handdator

Visa fullständig version : Bränna fett på ett effektivt sätt

Flaco
2010-10-18, 19:12
Hallå! Jag är 19 år, väger 105kg och är 193 cm lång. Jag är inte fet på något sätt, men lätt övervikt tycker jag. Från början är jag kraftigt byggd så det syns ju ännu mer på mig när jag lägger på mig. Nu till hösten/vintern är jag taggad på att gå ner ungefär 10kg och få bort så mycket fett som möjligt från magen.

För tre veckor sedan började jag jogga och det har jag hållit i. Jag joggar nu tre gånger i veckan, 30 min per gång. Under tiden kör jag en liten paus och kör sedan intervaller en liten stund. Det känns bra och kul faktiskt, för jag vill verkligen gå ner och få en bättre vikt! Sen har jag även börja äta bättre, har fått tips och råd av folk så äter inte lika mycket nu. Ingen skräpmat och jag käkar även mellanmål och mer regelbundet.

Det jag nu undrar är vad ni har för tips till mig? Vad ska jag göra för att få bäst effekt av min träning? Jag vill alltså gå ner i vikt, att få bra kondition är inte lika viktigt. Så om ni har några andra tips på hur jag ska lyckas gå ner i vikt utan att jogga vill jag gärna höra dom! :) Tack på förhand.

Kischen
2010-10-18, 19:14
Börja med denna. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Ludde H
2010-10-18, 20:46
Om du studerar eller har ett jobb där du sitter stilla mycket rekommenderar jag att inte överdriva med kolhydraterna, helst så lite som möjligt. Första delen av dagen, vid frukost och lunch i såna fall.
Daglig motion med cykel/promenad till kanske jobb eller skola. Förbränning med hög puls, intervall, efter gympassen.
Rekommenderar Bartolls bok "The body transformation guide". Finns att köpa på www.bartoll.com. Garanterat resultat!

944RS
2010-10-18, 21:08
Hallå! Jag är 19 år, väger 105kg och är 193 cm lång. Jag är inte fet på något sätt, men lätt övervikt tycker jag. Från början är jag kraftigt byggd så det syns ju ännu mer på mig när jag lägger på mig. Nu till hösten/vintern är jag taggad på att gå ner ungefär 10kg och få bort så mycket fett som möjligt från magen.

För tre veckor sedan började jag jogga och det har jag hållit i. Jag joggar nu tre gånger i veckan, 30 min per gång. Under tiden kör jag en liten paus och kör sedan intervaller en liten stund. Det känns bra och kul faktiskt, för jag vill verkligen gå ner och få en bättre vikt! Sen har jag även börja äta bättre, har fått tips och råd av folk så äter inte lika mycket nu. Ingen skräpmat och jag käkar även mellanmål och mer regelbundet.

Det jag nu undrar är vad ni har för tips till mig? Vad ska jag göra för att få bäst effekt av min träning? Jag vill alltså gå ner i vikt, att få bra kondition är inte lika viktigt. Så om ni har några andra tips på hur jag ska lyckas gå ner i vikt utan att jogga vill jag gärna höra dom! :) Tack på förhand.

Låter som du redan är på god väg!

Mitt tips blir: Börja styrketräna!

Flaco
2010-10-18, 23:48
Men det finns inget annat sätt jag ska träna på då för att nå bättre och snabbare resultat? Är det bara att fortsätta som jag gör? Och sedan kanske åka joggingen till 40 minuter när jag orkar det och känner att jag är redo?

Dreas
2010-10-18, 23:58
Men det finns inget annat sätt jag ska träna på då för att nå bättre och snabbare resultat? Är det bara att fortsätta som jag gör? Och sedan kanske åka joggingen till 40 minuter när jag orkar det och känner att jag är redo?Som sagt, ligg på ett underskott. Styrketräna är också en bra idé.

Om du studerar eller har ett jobb där du sitter stilla mycket rekommenderar jag att inte överdriva med kolhydraterna, helst så lite som möjligt. Första delen av dagen, vid frukost och lunch i såna fall.
Daglig motion med cykel/promenad till kanske jobb eller skola. Förbränning med hög puls, intervall, efter gympassen.
Rekommenderar Bartolls bok "The body transformation guide". Finns att köpa på www.bartoll.com. Garanterat resultat!Skulle inte lägga konditionspass i närheten av ett styrkepass, finns bättre ställen att lägga det på.

Sen varför undvika kolhydrater och varför tidigare under dagen om något?

King Grub
2010-10-19, 08:38
Men det finns inget annat sätt jag ska träna på då för att nå bättre och snabbare resultat? Är det bara att fortsätta som jag gör? Och sedan kanske åka joggingen till 40 minuter när jag orkar det och känner att jag är redo?

Kaloriunderskott, högt proteinintag, styrketräning. Konditionsträning är valfri.

Ludde H
2010-10-19, 12:19
Som sagt, ligg på ett underskott. Styrketräna är också en bra idé.

Skulle inte lägga konditionspass i närheten av ett styrkepass, finns bättre ställen att lägga det på.

Sen varför undvika kolhydrater och varför tidigare under dagen om något?

Allt jag utgår ifrån är baserad på egen erfarenhet. Men som sagt, allt är individuellt och vad som passar mig passar inte andra.

Det jag menar med förbränning efter gympass är att maximera fettförbränningen då man bränt kolhydrater under passet, sen bränna reserverna i form av fett. Precis som morgonpromenader, då kolisar har förbrännts under natten.
Men framförallt för min del är det praktiskt att slå ihop två flugor i en smäll när man väl tränar att avsluta med kardio. Tid för mer socialt umgänge istället för att dela upp dagen på kanske tre pass. Dock inte innan styrkepasset då man speciellt under deff inte kommer orka ta i vid styrketräningen om man kört hård kardio innan.

Vid egna deffar har jag alltid kört morgonpromenad innan frukost och förbränning efter styrkepasset på kvällen. Viktigt tycker jag att inte man drar ut och springer intervaller, och två timmar senare köra gym. I längden kommer man inte orka ta i under styrkepasset.

Kolhydraterna syftar jag på att det inte är något måste, funkar tillsynes med bara protein och fett. Tycker själv om kolhydrater vid deff för att orka med jobb och få bra intensitet i träningen. Detta är vad jag själv har läst om och fått från min kostrådgivare.
Som sagt, utgår från mig själv och tipsar om lite kolhydraterna då de fyra stycken "deffar" jag genomfört har minskat på kolhydraterna och ökat med bra fetter efter varje en av dom. Kolhydrat intaget har alltid varit den största skillnaden jag gjort vid varje deff. Dock inte nollat dom.
Deff 1: Slutresultat 10% fett
Deff 2: 8,2%
Deff 3: 7,0%
Deff 4: 6,8%

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter vad jag tror på, sen får vem som helst tycka tvärtom :)

Fredrik Carlsson nämner även detta i BODY radio intervjun, mycket värd att lyssna på

Slicky9
2010-10-19, 14:33
Allt jag utgår ifrån är baserad på egen erfarenhet. Men som sagt, allt är individuellt och vad som passar mig passar inte andra.

Det jag menar med förbränning efter gympass är att maximera fettförbränningen då man bränt kolhydrater under passet, sen bränna reserverna i form av fett. Precis som morgonpromenader, då kolisar har förbrännts under natten.
Men framförallt för min del är det praktiskt att slå ihop två flugor i en smäll när man väl tränar att avsluta med kardio. Tid för mer socialt umgänge istället för att dela upp dagen på kanske tre pass. Dock inte innan styrkepasset då man speciellt under deff inte kommer orka ta i vid styrketräningen om man kört hård kardio innan.

Vid egna deffar har jag alltid kört morgonpromenad innan frukost och förbränning efter styrkepasset på kvällen. Viktigt tycker jag att inte man drar ut och springer intervaller, och två timmar senare köra gym. I längden kommer man inte orka ta i under styrkepasset.

Kolhydraterna syftar jag på att det inte är något måste, funkar tillsynes med bara protein och fett. Tycker själv om kolhydrater vid deff för att orka med jobb och få bra intensitet i träningen. Detta är vad jag själv har läst om och fått från min kostrådgivare.
Som sagt, utgår från mig själv och tipsar om lite kolhydraterna då de fyra stycken "deffar" jag genomfört har minskat på kolhydraterna och ökat med bra fetter efter varje en av dom. Kolhydrat intaget har alltid varit den största skillnaden jag gjort vid varje deff. Dock inte nollat dom.
Deff 1: Slutresultat 10% fett
Deff 2: 8,2%
Deff 3: 7,0%
Deff 4: 6,8%

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter vad jag tror på, sen får vem som helst tycka tvärtom :)

Fredrik Carlsson nämner även detta i BODY radio intervjun, mycket värd att lyssna på

Får hålla med här

Sen det där med kolhydrater. Alltså förstår inte folk som orkar köra "ketodiet".
Jag mår skit, luktar ammoniak, dålig koncentration, saknar pump och styrka i gymmet. För att inte nämna hur viktigt kolhydrater är för musklerna och andra delar av kroppen.

