Visa fullständig version : Chins > Latsdrag?
Snabb fråga bara; finns det någon anledning att träna latsdrag istället för chins? Jag brukar köra chins på mitt ryggpass men funderar om jag kanske ska kombinera det med varannat pass latsdrag för lite variation i träningen.
Samma övning typ. Latsdrag är bra tills man orkar köra chins på KV
En mer naturlig rörelse med chins. Men chins kan vara riktigt svåra, själv krävdes det en bulk+en deff innan jag klara av chins. Klarar du inte chins med kroppsvikten som Limenka nämnde så är latsdrag bra övning inför chins.
En mer naturlig rörelse med chins. Men chins kan vara riktigt svåra, själv krävdes det en bulk+en deff innan jag klara av chins. Klarar du inte chins med kroppsvikten som Limenka nämnde så är latsdrag bra övning inför chins.
Jepp mer naturligt + att jag tycker personligen att chins ger bättre tryck än latsdrag. Jag har inga problem att utföra chins utan jag funderade mer på om det fanns någon fördel med att köra latsdrag som komplement. Typ att den skulle vara mer isolerande eller något liknande :)
Ett alternativ är ju att starta med chins för att sedan köra lätta latsdrag för att träffa latsen.
Ett alternativ är ju att starta med chins för att sedan köra lätta latsdrag för att träffa latsen.
Tack! Bra tips! Detta ska testas nästa ryggpass. :)
Hur menar du? Träffar man latsen bättre i latsdrag?
Hur menar du? Träffar man latsen bättre i latsdrag?
Vissa verkar tycka att om du går ner på lättare vikt så kan du programmera din kropp att endast använda latsen när du drar. Det låter ungefär som att bara använda quadsen när du knäböjer, men men...
johanhej
2010-10-22, 19:12
Tycker jag får mycket bättre kontakt i latsdrag, främst då rörelsebanan känns mer "fri". Kanske bara är jag. (Ja jag är stark nog för att kröa chins).
Att variera fungerar bäst för mig :) Körde bara viktade chins ett tag och stod still, sen bytte jag till sälrodd och latsdrag ett tag och då ökade jag i chins också.
Kanske bara var ett sammanträffande, men kanske inte. Lats är för roligt för att bara köra en övning.
PepzAdept
2010-10-22, 20:54
Vissa verkar tycka att om du går ner på lättare vikt så kan du programmera din kropp att endast använda latsen när du drar. Det låter ungefär som att bara använda quadsen när du knäböjer, men men...
Snarare så att om du går ner på lättare vikt så kan du utföra övningen strikt och därmed få bättre kontakt med muskeln som du försöker pricka. Så handlar inte om att programmera utan att isolera (i så stor utsträckning som möjligt).
Arne Persson
2010-10-23, 08:46
Man kan tex börja med chins bak nacken och sedan fortsätta ett par set med latsdrag mot bröstet.
creperiet
2010-10-23, 09:38
Du kan ju exempelvis vilja göra en ren abduktion med armbågarna i en chins, men har inte axelstyrkan för det och börjar därför extendera istället och dra mer med andra muskler, som i sin tur ökar styrkeobalansen ännu mer, osv. Kan ju vara negativt om man är ute efter att arbeta specifikt med vissa muskler och inte att bara utföra en övning.
Scratch89
2010-10-23, 12:36
Man kan tex börja med chins bak nacken och sedan fortsätta ett par set med latsdrag mot bröstet.
Chins bakom nacken är jävligt macho. Synd bara att många av de stänger som jag aphänger i sitter fast i en ställning framför, så man inte kan sticka upp huvudet där.
Chins bakom nacken är jävligt macho. Synd bara att många av de stänger som jag aphänger i sitter fast i en ställning framför, så man inte kan sticka upp huvudet där.Kan du inte vända på dig bara????
+1
Fint att supersätta med! :thumbup:
Scratch89
2010-10-23, 18:23
Kan du inte vända på dig bara????
Då får jag inte rum med händerna. :/
lånar tråden lite ang chins,
vad tycker ni är bäst, 10 reps på chins i maskin, 3-4 reps vanliga chins eller latsdrag 10 reps? 4 set då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.