handdator

Visa fullständig version : Kaliper mät metoder

Miniräzer
2010-10-20, 07:58
Jag köpte mig en sån billig plast kaliper för skoj skull. Jag testade att knappa in resultaten på den här hemsidan http://www.linear-software.com/online.html . Där finns det 5st olika metoder att mäta med, använder jag någon av Jackson/Pollock metoderna så blir resultatet runt 8% vilket jag inte tror stämmer. Använder jag mig av någon av Parrillo eller Durin/Womersley metoderna så hamnar jag närmre 12% vilket rimmar lite bättre. Nu har jag ingen vana att utföra kaliper mätningar och har som sagt bara en sån billig plast grej men skillnaden är ganska stor mellan de olika metoderna.

Vilken metod använder ni er av vid kaliper mätning?

Ola Wallengren
2010-10-20, 11:17
Använder oftast Durnin. Hur lämplig en viss formel är beror på vilken kaliper man använder och vilken grupp formeln ursprungligen är framtagen på.
I dit fall är det ju inget större bry med att använda alla samtidigt för att sedan försöka uppskatta vilken formel som verkar stämma bäst när man sedan analyserar förändringar över tid.

karlingen
2010-10-20, 12:52
Lite OT men var köpte du din kaliper? Funderar nämligen på att införskaffa en sådan.
Vet inte riktigt vilken jag bör köpa. Man vill ju ha en billig som funkar

King Grub
2010-10-20, 12:58
Även om kalipern "funkar" perfekt så blir mätresultaten felaktiga om mätningen utförs av någon som inte kan.

För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

Sniggel
2010-10-20, 13:07
Även om kalipern "funkar" perfekt så blir mätresultaten felaktiga om mätningen utförs av någon som inte kan.

För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

Är detta pga av att man ska träffa rätt ställen på huden (tjockleken varierar), dra tillrcäkligt mycket skinn (inte för mycket, inte för lite) och för att man ska klämma lika hårt varje gång?

karlingen
2010-10-20, 13:08

haha, glöm kalipermätning då

Ola Wallengren
2010-10-20, 13:49
Är detta pga av att man ska träffa rätt ställen på huden (tjockleken varierar), dra tillrcäkligt mycket skinn (inte för mycket, inte för lite) och för att man ska klämma lika hårt varje gång?

Ja, precis. Mäter man bara på sig själv så kan man snabbt bli duktig på vissa punkter. Alltså, variationen från mätning till mätning på samma ställe vid samma tid skall vara så liten som möjligt, helst inom 0,1-0,2mm.

Ola Wallengren
2010-10-20, 13:55
Lite OT men var köpte du din kaliper? Funderar nämligen på att införskaffa en sådan.
Vet inte riktigt vilken jag bör köpa. Man vill ju ha en billig som funkar

En harpenden kostar runt 3000-3500kr.
I annat fall rekommenderar jag en Slim Guide, den mäter i mm ganska likt en harpenden, och är därför lämplig att använda till många ekvationer.
Man kan nog få hem den i lådan för ca 250-300kr.

Miniräzer
2010-10-20, 13:58
Jag hade inte förväntat mig ett prefekt mät resultat, mer en skoj grej att komplettera vågen och spegel hemma med :)
Det svåraste tycker jag är att veta hur hårt man ska klämma, har en sån grön indikering på min mojäng så man ska veta att man har rätt tryck, men det är lite knepigt att se om man klämmer på sig själv.

Måste fråga, hur gör ni när ni mäter på ovansidan låret? Jag får slita jäklar i mig för att få upp tillräckligt med skin att klämma på:confused:

Den kalipern jag har köpte jag på en webb svensk webbshopp och heter "Defender".

karlingen
2010-11-11, 16:26
Beställde denna nyss: http://www.gainexpress.com/product_info.php?cPath=132&products_id=764&osCsid=bvadlqi4qjm3mm9gtt8al97dd6

Ska bli intressant att börja mäta BF. Nånstans måste man ju börja :):)

Haeffner
2011-05-13, 10:50
Väcker en gammal tråd :)

Är också lite intresserad av författarens frågeställning.
Vilken av de olika metoderna med olika mätpunkter som är mest "erkänd" och som ger det rättvisaste resultatet förutsatt att en träffsäker mätning gjorts.

Diffar 3-4% mellan Durnin/Womersleys metoder och Jackson/Pollock även fast flera av mätpunkterna är samma och därav samma värde använts.

sandahl
2011-11-02, 13:52
Väcker tråden ännu en gång..
Men är det någon som kan svara på vilken position man ska ha benet när man mäter? Det går ju stå upprätt med hela kroppen och få en siffra och sedan böja sig mer framåt med överkroppen och kunna få tag i mer fett runt benet?