handdator

Visa fullständig version : "Imorgon" = nästkommande dag?

Gabriel174
2010-10-23, 20:04
Imorgon, vad betyder egentligen det? Betyder det nästkommande morgon eller nästkommande dag? Ofta betyder ju nästkommande morgon nästkommande dag, men inte alltid.

Låt säga att jag nu, den 23:e oktober 21:03 säger imorgon, då syftar jag givetvis på den 24:e oktober... Men om jag nu i midnatt, när det blivit den 24:e oktober säger imorgon, menar jag den 25:e oktobers morgon eller den 24:e oktobers morgon?

Vettefan om jag gjorde mig förstådd....

Eddie Vedder
2010-10-23, 20:07
Aldrig i hela mitt liv har jag någonsin varit med om att "imorgon" betyder annat än nästkommande dag. Om det sedan syftar på en aktivitet som råkar vara på morgonen gör det fortfarande inte att det syftar på morgonen.

Slartibartfast
2010-10-23, 20:13
Vad är "nästa helg"? Är det närmaste inkommande helg, eller är det "nästa" helg, efter den inkommande? :)

Gabriel174
2010-10-23, 20:20
Heter det i morgon eller imorgon förresten? http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx Hittar inte ordet! Konspiration?

omnibus
2010-10-23, 20:21
Vad är "nästa helg"? Är det närmaste inkommande helg, eller är det "nästa" helg, efter den inkommande? :)

Helgen efter den kommande, den kommande helgen är "nu till helgen" ;)

Gabriel174
2010-10-23, 20:22

Bra fråga :confused:

Potatiskillen
2010-10-23, 20:22
Oftast på folkmun så förstår man vad "imorgon" betyder om man är ute och festar, man syftar på "samma dag" nämligen, rent grammatiskt är det fel att säga så.

Slartubartfast: Jadu, om jag tex säger nu nästa helg"så syftar jag på nästa helg dvs 29-31 oktober.

LoTiX
2010-10-23, 20:25
Imorgon, vad betyder egentligen det? Betyder det nästkommande morgon eller nästkommande dag? Ofta betyder ju nästkommande morgon nästkommande dag, men inte alltid.

Låt säga att jag nu, den 23:e oktober 21:03 säger imorgon, då syftar jag givetvis på den 24:e oktober... Men om jag nu i midnatt, när det blivit den 24:e oktober säger imorgon, menar jag den 25:e oktobers morgon eller den 24:e oktobers morgon?

Vettefan om jag gjorde mig förstådd....

Går klockan över midnatt syftar man i vardagligt tal fortfarande på 24:e oktober trots att det faktiskt redan är 24:e oktober.

Och angående "i morgon" vs. "imorgon" se: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=38363;objekttyp=lan

Potatiskillen
2010-10-23, 20:26
preposition + ord = ja :D

Slartibartfast
2010-10-23, 20:27
Slartubartfast: Jadu, om jag tex säger nu nästa helg"så syftar jag på nästa helg dvs 29-31 oktober.

Jo, för just nu är det ju helg, så då borde "nästa helg" rimligtvis innebära helgen som kommer efter den just nu pågående. Men hur är det på måndag? Syftar då "nästa helg" på samma helg som det syftar på just nu? :)

Eddie Vedder
2010-10-23, 20:29
Men hur är det på måndag? Syftar då "nästa helg" på samma helg som det syftar på just nu? :)

Nej då är väl det vanligaste att man börjar snacka om "nu till helgen"?

Gabriel174
2010-10-23, 20:31
Jag är förvirrad...

LoTiX
2010-10-23, 20:32
Jag är förvirrad...

Ang. vadå?

Baan
2010-10-23, 20:43
Imorgon är dagen. Nästa -random dag- är dock mer otydligt (kanske?). Om jag menar lördag som kommer på en tisdag säger jag den här helgen. Inte nästa. Har dock några bekanta som skulle säga nästa lördag i det läget.

hidden
2010-10-23, 20:48
Är det rätt att säga "nästa sommar" när jag menar kommande sommar nu under hösten?
Jag brukar säga "i sommar så drar vi o reser".
Fast min kompis brukar säga "nästa sommar drar vi o reser" - Fast han menar kommande.

Hans argument är "det har redan varit sommaren 2010.. -.-'"

Mental
2010-10-23, 20:54
Säg att man ölar och klockan är framåt 4 på morgonen och man frågar polarna om de ska med och "ta en pizza i morgon" så menar jag så klart senare samma dag. Med i morgon avser nog rätt många "efter nästa sömnperiod"

Osten80
2010-10-23, 21:01
Säg Med i morgon avser nog rätt många "efter nästa sömnperiod"

Börja inte umgås med tjackisar. Då får du problem med det resonemaget. ;)

Mental
2010-10-23, 21:14
Börja inte umgås med tjackisar. Då får du problem med det resonemaget. ;)

Även tjockisar, för de fastnar på ordet pizza, säger "ja, självklart" och köper pizza på vägen hem som de tar två rejäla tuggor av innan de lägger resten på sina kläder och på marken.

JoeyP
2010-10-23, 21:18
Imorgon bitti är imorgon på morgonen.

Men imorgon är hela dagen imorgon eller aa jah... ja men så är de...

Imorgon är imorgon helt enkelt.

Imorgon = (24timmar)
Imorgon bitti = 07-12
Imorgon hela dagen = 12-18
Imorgon kväll = 18-22
Imorgon natt/Kväll 22-24.

japp så äre

burtan
2010-10-23, 21:23
Ang "nästa helg" så betyder det kommande helg för mig.

