Visa fullständig version : Tidiga symptom på cancer
Satt o diskuterade cancer med en vän, läste lite då han frågde om det var smittsamt osv men det jag fastnade för var detta.
Vad man särskilt ska ge akt på är sår som inte läker, ihållande hosta eller heshet, svårigheter att svälja, en knöl utan känd orsak, ett födelsemärke som växer, ändrar färg eller form, blöder eller kliar.
Brukar inte bry mig om sånt men jag har gått o hostat sen jag var liten, morsan har i åratal bett mig gå till läkaren och kolla.
http://www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Fragor-och-svar/Vanliga-fragor-om-cancer/
Men jag har sagt att jag inte orkar, gå dit o säga vad liksom??? Så har jag resonerat.
Jag hostar rätt ofta varje dag som rethosta.
Behöver jag bry mig? Om inte varför hostar jag tror ni?
Som sagt, gå till läkaren för detta känns konstigt.
Man kan få vane-hosta, vilket du förmodligen fått.
Varför hostar du? Kittlar det? Känns det torrt osv osv?
Har någon tittat ner i svalget på dig?
Man kan få vane-hosta, vilket du förmodligen fått.
Varför hostar du? Kittlar det? Känns det torrt osv osv?
Har någon tittat ner i svalget på dig?
Ingen aning varför, nej inget kittel eller torrhet.
Ingen har kollat nej.
Gabriel174
2010-10-17, 18:21
Jag hostade när jag läste tråden.
Jag hostade när jag läste tråden.
och jag har hostat i minst 20 år men jag tänker som dig, skiter i det, men man kan ju inte veta eller hur?
von huff
2010-10-17, 18:43
Det kan ju aldrig skada att gå och kolla
hejhopp79
2010-10-17, 18:46
Internet + hypokondri = :(
Just saying.
Internet + hypokondri = :(
Just saying.
Inte alls, bara tänkte lite då man känner att man är mer mån om livet IDAG än jag var förut. Eller så känner jag mig sysslolös just nu :)
http://www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Fragor-och-svar/Vanliga-fragor-om-cancer/
I stycket ovanför det du citerade står också detta:
Det finns vissa symtom som man bör vara uppmärksam på. Besvär vars orsaker man inte känner till och som varar mer än tre veckor bör föranleda ett läkarbesök. Orsakerna till besvären visar sig då oftast vara något annat än cancer.
Det som på sidan avser "ihållande hosta" betyder att den inte bara ska vara långvarig, utan också ganska kraftig när den kommer. Att gå och småhosta är hos mig ett konstant tillstånd från november till mars.
I stycket ovanför det du citerade står också detta:
Det som på sidan avser "ihållande hosta" betyder att den inte bara ska vara långvarig, utan också ganska kraftig när den kommer. Att gå och småhosta är hos mig ett konstant tillstånd från november till mars.
Bra då :)
Som sagt, gå till läkaren för detta känns konstigt.
Varför? Jag gick till en läkarmottagning häromdan för att kolla upp ett födelsemärke som uppkommit. Väl där kollar läkaren på det i 1 sekund och frågar därefter "jaha, vad vill du att jag ska göra åt det". Kollade därefter snabbt med något förstoringsglas och konstaterade att det inte var hudcancer. Better safe than sorry!
Läkare är sjukt dryga när man kommer dit för småsaker :D
Dom har säkert sett allt 500 ggr
De har de.
Värst lär ju vara när någon säger "Jag kan inte göra så här" och sedan gör de grejen för att visa. Hur ska man reagera? "Uhm... Men du gjorde ju det nyss?..."
luderlasse
2010-10-17, 21:58
ojämna leverfläckar som växer är viktigt att kolla upp.
vakna med huvudvärk och att få ont i huvudet av nysning kan vara tumör i hjärnan.
det är dom två jag kommer på just nu, och allt som tär på pancreas(insulinorganet) ökar risken för cancer där. så lugn med läsken
grimfish
2010-10-17, 22:32
Vad man med säkerhet kan säga är att den ihållande hostan inte är orsakad av cancer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.