Visa fullständig version : Ej växande underarmar + biceps
Hej!
Jag har knappt ökat nånting som har med underarmar och biceps att göra (storlek, styrka). Började gymma Januari, vilket snart har gått 1 år nu.
Jag börjar tro att mina pass börjar bli för mycket för underarmarna samt biceps?
Ett bicepsfokuserat pass ser ungefär ut såhär:
Marklyft
Skivstångsrodd
Shrugs
Latsdrag
Hantelcurls
Skivstångcurls
Z-curls
Underarmcurls (Supinerat samt pronerat).
Repsantalet brukar ligga på 8-10 och setantal på 3-4 set. Marklyft kör jag 6 reps * 5 sets.
Kan detta vara felet? Att jag kör för mycket övningar som tar i biceps och underarmar? Just nu kör jag detta pass engång i veckan. Kan nämna att i allt annat har jag ökat ganska bra i.
Jag försöker alltid köra kontrollerat och inte slänga upp vikterna. Jag börjar få komplex över att just mina biceps och underarmar är så sjukt små och är desperat efter tips.
Ska jag ändra så att jag kör curlsen i samband med ett annat pass och hoppa över dem på rygg/biceps-dagen?
Först och främst, du har inte gymmat länge alls så du har säkert en del att lära och inget du gör är kanske optimalt, det kan ingen som gymmat 9-10 månader kunna.
Sen så måste jag säga att Underarmar behöver ingen direkt fokuserad träning i början då du använder dina underarmar vid nästan alla armövningar så du riskerar bara att överträna eller skada dem. Sen kan du prova att höja vikterna så du klarar mellan 6-8 reps och kör 3 sets sen byt övning.
Sen kan jag även rekommendera drops sets där du börjar på tungt, tar bort kanske 20%, sen tar du bort 20% igen och gör så 3-4 gånger, detta har gett stor effekt på mig själv.
Jag kör också biceps ihop med rygg och jag tycker det funkar fint. Försöker variera bicepsträningen i antal reps, ofta kör jag bara 4-6 reps i 4 set med skivstången. Oftast kör jag också biceps strikt med full rörelse men som med det mesta så tycker jag det är viktigt med variation när det gäller reps samt strikt/ostrikt.
För storlek tror jag det är viktigast att du får kontakt. Försök se till att verkligen få kontakt.
Jag personligen lyckas aldrig pumpa ut biceps tillräckligt om jag tränar dem samma pass som ryggen.
Jag inkluderar dem i mitt bröstpass med 10-15 hårda set á 5-8 reps på biceps, får inte alls samma tryck och uthållighet i musklerna om jag har tränat igenom hela ryggen innan.
Det vinnande konceptet för mig att bygga biccar är att köra tills pumpen har gjort så att det verkligen inte går att få upp stången/hantlarna en enda gång till.
Försöker även variera från vecka till vecka med tyngre/lågrep samt lättare/högrep.
Jag tycker biceps är den enklaste muskeln att få kontakt i. Kör också biceps på ryggpass, de övningar jag brukar köra är att börja med en stångövning, sedan en eller två enarmsövningar.
På minst en övning kör jag iaf 2 dropset.
Jag tycker 12 set för biceps låter lite overkill då du under samma pass kör rygg. Just nu kör jag 5-7set stångcurl med EZ efter ryggen med reps inom 6-10, funkar prima. Ökar vikten varje pass och varierar mellan smalt/brett grepp. Blir även en del partionella rörelser:>
Starlight
2010-10-20, 18:11
Jag tycker 12 set för biceps låter lite overkill då du under samma pass kör rygg. Just nu kör jag 5-7set stångcurl med EZ efter ryggen med reps inom 6-10, funkar prima. Ökar vikten varje pass och varierar mellan smalt/brett grepp. Blir även en del partionella rörelser:>
Off topic, men undrar vad skillnaden blir i en curl med smalt/brett grepp?
Tack för alla svar.
Ska nog ändra att jag kör curls på måndagen (tillsammans med triceps, bröst, axlar och mage) och kör rygg separat på fredagen.
Crippa90
2010-10-20, 19:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151775
Kanske vorre något?
Bicepscurl supersettat med omvända curls, många set med kort vila tycker jag funkar bra.
Off topic, men undrar vad skillnaden blir i en curl med smalt/brett grepp?
Ingen aning faktiskt, men smalt grepp är fan så mkt tyngre;p
Rikard Jansson
2010-10-20, 19:58
Tips för att bygga massiva underarmar (allvarligt) skaffa en jävligt hård träbit (ek?) en låda skruv och en skruvmejsel.
Så tar du skruvarna och skruvar in dem i träbiten. Jobbigaste jag testat i träningsväg tror jag.
OscarMatti
2010-10-21, 08:19
Kör både smalt och brett (och axelbrett) grepp, träffar olika delar/muskelfästen. Testa även hammercurls, dvs hantelcurls med handens insida vänd mot kroppen.
Rekommenderar även att köra bicepen före rygg om det är den muskeln du har problem med.
luckemuck
2010-10-22, 00:00
Använd en preacher bänk och kör Preachercurls, i och med detta tar du bort axlarna och armbågslederna som gärna vill vara med och dra i vanliga curls.
Sen så ska du även vrida ut underarmen bort från dig, dvs handflatat ifrån dig så tar det också bra mycket mer på själva bicepen för mig
vill du få dina biceps att bli större så råder jag dig främst till att köra skivstångscurl med vanlig rakstång. Enligt mig nummer ett när det gäller att få större biceps. Har hjälpt mig att åka flera sköna cm runt armarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.