Logga in

Visa fullständig version : -1000kcal jämfört med -500kcal

Meister
2010-10-21, 12:08
Vad tror ni blir bäst? En viktnedgång på -1000kcal eller -500kcal?

Vill skala bort ca 10 kg. Det kan jag åstakomma på ca 10 veckor. Men om jag tar den långa vägen (-500kcal) så är jag klar ca 10 mars 2011.

När man tappar vikt fort (-1000kcal om dagen) så kanske man behöver tappa ytterligare 10 kg när man ligger på 80kg.

Men om man tappar 10 kg och har kört med -500kcal om dagen, så kanske man är betydligt nöjdare utseendemässigt vid 80kg.

Om skillnaden är väldigt liten så väljer jag hellre att tappa 10 kg på 10 veckor dvs -1000kcal om dagen. Eftersom jag tycker det är tråkigt att räkna kalorier i det man äter.

Vad tror ni?

samsung
2010-10-21, 12:12
Lägg större underskott vilodagar då och 500 träningsdagar? Tror absolut du kommer kunna tappa 10 kg på 10 veckor , de går av sig själv

tror inte du kommer tappa nämnvärt med muskler ändå rätt du kör 1000 kcal underskott, säger inte att de är så i ditt fall men många underskattar hur mycket fett de har och därav tror man att man förlorat massa muskler om man tappat 10 kg fett. Det krävs mycket för att bli stenhård i kroppen

Pompere
2010-10-21, 12:12
Att det skulle vara en sådan "stor" skillnad i muskelförlust vid minus 1000 kcal resp. 500 kcal i underskott tror jag inte det är.

Mer en fråga om välmående och ett fungerande i vardagslivet ifall man "klarar" av att ligga 1000 kcal i underskott (vilket jag tycker är mycket) jämfört med 500 kcal.

Ur ren styrkeaspekt så skulle jag sätta mina pengar på att vid 500 kcal i underskott är det lättare att hålla styrkan på topp än 1000 kcal.

Meister
2010-10-21, 12:16
Okej :)

Testar att lägga mig på ca 2000-2200 kcal om dagen. Vet inte vilket underskott det blir. Men verkar vara "standarden" =)

När jag deffade från 80kg till 73 kg på 2 månader så tappa jag frå 97,5 till 90 i bänken :(
Låg på 1800-2000kcal om dagen, men kanske slarvade lite med protein-intaget.

Tobbas
2010-10-21, 12:31
Vad tror ni blir bäst? En viktnedgång på -1000kcal eller -500kcal?

Vill skala bort ca 10 kg. Det kan jag åstakomma på ca 10 veckor. Men om jag tar den långa vägen (-500kcal) så är jag klar ca 10 mars 2011.

När man tappar vikt fort (-1000kcal om dagen) så kanske man behöver tappa ytterligare 10 kg när man ligger på 80kg.

Men om man tappar 10 kg och har kört med -500kcal om dagen, så kanske man är betydligt nöjdare utseendemässigt vid 80kg.

Om skillnaden är väldigt liten så väljer jag hellre att tappa 10 kg på 10 veckor dvs -1000kcal om dagen. Eftersom jag tycker det är tråkigt att räkna kalorier i det man äter.

Vad tror ni?

Beror stor del på hur mycket övervikt du har frånbörjan.
Har du 30kg fett så kommer det troligtvis inte vara någon muskelförlust alls på -1000, men har du 12kg fett så kommer du efter några veckor troligtvis börja tappa muskelmassa.

Jag utgår från att 1kg fett kan frisätta 70kcal per dygn(kan vara en flytande siffra då studierna jag sett vart på personer som inte tränar).

Samtidigt beror det på hur mycket muskler du har, hur länge du tränat, genetik.

karlingen
2010-10-21, 12:39
Jag började deffa för 2 veckor sedan och ligger på -800 -> -1000 kcal / dag. Har funkat bra för mig :) Startvikt: ~70kg. Nuvarande vikt: 65,7 kg

Zhang
2010-10-21, 20:39
Fett-depåerna kan bara släppa ifrån sig en viss mängd energi per dag. Och det är det som begränser till största delen av hur stort energiunderskott du kan ligga på för att undvika muskelförlusten.

Har du därför ett stort överflöd av fett kan du säkert höja underskottet lite. Men det skulle nog vara bra att justera det underskottet ju längre in i deffen du kommer.

Cerberus
2010-10-21, 21:07
minus 1000 e iaf mycket jobbigare att hålla i längden.

ju större underskott ju större mängd protein behövs för att behålla musklerna.

karlingen
2010-10-21, 21:10
minus 1000 e iaf mycket jobbigare att hålla i längden.

