handdator

Visa fullständig version : Förkylning och deff

mjumju
2010-10-24, 10:12
Hejsan...

Jag har ett litet problem, under senaste året som jag påbörjat någon form av deff så blir jag förkyld. Försökte påbörja en deff för ca 1 månad sedan, men har sedan dess varit mer eller mindre förkyld. Nu varit totaldäckad senaste veckan, utan röst, rethosta och en jäkla massa snor (rent ut sagt).

Blir så sjukt less på detta, känns som att formen aldrig kommer att kunna infinna sig.

Några knep, tricks eller tips?

Käkar c-vitamin och zink.

Rikard Jansson
2010-10-24, 10:15
Sluta umgås med andra människor, sterilisera din omgivning och gå endast ut om du har värmeslingor i jackan och en michelin-dräkt.

Alternativt deffa vid något annat tillfälle än hösten då alla är sjuka just nu.

944RS
2010-10-24, 10:20
Försök att inte ha ett för stort underskott/dag.

Ät varierad kost.

Träna inte stenhård kondition.

Tvätta händerna med sprit oftare.

Kanske kan något av ovanstående hjälpa...

mjumju
2010-10-24, 15:58
Sluta umgås med andra människor, sterilisera din omgivning och gå endast ut om du har värmeslingor i jackan och en michelin-dräkt.

Alternativt deffa vid något annat tillfälle än hösten då alla är sjuka just nu.

haha, ska nog satsa på detdär med en michelindräkt och värmeslingor... verkar praktiskt då ingen ser om man är deffad eller inte heller...

benacii
2010-10-24, 18:45
varför deffa på hösten/vintern?

Tvärarg
2010-10-25, 12:22
varför deffa på hösten/vintern?

Kanske för att man vill ha en snygg kropp? Deffar du endast för att andra ska tycka du har en snygg kropp?

Jag själv deffar nu på hösten för att jag vill ha en kropp som jag tycker är snygg och trivs med och skiter fullständigt vad andra tycker :)

Kimkay
2010-10-25, 12:48
Jag är i precis samma sits som dig, jag tror jag varit sjuk säkert 4 gånger under en 5-månadersperiod. ungefär en vecka varje gång, och det är lika motigt varje gång. men det är bara att lägga sig på kaloribalans, vänta ut förkylningen och sen köra på igen! :) När jag är sjuk brukar jag överdosera c-vitamin och dricka mycket grönt te. känns som det snabbar på förfriskningen en aning.

Lovisa
2010-10-25, 12:56
Jag känner igen mig. Om jag äter för lite i förhållande till min aktivitetsnivå, är det som att immunförsvaret tar stryk. Jag blir förkyld mycket lättare än annars. Just nu har det blivit en "ofrivillig deff" dvs viktförlust, pga stress och hög arbetsbörda. Och då kommer infektionerna som ett brev på posten.

Försök att hålla underskottet på en rimlig nivå. Dvs deffa inte för hårt. Det är väl det enda råd som jag kan komma på. Om jag haft mirakelkuren, hade jag tillämpat den själv... :)

majak0vskij
2010-10-25, 16:23
Är stenhård kondition öht att be om en förkylning(skapar föutsättningarna) eller är det kombinationen med kcalunderskott som gör situationen så utsatt?

Eddie Vedder
2010-10-25, 19:46
Är stenhård kondition öht att be om en förkylning(skapar föutsättningarna) eller är det kombinationen med kcalunderskott som gör situationen så utsatt?

Båda sänker immunförsvaret. Så du blir säkert lite mer mottaglig för smitta i alla fall.

King Grub
2010-10-25, 20:59
Mycket fett och/eller lite kolhydrat i kosten verkar också kunna öka risken för infektion.

http://www.ingentaconnect.com/content/tandf/rjsp/2004/00000022/00000001/art00009

vicarious
2010-10-26, 09:56
Spelar det överhuvudtaget någon roll hur mycket energi man får i sig under tiden man är sjuk? Alltså när man försöker bli frisk. Makronutrientfördelning åsido, om man bara ser till energiintaget?

Skulle man kunna spekulera i att det tar något längre tid att bli frisk om man underäter eller spelar det absolut ingen roll? Har alltid funderat på det.

Att man inte kan "äta sig frisk" är väl ganska logiskt, men kan det vara negativt om man ligger på underskott när kroppen försöker bekämpa virus eller infektioner?

benacii
2010-10-26, 20:37
Kanske för att man vill ha en snygg kropp? Deffar du endast för att andra ska tycka du har en snygg kropp?

Jag själv deffar nu på hösten för att jag vill ha en kropp som jag tycker är snygg och trivs med och skiter fullständigt vad andra tycker :)

jag deffar inte. jag bulkar bara :naughty: