handdator

Visa fullständig version : En måltid om dagen i form av buffé

hejhopp79
2010-10-23, 18:47
Jag var och åt en enorm buffé idag. Det blev en massa kyckling, ryggbiff, lax etc. Kom säkert upp i nästan 300 g protein på den måltiden. Det gick på 100 spänn för att det är helg, men det kostar 80 kr annars om man är student och 90 för andra.

Sedan började jag fundera lite; Vore det inte optimalt att äta buffé ute på något ställe dagligen om man t ex kör PF? Man kan ju äta hur mycket man vill och bestämma intaget av makronutrienter precis hur man vill på ett bekvämt sätt.

Kött, fisk, sallad, bröd, ris, potatis etc. Bra buffér har ett brett utbud och fräsch mat. Man käkar precis efter träning och står sig till nästa dag. Tankar?

Pintan
2010-10-23, 19:07
Jag har faktiskt tänkt på det flera ggr. Om man har ekonomin så är det ju inget som hindrar en faktiskt. Många buffeer kan ju ha väldigt bra mat.
Nu bor jag dock fortfarande hemma o går i skolan (gymnasiet) så mat får jag gratis:) Annars hade det nog blivit några bufeer i veckan:)

nocantdo
2010-10-23, 20:13
Låter ju absolut bra ja käka buffé varje dag förrut när jag spelade på hotel! Det enda jobbiga är ju att man inte kan räkna allt och då skenar det iväg rätt lätt med Kcal.

Prost
2010-10-23, 21:53
Skulle jag käka sån buffé varje dag så skulle min plånbok bli rätt deffad även om jag skulle käka en gång om dagen bara. Men jag har nog sett bufféer på så lite som 65kr dock, lite mer humant. Men de kanske inte har oxé.. ;-)

JoeyP
2010-10-23, 22:19
När jag jobbade andra skift käkade jag en måltid om dagen.
Den måltiden bestod av kina buffe.
Vet inte hur era buffeer ser ut men i värnamo är den riktigt nice.
Finns både fettsnålt kött/kyckling/fläsk likaså med fett.
Nyttig sallad osv, dvs riktigt bra mat.
För endast 85:-
Det blir 85:- om dagen jämfört med när jag köper och äter vanlig mat vilket blir 100kr om dagen.

Det jobbiga är att man inte vet hur mkt kalorier osv man får i sig. Sen kan jag äta ihjäl mig.

Men det var en lycklig vecka det.

Körde några doser eaa/lecuine senare framåt kvällen.
Men jag mådde riktigt bra iaf, varade dock bara en vecka, började första skift nu igen. Buffen stänger 15, och jag slutar jobbet 14:30 ;s Vill gärna äta efter träningen med så då går de inte :D

944RS
2010-10-24, 10:32
Vanlig buffémat är oftast något från det asiatiska köket.
Där finns det mycket gott och proteinrikt att hämta. MEN det är oxå väldigt mycket socker som man inte alltid tänker på och därmed kan det lätt bli för mycket kalorier.

Insulinus
2010-10-24, 12:44
Jag brukar käka buffé i snitt 2ggr/månad kanske, oftast någon form utav asiatisk buffé (thailändsk, kina, mongolisk, sushi) men ibland husmansbufféer, tacobuffé, pajbuffé och liknande.
Till saken är att man kan få lite variation om man bor i en stad som har ett hyfsat bufféutbud.

De dagar jag käkar buffé ser sågott som alltid ut såhär:

Aminosyror - Träning - Vassle - Buffé - Aktiviteter resten utav dagen - Sova

Brukar även känna mig mätt och belåten när jag vaknar dagen efter! Men det kostar ju som sagt allt mellan 70 - 95kr (vardagar) så det blir ju inte jämnt men ibland är det underbart att bara frossa. Bäst är de restauranger där glassbuffé ingår i priset. :)

eiri
2010-10-24, 13:03
finns bara skit bufféer i min stad :/, antingen pizza eller friterad kinamat.

mikaelj
2010-10-24, 14:58
Sedan började jag fundera lite; Vore det inte optimalt att äta buffé ute på något ställe dagligen om man t ex kör PF? Man kan ju äta hur mycket man vill och bestämma intaget av makronutrienter precis hur man vill på ett bekvämt sätt.

Alldeles utmärkt. Perfekt att kombinera med träningspasset också.

dawarp
2010-10-24, 17:50
Fungerar väldigt bra, brukar göra det varje vecka. Riktigt trevligt att gå ut och äta efter ett tungt träningspass och en lång fasta.

hejhopp79
2010-10-24, 17:56
Ja som sagt, jag menar inte direkt kinabufféer men det kanske kan funka också. En del av maten iaf.