+1

Orkade inte mer än 2 veckor. Dock är jag nöjd med att det endast tog 2 veckor och inte 4 veckor för att få samma resultat.

Sniggel
2010-10-22, 09:55
Om det är ok berättar jag om mitt upplägg jag fått bäst resultat av:

Under min bäst genomförda diet låg jag på cirka 750 kcal underskott, hade ett lägre proteinintag än vanligt men kompenserade med att använda aminosyror (tror det var BCAA den gången).
Att jag hade ett lägre proteinintag totalt innebar att jag kunde äta mer av både kolhydrater och fett, vilket eventuellt fick mig att prestera bättre. Sen är det väl så också att ju mer kolhydrater man äter, desto mindre protein kommer att omvandlas till glukos? Vet inte om det har någon påverkan på muskelanabolismen dock. Protein ger ju en hormonell påverkan på kroppen, fördelaktig för muskeltillväxt vare sig det oxiderar eller ej.

Jag mådde riktigt bra, var pigg, klar i skallen och genomled aldrig någon hunger.
Ökade liiiite i styrka under perioden också.

Låg på cirka 170g protein om dagen (har testat 325 som mest under diet), körde IF de dagar jag inte tränade på morgonen, då åt jag 5 ägg (+broccoli) efter mitt cardiopass. 2 cardiopass i veckan (SFP2.0) och dessa dagar hade jag ett högre underskott än de andra dagarna. 3 dagar i veckan tränade jag styrka.
Kcal-intaget låg nånstans kring 2500 kcal.
Aminosyror användes vid träning.

Vanish
2010-10-22, 10:26
Främst riktat till sniggel, men andra får självklart svara ;)

Med IF, som jag som jobbar 2-skift (06-15 och 15-24) tränar efter jobbet på förmiddagsveckan och innan jobbet på eftermiddagsveckan. Hur funkar det med att ändra tim-tiden för IF varje vecka? (är iofs ledig den tredje veckan så säg var tredje vecka iaf). Och vad ungefär brukar ni köra för % av kcal-intaget innan efter passet?

Meister
2010-10-23, 14:17
Om det är ok berättar jag om mitt upplägg jag fått bäst resultat av:

Under min bäst genomförda diet låg jag på cirka 750 kcal underskott, hade ett lägre proteinintag än vanligt men kompenserade med att använda aminosyror (tror det var BCAA den gången).
Att jag hade ett lägre proteinintag totalt innebar att jag kunde äta mer av både kolhydrater och fett, vilket eventuellt fick mig att prestera bättre. Sen är det väl så också att ju mer kolhydrater man äter, desto mindre protein kommer att omvandlas till glukos? Vet inte om det har någon påverkan på muskelanabolismen dock. Protein ger ju en hormonell påverkan på kroppen, fördelaktig för muskeltillväxt vare sig det oxiderar eller ej.

Jag mådde riktigt bra, var pigg, klar i skallen och genomled aldrig någon hunger.
Ökade liiiite i styrka under perioden också.

Låg på cirka 170g protein om dagen (har testat 325 som mest under diet), körde IF de dagar jag inte tränade på morgonen, då åt jag 5 ägg (+broccoli) efter mitt cardiopass. 2 cardiopass i veckan (SFP2.0) och dessa dagar hade jag ett högre underskott än de andra dagarna. 3 dagar i veckan tränade jag styrka.
Kcal-intaget låg nånstans kring 2500 kcal.
Aminosyror användes vid träning.

vad vägde du under den dieten där du låg på 170gram protein?

limenka
2010-10-23, 19:25
du kommer få ligga på ett mycket större proteinintag vid -1000 än -500

Sniggel
2010-10-24, 10:25
Främst riktat till sniggel, men andra får självklart svara ;)

Med IF, som jag som jobbar 2-skift (06-15 och 15-24) tränar efter jobbet på förmiddagsveckan och innan jobbet på eftermiddagsveckan. Hur funkar det med att ändra tim-tiden för IF varje vecka? (är iofs ledig den tredje veckan så säg var tredje vecka iaf). Och vad ungefär brukar ni köra för % av kcal-intaget innan efter passet?

Ah du menar att du äter det största målet efter träning och att denna timme varierar något från vecka till vecka?
Jag tycker själv att det går bra att vara flexibel med mitt första och/eller största mål beroende på hur min dag ser ut. Ätarfönstret flyttar sig lite fram o lite bak men för mig spelar det ingen större roll.

vad vägde du under den dieten där du låg på 170gram protein?

Start, 82 kg
http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3567502&postcount=374
http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3574917&postcount=376

Klar 76 kg
http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3669425&postcount=467