Testa Aktins i 4 dagar, sen dra i er 3 tallrikar fullkornsris till maten.
Fyfan. Då förstår man varför kollisar = GULD

Eddie Vedder
2010-10-19, 14:41
Det jag menar med förbränning efter gympass är att maximera fettförbränningen då man bränt kolhydrater under passet, sen bränna reserverna i form av fett.

Finns inget som på något vis tyder på att det ska vara en fördel för fettförlust över tid. Men återhämtningen påverkas åt det sämre hållet.

Precis som morgonpromenader, då kolisar har förbrännts under natten.

Springer du i sömnen?

mikaelj
2010-10-19, 15:04
Sen det där med kolhydrater. Alltså förstår inte folk som orkar köra "ketodiet".

Det är inget att orka! Det är bara att göra, liksom.

Jag mår skit, luktar ammoniak, dålig koncentration, saknar pump och styrka i gymmet.

Fyra dagar?. Ju större mängd kolhydrater tidigare, desto svårare blir omställningen.

Efter 1-2 veckor försvinner det du hade problem med.

För att inte nämna hur viktigt kolhydrater är för musklerna och andra delar av kroppen.

Utveckla.

Testa Aktins i 4 dagar, sen dra i er 3 tallrikar fullkornsris till maten.
Fyfan. Då förstår man varför kollisar = GULD

Du menar varför dina smaklökar är vana vid söt smak?

Dreas
2010-10-19, 15:09

Här är något du kan tänka på: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Möjligt att morgonpromenader leder till en ökad fettförlust över dygnet, inte undersökt och att fettförbränningen ökar vid ett tillfälle betyder inte att man minskar mer i fett över en period för det.

Morgonpromenader gör att man går upp tidigare och är således mer aktiv, detta kan leda till att man minskar bättre i vikt, i de diskussioner kring ämnet och det jag själv sett är att morgonpromenader inte kompenseras fullt ut kcalmässigt, alltså går man ner mer.

Slicky9
2010-10-19, 23:24
Det är inget att orka! Det är bara att göra, liksom.

Fyra dagar?. Ju större mängd kolhydrater tidigare, desto svårare blir omställningen.

Efter 1-2 veckor försvinner det du hade problem med.

Utveckla.

Du menar varför dina smaklökar är vana vid söt smak?

Sök på google eller en annan sökmotor: The Role Of Carbohydrates
Kika igenom några sidor så kommer du få en annan uppfattning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Ska jag tolka det som att du är en atkins supporter?

Eddie Vedder
2010-10-20, 08:27
Sök på google eller en annan sökmotor: The Role Of Carbohydrates

Förklara istället för oss som undrar. Varför behövs kolhydrater i sig för muskeltillväxt och hälsa? Det var helt nytt för mig i alla fall.

Lundh*
2010-10-20, 11:59
JS dieten som kan vara något att testa för dig.
Lägger in en sammanfattning av den, och en länk slutvis så kan du läsa mer själv.
Direkt taget från fitnessguru.se (i syfte att hjälpa, hoppas det inte strider mot någon direktlänk regel)

"För att gå ner i vikt måste du äta mindre kalorier än vad du gör av med. JS-Dieten gör detta enkelt för dig med färdiga exakta uträkningar. Du vet hela tiden vad du ska äta och att fuska är svårt. Naturellt Jordnötssmör har även en metabol fördel då inte alla kalorier som äts tas upp av kroppen. Dieten är en högproteindiet med lite kolhydrater som visats i studier överlägsna andra dieter i viktförlust. Jordnötssmör är lätt att väga och lätt att ta med sig samt nyttigt, välj ett ekologiskt utan tillsatser. För att inte gå ner i muskler och bli smalfet behöver du äta protein. Bästa proteinet att äta tillsammans med JS-dieten är proteinpulv. Du behöver träna för att behålla muskelmassan på ett kaloriunderskott. Kreatin är effektivt för att öka din arbetspotential och därför även din tillväxt. Jordnötssmör är inte farligt utan kan ätas av dig som inte har jordnötsallergi. JS-Dieten är obalanserad i förhållande till mängden Omega-3 och Omega-6 om du inte tar Omega-3 i tillskottsform.

