Visa fullständig version : Vilka är de mest viktigaste nutrienterna för muskel/styrkeökning?
Gosti123
2010-10-25, 13:10
Som rubriken lyder.
Om man inte får i sig vissa nutrienter, så dör man(?). Men jag tänkte på vilka nutrienter som är viktigast att få i sig för att öka i styrka, muskler.
Gosti
Ola Wallengren
2010-10-25, 15:25
Det är ungefär de samma eftersom om du dör så bygger du inga muskler.
Skillnaden kan vara att andelen protein kan vara lite högre i kosten än vad som brukar rekommenderas till "svensson". Väger man in att den som tränar äter mer mat än någon stillasittande så är det inte mycket mer än så man kan säga, så att rangordna näringsämnen utöver det är inte direkt meningsfullt.
mattilainen
2010-10-25, 15:32
högt proteinintag gör så du kan få mer muskler
Eddie Vedder
2010-10-25, 18:33
högt proteinintag gör så du kan få mer muskler
Efter vatten är det även viktigast för överlevnad. Frågan är konstig tycker jag. Alla mineraler och vitaminer är ju involverade i ömnesomsättning, cellsignalering, antoxidativa processer, muskelproteinsyntes, beninlagring, ALLT.
Tollesson
2010-10-25, 18:50
Efter vatten är det även viktigast för överlevnad. Frågan är konstig tycker jag. Alla mineraler och vitaminer är ju involverade i ömnesomsättning, cellsignalering, antoxidativa processer, muskelproteinsyntes, beninlagring, ALLT.
Och i och med att du får underskott utav en säg vitamin, minskar det ju upptaget av vissa andra.
Allt är viktigt som sagt, bra balans
Eddie Vedder
2010-10-25, 19:10
Och i och med att du får underskott utav en säg vitamin, minskar det ju upptaget av vissa andra.
Japp! Exempelvis sämre inlagring av kalcium i skelettet med otillräckliga D-vitaminnivåer. Och vice versa kan ökat intag av A kan innebära lägre nivåer av B.
hejhopp79
2010-10-25, 19:21
Allt hänger ihop och t ex ett mineral som magnesium är inblandat i över 300 biokemiska processer i kroppen. Zink, järn, B-vitaminer, A, D etc, alla gör så att vi fungerar. Essentiella aminosyror skulle jag säga, men frågan går inte att besvara på ett adekvat sätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.