handdator

Visa fullständig version : Växtätande djur!?

Spinkis
2010-10-16, 18:56
Hur kan en stor bisonoxe på ca 850kg tillgodose sitt proteinbehov genom att bara äta gräs? Hur kan växtätare bli så stora?

Achivai
2010-10-16, 18:59
Djur som har växter som huvudföda kan klämma ut mer näring ur växter än vi kan.

Zhang
2010-10-16, 19:02
Lösningen har blivit att skaffa hjälp av andra organismer som, i likhet med växterna, behållit förmågan att bilda aminosyrorna. Dessa nyttiga organismer är bakterier. De flesta växtätare har sådana bakterier (och andra mikroorganismer) i sin matspjälkningsapparat. Växtätarna får mycket nyttigheter av sina mikroorganismer. Bland annat bildar bakterierna aminosyror som är essentiella för värddjuret

http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Foda.html

Eddie Vedder
2010-10-16, 19:08
EAA för bisonoxe måste inte vara detsamma som för människa.

Spinkis
2010-10-16, 20:19
ok då blir den naturliga följdfrågan: Hur kan dessa bakterier göra om cellulosa till proteiner(aminosyror)?

Spinkis
2010-10-16, 21:14
Glöm förra posten läste Zhangs länk som gav svar! Tackar!

Men vad skulle hända om människor åt sådana här djur? Vore inte det kalasbra för proteinsyntesen?

Achivai
2010-10-17, 01:14
Glöm förra posten läste Zhangs länk som gav svar! Tackar!

Men vad skulle hända om människor åt sådana här djur? Vore inte det kalasbra för proteinsyntesen?

Åt sådana här djur? Vi äter växtätande djur? Eller menar du bakterierna? Att proppa i sig främmande (för kroppen) bakterier låter inte hälsosamt, minst sagt (mao, bakterierna kommer inte magiskt ge oss förmågan att bli fullt anpassade växtätare).

Vad är det här för snack om växtätande, var glad att du är en allätare istället, det kunde varit värre, du kunde varit tvungen att suga nektar 100% av din vakna tid t ex.;)

Spinkis
2010-10-17, 07:26
Åt sådana här djur? Vi äter växtätande djur? Eller menar du bakterierna? Att proppa i sig främmande (för kroppen) bakterier låter inte hälsosamt, minst sagt (mao, bakterierna kommer inte magiskt ge oss förmågan att bli fullt anpassade växtätare).

Vad är det här för snack om växtätande, var glad att du är en allätare istället, det kunde varit värre, du kunde varit tvungen att suga nektar 100% av din vakna tid t ex.;)

Absolut glad för att jag kan och får äta kött!*drool* Tänkte mest att det hade varit rätt nice att klämma i sig en påse chips och på samma gång få lite muskler!:naughty:

Sheogorath
2010-10-17, 07:49
Absolut glad för att jag kan och får äta kött!*drool* Tänkte mest att det hade varit rätt nice att klämma i sig en påse chips och på samma gång få lite muskler!:naughty:

Det kan du?

Spinkis
2010-10-17, 08:18
Det kan du?

Inte mycket protein i chips?

Sheogorath
2010-10-17, 08:32
Inte mycket protein i chips?

Helt riktigt, men det finns energi i chips. Vi exemplifierar: en man har god kosthållning (avseende essentiella näringsämnen) och styrketränar regelbundet och progressivt, men vågen står hopplöst stilla. Han ökar inte i muskelmassa trots att han sliter på gymmet flera gånger i veckan och "äter rätt". Detta för att han ligger på kaloribalans. Om den enda åtgärden han gör nu är att han tillsätter en påse chips till dieten kommer han helt plötsligt att börja bygga muskler. Oavsett proteininnehållet i chipsen. Han ligger på soffan, äter chips och bygger muskler. Utan chips, inga muskler. Du kan byta ut chipsen i exemplet mot coca-cola, semlor eller vad du vill. :)

BobaFett
2010-10-17, 15:46
Det finns en på mitt gym som blivit bitig som fan och helt rippad på typ en månad. Jag frågade om hán hade deffat, han sa nej, jag har börjat cykla på morgonen till jobbet. Då sa hans kompis: "men du äter ju chips på kvällarna".

Så svaret är ja, du kan bygga muskler medans du äter chips, fast han har nog knaprat på annat än chips också :D