handdator

Visa fullständig version : Lillfinger somnar, varför?

Control_61
2010-10-24, 15:48
Jag har fått ett konstigt problem sedan jag började träna mer tyngdlyftningsbaserad träning.

Mitt ena lillfinger somnar och känns "tjockt" väldigt ofta. Varje gång när jag sover domnar fingret och det känns riktigt skumt. Likaså kommer det och går under dagarna.

Mina handleder har tagit lite stryk, det är inget som gör ont men det märks att inte varje lyft varit tekniskt perfekt. Tror ni att man klämt någon nerv eller liknande?

Jag har haft "problemet" i 4-6 veckor utan någon direkt förändring....

pialia
2010-10-24, 16:31
Låter som en nervskada. Nedre delen av min hand var bortdomnad i 5-6 veckor efter jag kört riktig tunga cable crunches och knuten av repet låg och tröck mot handen. Jag har aldrig haft något sådant problem i samband med tyngdlyftningen dock. Ömma tummar but that's about it.

En av mina tränare hade en nerv som kommit i kläm nånstans i axeln och fick sockerdricka i hela armen under träningspassen, han har inte lyckats lösa problemet ännu, men går hos sjukgymast.

Mer hjälp än så kan jag inte ge :(

creperiet
2010-10-24, 17:37
Har det där till och från fast i tummen. Har inget vetenskapligt svar på det men antar att det är ngn nerv som blir påverkad någonstans, kanske av ökat vätsketryck (små ödem). Inget problem i sig och har inte lett till några andra besvär.

Martin Löwgren
2010-10-26, 15:08
Om du börjat köra mycket ryck, stöt och frontböj vilka alla bidrar till många dorsalflexioner under tryck kan detta irritera och sätta sträck på nervus ulnaris vilken försörjer just de fingrar du upplever symptom i.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nervus_ulnaris

Control_61
2010-10-27, 06:43
Har vilat från alla lyft i snart 1 vecka. Vad kan man mer göra åt problemet?

creperiet
2010-10-27, 06:53
Efter du sätter "problemet" inom citationstecken skulle du kunna ignorera det. Gör det inte överdrivet ont i vardagen, går det att träna med och inte blir sämre och sämre - då skulle inte jag bry mig iaf.

Se även över din teknik så att du inte belastar handlederna onödigt mycket.

Martin Löwgren
2010-10-30, 12:32
Har vilat från alla lyft i snart 1 vecka. Vad kan man mer göra åt problemet?

Undvik det som provocerar besvären och hoppas att de släpper. Eftersom vi inte riktigt vet vad de beror på är de svårt att ge exakta råd.

/Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren

Torkelll
2010-10-30, 12:40
Jag är ingen expert på området, men jag har en vän som hade problem med en armbåge under lång tid, och fick kortison till och med, utan att besvären gav med sig. Han gick till en sjukgymnast där det visade sig att det kom i från nacken, han var väldigt spänd och stel, men efter att ha följt ett program av hans sjukgymnast så försvann besvären ganska omgånde. Kanske värt ett besök hos en sjukgymnast?

z_bumbi
2010-10-30, 12:43
kanske värt ett besök hos en sjukgymnast?

+1

Control_61
2010-10-30, 12:51
Tänkte avvakta någon vecka till, tror det har blivit lite bättre även om mina lillfingrar fortfarande somnar otäckt ofta.

Martin Löwgren
2010-10-30, 12:57
Tänkte avvakta någon vecka till, tror det har blivit lite bättre även om mina lillfingrar fortfarande somnar otäckt ofta.

Låter bra.

Provoceras inte besväraren av nackrörelser eller rörelse av arm/skuldra finns det ändå inte mycket för en naprapat/sjukgymnast att göra.

Lycka till.