handdator

Visa fullständig version : Deffa utan räkning av kalorier

Meister
2010-10-19, 15:24
Som topic lyder.

har någon testat? hur funka det?

pia
2010-10-19, 15:28
Det har jag gjort många gånger utan problem. Drar bara ner mer om jag inte går ner och håller mig till en hel del protein och sallad. Har räknat ibland men tycker det är för jobbigt så att räkna allt jag äter så det har slutat med att jag ändå slutat.

944RS
2010-10-19, 15:30
Som topic lyder.

har någon testat? hur funka det?

Vad menar du egentligen? Du uppskattar ju bara istället för att räkna. Större skillnad är det inte.

Inge Enveten
2010-10-19, 16:06
Jag lärde mig efter ca en veckas räknande vad det jag åt frekvent hade för näringsvärde och har efter detta inte behövt "räkna" på det sättet utan jag vet direkt vad jag kan/ska äta för att uppnå det jag vill uppnå

JoeyP
2010-10-19, 16:17
Har man räknat på allt kan man till sluta räkna utan att "räkna"

Jag räknar aldrig, väger bara maten iaf.

Eller käkar upp hela paketet.

kalajset
2010-10-19, 16:22
Har aldrig räknat kalorier, men gör alltid uppskattningar av mängden protein jag äter per dag. Nu har jag inga direkta referensramar, men ja, det fungerar generellt bra. Har man som sagt en någorlunda koll på näringsinnehållet av det man faktiskt äter på en dag kan man t om göra ganska bra analyser av total energimängd med.

bb X
2010-10-19, 18:53
Jag har gjort det, funkade bra. :)

Nykropp
2010-10-20, 13:30
Jag räknar inte kalorier heller. Jag har dragit ner och har väl lite koll ungefär vad jag får i mig. Men inte sitter jag och räknar ut allt inte.

Går hur bra som helst. :)

Sniggel
2010-10-20, 13:36
Tyvärr så kan man så mycket i huvudet redan så det är svårt att inte göra en huvudräkning. Man kan uppskatta hur många gram man lagt på beroende på hur stora matskedar sylt man slängde på, man vet att en "stor" kycklingfilé ger 50g protein, ett ägg ger 80 kcal och 7g protein osv...
Köper man kött så ser man hur mycket det väger och när man delar upp köttet i lika stora delar så ser man till att det hamnar nära ett värde som man brukar ha sina portioner i, av gammal vana.