Logga in

Visa fullständig version : Förtydligande kaloriberäkning?

avocentx
2010-10-22, 10:17
Jag har läst King Grubs tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 mer än en gång, men är fortfarande lite osäker på hur jag ska beräkna mitt kaloribehov.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Värdet som jag skall multiplicera med mitt BEE - är det ur ett vardagligt perspektiv, d v s hur betyngande/rörligt ditt jobb etc är? Om jag arbetar med datorer, men tränar nästintill dagligen - så bör jag ändå bara multiplicera mitt BEE med 1.2 och sedan addera kaloriförbrukning per träningstillfälle enligt t.ex:
Hur mycket energi olika aktiviteter förbrukar på ett ungefär kan du se här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Tacksam för svar!

Vanish
2010-10-22, 10:19
Hm det va ju inte direkt en fråga utan mer ett påstående.

Det är upp till dig, vissa föredrar det ena medans vissa föredrar det andra. Det är trots allt bara en mall för att få ett hum om vart du ligger. Pröva!

Ps. Med det ena menar jag då att man ökar aktivitetsnivån istället.

avocentx
2010-10-22, 10:27
Det ÄR en fråga och inte ett påstående.

Jag kanske var otydlig, men frågan är om mitt påstående nedan är rätt eller fel.
Det är en väldigt stor skillnad om jag arbetat med IT eller i ett stenbrott, men ändå tränat lika mycket.

Värdet som jag skall multiplicera med mitt BEE - är det ur ett vardagligt perspektiv, d v s hur betyngande/rörligt ditt jobb etc är? Om jag arbetar med datorer, men tränar nästintill dagligen - så bör jag ändå bara multiplicera mitt BEE med 1.2 och sedan addera kaloriförbrukning per träningstillfälle enligt t.ex:

Vanish
2010-10-22, 11:13
Jobbar du med något extremt fysiskt krävande är det ändå ruskigt svårt att räkna på vad du förbrukar.

Förstår fortfrande inte. Du har fått svar på att du får göra som du vill. Är du datornörd men springer milen varje dag eller är lastbilsvältare och tränar milen 2 gånger i veckan så kan du antingen räkna ut ditt BEE och addera aktivitet eller bara öka BEE de dagar du tränar. Oavsett hur du gör kommer du mycket troligtvis inte hamna "right on the spot" ändå.

avocentx
2010-10-22, 12:11
Nej, det förstår jag.

Frågan var mer om jag jobbar med ett stillasittande arbete, men ändå tränar 7 dagar i veckan - skall räkna med 1.2 eller (t.ex.) 1.5 och fortfarande addera kalorier per aktivitet i veckan eller om jag skall räkna med 1.2 och därefter addera ungefärlig kaloriförbrukning per aktivitet. (7 dagars träning)

Vanish
2010-10-22, 13:10
Och det har du fått svar på. två gånger.

Maod
2010-10-22, 15:16
Prova den här metoden.

Det kan som sagt vara svårt att gissa hur aktiv man är, särskilt om ens dagar är väldigt varierande. För en person där dag 1 kan vara ytterst inaktiv men där dag 2 å andra sidan kan innebära stenhård träning är ett bra sätt att räkna ut sin TEE genom att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning eller fotboll) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (exempelvis styrketräning eller rask promenad). Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

greenfish
2010-10-23, 12:41
Jag instämmer oxå att det är svårt att räkna ut ungefär vilken nivå man ligger på. Men ska testa att köra typ 2-2500 kalorier på dag och sedan vikta mig veckan därpå, har jag gått ner 0.5 kg så fungerar det.

Enligt mina uträkningar ska mitt dagliga intag ligga på cirka 2600 kalorier/dag.

Nelli
2010-10-23, 15:19
Jag instämmer oxå att det är svårt att räkna ut ungefär vilken nivå man ligger på. Men ska testa att köra typ 2-2500 kalorier på dag och sedan vikta mig veckan därpå, har jag gått ner 0.5 kg så fungerar det.

Enligt mina uträkningar ska mitt dagliga intag ligga på cirka 2600 kalorier/dag.

Låter bra!