Dieten kommer fungera om du håller dig till den. Allt beror på din disciplin och din vilja att förändra ditt liv.

- Dieten mättar mer än andra dieter.
- Du går ner i vikt snabbt och effektivt.
- Överkompensationsinlagringen av fett minimeras gentemot andra snabbdieter.
- Magsäcken krymps snabbt och efter dieten behöver du inte äta lika mycket för att bli mätt. Du bibehåller alltså din nya lägre vikt längre.
- Du kan lätt ha med dig all mat för dagen i en handväska eller ryggsäck.
- Du behöver inte ruinera dig själv för att påbörja någon ny ”superdiet” som inte ens fungerar.
- JS-dieten består av följande steg. Först så behöver du räkna ut mängden jordnötssmör och proteinpulver du behöver äta per dag, införskaffa dessa och sedan hålla dig till dieten. Helst ska du även styrketräna 2-5 ggr per vecka för att behålla din muskelmassa och hålla igång förbränningen. För ett optimalt resultat kan du även lägga till fettförbrännande kardio.

Svårare än så är det inte. Det är din motivation och vilja att fullfölja dieten som avgör vilket resultat du får."

Läs mer om detta här (http://fitnessguru.se/949-jordnotssmorsdieten-utforande)

Slicky9
2010-10-20, 15:36
Förklara istället för oss som undrar. Varför behövs kolhydrater i sig för muskeltillväxt och hälsa? Det var helt nytt för mig i alla fall.

Google is your friend

Eddie Vedder
2010-10-20, 15:38
Utan kolhydrater kommer dina insulin nivåer suga

Insulin = anabolt.
Inge insulin = katabolt.

Om det är din bästa motivering så har du motbevisat dig själv väldigt bra.:)

karlingen
2010-10-20, 15:46
Google is your friend

Träffar på google säger att det är OK att döda en annan människa.

Slicky9
2010-10-20, 17:23
Träffar på google säger att det är OK att döda en annan människa.

Vad har det med kolhydrater att göra?

Herregud, tibax till lunar

Slicky9
2010-10-20, 17:24
Om det är din bästa motivering så har du motbevisat dig själv väldigt bra.:)

Det är sanningen
försök inte insinuera att man har bra blodsocker och insulin nivåer
utan kolhydrater.

utveckla gärna

Eddie Vedder
2010-10-20, 17:25
Vad har det med kolhydrater att göra?

Herregud, tibax till lunar

Vad tror du? Du hänvisar till Google för att vi ska läsa om ditt felaktiga påstående. Men du kan hitta en hel del skit på Google. Att du inte har något bättre att komma med än att hög insulinutsöndring skulle vara önskvärt säger ännu mer. Till och med jag kan komma med bättre argument för kolhydratintag även om jag inte ser det som en nödvändighet.

mikaelj
2010-10-20, 17:37
Det är sanningen
försök inte insinuera att man har bra blodsocker och insulin nivåer
utan kolhydrater.

#1.

Blodsockernivåerna på total fasta är 3,7 mmol/L för min del. När jag äter som jag brukar, dvs hyfsat minimalt med kolhydrater (~20-50g/dag) är den 5 mmol/L. Vad menar du att man behöver kolhydrater för vad gäller blodsocker?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

#2.

Insulin är anabolt för dina fettceller samt för muskelmassa hos grisar. Det räcker med basalnivåer av insulin (dvs, det du har vid fasta) för att aminosyror skall ge maximal muskeltillväxtstimulans.

Slicky9
2010-10-20, 17:51
#1.

Blodsockernivåerna på total fasta är 3,7 mmol/L för min del. När jag äter som jag brukar, dvs hyfsat minimalt med kolhydrater (~20-50g/dag) är den 5 mmol/L. Vad menar du att man behöver kolhydrater för vad gäller blodsocker?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

#2.

Insulin är anabolt för dina fettceller samt för muskelmassa hos grisar. Det räcker med basalnivåer av insulin (dvs, det du har vid fasta) för att aminosyror skall ge maximal muskeltillväxtstimulans.

Ja för det är därför folk i bb branchen injektar insulin,
för att det anabolt hos grisar.

Schroder
2010-10-20, 19:09
sjunger med i kören för de som har kunskap, Behöver EJ några kolhydrater för att fungera normalt.

mikaelj
2010-10-20, 20:05
Ja för det är därför folk i bb branchen injektar insulin, för att det anabolt hos grisar.

