handdator

Visa fullständig version : Vatten under huden?

Slartibartfast
2010-10-22, 12:25
Igårkväll, när jag varit ute å kutat en halvtimme, satt jag trycklös i soffan efter att ha klämt i mig en rejäl måltid. Jag förskräcktes av att extra mycket fett veckade sig och löllade omkring på magen. På morgonen var allt som vanligt igen. :confused:

Kan man dra på sig vätska under huden, och släppa den på så kort tid? Hur fungerar det hela, och varför drar man på sig vätska? Det är väl när glykogendepåerna är mättade, som vatten samlas under huden?

Jag är påväg upp i vikt för tillfället.

King Grub
2010-10-22, 13:05
Träning omfördelar kroppsvätskor på minuter. Blodkärlen vidgas, och gravitationen och träningens rörelser för sedan kroppsvätskor ut i lemmarna. Vanligast är dock vätskeöden i armar och lår. När jag kör både styrketräning och konditionsträning i samma pass, är jag väldigt pumpad och vaskulär när styrketräningen är klar, men en timme senare, efter konditionspasset, är det borta och täckt av temporär vattenvikt. Trots att jag förlorat vatten genom svettning.

Glykogendepåer har du inte under huden.

Slartibartfast
2010-10-22, 13:09
Träning omfördelar kroppsvätskor på minuter. Blodkärlen vidgas, och gravitationen och träningens rörelser för sedan kroppsvätskor ut i lemmarna. Vanligast är dock vätskeöden i armar och lår. När jag kör både styrketräning och konditionsträning i samma pass, är jag väldigt pumpad och vaskulär när styrketräningen är klar, men en timme senare, efter konditionspasset, är det borta och täckt av temporär vattenvikt. Trots att jag förlorat vatten genom svettning.

Aha, ok. Det kanske förklarar varför jag ibland är så sjukt svullen och slät på magpartiet, även om jag inte ser kopplingen direkt.

Glykogendepåer har du inte under huden.

Nä, det vet jag :D Men när musklerna är mättade på glykogen så läcker överflödigt vatten ut under huden?

Allt är väl iofs rent tekniskt under huden :)

Miss
2010-10-22, 13:14
Igårkväll, när jag varit ute å kutat en halvtimme, satt jag trycklös i soffan efter att ha klämt i mig en rejäl måltid. Jag förskräcktes av att extra mycket fett veckade sig och löllade omkring på magen. På morgonen var allt som vanligt igen. :confused:

Kan man dra på sig vätska under huden, och släppa den på så kort tid? Hur fungerar det hela, och varför drar man på sig vätska? Det är väl när glykogendepåerna är mättade, som vatten samlas under huden?

Jag är påväg upp i vikt för tillfället.

+1 på den.
Speciellt efter längre löprundor.
Inte så värst motiverande när man känner sig mest fet efter att man varit ute. Fel känsla liksom. Kicken man får under löpningen försvinner snabbt när man sväller upp som en vattenballong..

Kan man göra nåt för att motverka denna vätskeansamling?

Los
2010-10-22, 13:59
hehe, härligt att se att det är fler än jag som upplever magfläskets ständiga och irriterande fluktuation vid konditionsträning.