Om jag tränade bänkpress igår och säger till min kompis: Nästa bänkpass ska jag köra lågrep. Då syftar jag på kommande bänkpass, inte passet efter kommande pass.

Aimbert
2010-10-23, 21:27
Heter det i morgon eller imorgon förresten? http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx Hittar inte ordet! Konspiration?

Både varianterna funkar, men "i morgon" är det mest korrekta.

WHITEFOLKS
2010-10-23, 22:15
Ang "nästa helg" så betyder det kommande helg för mig.

Om jag tränade bänkpress igår och säger till min kompis: Nästa bänkpass ska jag köra lågrep. Då syftar jag på kommande bänkpass, inte passet efter kommande pass.

Helgen är dock redan en del av den vecka du är i.

Så en mer korrekt jämförelse vore:

Du kör alltid kondition efter styrketräningen.

Under ett pågående styrkepass säger du "nästa konditionsträning ska jag köra cykel istället för rodd".

Vilket pass syftar du då på?

Olegh
2010-10-24, 03:58
En polare sa precis att "vi ses imorgon" och syftade på måndag.

Svaret är alltså att det beror på. Ibland försöker man bara få fram något, ibland vill man ha en liten knorr. Är det inte uppenbart eller något viktigt, be om ett förtydligande. Annars brukar det inte vara svårt att läsa vad som åsyftas.

C.E.J.
2010-10-24, 09:44
Säg att man ölar och klockan är framåt 4 på morgonen och man frågar polarna om de ska med och "ta en pizza i morgon" så menar jag så klart senare samma dag. Med i morgon avser nog rätt många "efter nästa sömnperiod"

Bra. En del ska ju vara så anala att hävda att det är påföljande dygn.

burtan
2010-10-24, 12:23
Helgen är dock redan en del av den vecka du är i.

Så en mer korrekt jämförelse vore:

Du kör alltid kondition efter styrketräningen.

Under ett pågående styrkepass säger du "nästa konditionsträning ska jag köra cykel istället för rodd".

Vilket pass syftar du då på?

Det har du rätt i!

Då menar jag inte kommande konditionspass.

KaptenKnäsvag
2010-10-24, 13:27
Något som är jävligt störande är att man säger exempelvis "nästa torsdag" och menar torsdagen nästa vecka, även om den aktuella veckans torsdag inte ännu passerat. Detta leder alltid till förvirring och det är så jäkla dumt. Det leder alltid till följdfrågor:

"Ska vi göra något nästa onsdag?"
Alltså onsdagen som kommer eller nästa vecka?
"Onsdagen nästa vecka".

För nästa Onsdag måste ju rent tekniskt vara den Onsdag som är härnäst, dvs den närmast infallande onsdagen. Det är samma sak med helgen, såklart.
Det verkar som att de flesta människor pratar såhär, och jag kan inte förstå varför.

Jag ska börja jobba på McDonalds och kalla fram alla kunder i kön genom att säga "Nästa person!" och bara ta varannan kund. Om någon ser fram emot nästa gång jag kommer på besök skall jag undra varför gången imellan kommer bli tråkig, osv.

Baan
2010-10-24, 13:43
Något som är jävligt störande är att man säger exempelvis "nästa torsdag" och menar torsdagen nästa vecka, även om den aktuella veckans torsdag inte ännu passerat. Detta leder alltid till förvirring och det är så jäkla dumt. Det leder alltid till följdfrågor:

"Onsdagen nästa vecka".

För nästa Onsdag måste ju rent tekniskt vara den Onsdag som är härnäst, dvs den närmast infallande onsdagen. Det är samma sak med helgen, såklart.
Det verkar som att de flesta människor pratar såhär, och jag kan inte förstå varför.

Jag ska börja jobba på McDonalds och kalla fram alla kunder i kön genom att säga "Nästa person!" och bara ta varannan kund. Om någon ser fram emot nästa gång jag kommer på besök skall jag undra varför gången imellan kommer bli tråkig, osv.

Man förutsätter att man redan är på rätt vecka. Korrekt är att säga, ""Ska vi göra något på onsdag?". Allt annat är att krångla till det.

Mental
2010-10-24, 13:51

"Onsdagen nästa vecka".

Så om vi ska hitta på något om tre dagar så skulle du säga
"Vill du ta en öl nästa onsdag?"
I stället för "Vill du ta en öl på onsdag?" alt "Vill du ta en öl nu på onsdag?"

På det skulle jag kunna svara "nej, jag ska tvätta på onsdag, vad sägs om nästa onsdag?" vilket betyder onsdag nästa vecka :)

Mental
2010-10-24, 13:53
Man förutsätter att man redan är på rätt vecka. Korrekt är att säga, ""Ska vi göra något på onsdag?". Allt annat är att krångla till det.

När börjar veckan, ponera att det är torsdag v41 och jag vill ta en öl, tisdag v42 ;)

Kan jag säga "ta en öl på tisdag" eller kommer du missförstå det som i förrgår? ;)

wesaft
2010-10-24, 14:22

Ett uttryck som jag hört och försökt använda några gånger utan större framgång är att då säga:
"Torsdag-åttedag" när man menar en torsdag om låt säga 10 dagar.

Olegh
2010-10-24, 15:32
En idiotsäker metod. Något enstaka ord mer, men omöjligt att missuppfatta, även om man skulle försöka.

Vill du ta en en öl nu på onsdag?

Ska vi ta en öl onsdag nästa vecka?

spann
2010-10-24, 15:37
för mig är imorgon då när man vaknar efter man sovt