inte klaga på deras polska :)

förövrigt så brukar det finnas minst en kurwa på 3 poster :) Här fans endast en kurde :P

Chopsuey
2010-10-27, 06:35
How do you know that a car is polish? You can see it on the lack...

mangs
2010-10-27, 11:18
Du har inte funderat på att fråga din mor vad motivet bakom bötfällningen är?
Jag är ganska säker på att du och din mamma skulle lämna olika verättelser här när ni beskriver det uppkomna scenariot. Någonstans i ekvationen tycker säkert din mamma att du är skyldig till det gamla köttet och vill därför straffa dig genom att låta dig betala det, det är ju då bara min teori. Vi har ju så här långt bara fått din del av berättelsen och det kan ju utöver detta även ligga andra bakomliggande faktorer som spelar in som vi ännu inte vet.

Igår drog jag in lördagsgodiset för mina barn denna veckan eftersom jag var tvungen att slänga en halv korvbit som blivit över och låg och skräpade i kylen

Låter inte så rimligt ur sitt sammanhang men om mer objektiv presentation gällande detat presnterats kanske det låter rimligt då det inte är korven som är det riktiga problemet.