Det heter "injicera" på svenska.

Dreas
2010-10-20, 20:13
Skräp ifrån fitnessguru*Seriöst, finns betydligt många bättre upplägg, mitt tips är att undvika att tro på något man läser på den sidan, skrivs så mycket blaj och tvetydigt där att den som inte har någon koll lätt fattar fel.

Ja för det är därför folk i bb branchen injektar insulin,
för att det anabolt hos grisar.Insulin är inte anabolt hos människan, vart vill du komma? Du verkar vara en sån där jobbig person som tror sig ha sett ljuset fast dina grunder kan skjutas sönder av de två du argumenterar emot. Du vet att Eddie Vedder är dietist?

Eddie Vedder
2010-10-20, 20:21
Du vet att Eddie Vedder är dietist?

Nej Eddie Vedder är sångare och jag är kostvetare. :D

Dreas
2010-10-20, 20:31
Nej Eddie Vedder är sångare och jag är kostvetare. :DAhmen du vet att jag syftade på dig :p Ah, sorry, kostvetare!

Såg att jag skrev att insulin inte var anabolt hos människan, det var kanske att ta i, hos vuxna och över basnivåer är kanske mer korrekt?

beckman88
2010-10-20, 20:36
Varför envisas folk som vill gå ner i vikt att inte äta kolhydrater. Dom gör det ju inte direkt lättare för sig. Kolla bara på Atkins dieten hur det gick, när man skulle ta bort kolydrater helt och sakta men säkert introducera kroppen till det igen efter 30 dagar. Folk tappade vikt "vatten" och tänkte att inga kolhydrater är ju toppen så dom fortsatte, Ketosis var the shit back then.

Eddie Vedder
2010-10-20, 20:39
Kolla bara på Atkins dieten hur det gick, när man skulle ta bort kolydrater helt och sakta men säkert introducera kroppen till det igen efter 30 dagar. Folk tappade vikt "vatten" och tänkte att inga kolhydrater är ju toppen så dom fortsatte, Ketosis var the shit back then.

Jag vet inte vad du pratar om. Så alla som går ner i vikt på lågkolhydratkost, tappar massa fett blir friskare och slipper gå hungriga och småsugna ljuger?

Det är en sak att propagera som ett upplägg som den enda rådande sanningen. Men bara för att det är fel så innebär det ju inte att alla anekdoter är lögner. Och om du pratar studier undrar jag varför du anser mätmetoderna som de facto mäter fettmassa är felaktiga?

beckman88
2010-10-20, 20:49
Jag vet inte vad du pratar om. Så alla som går ner i vikt på lågkolhydratkost, tappar massa fett blir friskare och slipper gå hungriga och småsugna ljuger?

Nej, jag menade på precis motsatsen till detta.

mikaelj
2010-10-20, 20:51

Hur resonerar du då? (om du tar i beaktning att folk faktiskt tappar fett också utöver lagrat muskelglykogen)

Eddie Vedder
2010-10-20, 20:52

Då förstår jag inte. Jag tolkade dig som att de som går på dieter likt Atkins bara förlorar vatten och inget mer?

beckman88
2010-10-20, 20:58
Hur resonerar du då? (om du tar i beaktning att folk faktiskt tappar fett också utöver lagrat muskelglykogen)

Jo, det förstår jag också. Dock så trivs kroppen mer med att ta energin från glykogen som ej är lagrat innan de gå på det lagrade muskelglykogenet.

beckman88
2010-10-20, 21:00
Då förstår jag inte. Jag tolkade dig som att de som går på dieter likt Atkin bara förlorar vatten och inget mer?

Att de bara skulle förlora vatten är väl en överdrift, det jag vill mena på är att det måste vara bättre att äta kolhydrater om man vill gå ner i fettmassa.

Eddie Vedder
Jo, det förstår jag också. Dock så trivs kroppen mer med att ta energin från glykogen som ej är lagrat innan de gå på det lagrade muskelglykogenet.

Ej lagrat glykogen existerar inte. Det krävs ju att det kommer in i cellen för att glykogenmolekylen ska bildas.

Att de bara skulle förlora vatten är väl en överdrift, det jag vill mena på är att det måste vara bättre att äta kolhydrater om man vill gå ner i fettmassa.

Så är det i alla fall inte.

mikaelj
det jag vill mena på är att det måste vara bättre att äta kolhydrater om man vill gå ner i fettmassa.

Varför?

beckman88
2010-10-20, 21:04
[QUOTE=Eddie Vedder;4651944]Ej lagrat glykogen existerar inte. Det krävs ju att det kommer in i cellen för att glykogenmolekylen ska bildas.

Blodglykos då? *popcorn*

mikaelj
2010-10-20, 21:07
Ej lagrat glykogen existerar inte. Det krävs ju att det kommer in i cellen för att glykogenmolekylen ska bildas.

Blodglykos då? *popcorn*

Du menar den ofantliga mängden två sockerbitar mängd glukos som får plats i blodet (5 mmol/l) hos en man på 70 kg? Vad är det med den?

beckman88
2010-10-20, 21:08
Varför?

FFA (free fatty acids) behöver O2 att brytas ned, dock behövs även Oxaloacetat som är en biprodukt av kolhydrater.

Rätta mig gärna om jag har fel.

beckman88
2010-10-20, 21:11
Du menar den ofantliga mängden två sockerbitar mängd glukos som får plats i blodet (5 mmol/l) hos en man på 70 kg? Vad är det med den?

Så även om mannen äter 20 sockerbitar så kommer endast 5mmol/l av dessa att brännas vid träning?

beckman88
2010-10-20, 21:14
Nu när jag ändå har er uppmärksamhet =)
Tror ni att man kommer att kunna preparera Acetyl co A i framtiden?

mikaelj
2010-10-20, 21:16
FFA (free fatty acids) behöver O2 att brytas ned, dock behövs även Oxaloacetat som är en biprodukt av kolhydrater.

Du har fel i varför kolhydrater behövs. Kolla upp glukoneogenes (tl;dr kroppen tillverkar själv glukos om du inte äter det)

Så även om mannen äter 20 sockerbitar så kommer endast 5mmol/l av dessa att brännas vid träning?

Va? Kroppen förbränner det som finns tillgängligt. Om du inte ätit på länge och gör submax-aktivitet är det huvudsakligen fett. 20 sockerbitar kommer att höja blodsockret (glukos) och hämma lipolys samt lagras in i levern (fruktos).

Vart vill du komma?

beckman88
2010-10-20, 21:27
Du har fel i varför kolhydrater behövs. Kolla upp glukoneogenes (tl;dr kroppen tillverkar själv glukos om du inte äter det)

Så kroppen behöver inte kolhydrater för att bränna fett?

mikaelj
2010-10-20, 21:31
Så kroppen behöver inte kolhydrater för att bränna fett?

Nej... Kolhydrater är väldigt bra på att hämma fettförbränning, däremot.

beckman88
2010-10-20, 21:36
Nej... Kolhydrater är väldigt bra på att hämma fettförbränning, däremot.

Okay Tack så mycket för informationen Mikaelj, är lite splittad bara.

Hade en föreläsare så sent som igår som sa:

Free fatty acids needs O2 to breakdown, for it to break down into Acetyl Co A property oxaloacetate is needed.

Är inte detta Glycolasis? Vilket är ett av sätten som Glycerol(fett) bryts ned?
Det andra som du säger är att det omvandlas till glucose i levern via Glyco neo genesis.

Sorry om det blev lite svengelskt.

mikaelj
2010-10-20, 21:41
Hade en föreläsare så sent som igår som sa:

Är inte detta Glycolasis? Vilket är ett av sätten som Glycerol(fett) bryts ned?
Det andra som du säger är att det omvandlas till glucose i levern via Glyco neo genesis.

Sorry om det blev lite svengelskt.

Om kolhydrater krävs för att bryta ned fett, vad händer då vid total svält?

beckman88
2010-10-20, 21:48
Om kolhydrater krävs för att bryta ned fett, vad händer då vid total svält?

Kroppen börjar ta energin från andra källor, från att använda 3-5% av energin från protein så kan det gå upp till 10-15%. Utöver det så använder den så mycket carbs som möjligt och sparar fettet till när det verkligen behövs.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dreas
2010-10-20, 21:50
Kroppen börjar ta energin från andra källor, från att använda 3-5% av energin från protein så kan det gå upp till 10-15%. Utöver det så använder den så mycket carbs som möjligt och sparar fettet till när det verkligen behövs.

Eller är jag helt ute och cyklar?Ja, vid svält så ökar fettförbränningen och muskelnedbrytningen minskar. Glykogendepepåerna är tömda, muskelprotein är viktigt, kvar är fettet som den då tar av i högre grad.

beckman88
2010-10-20, 21:55
Ja, vid svält så ökar fettförbränningen och muskelnedbrytningen minskar. Glykogendepepåerna är tömda, muskelprotein är viktigt, kvar är fettet som den då tar av i högre grad.

