handdator

Visa fullständig version : Vattnig kesella kvarg 1%

Dron
2010-10-17, 05:44
Har köpt på mig ca 10st kesella kvarg 1%

Men alla har inte samma konsistens, normalt sett är kvargen väldigt fast och fin såsom man vill ha den(jag iaf). Men i vissa fall är den väldigt vattnig och lös, vad beror detta på? är den "dålig" eller går den äta? De ska för övrigt gå ut den 25:e oktober.

NiCrue
2010-10-17, 06:01
Har köpt på mig ca 10st kesella kvarg 1%

Men alla har inte samma konsistens, normalt sett är kvargen väldigt fast och fin såsom man vill ha den(jag iaf). Men i vissa fall är den väldigt vattnig och lös, vad beror detta på? är den "dålig" eller går den äta? De ska för övrigt gå ut den 25:e oktober.

Tror mig ha råkat ut för en liknande konsistens vid ett par tillfällen.
Lukta på kvargen - luktar den "bra" så är det bara att smaka.
Smakar det sedan bra så är det bara att lapa i sig dunderkladdet *drool*

1684_
2010-10-17, 06:27
Nu tycker ni säkert att jag e dum MEN jag fick med mig ca 1000g kesella ifrån ARLA 1% här om dagen för 10kr... why? Jo för dessa hade gått ut 2-2,5veckor efter bäst före datumet, dom såg lite konstiga ut men luktade inget å inget mögel. Jag åt och lever och de va gott. No problems.

SiSenior
2010-10-17, 09:33
Efter att ha fryst in kvarg och sedan tinat upp den igen har jag upplevt samma sak. En vattnig konsistens.

Sverker
2010-10-17, 10:03
Proteinet, dvs kaseinet, drar ihop sig och släpper vatten, när det fryses in.

Samma sak när kvarg blir gammalt och mer surt. Kaseinet drar ihop sig och släpper vatten.
Tänk på att mjölksyrabakterierna i kvargen fortsätter att göra kvargen sur. Står kvargen varmt går det fortare.

maaherra
2010-10-19, 01:18
Proteinet, dvs kaseinet, drar ihop sig och släpper vatten, när det fryses in.

Samma sak när kvarg blir gammalt och mer surt. Kaseinet drar ihop sig och släpper vatten.
Tänk på att mjölksyrabakterierna i kvargen fortsätter att göra kvargen sur. Står kvargen varmt går det fortare.

Som jag undrat var själva konsistensproblematiken kommer ifrån efter att man tinat upp fryst kvarg. Tack :)

Händer det något med själva proteinet? På så sätt att något blir förstört.

Sverker
2010-10-19, 06:01
Det händer inget med proteinet. Näringsvärdet är samma.