Visa fullständig version : hjälp med första deffen...
johannoren
2010-10-22, 22:06
hej, har tänkt dra en liten deff nu fram tills första december.. började på 68kg och är färdig med 3e dagen nu, tänkte fråga om vad ni tycker om mitt "matschema" om det är nånting som jag verkligen behöver ändra på eller om det ser ganska okej ut? har inte ätit fisk och kyckling ännu men det skall jag självklart göra, tillagade en stor älgköttbit som måste ta slut först =) äter jag för lite kolhydrater och fett? eller är det nånting annat som är galet fel? sen har jag en annan fråga: jag tar creatin monohydrate nu men eftersom det binder vätska så måste jag ju sluta med det innan deffen är färdig så när skall jag sluta äta detta så jag hinner tappa den vätskan? och när skall man börja äta vätskedrivande? (jag vet att nån kommer komentera min frukost men jag har verkligen skitsvårt för att få ner nånting alls på morgonen och sen är jag en 2barns far så jag har inte riktigt tid att göra frukost och få ner den) hoppas nån kan hjälpa till!
DAG1
FRUKOST:
proteinshake whey 80 152kcal
starbar 201 kcal
LUNCH
150g kött 150kcal
100g broccoli 30kcal
proteinshake 152kcal
MIDDAG
250g kött 250kcal
100g broccoli 30kcal
KVÄLLSMÅL
100g bär (mix: hallon, blåbär, björnbär) 80kcal
50g kesella 40kcal
proteinshake 152kcal
TOTALT DAG 1: 1237kcal
DAG2
FRUKOST
proteinshake 152kcal
starbar 201 kcal
LUNCH
155g kött 155kcal
150g keso 105kcal
100g broccoli 30kcal
proteinshake 152kcal
MIDDAG
54g kräftor 57kcal
120g räkor 84kcal
200g keso 140kcal
25g crispsallad 3kcal
20g gurka 3kcal
1 ägg 65kcal
KVÄLLSMÅL
proteinshake 152kcal
150g bär 120kcal
100g kesella 80kcal
40g pistachio nötter 252kcal
TOTALT DAG 2: 1751kcal
DAG 3
FRUKOST
proteinshake 152kcal
starbar 201 kcal
LUNCH
ca: 400g räksallad på café uppskattar till ca 300kcal?
MELLANMÅL
proteinshake 152kcal
MIDDAG
140g broccoli 42kcal
160g kött 160kcal
130g ägg 176kcal
125g keso 88kcal
KVÄLLSMÅL
proteinshake 152kcal
40g nötter 252kcal
TOTALT DAG 3: 1675kcal
Vimpyboy
2010-10-23, 00:25
Vad gäller frukost så kan du alltid förbereda något kvällen innan, eller bara slänga ned lite av varje i mixern och köra loss.
Har du möjlighet att skriva ut fördelningen kolhydrater/protein/fett så skulle det bli lättare att se hur det ser ut för just det.
Hur mycket vill du gå ner? Kan vara bra att räkna lite på hur mycket du vill gå ned under perioden, så du kan anpassa intaget efter det. Som du äter nu bör det hamna på runt 1,5 kg/vecka, vilket låter rimligt.
Lycka till!
johannoren
2010-10-23, 09:59
jag skall kolla över kolhydrater/protein/fett i det jag äter å skriva sen, däremot vet jag ju att det är mkt proteiner i stort sett allt...
har egentligen ingen målvikt utan siktar på att tappa så mkt underhudsfett som möjligt på 40 dagar och vatten... men jag gissar att det landar på runt 60kg.. det är ju mkt vätska i en kropp =) men när skall man sluta me kreatin och börja med vätskedrivande då?
King Grub
2010-10-23, 10:45
Vätskedrivande är inget man "skall" använda alls. Är man hård så är man. Enda gången man kan tänkas behöva manipulera vätskebalansen artificiellt är alldeles innan tävling, och då vet man redan (förhoppningsvis) vad man sysslar med. Vätskedrivande under en hobbydeff låter bara knasigt.
+1 på grubb! Vätskedrivande är dumt att leka med och inget som håller i längden förövrigt.
När du slutar med kreatinet kommer du tappa en del vätska automatiskt.
johannoren
2010-10-23, 13:43
okej... tack för tipset! men vad skall man göra för att "normalt" tappa vätska mot slutet av deffen? dricka sprit kvällen före eller :D hehe...
johannoren
2010-10-23, 13:45
vad tycker ni om dieten i övrigt då? inget som absolut måste ändras? jag chansar ju ganska hejvilt med vad jag skall äta...
King Grub
2010-10-23, 13:48
okej... tack för tipset! men vad skall man göra för att "normalt" tappa vätska mot slutet av deffen? dricka sprit kvällen före eller :D hehe...
Är man hård så är man, som sagt. Vad tjänar man på att vara uttorkad?
Man kan ju ta vätskedrivande om man redan är hård eller vill vara extra hård för en dejt eller stranden? ;) :thumbup:
Jag testade en celcius burk en gång. Kissade hela natten, bra hård på dagen :D
Aldrig haft så deffade ben. Men dem försvann dagen efter =(
johannoren
2010-10-23, 14:16
det är uppfattat =) men min viktigaste fråga är ändå om kosten är helt åt helvete eller om den funkar?
ja, beror på hur lång du är / vikt och hur mycket protein det blir i det hela. Orkar inte räkna ut åt dig. Du får väl prova och se om det funkar...
Kolla defftråden (sticky) för bra riktlinjer
det är uppfattat =) men min viktigaste fråga är ändå om kosten är helt åt helvete eller om den funkar?
Jag tycker att ditt matschema ser bra ut. Det är väldigt lite kolhydrater, men jag antar att det är en medveten strategi. Visst, det är inte mycket fett, men nötter och mjölkprodukter ger en del i alla fall. Du kan alltid göra en beräkning av fördelningen makronuitrienter, dvs proteiner, fett resp kolhydrater. Kan enkelt göras via Livsmedelsverkets hemsida, t ex.
Personligen hade jag dock skippat tillskotten, ffa dina bars. Protte-shaken kan väl vara bra om du har svårt att få i dig mer mat, men annars är ju vanligt käk det bästa. Tre protein-shakes per dag, behövs det verkligen? Mat är mycket godare och trevligare.
Ett par exempel:
Frukosten skulle jag bytt mot lika många kcal av havregrynsgröt, ägg och/eller någon köttprodukt som skinka, kalkon eller liknande. Kan ätas utan bröd, inga problem, om du nu vill minimera kolhydraterna.
Kvällsmål dag 3 är 50 gr kesella. Jag skulle ledigt välja att käka upp hela burken istället, och skippa eller minska på protte-drycken.
Men du är inte logisk när du beräknar energin i mjölkprodukterna. Siffrorna stämmer inte. 100 gr Kesella = 76 kcal, 100 g Keso = 98 kcal. Men du kanske menar Keso mini och någon "kesella-kopia" ?
100 gr keso mini = 70 kcal,
Icas lättkvarg 100 gr = 55 kcal
Lidl:s kvarg 100 gr = 67 kcal
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.