Så total svält är super om man vill bygga muskler och bli rippad menar du?

King Grub
2010-10-20, 21:56
Nej, även om muskelnedbrytningen minskar vid svält (och det gör den), minskar muskeluppbyggnaden också.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=stryer&part=A4355

beckman88
2010-10-20, 21:59
Nej, även om muskelnedbrytningen minskar vid svält (och det gör den), minskar muskeluppbyggnaden också.

Tack

mikaelj
2010-10-20, 22:13
Så total svält är super om man vill bygga muskler och bli rippad menar du?

Trollar du?

Det funkar, för att bli av med fett utan att tappa muskler. 250g protein/dag (och inget mer) och styrketräning, så har du i det närmaste noll muskelförlust. Svårt att hålla ett längre tag bara.

För dig att läsa:
* http://en.wikipedia.org/wiki/Ketose
* http://en.wikipedia.org/wiki/PSMF (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook)

Slicky9
2010-10-20, 23:48
Seriöst, finns betydligt många bättre upplägg, mitt tips är att undvika att tro på något man läser på den sidan, skrivs så mycket blaj och tvetydigt där att den som inte har någon koll lätt fattar fel.

Insulin är inte anabolt hos människan, vart vill du komma? Du verkar vara en sån där jobbig person som tror sig ha sett ljuset fast dina grunder kan skjutas sönder av de två du argumenterar emot. Du vet att Eddie Vedder är dietist?

Insulin är inte anabolt?
Förklara gärna varför folk i bb injicerar det då? :smash:

Slicky9
2010-10-20, 23:53
Trollar du?

Det funkar, för att bli av med fett utan att tappa muskler. 250g protein/dag (och inget mer) och styrketräning, så har du i det närmaste noll muskelförlust. Svårt att hålla ett längre tag bara.

För dig att läsa:
* http://en.wikipedia.org/wiki/Ketose
* http://en.wikipedia.org/wiki/PSMF (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook)

Seriöst, kan du lägga upp en bild på din fysik.
Du som kan allting få se hur du har lyckats med din kropp

dupper
2010-10-21, 01:00
Insulin är inte anabolt?
Förklara gärna varför folk i bb injicerar det då? :smash:

En snabb titt på wikipedias sida om insulin ger följande fördelar:

# Increased amino acid uptake – forces cells to absorb circulating amino acids; lack of insulin inhibits absorption.
# Increased potassium uptake – forces cells to absorb serum potassium; lack of insulin inhibits absorption. Insulin's increase in cellular potassium uptake lowers potassium levels in blood.
# Arterial muscle tone – forces arterial wall muscle to relax, increasing blood flow, especially in micro arteries; lack of insulin reduces flow by allowing these muscles to contract.
# Decreased proteolysis – decreasing the breakdown of protein.
Increase of DNA replication and protein synthesis via control of amino acid uptake.

Insulin is a hormone that is central to regulating fat and steroids metabolism in the body.

Jag ber på förhand om ursäkt om dessa punkter är irrelevanta för sammanhanget, eller om jag missat något. Skyller misstagen på att jag är trött, och har lite ork att kolla igenom att allt blev rätt! :(

Dreas
2010-10-21, 06:51
Insulin är inte anabolt?
Förklara gärna varför folk i bb injicerar det då? :smash:Det kan du väl kolla upp själv? Jag har inget intresse av det hela.

Snabb googling gav: http://www.halso.info/forum/thread-17836.html?tid=17836

Eddie Vedder
2010-10-21, 06:57
Blodglykos då? *popcorn*

Glukos i blodet kräver på intet sätt kolhydrater från kosten.

Du har fel. Det är en väg, via citronsyracykeln. Men att "fettet brinner i kolhydraternas låga" är en förenkling.

Seriöst, kan du lägga upp en bild på din fysik.
Du som kan allting få se hur du har lyckats med din kropp

Varför skulle dina påståenden om fysiologiska grundfakta påverkas av en persons utseende?

King Grub
2010-10-21, 09:09
Insulin är inte anabolt?

Nä, det är gammal felaktig information; det stämmer hos djur, och tidigare antog man att det även gällde hos människor, men när man på senare år verkligen undersökt saken hos människor, fann man, att så inte alls var fallet - insulin är inte anabolt (annat än för fettcellerna då).

