handdator

Visa fullständig version : hjälp mig, fettförbränning.

Jolt
2010-10-25, 17:51
Hej!

Jag är en kille på 16 år som ligger i och tränar hårt!
Kör styrketräning 5 dagar i veckan, och motocross en gång i veckan i snitt.
175cm på 70kg. Helt ok resultat enligt mig. MEN, magrutorna.. De kommer verkligen inte fram. Jag äter väldigt nyttigt! Inget godis eller läsk någon dag, havregrynsgröt och grova mackor till fruskot. Och mycket pasta och kött. Slarvar inte.
Utöver magrutorna är jag nöjd med resultatet och kommer fortsätta kämpa! men tipps på att få fram magrutorna? Lite besviken rättare sagt, ligger i hårt och strävar efter det..
Ska man köra mycket cardio? Även man vill bygga mycket? Är det smart att hoppa över styrketräningen någon dag för att köra cardio istället? Tacksam för tips!

SiSenior
2010-10-25, 18:03
Lägg dig på ett lagom stort kaloriunderskott med högt proteinintag, hård träning och tillräckligt med återhämtning.

Konditionsträning i sig kommer inte få dig att få fram rutorna mer än eventuellt vad det ökar på din kaloriförbrukning, som i sin tur ger större kaloriunderskott om du inte väljer att fylla ut kalorier från mat, men att hoppa över styrketräningen under diet och köra kondition istället (när muskelbyggandet är ditt mål) är bara ren och skär idioti.

Jolt
2010-10-25, 18:26
Tack :)

Litecore
2010-10-25, 22:31
Lägg dig på ett lagom stort kaloriunderskott med högt proteinintag, hård träning och tillräckligt med återhämtning.

Konditionsträning i sig kommer inte få dig att få fram rutorna mer än eventuellt vad det ökar på din kaloriförbrukning, som i sin tur ger större kaloriunderskott om du inte väljer att fylla ut kalorier från mat, men att hoppa över styrketräningen under diet och köra kondition istället (när muskelbyggandet är ditt mål) är bara ren och skär idioti.
måste få kidnappa den här tråden lite eftersom den tar upp ungefär det jag undrar..
ligger själv i deff, och planerar kcalminus och mycket cardio under 4 veckor för att bli
av med de sista kilona och det är primärt viktnedgång jag är ute efter alltså eftersom
det tyvärr inte finns så mycket muskler i dagsläget. det är tänkt att bli nästa projekt..

alltså; ger "min metod" bättre eller sämre resultat än kombinerat med styrketräning ?

SiSenior
2010-10-26, 16:57
Du verkar inte bry dig om muskelmassa går förlorad, eller har jag fel?

Det som snabbar på din deff mest är den träningsmetod som får dig att förbränna mest kalorier. Bryr du dig som inte alls om muskelmassan hade jag hållit mig till konditionsträningen, alternativt kombinerat med några styrkepass.

Litecore
2010-10-26, 18:59
Du verkar inte bry dig om muskelmassa går förlorad, eller har jag fel?

Det som snabbar på din deff mest är den träningsmetod som får dig att förbränna mest kalorier. Bryr du dig som inte alls om muskelmassan hade jag hållit mig till konditionsträningen, alternativt kombinerat med några styrkepass.
helt utan styrka hade jag väl inte tänkt, men inte alls i den utsträckning jag har kört tidigare..
dela upp kroppen i två lättare pass och köra nån slags set/rep-kombo som jag tycker funkar.
tack för svaret, det var precis vad jag ville höra. att bygga massa är som sagt nästa steg :)

Eddie Vedder
2010-10-26, 20:00
tack för svaret, det var precis vad jag ville höra. att bygga massa är som sagt nästa steg :)

Men varför vill du försämra utgångsläget så väldigt inför byggandet?

Litecore
2010-10-26, 21:15
Men varför vill du försämra utgångsläget så väldigt inför byggandet?
tja, jag vet inte.. gör det så stor skillnad? jag lever kanske kvar för mycket i den gamla
devisen att man "inte kan gå ner i vikt och bygga muskler samtidgt" och tänker mig att de
fyra veckor som deffen ska pågå inte står eller faller på om jag lyfter lite mindre vikter utan
fokuserar på cardio istället. men det kanske är jag som tänker fel? rätta mig gärna isf :)

Eddie Vedder
2010-10-26, 21:16
tja, jag vet inte.. gör det så stor skillnad? jag lever kanske kvar för mycket i den gamla
devisen att man "inte kan gå ner i vikt och bygga muskler samtidgt" och tänker mig att de
fyra veckor som deffen ska pågå inte står eller faller på om jag lyfter lite mindre vikter utan
fokuserar på cardio istället. men det kanske är jag som tänker fel? rätta mig gärna isf :)

Men bara för att man inte ÖKAR i muskelmassa under deff finns ju ingen anledning att helt bortprioritera den viktigaste träningen för att behålla den.

Stor skillnad lär det inte göra men du skjuter dig onödigt mycket i foten anser jag.

Litecore
2010-10-26, 21:21
true that, tack för hjälpen! det blir att planera om lite under veckan/veckorna alltså :)
noterade att grub skrivit mer eller mindre samma sak i en annan tråd också, se citat:

Fett försvinner inte automatiskt när man bygger muskler/tränar styrketräning, men att inte styrketräna medan man "bantar" är det sämsta man kan göra; om man styrketränar och stimulerar muskeluppbyggnad medan man går ner i vikt och förlorar kroppsfett, behållar man mycket mer muskelmassa och kommer att se mycket bättre ut när man är klar med fettförlusten.

anteman
2010-10-27, 18:20
Hej!

Jag är en kille på 16 år som ligger i och tränar hårt!
Kör styrketräning 5 dagar i veckan, och motocross en gång i veckan i snitt.
175cm på 70kg. Helt ok resultat enligt mig. MEN, magrutorna.. De kommer verkligen inte fram. Jag äter väldigt nyttigt! Inget godis eller läsk någon dag, havregrynsgröt och grova mackor till fruskot. Och mycket pasta och kött. Slarvar inte.
Utöver magrutorna är jag nöjd med resultatet och kommer fortsätta kämpa! men tipps på att få fram magrutorna? Lite besviken rättare sagt, ligger i hårt och strävar efter det..
Ska man köra mycket cardio? Även man vill bygga mycket? Är det smart att hoppa över styrketräningen någon dag för att köra cardio istället? Tacksam för tips!

Märks att du är 16 och antagligen går i högstadiet där man är superkrallig bara för att man har magrutor, magrutor säger egentligen inte något om vilken fysik man har,.. *gah!**gah!* men alla p12;or har ju en tendens att vara magrute *drool**drool*
Men ligg på kcal underskott och kör hårda pass, speciellt på magen eftersom det är den du vill ha fram. Man kan öka i volym även fast man ligger på kcal-underskott, kämpa på nu ;)