handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt i skuldran?

mini
2010-10-21, 08:47
Kön: F

Ålder: 34

Längd och vikt. 152/60

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Smärtvariation över dygnet.

Igår testades ny bänktröja. Inget kändes under just det, och jag hade inte direkt ont resten av passet, men jag kände att något var stelt. Trodde det var en helt vanlig muskelknut då jag har slarvat med att gå till massör.
Kom hem, tryckte där det gjorde ont med en tennisboll, tog ett hett bad.
Inatt har jag inte kunnat sova ordentligt pga smärtorna.
Det gör ont att andas in. Det gör ont att dra bak skuldrorna. Det gör ont att ligga på rygg. Det gör dock inte direkt ont att röra armen varken uppåt eller runt (mer än då jag råkar göra det ovanstående.)
Det känns som att det är inne bland rotatorcuffarna det hänt något. Vänster sida, övre tredjedelen av ryggen, ungefär mitt på vänstra halvan. Smärtan är lokal och skarp.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Ny mindre bänktröja, i övrigt ingen förändring.
Tränar styrkelyft med två bänkpass i veckan.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Har inte provat än. Jag hoppas på att det finns några tabletter som hjälper.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?
Hostning/nysning ja, i övrigt nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Nej.

martinboson
2010-10-28, 13:14
kolla min tråd "så jag har skolios". jag tror jag har problem på samma stælle. har ritat en fin bild tom :)

nyrjoh
2010-10-28, 20:06
Påverkar det symtomen något om du vrider nacken från höger till vänster, böjer huvudet framåt, bakåt, böjer huvudet rakt i sidled åt hö/vä, skjuter fram hakan eller drar in hakan?