handdator

Visa fullständig version : [Fråga] Acetyl-l-karnitin och Taurin

hejhopp79
2010-10-16, 18:57
Jag är lite nyfiken på det vetenskapliga underlaget för ALC och Taurin i träningssammanhang. Med tanke på att båda tillskott är relativt sett väldigt billiga vore det intressant att veta om effekten är värd pengarna så att säga.

Acetyl-l-karnitin sägs minska utsöndringen av kortisol i kroppen etc, vilket torde vara bra för muskeltillväxt.

Taurin har jag läst en del om både på pubmed och andra ställen och det ska enligt en del källor ge ökat "tryck" och ökad ork i samband med träning. Den fungerar tydligen även som en antioxidant i kroppen och reglerar cellernas funktion?

Någon som har mer koll på läget med dessa två produkter?

Giljotinen
2010-10-16, 20:09
Så vitt jag vet så finns det inga studier på ALC i samband med träning, om det inte har gjorts några på nyligen.

Eddie Vedder
2010-10-16, 21:16
Minskad akut kortisolfrisättning i samband med träning behöver inte vara något positivt.

hejhopp79
2010-10-16, 21:29
Minskad akut kortisolfrisättning i samband med träning behöver inte vara något positivt.

Okej, men om det handlar om en minskad kortisolfrisättning under resterande tiden av dygnet?

Sverker
2010-10-17, 07:02
Taurin är en enkel pH-buffert i muskeln. Hjälper även till att hålla kalium på plats genom sin negativa laddning.

Äter du mycket taurin och tränar samtidigt kommer du att trycka in taurin i musklerna.

Precis samma effekt har beta-alanin som kemiskt är mycket lik taurin. Du får söka kunskap eller pröva taurin själv. Själv misstänker jag att beta-alanin är mycket bättre.

Eddie Vedder
2010-10-17, 07:09
"Taurine supplementation exercise", "Carnitine supplementation exercise", "Taurine resistance exercise" och "Carnitine resistance exercise" kan säkert vara bra sökord i pubmed och Google Scholar.