Visa fullständig version : Hur många mål om dagen?
jag tror inte jag käkar för lite men det är alltid värt att fråga.
Min kost består av 5 mål om dagen.
Frukost: en tallrik müssli och en dubbelmacka.
Lunch: Frosseri, stor potion mat.
Mellanmål: En tallrik Müssli
Middag: Ät allt du kommer åt.
Kvällsmål: En tallrik Müssli
Jag tror detta är hyffsat, eller om man ska äta mer till kvällsmål?
Edit:
Jag är 16 år 182 cm och 69 kg.
King Grub
2003-11-02, 07:16
Du äter inte för få måltider, men antagligen för lite protein. Varför bara müslimål? Det är nästan bara kolhydrater/socker? Lägg åtminstone till någon form av kött, fisk, fågel, ägg eller keso/kesella till müslimålen.
Originally posted by King Grub
Du äter inte för få måltider, men antagligen för lite protein. Varför bara müslimål? Det är nästan bara kolhydrater/socker? Lägg åtminstone till någon form av kött, fisk, fågel, ägg eller keso/kesella till müslimålen.
Okej, så jag kan lägga till ett rått ägg vid en av måltiderna?, Det akn ju också tillägas att lunchen på måndag, tisdag, onsdag och fredag är vegetarisk , finns dock pasta om jag brukar hella i mig.:eating: .
Ska också tillägas att mussli innehåller relativt mycket protoiner, 12/100 gram.
Ninjasmurf
2003-11-02, 12:08
Originally posted by vaco
Ska också tillägas att mussli innehåller relativt mycket protoiner, 12/100 gram.
12% protein är inte mycket...
och ät ägget tilllagat på nått sätt
AciDBL00D
2003-11-02, 12:12
Originally posted by Ninjasmurf
12% protein är inte mycket...
och ät ägget tilllagat på nått sätt
allting är relativt
King Grub
2003-11-02, 12:21
Äter du bara müsli får du alltså sätta i dig ett tredjedels kilo eller mer för att komma upp i några vettiga mängder protein. Och inga råa ägg - salmonellarisk och biotinbrist.
Originally posted by King Grub
Äter du bara müsli får du alltså sätta i dig ett tredjedels kilo eller mer för att komma upp i några vettiga mängder protein. Och inga råa ägg - salmonellarisk och biotinbrist.
okej, ska jag tillaga det på något sätt då???Koka eller steka?
King Grub
2003-11-02, 13:21
okej, ska jag tillaga det på något sätt då???Koka eller steka?
Kokt, stekt, förlorat, i omelett - hur du vill, men inte rått. Och ett ägg är inget ägg. ;) Tryck i dig 2-3 stycken när du ändå är igång, minst. Inget att snåla på, vare sig proteinmässigt eller kostnadsmässigt. Billigare proteinkälla får du leta efter.
Originally posted by liQ
varför inte rått?
Pga salmonella-risk och uppbindning av vitaminet biotin som sker då ägget ej tillagas...
King Grub
2003-11-04, 15:23
Originally posted by liQ
varför inte rått?
Det har jag redan svarat på. :smash: :D
Edit: och nu har -GP- gjort det en gång till.
Snapphanen
2003-11-04, 15:45
vem fan skulle dra i sig ett rått ägg :D kokta ägg med lite kaviar är mumma.. men alltså keso/kesella.. verkar vara många som käkar det. Är det med funlight då eller? det är väl inte mycket protein i keso/kesella?
King Grub
2003-11-04, 15:55
Originally posted by Snapphanen
det är väl inte mycket protein i keso/kesella?
12-13 gram per 100 gram. Valio's grynost 18 gram.
Snapphanen
2003-11-04, 15:58
men är det ngt vidare att käka 2-300 g keso/kesella med funlight då? Får man väl testa :smokin:
King Grub
2003-11-04, 16:12
Originally posted by Snapphanen
men är det ngt vidare att käka 2-300 g keso/kesella med funlight då? Får man väl testa :smokin:
Nej, det är inte gott. Keso är gott till mycket annat, att blanda i pastaröror med tonfisk eller skinka, t ex, eller på knäckebröd. Kesella smakar... inget vidare, dock.
Snapphanen
2003-11-04, 16:15
tänkte det :( aja får se om mina smaklökar diggar det
Edit: Testade det nyss.. och visst är det nyttigt, men gott är det fan inte.. keso är så kornigt och mjöligt på ngt sätt..
Spelar ju ingen roll om müslin innehåller 12% protein eftersom det enbart är ifrån sädesslag. Du kan ju dock se till att leta upp en müsli med en massa nötter och frön också eller äta den tillsammans med mjölkprodukter, vilket jag antar att du gör? Men försök variera din kost lite bättre, vad är det för lunch på torsdagar?
King Grub
2003-11-04, 17:56
Originally posted by aliquis
Spelar ju ingen roll om müslin innehåller 12% protein eftersom det enbart är ifrån sädesslag.
Visst spelar det roll. Äter den med t ex mjölk eller yoghurt blir det ju fullvärdigt hela klabbet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.