Logga in

Visa fullständig version : Räcker rapsolja som fettkälla?

daff__
2010-10-19, 06:32
Hej. Jag tränar 4-5ggr i veckan, kör med PF, och misstänker att jag inte får i mig tillräckligt mycket fett. Nu undrar jag ifall det räcker att dricka lite rapsolja tex för att få i sig tillräckligt med fett? :)

Tack.

King Grub
2010-10-19, 08:36
Om du får tillräckligt med fett av det beror på hur mycket fett kosten i övrigt ger och hur mycket olja det handlar om.

Om fettsyresammansättningen blir bra beror på vilka fettkällor resten av kosten innehåller och sammansättningen hos dessa.

Det går alltså inte att svara "ja" eller "nej" med dina sparsamma uppgifter som grund.

stridis
2010-10-19, 11:04
Nu är det så att när det gäller fettreducerad kost som man blivit ordinerad så brukar man se till att få i sig en matsked rapsolja.

Sedan hur vettigt det är att vara på en sådan miniminivå om man är frisk är en annan fråga.

stevebc
2010-10-19, 12:05
Nu är det så att när det gäller fettreducerad kost som man blivit ordinerad så brukar man se till att få i sig en matsked rapsolja.

Sedan hur vettigt det är att vara på en sådan miniminivå om man är frisk är en annan fråga.Vilka ordineras fettreducerad kost?

olle lindblad
2010-10-19, 12:34
Vilka ordineras fettreducerad kost?

Folk som har tarmproblem. T ex om de har opererat bort sista delen av tunntarmen eller har inflammerad tunntarm.

daff__
2010-10-19, 12:42
jag får ju i mig fett från kosten också. via hamburgekött, tonfisk i olja, chashewnötter, keso främst. men det är ju inte så mycket som jag borde få i mig så jag tänkte bara om det funkar bra att ta rapsolja istället för att börja laga fetare mat :)

mikaelj
2010-10-19, 12:45
Det är inte mängden fett i sig, utan det viktiga är att du får i dig omega-3. (omega-6 får du i dig från resten)

Fiskolja är det du vill ha.

Sniggel
2010-10-19, 12:49
Det är inte mängden fett i sig, utan det viktiga är att du får i dig omega-3. (omega-6 får du i dig från resten)

Fiskolja är det du vill ha.

+ De essentiella fetterna och de förekommer bl a rikligt i rapsolja. (men även i fiskolja antar jag)

mikaelj
2010-10-19, 12:52
+ De essentiella fetterna och de förekommer bl a rikligt i rapsolja. (men även i fiskolja antar jag)

De essentiella fetterna är omega-3 och omega-6, men de senare får han i sig i resten av kosten skulle jag tro.

Allt annat tillverkar kroppen själv, framförallt mättade och enkelomättade fettsyror.

stevebc
2010-10-19, 13:58
Folk som har tarmproblem. T ex om de har opererat bort sista delen av tunntarmen eller har inflammerad tunntarm.Jaha, jag förstod bara inte varför det var relevant. Om det nu inte är så att jag har missuppfattat. PF står väl för Periodisk Fasta?

olle lindblad
2010-10-19, 15:15
Jaha, jag förstod bara inte varför det var relevant. Om det nu inte är så att jag har missuppfattat. PF står väl för Periodisk Fasta?

Det är nog inte relevant här nej. Det blev visst lite stickspår av detta.

stridis
2010-10-19, 15:31
Jaha, jag förstod bara inte varför det var relevant. Om det nu inte är så att jag har missuppfattat. PF står väl för Periodisk Fasta?

Jag försökte få in ett annat perspektiv på det hela bara. Vad man de facto behöver få i sig. I och med att han kommer med drastiska metoder som att dricka rapsolja.

I första inlägget så vet vi inte någonting om hur mycket fett han får i sig, något king grub tar upp. Då det faktiskt finns folk på forumet som skyr fett (i onödan), så var det lite en perspektivvidgning jag gjorde.

Skall man vara "optimal" så får man faktiskt ge oss underlag för oss att kommentera, och så skall man inte vara rädd för relativt vanlig mat lagad från grunden.

Sniggel
2010-10-19, 17:37
De essentiella fetterna är omega-3 och omega-6, men de senare får han i sig i resten av kosten skulle jag tro.

Allt annat tillverkar kroppen själv, framförallt mättade och enkelomättade fettsyror.

Jo fast alla omega3 och omega6 är inte essentiella :P
Precis som att alla EAA inte är BCAA, för att dra en parallell.

Jag syftade på alfalinolensyra och linolsyra (om jag minns namnen rätt).
Fiskolja brukar man ta för EPA och DHA som vad jag förstått, kan produceras av kroppen själv från alfalinolensyra (?), men att kroppen inte är så duktig på det.
Vegetarianer ska tydligen vara bättre på det än köttätare.