In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.

The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.

Biochem Soc Trans. 2007 Nov;35(Pt 5):1302-5.

if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,

Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10

There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS.

J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.

Slicky9
2010-10-21, 13:52
Nä, det är gammal felaktig information; det stämmer hos djur, och tidigare antog man att det även gällde hos människor, men när man på senare år verkligen undersökt saken hos människor, fann man, att så inte alls var fallet - insulin är inte anabolt (annat än för fettcellerna då).

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.

Biochem Soc Trans. 2007 Nov;35(Pt 5):1302-5.

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.

Okej nu vet inte jag hur ni tolkar anabolt
men
Insulin stimulera proteinsyntesen = ökad muskelmassa

Slicky9
2010-10-21, 13:55
Glukos i blodet kräver på intet sätt kolhydrater från kosten.

Du har fel. Det är en väg, via citronsyracykeln. Men att "fettet brinner i kolhydraternas låga" är en förenkling.

Varför skulle dina påståenden om fysiologiska grundfakta påverkas av en persons utseende?

Jo eftersom en människa som baserar alla sina kunskaper på fakta istället
för verklighet har egentligen ingen kunskap inom området.

Det är som att jag läser 7 böcker om krigskonst och sedan åker ut till Irak.
Hur skulle det gå? utan någon riktig erfarenhet i fältet.
Skulle antagligen visa sig att det inte spelar någon roll
om jag kan vända ut o in på en 9mm.

exakt samma sak.

944RS
2010-10-21, 14:00

exakt samma sak.

Nu får du ge dig!!

Det är väl många tränare/coacher/lärare som inte har lika bra fysik eller är lika snabba/starka som de personerna som de hjälper.

Jag vet hur man går ner i vikt men är tjock ändå!!

King Grub
2010-10-21, 14:40

exakt samma sak.

Nu handlar det om faktiska mätningar på människor. Det är inte någon som suttit och teoriserat ihop saker och skrivit ner dom därefter. Det här är verkligheten; praktik blir inte teori bara för att man skriver ner resultaten av mätningarna.

young_george
2010-10-21, 15:06
Okej nu vet inte jag hur ni tolkar anabolt
men
Insulin stimulera proteinsyntesen = ökad muskelmassa

Om insulin hade stimulerat proteinsyntesen så hade det varit anabolt, men nu gör inte insulin det. Därför är det inget "att tolka".

Eddie Vedder
2010-10-21, 16:59

exakt samma sak.

Snygga försök till härskartekniker där. :thumbup:

Vi får hoppas på en någon biff på forumet berättar samma grundläggande faktas för dig så kanske du litar på det. Vilka bänkresultat och bicepsmått krävs för att fysiologikunskaperna om insulin och essentiella näringsämnen skall vara trovärdiga?

Sverker
2010-10-21, 18:33

Jag har skrivit så säkert 10 gånger i diskusioner här.
Vid vila bryts fettsyror ned i långsam takt i beta-oxidationen och förbränns i citronsyracykeln.

Däremot har jag fått lära mig att när det blir kraftigt påslag av adrenalin, som vid träning, kommer beta-oxidationen att springa ifrån citronsyracykeln eftersom det inte hinner återbildas tillräckligt med oxalacetat.

Jag tycker att det t o m kommer fram i King Grubs länk:

Läs intill tabell 3.20. Där står det om hur ketonkroppsbildningen tar fart.

Slicky9
2010-10-21, 19:19
Nu får du ge dig!!

Det är väl många tränare/coacher/lärare som inte har lika bra fysik eller är lika snabba/starka som de personerna som de hjälper.

Jag vet hur man går ner i vikt men är tjock ändå!!

*screwy*

supercharge
2010-10-21, 19:46
Snygga försök till härskartekniker där. :thumbup:

Härskartekniker?:confused:

Dreas
2010-10-21, 19:49
*screwy*Frågan är vad du ska göra på ett diskussionsforum som detta då du inte har kunskapen att klara av en diskussion? Du tror att allt du tidigare trott fortfarande stämmer trots framlagda fakta om att du har fel, så vad gör du egentligen här?

WHITEFOLKS
2010-10-21, 19:58

exakt samma sak.

Nej teorin kan stämma fortfarande även om du inte har förmåga att utföra den.

Med ditt tankesätt så skulle t.ex. lösningar på matematikproblem vara fel om du inte klarar av att lösa de.