Det är väl olika i olika städer men här finns en skön buffé med "riktig" mat så att säga. Ris, potatis, bönor, majs, sallad, kimchi, lax, ryggbiff, (ibland) musslor, torsk, kyckling etc. Blandning av all möjlig mat.

Dessutom har de skrivit ut ingredienser på det mesta, vilket uppskattas.

JoeyP
2010-12-09, 13:22
Jag har ätit en måltid om dagen nu i några dagar.
Äter mitt stora mål vid kl 12:00, efter träningen, sen kör jag några doser EAA fram till klockan 18:00,
ingen aning varför jag gör det, borde ju nästan skippa det?
Isf bara för att få i mig extra protein. Eller för att nånting säger mig att det kanske inte är helt opti att bara äta ett mål?

Apos78
2010-12-09, 14:01
Jag tror det skulle bli dyrare för mig att käka en buffé om dagen istället för att laga maten själv. Sen skulle man nog tröttna, även om buffén kändes bra de första veckorna.

Men visst är det trevligt. Julbord häromveckan och där blev det nog någon form av proteinrekord (kanske i samarbete med kcal-rekord). Sjukt mätt efteråt och i stort sett allt baserade på kött eller fisk. Givetvis en god öl till det också. Kan leva med malten:).

Crocker
2010-12-09, 21:09
När jag bodde i Östersund, käkade jag jämt på en tacobuffé. Helvete vad nice det var. Rekommenderas starkt till de som inte provat.
Känslan efter att ha fastat och tränat är obeskrivlig.

El Maco
2010-12-10, 14:38
Jag äter alltid mer än vad jag hade tänkt och än vad jag behöver när det nalkas buffé. Vill testa allt liksom så det känns inte så bra, kalorierna skenar iväg likt hästar i månljuset....

KaptenKnäsvag
2010-12-10, 20:49
Du åt 1,5 kg kött? jag är imponerad, eller skeptisk - tolka det hur du vill.

hejhopp79
2010-12-10, 21:02
Du åt 1,5 kg kött? jag är imponerad, eller skeptisk - tolka det hur du vill.

Believe it. Jag kan äta kopiösa mängder om jag vill =)

Det blev ungefär 1 kg kyckling, 1 kg lax och lite mer

Apos78
2010-12-10, 21:19

Hmm. Känn på en enkilos laxfilé och en kilopåse med kyckling nästa gång du är på affären. Tänk dig sedan det i din mage. Låter vansinnigt mycket.

hejhopp79
2010-12-10, 21:31
Jag vet exakt hur mycket det är lol

Har precis 1 kg kycklingfilé i ugnen.

Lovisa
2010-12-11, 10:10
Ett kilo kött låter extremt mycket. Men det är klart, jag är tjej, så jag är biased (=har väl förutfattade meningar).

Ett kilo fisk/skaldjur låter inte komplett orimligt. Jag har nog klarat det vid en fisk- och skaldjursbuffé någon gång. Men då har det tagit flera timmar av mumsande under en längre sittning, så det har ju så att säga sjunkit undan vartefter.

Ristretto
2010-12-11, 10:30
Ett kilo kött är inte så mycket om man är van att äta mycket. Sedan är det ju skillnad på tillagad och icke tillagad vikt. Mitt eget PB ligger på 1,6kg kött, 250g tomat och 500g potatissallad på en halvtimme.

Gorilla
2010-12-11, 11:09
Ett kilo kött är inte så mycket om man är van att äta mycket. Sedan är det ju skillnad på tillagad och icke tillagad vikt. Mitt eget PB ligger på 1,6kg kött, 250g tomat och 500g potatissallad på en halvtimme.
+1, good effort! Jag ligger nog lite efter där, men märkbart bara på potatissalladen.

JoeyP
2010-12-11, 11:32
haha 1.5kg kött är ingenting.

KaptenKnäsvag
2010-12-11, 12:50

Massive bullshit : )

hejhopp79
2010-12-11, 15:22

Starkt jobbat. Nu åt jag denna buffé under nästan 90 minuter också så jag ser inget problem med att trycka i sig 1 kg kyckling och 1 kg lax på den tiden alls faktiskt.

hejhopp79
2010-12-11, 15:23
Massive bullshit : )

Tro vad du vill, men du är förmodligen dålig på att äta =)

KaptenKnäsvag
2010-12-11, 15:32
Tro vad du vill, men du är förmodligen dålig på att äta =)

Nej, men jag är å andra sidan överviktig och van. Ser jag dock en person som höftar att de åt 2 kg kött + annan mat på en buffet säger jag bullshit.

clappen
2010-12-11, 16:00
1kg kött är faktiskt ingenting, hur ni än vrider och vänder på det. 1kg kött tillagad är ju så mycket mindre än en stor köttklump som är otillagad dessutom.

Pintan
2010-12-11, 16:46
Jag kan käka 1 kg utan större problem på ca 20 min, och jag är en liten räka på 170 cm o 56 kg.

KaptenKnäsvag
2010-12-11, 17:38
Nu pratar vi dock om över det dubbla.

hejhopp79
2010-12-11, 17:40
Nej, men jag är å andra sidan överviktig och van. Ser jag dock en person som höftar att de åt 2 kg kött + annan mat på en buffet säger jag bullshit.

Du vägrar vika dig va?

Jag höftar inte, utan uppskattade det ganska väl. Lax är dessutom sjukt lättätet.

Pintan
2010-12-11, 18:26

Jo, men 1 kg kött med grönsaker, pasta etc på 20 min lär ju inte vara lättare än 2 kg kött på 90 min.

hejhopp79
2010-12-11, 18:46

Men lägg ner :)

Dina svar döljer en viss avundsjuka över att du skulle kunna äta lika mycket KaptenKnäsvag?

Ristretto
2010-12-11, 19:02
Vad är det som är så bra med att kunna äta mycket? Jag önskar snarare att jag hade mer av en botten när det gäller mat.

hejhopp79
2010-12-11, 19:18
Me too Ristretto. Det är väl bra när man ska proppa i sig mycket protein antar jag. Jag har en "förmåga" (lol) att äta på som fan fastän jag känner mig mätt. Vilket kanske tyvärr är en fribiljett till fetma om man inte kontrollerar det. Tur för mig har jag tourettes syndrom (inte så allvarligt) och älskar att röra på mig.

Redan när jag var liten åt jag så in i helvete minst sagt. Sju stora portioner spaghetti och köttfärssås, 15 hamburgare i skolan etc. Så har jag också alltid varit lönnfet som yngre, men försökt styra upp det sedan gymnasieåldern :)

Ristretto
2010-12-11, 19:27
Me too Ristretto. Det är väl bra när man ska proppa i sig mycket protein antar jag. Jag har en "förmåga" (lol) att äta på som fan fastän jag känner mig mätt. Vilket kanske tyvärr är en fribiljett till fetma om man inte kontrollerar det. Tur för mig har jag tourettes syndrom (inte så allvarligt) och älskar att röra på mig.

Redan när jag var liten åt jag så in i helvete minst sagt. Sju stora portioner spaghetti och köttfärssås, 15 hamburgare i skolan etc. Så har jag också alltid varit lönnfet som yngre, men försökt styra upp det sedan gymnasieåldern :)

Haha, låter ju precis som jag, fast utan tourettes, iaf inget bekräftat.:D

hejhopp79
2010-12-11, 19:42
Haha, bra där =) Jag trodde riktiga män åt rejält. Men KaptenKnäsvags användarnamn kanske avslöjar honom. Han blir knäsvag inför riktiga måltider ;)

Äsch jag skakar mest lite på huvudet, harklar mig och och gör tics med ansiktet. Klarar mig rätt bra! Men ibland är det jobbigt. Som att det finns överskott på rörelser i mig. Vilket iofs forskningen visar, då tourettes hänger ihop med för mycket dopamin i hjärnan (basala ganglierna) och dopamin styr kroppsrörelser.

Ape3
2010-12-11, 19:56
Kan ni inte slänga upp bilder på era megamåltider istället för att bara skriva 1kg kött 1kg lax och så vidare. Hade gett mer diskussionsvärde åt tråden. Gäller den stora PF tråden också.
Har funderingar på att börja men vet inte riktigt om jag har orken för att planera måltiderna så mycket som krävs.

Ristretto
2010-12-11, 20:32
Kan ni inte slänga upp bilder på era megamåltider istället för att bara skriva 1kg kött 1kg lax och så vidare. Hade gett mer diskussionsvärde åt tråden. Gäller den stora PF tråden också.
Har funderingar på att börja men vet inte riktigt om jag har orken för att planera måltiderna så mycket som krävs.

Det krävs ju mindre planering för en jättemåltid än för flera små.

Sen fattar jag inte varför nån vill se bilder. 1 kilo kött ser ju ut som 500g fast dubbelt så mycket.